Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jeg har en bok uten ISBN-nummer - hva er dette for slags greie?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-12, 11:14   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en bok uten ISBN-nummer - hva er dette for slags greie?

Jeg er litt paff, det viser seg at jeg har en bok uten ISBN nummer. Hva betyr det, egentlig?

(Boka er forøvrig: "Hendelser i og omkring fiskeværet Trosken gjennom 1000 år " av Olav S. Andreassen)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:19   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Bok som er trykket opp og gitt ut av forfatteren selv?

Vet for øvrig ikke helt hvordan de numrene fungerer, så du kan jo starte med å fortelle det?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:25   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Bok som er trykket opp og gitt ut av forfatteren selv?

Kanskje? Jeg er litt usikker. Jeg sitter med en annen bok her som ikke er utgitt av noe forlag, men den har ISBN nummer alikevel. Jeg har ganske mange bøker som ikke er utgitt av forlag (fordi jeg er interessert i hobbyting, der er det mange som "gir ut noe selv" har jeg inntrykk av. Feks er boka til Pickles gitt ut på eget forlag)

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær

Vet for øvrig ikke helt hvordan de numrene fungerer, så du kan jo starte med å fortelle det?

Nei, si det? Jeg vet ikke hvordan numrene fungerer jeg heller, bortsett fra at de unikt identifiserer bøker. At tegneserier ikke har de, og at mindre trykk ofte har andre typer identifikasjon feks ISSN

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 11:43   #4
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Eg jobber i bokhandel og me har nokre bøker som er utan ISBN. Det er stort sett bøker utgitt av forfattaren sjølv, mest av typen lokalhistorier og lyrikk, men og enkelte romanar.

Og av og til er det bøker som har ISBN der det av uvisse orsaker ikkje har blitt trykt på sjølve boka.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 12:43   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Orker ikke å sjekke opp fra telefonen, men jeg mener det er sånn at man må søke om å få ISBN-nummer, det koster nok noen kroner også. Det er det nok ikke alle med eget lite forlag som vet at man må gjøre, eller så er det ikke prioritert.

ISSN er som ISBN, bare for blader.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 12:48   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Her er mer info om hvordan man får ISBN:
http://www.nb.no/fag/for-utgivere-og...kontoret-norge

Jeg tipper som sagt at dette er noen som ikke vanligvis gir ut ting, og som dermed ikke vet dette.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 13:08   #7
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Vet for øvrig ikke helt hvordan de numrene fungerer, så du kan jo starte med å fortelle det?

International Standard Book Number er et id-nummer de fleste bøker har. Hvis en bok blir trykket i nytt opplag, beholder den samme ISBN, men hvis det gjøres "større enn minimale" endringer i omslag eller innhold så skal den ha nytt ISBN.

Det er frivillig å ha ISBN på en bok, men mange forhandlere krever at det de skal selge har ISBN.

Sitat:

Et ISBN består av tretten siffer og innledes med bokstavene ISBN. Sifrene er oppdelt i fem grupper atskilt med bindestrek eller mellomrom:

Eksempel:
Den vet best hvor skoen trykker / Sidsel Tveiten. – Fagbokforlaget, 2007.
ISBN 978-82-450-0364-2

1. Prefiks (978 eller 979)
2. Land- eller gruppernummer (eks.: 82 = Norge)
3. Forlagsnummer (eks.: 450 = Fagbokforlaget)
4. Tittelnummer (0364)
5. Kontrollsiffer (2)

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 18:52   #8
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har en bok uten ISBN nummer - hva er dette for slags greie?

Torsken er jo ikke et stort sted akkurat, så det er vel noen med begrenset budsjett som har gitt ut boka?

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no