Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-15, 18:28   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg ønsker meg sykkel, har ikke eid en på sånn ganske omtrent 20 år. Tenker at jeg skal komme meg ut på sykkelturer med vesla og kanskje litt som trening. Jeg vil nok ha en terrengsykkel og den skal ikke være så veldig dyr men den skal heller ikke ruste opp i løpet av en sesong. (Vesla sin som ble kjøpt i fjor er rustet over alt). Ser G-Max har flere rimelige varianter, men antar det er stor forskjell på de. Bremser og slikt kan jeg ingenting om.

Er det spesielle ting jeg ser etter for en best mulig opplevelse på tross av en rimelig variant?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 18:43   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Du må se på hva slags gear sykkelen har. Hvorfor skal du ha terrengssykkel? Skal du sykle stier og offroad, eller er det "vanlig" skogsveier og vanlige veier du skal sykle på?
Jeg ville ikke kjøpt en offroad til vanlig bruk.
Det du egentlig vil ha, er en cyclocross. Men de er ikke nødvendigvis så billige.
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/cyclocross/

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 18:53   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Fordi jeg ikke vet bedre?

Landeveissykkel vil jeg ikke ha, tror jeg. Har ikke de tynne hjul? EL-Sykkel skal jeg ikke ha. Fatbike er langt i fra riktig. Da er det jo ikke så mange alternativer? Cyclocross er langt utenfor min økonomi. 1500 hadde vært perfekt, men innser man ikke får rare greiene da. Tror jeg må ha et tak på 3000, men skjønner det begrenser utvalget også. Den vil ikke bli brukt ofte.

Hva er hybridsykkel da?

Se på hva slags gear ja. Ehm?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 19:06   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Hybridsykkel er det du vil ha. Det er en mellomting mellom bysykkel og terreng-sykkel.

Har du sett på finn.no?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 19:20   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg ville kjøpt en hybrid. (Og gjorde det nylig!) Du kan få helt ålreite hybrider til grei pris. Pass på at du får en som er i riktig størrelse i forhold til kroppen din.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 19:26   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg har hybridsykkel (Diamant Photon 10 tror jeg det er) Den er helt fantastisk god å sykle på. Jeg sykler kun på asfalt - hjulene er store, så det er derfor lett å komme seg frm. Den har ingenting av "ekstrastasj", så den veier under 10 kg, den er god, rett og slett. Likevel: Jeg kunne tenkt meg en som jeg kunne ha syklet i marka med også, så vi får se om jeg invisterer i en til - jeg er kanskje ikke syklende nok til akkurat det heller...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:10   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Hybrid ja.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:16   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Min er også Diamant Photon. Veldig fornøyd.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:18   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Hvis cyclocross er langt utafor, ville jeg kjøpt hybrid, ja
Va'kke meningen å si at du ikke visste bedre, altså Det er bare det at offroadsykler ikke anbefales med mindre du skal drive med akkurat det.
Type gir? Jeg har dårlig erfaring med sånne der du vrir på håndtaket, hvis du skjønner, og ville ikke hatt noe annet enn sånne der du klikker ned girene.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:23   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Hun ene datteren min har gir hvor en vrir på håndtaket. Hun har sluttet å gire, pga gnagesår mellom tommel og pekefinger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:28   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

De blir ødelagt og harde veldig fort også.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:44   #12
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Snippa: Neida, skjønte det. Men jeg vet virkelig så lite om sykler.


Men da har jeg skjønt at hybrid er tingen. Så det var mange forskjellige priser så jeg må vel høre med selger hva de mener passer mitt behov.

Jeg noterer også det med girene.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:48   #13
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Vi kjøpte en nesten ubrukt Merida damesykkel til 1500, nypris 5000, på finn.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:49   #14
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg titter litt på Finn også, men må først finne behovet mitt og hva slags str jeg må ha. Er så redd for bomkjøp privat når jeg vet så lite om sykler som jeg gjør.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 21:29   #15
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Basert på min lille erfaring med å ha hatt hhv terrengsykkel - hybridsykkel - og så terrengsykkel igjen, så er terrengsykkel best. Men det kan være fordi jeg hadde en tung hybrid og har kjøpt en lettere terrengsykkel. Men jeg liker at den har demping, mer fleksibel å sykle med (mindre ramme?) og tja, bare ser ut til å passe bedre med min kropp. Jeg syklet nesten ikke de årene jeg kun hadde hybriden.

Men som sagt, kanskje jeg kjøpte en dårlig hybrid?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 22:22   #16
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Hadde offroad og gikk over til hybrid. Sykler mest på asfalt og har opplevd en ny verden med hybrid. Mye lettere å sykle.
Litt trått på grus og skogsvei, men det går greit (bedre treningseffekt, tenker jeg )
Tenk lett vekt og rett rammestørrelse.
Du kan få en bra sykkel til helt ok pris.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 22:30   #17
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg har både terrengsykkel og hybrid. Sistnevnte brukes til trening og jobbsykling. Den er mye lettere og funker fint på grusveier.

Ville sjekket på finn.no om jeg var deg. Kan finne lite brukte sykler til en god pris der. Men finn ut hvilken rammestørrelse du bør ha. Jeg fant ikke damesykler i min størrelse(!) selv om jeg er 166 cm passet 17". Du kan få en pekepinn her, http://www.birksport.no/index.php?main_page=page&id=6

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 22:39   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Jeg anbefaler virkelig at du hører med noen som har peiling før du kjøper sykkel i alle fall. En god sykkelselger vil selge deg noe som passer ditt behov.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 08:41   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Du vil nok ha en solid, lett og enkel sykkel. Jeg ville unngått støtdempere og skivebrems i den prisklassen og sett etter kjente merker som DBS, Scott, Merida, Nakamura, Diamant og sikkert flere. Vekt varierer fra 9,8 kg Nakamura til 15 kg Scott hybrid.

Sånn type.
http://www.oslosportslager.no/produk...fel-28546.aspx

Jeg har en Nakamura Nitro 4w som er lik Diamant Photon 10 som flere her har.
http://www.intersport-bogstadveien.n...kel_19998.html

Alle disse koster ca 7000,- nye til fullpris. Men prøv de i butikk og let på finn.

Jeg liker heller ikke hybriden min, den er stiv og kjedelig. Jeg savner kraftige dekk, dagens slickdekk har jeg brukt opp på to sesonger. Jeg hadde Scott offroad som kostet 10 000,- enn hybriden ny, ønsker meg ny slik, må bare spare noe skikkelig først.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 09:09   #20
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykkel til meg, hva ser jeg etter?

Tusen takk for tips alle sammen.

Når det gjelder rammestrørrelse. Jeg finner jo selvsagt hva jeg trenger ved å høre med en selger, men tabbelene måler opptil 160 cm på en og fra 160 cm på den andre. Jeg er 160, er da den minste eller største best av de tro?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no