Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dukker og homofili

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 13:43   #61
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er alltid nyttig med kunnskap om et land man skal flytte til, det er ikke det, men i akkurat dette tilfellet tror jeg ikke det er hans kunnskap om norsk kultur det skorter på, siden han åpenbart er klar over fenomenet.

I så tilfelle bør det være mer enn nok at ledelsen for barnehagen informerer om at det i denne barnehagen er helt ok å leke med dokker og å klemme hverandre, og at dersom han har problemer med det, så bør han revurdere synet sitt, redegjøre for hvorfor han synes det er så forferdelig, evt. ta barnet ut av barnehagen. Ledelsen skal selvfølgelig høre hans mening, men selvfølgelig fortsatt stå på sitt, og ikke forandre på noe for å tilfredsstille hans snevre tankegang.

Min svigerfar forsøkte seg på at Amandas fetter ikke kunne leke med Amandas dukkevogn i julen, for den var for jenter.... jeg skal si deg han fikk så ørene flagret!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:48   #62
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Er kanskje din oppfatning av hva jeg mener om dette farget av at du vet at jeg ikke liker FrP?

Nei. Jeg bryr meg svært lite om hva folk foretrekker av politiske partier. Men det var du som dro frem Frp's holdninger i denne tråden også, og sammenlignet med same-integrering osv.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My

Jeg tror bare ikke at dette ville hatt noen som helst effekt i det tilfellet som nevnes her :Prøver å komme tilbake til tema og slutte å diskutere den fordømte testen her også:

...eh... vel ved at du igjen dro inn Frp's integreringspolitkk,så var det vel du strengt tatt en av de som bidro til å avspore fra tema.....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:51   #63
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.391
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I så tilfelle bør det være mer enn nok at ledelsen for barnehagen informerer om at det i denne barnehagen er helt ok å leke med dokker og å klemme hverandre, og at dersom han har problemer med det, så bør han revurdere synet sitt, redegjøre for hvorfor han synes det er så forferdelig, evt. ta barnet ut av barnehagen. Ledelsen skal selvfølgelig høre hans mening, men selvfølgelig fortsatt stå på sitt, og ikke forandre på noe for å tilfredsstille hans snevre tankegang.

Min svigerfar forsøkte seg på at Amandas fetter ikke kunne leke med Amandas dukkevogn i julen, for den var for jenter.... jeg skal si deg han fikk så ørene flagret!

Og plutselig var jeg enig ... Vet ikke om det finnes noen undersøkelser eller lignende som kan få denne mannen til å innse at det ikke er noen sammenheng mellom homofili og lek med dukker, og at det ikke er bare homofile menn som steller babyer

Svigerfaren din (og den norske mora til denne gutten det var snakk om) er forresten også et eksempel på at dette ikke har med kultur og religion å gjøre (han er vel ikke muslim?), men enkeltpersoners snevre tankegang.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:58   #64
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, hva tror du selv, Skilpadda?

...Selvfølgelig skal ikke testen bevise at man synes det er ok med homofile! Testen skal bevise at man har forstått at at det homofile i det landet man flytter til, og at det er en forholdsvis åpen holdning til homofili i landet man flytter til.

Man kan da vel ikke bare endre holdningene sånn hokus, pokus filiokus. Det gjelder da virkelig både nordmenn og innvandrere vel? Men informasjon om kulturforskjeller er ok.

Ja, det var det jeg trodde, men jeg måtte bare sjekke hva du mente. I så fall ville jo neppe en slik test hjulpet stort i den aktuelle saken - denne faren var åpenbart klar over at mange gutter i Norge leker med dukkevogn, men han var motstander av det (eller i alle fall av at hans sønn skulle få gjøre det). Og det ville han sikkert vært selv om han på forhånd hadde bestått en slik test som du skisserer. (Som flere har påpekt, er det jo også en hel del norske foreldre som misliker sterkt at sønnene deres skal få leke med dukker. For eksempel moren til denne gutten.)

Informasjon om kulturforskjeller synes jeg også naturligvis er helt OK. Jeg er på ingen måte mot at man informerer innvandrere om norsk kultur og norsk virkelighet før de kommer hit, eller etter at de har kommet hit, men jeg ser ikke helt den store relevansen i det aktuelle tilfellet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 14:02   #65
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Vet ikke om det finnes noen undersøkelser eller lignende som kan få denne mannen til å innse at det ikke er noen sammenheng mellom homofili og lek med dukker, og at det ikke er bare homofile menn som steller babyer

Nei, noe særlig mer heterofilt enn å få babyer kan jeg knapt tenke meg.

Dessuten er det jo to problematiske punkter her: for det første tror han at man blir homofil av å leke med dukker (kan kanskje tilbakevises med fakta?), og for det andre er han veldig sterkt mot at sønnen hans skal bli homofil (og det er det straks vanskeligere å gjøre noe med). Noen som husker den lange "bør ungene lære om homofili på skolen"-diskusjonen på NM for et år eller to siden?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Svigerfaren din (og den norske mora til denne gutten det var snakk om) er forresten også et eksempel på at dette ikke har med kultur og religion å gjøre (han er vel ikke muslim?), men enkeltpersoners snevre tankegang.

Jupp. Noen og enhver kunne trenge et oppfriskningskurs i både toleranse og enkle årsakssammenhenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 11:23   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Å kjære vene!

Jeg har ingen råd. Jeg må bare litt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:21   #67
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, nettopp! Kanskje enda en grunn til at innvandrere (uansett religion) bør bestå integrerings-test før de kommer til Norge, fordi de faktisk bør vite at slik fungerer det ikke i Norge, og i Norge er det helt ok at gutter leker med dukker og dukkevogner, og det er helt ok at barn klemmer og koser hverandre uansett kjønn.

I min første barselgruppe var det en liten gutt der faren hadde "nedlagt forbud" mot blonder på babytrøyen etter den første måneden, for hans sønn skulle ikke ha noen sånne "homogreier". Jeg var sammen med moren på en lekegruppe der begge barnene i en alder av fire måneder begynte å bli interessert i en dukke. Jeg sa at jeg kanskje skulle tenke på å kjøpe en dukke til min datter, den andre moren var helt enig, men skulle selvfølgelig ikke kjøpe noe slik til sin sønn, for han var jo gutt.

Jeg vil bare si at denne typen idiotiske holdninger er det mange mennesker som har. Ettersom jeg kjenner mange nordmenn så vet jeg at dette paret (som var svært ressurssterke, både økonomisk og utdanningsmessig) ikke er representative for nordmenn generelt, men jeg vet ikke om det er noen grunn til å mene at denne faren er representativ for innvandrere generelt heller.

Dersom jeg skulle gi noe råd til barnehagen så må det være å ikke etterkomme foreldrenes ønske i denne sammenhengen. Barnehagen må se på barnets beste og det er ikke å bli nektet å delta i de andre barnenes lek. Dersom foreldrene har sterke motforestillinger mot barnehagens opplegg står de fritt til å ta sitt barn ut.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:49   #68
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dukker og homofili

Jeg tror jeg hadde blitt litt irritert hvis barnehagen skulle tatt hensyn til dette... jeg vil at sønnen min skal få leke med det han vil.
Han løper rundt med neglelakk på en finger nå..hehe..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:51   #69
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

I utgangspunktet syns jeg (selvsagt) at mannen er helt på jordet. Men samtidig så skal man ikke glemme at religion er veldig viktig for mange mennesker. Jeg vil på sett og vis likestille dette med muslimers krav om at jenter skal slippe å ha svømming på skolen eller at de skal dekke til håret. For oss virker det helt bak mål, men for dem er det viktig.

Jeg mener at barnehagen SKAL legge til rette for at alle barna skal ivaretas, OGSÅ med tanke på familienes religion, kultur og bakgrunn. I rammeplanen for barnehagen står det under temaet "Etikk, religion og fiosofi":

Sitat:

Dette er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på, og preger verdier og holdninger. Religion og livssyn legger grunnlaget for etiske normer. Den etiske veiledning barnehagen gir barn, må ta hensyn til barnets forutsetninger og det enkelte hjems kulturelle og religiøse eller verdimessige tilknytning.

Ut i fra dette mener jeg at barnehagen i et slikt tilfelle skal prøve å imøtekomme farens ønske. Dvs de skal ikke forby gutter å leke med dukker, men i større grad oppmuntre guttens lek med andre ting. Selv om de fleste av oss syns et slikt "krav" er helt bak mål, så mener jeg at barnehagen må respektere foreldrenes religion. I bunn og grunn må de respektere dette på samme måte som de må respektere at noen ikke spiser svinekjøtt av religiøse grunner.

De kan selvsagt ikke styre leken til barna i detalj, og de vil aldri kunne garantere at gutten ikke vil få tak i en dukke, og de skal heller ikke lage noen stor dramatikk om han gjør det. Men de BØR definitivt prøve å lede gutten til å leke med andre ting, siden dette er religiøst forankret hos foreldrene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 12:52   #70
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Kasia:

Opplys denne stakkars mannen. Å høre med en imam e.l. er nok ingen dum ide.

Det finnes forøvrig mannfolk som mener at gutter blir homofile av å være i en stall også, eller ved å ri på hester. *selvopplevd*

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 13:00   #71
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I utgangspunktet syns jeg (selvsagt) at mannen er helt på jordet. Men samtidig så skal man ikke glemme at religion er veldig viktig for mange mennesker. Jeg vil på sett og vis likestille dette med muslimers krav om at jenter skal slippe å ha svømming på skolen eller at de skal dekke til håret. For oss virker det helt bak mål, men for dem er det viktig.

Hvis islam har et forbud mot at gutter leker med dukker, så synes jeg at barnehagen skal etterkomme det, ja. (På samme måte som at de skal la være å gi svinekjøtt til muslimske barn.) Men det tviler jeg på at er tilfelle, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 13:03   #72
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Han løper rundt med neglelakk på en finger nå..hehe..

Minsten min skal alltid ha på neglelakk når jeg tar på det, og helst på alle fingre.
Og han vil ha råååsa neglelakk, selv om jeg tar på en med en annen farge.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 13:06   #73
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis islam har et forbud mot at gutter leker med dukker, så synes jeg at barnehagen skal etterkomme det, ja. (På samme måte som at de skal la være å gi svinekjøtt til muslimske barn.) Men det tviler jeg på at er tilfelle, da.

Det er jeg ikke enig i. Det handler ikke bare om en definert religion, men den enkeltes religion, oppfattelse av religionen eller verdigrunnlag. Foreldrenes ønsker bør etterkommes så langt det er praktisk mulig, selv om barnehagen syns det er tull.

Og det gjelder forøvrig det meste. F.eks. ting rundt måltider, påkledning, valg av fottøy, osv. Om foreldrene insisterer på at barnet skal bruke dress så mye som mulig, så bør barnehagen etterkomme dette, selv om det ikke kan dokumenteres ut i fra en religion.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 13:08   #74
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Minsten min skal alltid ha på neglelakk når jeg tar på det, og helst på alle fingre.
Og han vil ha råååsa neglelakk, selv om jeg tar på en med en annen farge.

Syntes det er herlig at de ikke har oppfattet sånne kjønnsgreier ennå.
Jenter får da lov å leke med biler uten at man er redd for at de skal bli traktor-lesber... Så hvorfor skal ikke gutter få det samme.

Litt det samme med sånne klesgreier.. jenter kan ha guttefarger og være tøffe...gutter blir homo så fort de har en rosa stripe på klærne. Idiotisk...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 18:18   #75
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I utgangspunktet syns jeg (selvsagt) at mannen er helt på jordet. Men samtidig så skal man ikke glemme at religion er veldig viktig for mange mennesker. Jeg vil på sett og vis likestille dette med muslimers krav om at jenter skal slippe å ha svømming på skolen eller at de skal dekke til håret. For oss virker det helt bak mål, men for dem er det viktig.

Jeg mener at barnehagen SKAL legge til rette for at alle barna skal ivaretas, OGSÅ med tanke på familienes religion, kultur og bakgrunn. I rammeplanen for barnehagen står det under temaet "Etikk, religion og fiosofi":



Ut i fra dette mener jeg at barnehagen i et slikt tilfelle skal prøve å imøtekomme farens ønske. Dvs de skal ikke forby gutter å leke med dukker, men i større grad oppmuntre guttens lek med andre ting. Selv om de fleste av oss syns et slikt "krav" er helt bak mål, så mener jeg at barnehagen må respektere foreldrenes religion. I bunn og grunn må de respektere dette på samme måte som de må respektere at noen ikke spiser svinekjøtt av religiøse grunner.

De kan selvsagt ikke styre leken til barna i detalj, og de vil aldri kunne garantere at gutten ikke vil få tak i en dukke, og de skal heller ikke lage noen stor dramatikk om han gjør det. Men de BØR definitivt prøve å lede gutten til å leke med andre ting, siden dette er religiøst forankret hos foreldrene.

Men man finner jo ingen støtte for at man blir homofil av å leke "jenteleker" i Islam. Dette er jo snakk om kulturelle forskjeller som far til gutten prøver og begrunne med religion for å gi kravet litt mer tyngdekraft.

I rammeplanen kan man også lese at:

Sitat:

Barnehagen skal gi barn troen på seg selv og andre. Barns aktivitet, engasjement og deltakelse i barnehagens fellesskap gir barn kunnskap om seg selv i forhold til andre. Ved å bli kjent med det som er forskjellig, blir barnet bevisst seg selv og sin personlighet. Å respektere forskjellighet er en del av barnehagens verdigrunnlag.

Sitat:

Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling.

Synes du barnehagen tar hensyn til dette hvis de skal "nekte" gutten og leke med dukker, hvis det er dette han virkelig vil?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 19:53   #76
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Mannen må selvsagt opplyses. Det er ikke greit å hjemme (hehe, neida) å gjemme seg bak kultur og religion når det omhandler noe så viktig som holdningsendringer i samfunnet. Det burde eksistere enn nulltoleranse for slike holdninger i barnehagen, det er tross alt der formingen av menneskesinnet starter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:58   #77
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Dvs de skal ikke forby gutter å leke med dukker, men i større grad oppmuntre guttens lek med andre ting.

De kan selvsagt ikke styre leken til barna i detalj, og de vil aldri kunne garantere at gutten ikke vil få tak i en dukke, og de skal heller ikke lage noen stor dramatikk om han gjør det. Men de BØR definitivt prøve å lede gutten til å leke med andre ting, siden dette er religiøst forankret hos foreldrene.

Den nye rammeplanen legger veldig stor vekt på barns rett til medbestemmelse over sin egen hverdag. Hele tenkningen gjennomsyres av dette, og barnets rett til å bli anerkjent som et menneske med egne meninger og ønsker...

Å direkte gå inn og demotivere gutten mht dukkelek bryter jo tvert med alt rammeplanen står for hva medbestemmelse og anerkjennelse angår...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:24   #78
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Seriøst, å skulle støtte opp under dette med dekke av relogionsfrihet blir krampetolerant og meningsløst.

Homofobi er en holdning vi som samfunn på bekjempe om det så kommer fra muslimer, bedehusmennesker eller skin heads. Det er simpelthen ikke akseptabelt, punktum finale.

I tillegg er det jo uvitenhet inntil det latterlige å tro at dukkelek medfører homofili, og da er voksenopplæring påkrevd. Det får være måte på å degge for idioter!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:25   #79
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Seriøst, å skulle støtte opp under dette med dekke av relogionsfrihet blir krampetolerant og meningsløst.

Homofobi er en holdning vi som samfunn på bekjempe om det så kommer fra muslimer, bedehusmennesker eller skin heads. Det er simpelthen ikke akseptabelt, punktum finale.

I tillegg er det jo uvitenhet inntil det latterlige å tro at dukkelek medfører homofili, og da er voksenopplæring påkrevd. Det får være måte på å degge for idioter!

Amen!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:45   #80
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Seriøst, å skulle støtte opp under dette med dekke av relogionsfrihet blir krampetolerant og meningsløst.

Homofobi er en holdning vi som samfunn på bekjempe om det så kommer fra muslimer, bedehusmennesker eller skin heads. Det er simpelthen ikke akseptabelt, punktum finale.

I tillegg er det jo uvitenhet inntil det latterlige å tro at dukkelek medfører homofili, og da er voksenopplæring påkrevd. Det får være måte på å degge for idioter!



Men hva gjør man med slike (idioter) som krever at barnehagen SKAL tilrettelegge alt etter hans meninger?

Forøvrig har jeg overhørt at mor til gutten har gitt beskjed til personalet at han kan bruke smokk i barnehagen, så lenge ikke faren på noe måte får vite dette. Han er redd for at han skal bli jentete...

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no