Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Feire jul hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 09:11   #21
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.995
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi har feiret hjemme siden vi fikk barn.Mine foreldre kommer hvert år, og svigermor har stående invitasjon.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:11   #22
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.788
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi feirer jul hjemme og har gjort det siden vi flyttet inn i eget hus for snart fire år siden.
Vi vil at barna skal ha juletradisjoner hjemmefra, dessuten går man rundt juletreet sammen med naboene her i gata kl 19 og det er så koselig at vi ikke vil gå glipp av det.

Tradisjonelt sett har vi bedt mamma (+ min fraskilte bror og hans to barn) et år, og så svigers (+ min svoger som er ungkar).
I år blir det annerledes fordi det er en annerledes jul for oss.
Vi har bedt alle på julaften, så dropper vi familieselskaper resten av jula.
Vi blir 11 på julaften.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:15   #23
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi skal feire borte denne jula, men fra neste år blir vi hjemme. Så får dem som vil komme til oss - til nå har vi forsøkt å reise rundt, dele oss og få til ordninger til beste for alle i vår nærmeste familie. Det er slitsomt i lengden, både for barn og voksne. Min barndom var preget av nomadevirksomhet gjennom juledagene, mye pga. at jeg er skilsmissebarn. Dette gjorde at mitt forhold til julen og dens tradisjoner ble ganske utvannet, og dette ønsker jeg ikke for mine barn.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:37   #24
ingis
Fullverdig medlem
 
ingis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 50
ingis har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi har feiret jul hjemme de siste 4 årene, dvs etter at vi fikk flere småttiser i heimen . Synes det er stress med 3 unger og en haug med julepresanger som skal bringes frem og tilbake. Mye koseligere å være hjemme og invitere besteforeldre.

__________________
ingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:40   #25
Hermine
From Gokk With Love
 
Hermine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
Innlegg: 658
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Etter at vi fikk barn (for 11 år siden) har vi feiret jul borte kun en gang. Det var såpass slitsomt at vi bestemte oss for "aldri mer". Familiene våre bor 50-70 mil unna, så det er et stykke å reise. I tillegg jobber jeg turnus og har ofte jobb enten jul, romjul eller nyttår.
Det hender at vi får besøk av min mor eller min svigermor. De er hjertelig velkommen når som helst. I år kommer svigermor hit, og det blir koselig.

Jeg tror nok at vi ville feiret julaften hjemme også om vi hadde familien på samme sted.

__________________
-95 -97 -02
Hermine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:42   #26
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det er forunderlig når voksne mennesker med barn farter rundt i jula fordi de vil ha "sin barndoms jul". Jeg synes de heller bør vurdere å lage jul hjemme for sine barn.

For oss er det viktig å tilbringe tid med familien i jula. Vi feirer hos besteforeldrene til barna, og har oldeforeldre, tanter og onkler i huset ved siden av. Lillejulaften har vi nissefest på låven med hele storfamilien hvor vi spiser grøt og spiller julemusikk og får nissepakker. Julaften er vi hos bestemor og bestefar sammen med tante og kjæresten. Ungene koser seg og får masse oppmerksomhet, vi voksne koser oss og jeg føler absolutt at vi er med og setter vårt preg på julefeiringen selv om det ikke er "hjemme". Første juledag spiser vi lang deilig julefrokost hos oldeforeldrene sammen med hele familien. På kveldene når ungene har lagt seg sitter vi voksne oppe og skravler og spiller spill og kanskje drikker litt vin. Kjempekoselig!

Alternativet for oss ville vært å feire alene bare oss fire, og vi hadde helt sikkert fått det koselig da også, men foreløpig tror jeg vi syns julefeiring sammen med resten av familien er hakket bedre, både for store og små.

Forøvrig syns jeg det er forunderlig når voksne mennesker syns sin måte å feire på er den eneste rette.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:44   #27
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi reiser til mine foreldre annet hvert år, og feirer hjemme annet hver år. For meg er det utrolig koslig å reise "hjem" til foreldrene mine og feire med dem,mine besteforeldre, onkel og mine brødre.
I år er vi hjemme hos oss selv. Koslig det også.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:45   #28
Nasse Nøff
Oslojente i eksil
 
Nasse Nøff sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 202
Nasse Nøff er litt kul
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi feirer jule hjemme, og det er vel for 10.gang vi gjør det. Første gang vi feiret hjemme var fordi jeg hadde termin med vår eldste den 25.des. Dessuten bodde mine foreldre og svigerforeldrene mine i andre byer enn oss selv så da sa det seg selv. Og så feiret vi en jul hos mine svigerforeldre, neste hos mine. Vi har dermed sett hverandres juletradisjoner. Men etter det har vi feiret for oss selv.

Vi har ønsket å gi våre barn våre egne tradisjoner. Dessuten så orker vi ikke farte rundt omkring med tre barn i baksetet. Vi bor i Trondheim, mine familie i Oslo, mannens nordpå så det sier seg selv egentlig. Foreløpig så har vi ikke hatt besøk, men de har blitt invitert. Mine foreldre har sagt de kommer når min mormor på 98 år (i dag) ikke lever lenger. De forlater ikke henne i jula. Mine svigerforeldre har ingen unnskyldning annet enn at de ikke har lyst til å dra bort i jula. Og det er helt greit.

Litt deilig å være for seg seløv i hele jula også. På den måten får vi vært ordentlig sammen som familie, slappet av og hentet oss inn igjen. Det er godt det.

Nasse Nøff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 23:03   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.200
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi feiret første gang hos oss selv i fjor. Vi hadde sagt det lenge at vi ville gjøre det når storebror var ca. 3. Og så sa vi at huset var åpent for besøk. Mamma og pappa er veldig tydelige på at de ikke vil bindes opp i et rundgangopplegg. I fjor kom sviger og, mine to svigerinner, hvorav en med mann og to barn. 11 stykker, var vi.

I år fant svigermor ut at hun nok ikke er HELT ferdig med å stelle til jul enda, så hun ogf svigerfar og svigerinnene mine blir hjemme på vestlandet. Vi trodde lenge det kom til å bli oss fire, men så bestemte foreldrene mine seg for å komme. Neste år blir vi kanskje bare oss?

Hyggelig er det, uansett antall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 23:06   #30
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi bytter litt på det. Feirer jul hos oss ca annenhvert år.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 00:01   #31
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi kjøpte hus og flyttet inn tidlig i desember 1989, og siden har vi feiret jul hjemme, bortsett fra tre ganger.
Jula 1995 var vi hos min eldste bror.
Jula 1996 feiret vi hos mine foreldre (første og eneste gangen siden 1986). Jula i fjor var vi hos min yngste bror og hans familie.

Min ex og jeg har en jul alene med M, ellers er det sånn at alle er velkommen. Min far var ofte borte på jobb i jula og min mor og yngste bror var stort sett alltid sammen med oss. Det har ikke vært noen ordning med en gang her og en gang der.
Vi inviterer alle, og de kommer de som har lyst.

I år er det mine foreldre, min exmann og hans (demente)mor, og hans nevø, min eldste sønn og kjæresten hans og oss fire. Da er vi elleve.
Fars to brødre skal til den enes datter (han har ikke annen nær familie)

I fjor da vi var hos min yngste bror, var foreldrene mine i USA, men vi hadde med oss min ex og hans mor og nevø, M var syk og lå hjemme og sov, min svigerinnes mor var også der.

Synes det er veldig å hyggelig å feire jul sammen, og vi prøver å "jenke" oss på juletradisjoner når vi er sammen som i fjor.

Jeg regner med at vi neste år skal feire jul sammen med min yngste bror, men om det blir hos dem eller hos oss, må vi se på. De har to barn som er yngre enn våre, og det er det største hensynet å ta.

Det er egentlig helt greit å være borte juleaften, bare jeg får komme hjem til huset og sengen min om kvelden

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 02:01   #32
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Dette blir 8. året vi er hjemme (tror jeg)

Det er så deilig å slippe å dra fram og tilbake med ungene og alle pakkene.
Og ikke minst roligere for ungene.
Synes det er mye mindre jobb å lage maten hjemme, en peset med å dra bort.
Det har blitt til at det stort sett er mine foreldre som er her, men har også hatt andre her.
(svigermor vil stort sett bare dra til sin datter)

Hadde kanskje vært litt mere villig til å dra bort til mannens familie (les hjem til søsteren hans) og samme velvilje ble vist tilbake.
Men skal man feire sammen med de MÅ man reise til de, for det er ikke aktuelt for de å reise bort.
Siste året vi var borte julaften var hos de og det var mye pes.
Det er ca 50 min. å kjøre en vei.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:17   #33
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.486
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi feiret hjemme hos oss selv for første gang i fjor, da var storebror litt over to år og jeg var høygravid med lillesøster, så da falt det seg naturlig å være hjemme. Mamma og pappa kom for å feire julen her og vi hadde en veldig trivelig julefeiring. Planen var å være hjemme i år også, men så fant vi ut at vi heller ville reise til svigers og feire med "storfamilien", det vil si svigermor, svigerfar samt lillebroren til mannen med hans familie. Det blir nok veldig hyggelig det også. Neste år blir vi nok hjemme.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:22   #34
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.889
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi feirer hjemme hos oss selv for niende gang på rad i år, tror jeg at det blir. Det begynte vi med lenge før vi fikk barn, fordi det er overlegent hyggeligst sånn som vi har det. Søsknene mine pleier å komme også, i år blir det bare søsteren min. Det blir nok en fin og rolig julaften.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 07:57   #35
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

I år skal vi være hjemme for første gang. Det er også første gang vi har plass ... Svigers kommer, og svigermorsmor og hennes samboer. Søstra til mannen med familie var også invitert, men de hadde andre planer. Jeg grugleder meg, gleder meg mest.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 09:06   #36
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi har feiret hjemme hos oss noen ganger, noen ganger med familie invitert men ifjor var det "bare" vi (vi har 3 barn, så det er i grunnen nok da ).

Da vi fikk barn begynte vi å feire hjemme, eller jeg tror eldstemann var ett år eller så første gangen.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 09:45   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

Vi har feiret jul hjemme siden vi fikk barn.

  Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 10:34   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire jul hjemme?

I år skal vi feire hjemme for første gang. Svigergjengen skal også komme.

I utgangspunktet skulle vi feire annethvert år hos min familie og hos sambos familie. I fjor var vi til min, men siden Svigergjengen er så fryktelig lite julete av seg fant vi ut at det var koseligere om de kom til oss enn at vi kom dit. Og heldig vis syns de det var greit også.

Nå er ikke leiligheten vår så fryktelig julete den heller, men jeg og sambo er nok ganske julete på innsiden.


Gleder meg til jul!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no