Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-21, 19:36   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Jeg spilte i sin tid saksofon i korps, og kjøpte en for noen år siden med det mål for øye å begynne å spille igjen. Men jeg kan jo ikke noter lenger, og det er ikke så lett å komme igang med å øve på egenhånd.
Jeg har forøvrig også både akustisk og lånt elektrisk gitar, men det blir lite øving på den fronten og. Jeg har dog Rocksmith til PS4 så i teorien burde det ikke være så vanskelig å lære å spille gitar.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:38   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.961
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Spør Floksa. Hun har hatt en fantastisk tråd om hvordan hun lærte seg å spille tverrfløyte. Jeg er full av beundring.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:39   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Floksa!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:41   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Har du kunnet noter en gang? Da kan du jo noter. Du må bare øve opp igjen å lese dem raskt nok. Jeg kan noter, men når det går lenge mellom hver gang jeg spiller, klarer jeg ikke "skumlese" dem lenger med en gang, det må øves opp. Og så spiller jeg i noen uker, klarer det bra, og så gidder jeg ikke øve mer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:42   #5
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Det ligger massevis av tutorials på You Tube. Lykke til!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:44   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Mens vi venter på floksa, kan jeg informere om at arvingen her i huset har lært seg å spille piano, gitar, ukulele, bass og slagverk ved hjelp av YouTube. Noter regner jeg med du finner ut av kjapt når du har kunne det før.
Hva med denne?


(Kilde: youtube.com)

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:47   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Har du kunnet noter en gang? Da kan du jo noter. Du må bare øve opp igjen å lese dem raskt nok. Jeg kan noter, men når det går lenge mellom hver gang jeg spiller, klarer jeg ikke "skumlese" dem lenger med en gang, det må øves opp. Og så spiller jeg i noen uker, klarer det bra, og så gidder jeg ikke øve mer.

Ja, jeg spilte i noen år før jeg sluttet så jeg kunne det jo. Dirigenten påstod at jeg var den beste saksofonisten (vi var 4) da jeg sluttet, men jeg trodde jo selvsagt ikke på det for de andre hadde jo spilt lengre enn meg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 19:48   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Takk for alle tips.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 20:08   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?



Jeg tenke at det kommer relativt fort tilbake om du har kunnet spille og lese noter.
Jeg kjøpte meg en bok om noteteori og lasta ned en app der man kunne øve seg på å lese noter. Så så jeg masse videoer på YouTube og kombinert med en fløytebok for nybegynnere beregnet for barn gikk det relativt greit å komme i gang.
Men jeg tar også timer ved den lokale kulturskola
Og spiller med skolekorpset. Og øver hver dag
Men riktig så crazybananas behøver man jo ikke bli.
Og særlig når du har kunnet det en gang. Da vil jeg tro det kommer raskt tilbake når du først begynner å spille.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 20:15   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Å ta fram saxen og sette den sammen er sikkert en god start.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 20:16   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Å ta fram saxen og sette den sammen er sikkert en god start.

Sannsynligvis. Finne en god flis og bare kjenne om det kommer toner. Jeg tipper grepene kommer raskt tilbake.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 20:44   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Så gøy, frukt - jeg håper du kommer igang igjen. Det er virkelig herlig å drive med musikk. Jeg har et digert flygel midt i stua, og spiller hver dag på det.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 20:49   #13
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Et litt relatert spørsmål: Når man egentlig kan noter, men helst bør bli både raskere og flinkere til å lese dem, hva slags motiverende metoder finnes det der ute for å bli bedre? Det er snakk om 11-åringen, som dessverre alt for ofte stoler for mye på gehøret, men som også har spilt fiolin siden hun var 7, og burde vært kommet lengre enn hun er mht. noter.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 21:06   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Et litt relatert spørsmål: Når man egentlig kan noter, men helst bør bli både raskere og flinkere til å lese dem, hva slags motiverende metoder finnes det der ute for å bli bedre? Det er snakk om 11-åringen, som dessverre alt for ofte stoler for mye på gehøret, men som også har spilt fiolin siden hun var 7, og burde vært kommet lengre enn hun er mht. noter.

I følge husets musiker, så er det bare å fortsette å spille - plutselig en dag kommer motivasjonen til å øve og med litt fokusert øving går det av seg selv.

Og sånn litt mer på alvor - for min har det vært lurt med fokus på notelesing. Fløytelæreren gikk alltid - uten unntak, gjennom noten før de begynte å spille - de telte og sang seg gjennom musikken. Det hjelper også veldig på motivasjonen å få spille noen man virkelig liker - og å bli utfordret av læreren på å faktisk spille det som står i noten - ikke det man etter gehøret mener at står i noten.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 21:14   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.925
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Nå fikk jeg lyst på Yamaha-orgel igjen, eller et godt keyboard og noter og en bok med tips til noterepetisjon og et godt headsett og tid og ork. Del eneste jeg kan nogenlunde på strak arm er første del av, hmm, nå kommer jeg ikke på det. Ingen ting med andre ord.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 21:20   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Nå har jeg faktisk øvd litt. Vakkert var det ikke, men noter er jo ikke så vanskelig egentlig.
Stativet hadde av en eller annen grunn havnet i boden, men nå står saxen klar i en krok i stua.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-21, 21:37   #17
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Så gøy frukt! Lykke til videre!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-21, 10:03   #18
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

etter kjeveoperasjon kan jeg ikke spille fløyte mer, så lurer på å teste klarinett. men kommer meg ikke i gang. starte med å kjøpe en klarinett kanskje...

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-21, 10:55   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Et tips er å ta opp lyden på film (trenger ikke filme ansiktet) og legge ut her. Da kan man få masse tomler opp og heiing!! Og heiing er en viktig del!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-21, 10:59   #20
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lære å spille instrument som voksen?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Nå har jeg faktisk øvd litt. Vakkert var det ikke, men noter er jo ikke så vanskelig egentlig.
Stativet hadde av en eller annen grunn havnet i boden, men nå står saxen klar i en krok i stua.

Hurra, så gøy!! Det er helt sikkert et voksenkorps på passe nivå i nærheten av deg! Øve og spille selv er gøy, men ikke noe slår samspill i små og store ensembler! Må kanskje få koronaen litt på avstand før det blir lov igjen, men kjør på!!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no