Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Friskusferie for innegriser

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-21, 11:51   #21
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Vi var i Flåm i fjor, og det var helt tipp-topp.
Da tok vi Flåmsbanen både opp og ned, men har tenkt at vi kanskje skal ta et stopp i år også hvor vi tar banen opp og sykler ned.
For de som er tøffere enn oss kan man også kombinere sykling og zipline;
https://www.flaamzipline.no/
Og kanskje ta en fjordsafari;
http://www.fjordsafari.com/
Eller kanskje SUPe i fjorden (men her tror jeg det er ganske fullt opp allerede);
https://www.fjordnorway.com/things-t...tions-p3861323
https://supnorway.com/expedition/

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 11:53   #22
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Eller kanskje dere kan ta en tur opp i Gudbrandsdalen og prøve dere på rafting?

https://www.sjoarafting.no

Her er det mulighet for overnatting, og man får et opplegg man ønsker.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 11:59   #23
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

2021 er året du skal besøke Flåm og ta Flåmsbanen.

Til vanlig er Flåm et turisthelvete du (jeg) bare vil vekk fra så raskt som mulig. I år vil det være mulig å bevege seg fritt rundt, og å få plass på toget.

Ja! Dette er er et flott stykke Norge, hva med å gjøre "Norway in a nutshell" på egenhånd, det fins gode muligheter for overnatting med god standard, i Nærøyfjorden kan man padle og fiske, og det fins flust med turoperatører som helt sikkert står i kø for å serve norske turister med guiding og kursing, kajakkutleie, sykkelutleie, utleie av sognebåt , fjordcruise på Nærøyfjorden osv.

https://www.visitnorway.no/planlegg-...in-a-nutshell/

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 12:06   #24
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Gaustablikk/ Rjukantraktene gir mange muligheter for aktiviteter. Har dratt det opp i flere tråder, her, med forslag.

Flere av de klassiske leirskolene leier ut til ferierende i feriene.

På Tjøme er det noe som heter Aktiv Fritid som driver med slike friskus-PT-ting.

https://www.a-fritid.no/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 12:33   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Vi gikk jo på guidet moskussafari i fjor sommer, og syns det var fint. Rent praktisk kunne vi jo ha vandret innover fjellvidda på egenhand, men det var fint å få med kunnskapen til guiden. Jeg leste et intervju med det firmaet vi brukte, og de sa at tidligere år meldte nordmenn seg aldri på slike guidete turer, men i fjor var det (naturlig nok) bare nordmenn.

Jeg fikk sansen for den type tur, rett og slett fordi jeg både er en kunnskapsjunkie og liker effektivitet.

Utfordringen med Norgesferie er at jeg syns det er lite å gjøre på hvert sted (særlig når vi snakker utenfor byene), så skal man fylle opp med litt så må man nesten reise fra sted til sted. Vi så på Geilo i fjor sommer, nettopp fordi det er en del aktiviteter der, både fjellturer, gokart, klatrepark osv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 13:01   #26
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Jeg visste at FP var stedet å spørre!

Tusen takk for mange svar!
Sånne ting som turister gjør er perfekt for oss. Vi er i bunn og grunn turister når det kommer til friluftsliv og fjellheimen og den typen ting.

Opprinnelig lagt inn av Tally

jeg både er en kunnskapsjunkie og liker effektivitet.

Jah!!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 13:03   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.247
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Gaustablikk/ Rjukantraktene gir mange muligheter for aktiviteter. Har dratt det opp i flere tråder, her, med forslag.

Flere av de klassiske leirskolene leier ut til ferierende i feriene.

https://www.a-fritid.no/

Vi var to familier på Rjukan i fjor sommer og hadde det helt supert! Leide rimelig, men flott hytte på finn som lå omtrent i slalåmbakken. Var på Vemork, på kafe nede i sentrum, gikk tur i slalåmbakken, gikk selvsagt til Gaustatoppen og var på to setre. Alle koste seg.

Året før var vi på Preikestolen. Bodde i separat hytte rett ved Preikestolhytta og kjøpte pakke hvor det var inkludert all mat, kano mm. Fint badevann nedenfor. Der går det også an å sove ute; finnes ulike opplegg. Kan kombineres med Stavanger.
https://www.visitnorway.no/listings/...secamp/186133/

Ellers kan jeg anbefale Setesdalen, Hovden kombinert med Evje. Mye å finne på! https://www.visitnorway.no/reisemal/...anlegg-reisen/

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 04-02-21 kl 13:09.
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 13:07   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Når dere finner ut hvor dere skal dra kanskje dere skal høre om dere kan ha en lære-sønnen-å-fiske-date med en FP'er?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 13:09   #29
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Når dere finner ut hvor dere skal dra kanskje dere skal høre om dere kan ha en lære-sønnen-å-fiske-date med en FP'er?



Det minner meg egentlig på at jeg lurer på om jeg skal forsøke å få en FP-er eller fler til å ta med meg på en litt lang gåtur med overnatting i hengekøye. Det har jeg nemlig lyst til å prøve, men nekter å prøve alene eller sammen med resten av gjengen her.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 13:26   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Sjekk også Airbnb, det er mange som tilbyr ulike former for aktivteter. Så om man ikke får en frilufts-PT til alt, kanskje man finner et sted der det går an å sy sammen litt ulikt selv, et par guidete turer, noen aktiviteter man kan gjøre på egenhand osv. Syns de ulike visit-sidene også kan være gode.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 17:32   #31
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

I høstferien var vi innom Rondane River Lodge som noen her inne anbefalte, og det kan kanskje være noe for dere. Man bor i veldig koselige og komfortable hytter, spiser veldig god mat og blir vartet opp av utrolig hyggelig belgisk vertskap som kan arrangere alle slags utflukter og friskusaktiviteter inkludert moskussafari à la Tally (vi prøvde ingen av dem, men jeg har trua på at de er flinke til dette).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 17:59   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

I høstferien var vi innom Rondane River Lodge som noen her inne anbefalte, og det kan kanskje være noe for dere. Man bor i veldig koselige og komfortable hytter, spiser veldig god mat og blir vartet opp av utrolig hyggelig belgisk vertskap som kan arrangere alle slags utflukter og friskusaktiviteter inkludert moskussafari à la Tally (vi prøvde ingen av dem, men jeg har trua på at de er flinke til dette).

Ja, det er jo rett ved der vi var! Har hørt mye bra om det stedet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 18:51   #33
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Jeg er litt sånn friskus, og har vært rundt omkring. En sommer for noen år siden, tror barna mine var 10 og 14, dro jeg til Breisjøseter i Alvdal vestfjell. Vi parkerte bil og gikk inn til fots med ryggsekker, men de har også mulighet for å hente folk og/eller bagasje. Så bodde vi der i to netter, idyllisk og enkelt sted, veldig hyggelig. Dyr på setra, fiskevann, turmuligheter som er merka opp. Aner ikke om de har guiding, men de har skilting og utlån av kano osv. Det er nok bare å spørre om man kan få hjelp.

Små steder vil gjerne ha folk på overnatting, og de tilbyr gjerne henting og hjelp med alt som er. De trenger gjester i alle aldre. De som driver slike steder er gjerne veldig glade i omgivelsene sine, og elsker å gi turtips. Ofte ligger disse stedene på de nest mest spektakulære stedene, og mange drar aldri dit fordi det er sånn hype rundt Galdhøpiggen, Rampestreken, Prekestolen, Gaustatoppen osv. Hemmelig tips fra meg er at turene er litt mindre slitsomme, mindre folksomme og minst like flotte på de mindre kjente stedene

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 18:56   #34
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Åh, dere vil ha friskus-PT?

Åhh, for en idé!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 19:39   #35
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Det var sikkert jeg som anbefalte Rondane River Lodge. Vi deltok på moskussafari (det var bare meg og barna i gruppen), og jeg var veldig glad for at vi hadde guide. Nesten helt på slutten av turen lå en moskus langs stien og solte seg. Altfor nært i forhold til det som anbefales. Guiden tok en omvei, og den hadde vi nok ikke funnet uten ham.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 21:18   #36
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Takk for mange gode tips!

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg er litt sånn friskus, og har vært rundt omkring. En sommer for noen år siden, tror barna mine var 10 og 14, dro jeg til Breisjøseter i Alvdal vestfjell. Vi parkerte bil og gikk inn til fots med ryggsekker, men de har også mulighet for å hente folk og/eller bagasje. Så bodde vi der i to netter, idyllisk og enkelt sted, veldig hyggelig. Dyr på setra, fiskevann, turmuligheter som er merka opp. Aner ikke om de har guiding, men de har skilting og utlån av kano osv. Det er nok bare å spørre om man kan få hjelp.

Små steder vil gjerne ha folk på overnatting, og de tilbyr gjerne henting og hjelp med alt som er. De trenger gjester i alle aldre. De som driver slike steder er gjerne veldig glade i omgivelsene sine, og elsker å gi turtips. Ofte ligger disse stedene på de nest mest spektakulære stedene, og mange drar aldri dit fordi det er sånn hype rundt Galdhøpiggen, Rampestreken, Prekestolen, Gaustatoppen osv. Hemmelig tips fra meg er at turene er litt mindre slitsomme, mindre folksomme og minst like flotte på de mindre kjente stedene

Herlig! For min del høres dette helt perfekt ut. Jeg har absolutt ingen trang til hale hele familien opp på en berømt topp. Jeg er bare opptatt av å prøve noe nytt og hyggelig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 21:29   #37
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Hvor langt var det å gå til Breisjøseter, Kaprifol?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 22:55   #38
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friskusferie for innegriser

Vi gikk den lengste veien, fra Atnsjøen. Tror heller dere skal gå fra Flatseter, det er kortere. Kanskje 3-4 km?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no