Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-08, 12:38   #21
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Jeg vet ikke hvilke motstandsaksjoner som ev foregikk rundt i Norge, men jeg antar at den tyske ledelsen satt sentralt på østlandet og at mye av det strategiske skjedde der, dvs strategiske tyske personer og nordmenn som var på tyskerenes side (eks Quisling). Det er vel også derfor naturlig at det var en aktiv motstandsbevegelse her.

Jeg tror de fleste vet at Nord-norge led hardt, og det ble mange ofre for krigen i den landsdelen, så det kunne være relevant med en film som beskrev de menneskelige lidelsene som fant sted, og hvordan det har påvirket landsdelen etterpå, men det blir liksom en helt annen film.

Så vidt jeg vet ble nord-norge i stor grad bombet fra luften og vannet, noe som kanskje gjør det mindre relevant med strategisk aksjoner i det området?

Er det kanskje på sin plass å nevne Håkon Kyllingmark og Sepals operasjonen. Kyllingmark var leder av Mil.Org i nordland og måtte flykte til Sverige. Han ledet Sepals operasjonen som innebar at man fikk etterretningsbaser på svensk jord.

Det er veldig riktig som Fargo prøver å få frem at det ikke er surmagede folk nordfra som vil ha oppmerksomhet eller er sutrete. Et stort stykke krigshistore er glemt og oversett.

Vel bombet fra luften og fra sjøen, brent ned etter hvert som stridsvognene rullet nedover finnmarken men var det annerledes i Oslo mener du? Forutenom den brente jords taktikk vil jeg nå påstå at selv Oslo bare ble bombet fra luften og vannet, så hvor strategisk viktig eller uviktig det gjør Nord Norge og Finnmark skjønner jeg ikke.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 12:56   #22
Pusurkine
Superaktiv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 405
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er det kanskje på sin plass å nevne Håkon Kyllingmark og Sepals operasjonen. Kyllingmark var leder av Mil.Org i nordland og måtte flykte til Sverige. Han ledet Sepals operasjonen som innebar at man fikk etterretningsbaser på svensk jord.

Det er veldig riktig som Fargo prøver å få frem at det ikke er surmagede folk nordfra som vil ha oppmerksomhet eller er sutrete. Et stort stykke krigshistore er glemt og oversett.

Vel bombet fra luften og fra sjøen, brent ned etter hvert som stridsvognene rullet nedover finnmarken men var det annerledes i Oslo mener du? Forutenom den brente jords taktikk vil jeg nå påstå at selv Oslo bare ble bombet fra luften og vannet, så hvor strategisk viktig eller uviktig det gjør Nord Norge og Finnmark skjønner jeg ikke.

Men jeg antar at det satt en del tysk ledelse i Oslo? Det var det jeg tenkte på.
Kyllingmark er vel et eksempel på leder av strategiske operasjoner, med det mener jeg operasjoner som ikke nødvendigvis skjedde på slagmarken, men som gikk mer på å organisere motstanden i "fronten", i det eksempelet fra Sverige.

Altså jeg mener at motstandere ikke alltid vil være å finne i fronten/slagmarken ved en krig, men der de strategisk får gjort mest

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:03   #23
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Men jeg antar at det satt en del tysk ledelse i Oslo? Det var det jeg tenkte på.
Kyllingmark er vel et eksempel på leder av strategiske operasjoner, med det mener jeg operasjoner som ikke nødvendigvis skjedde på slagmarken, men som gikk mer på å organisere motstanden i "fronten", i det eksempelet fra Sverige.

Altså jeg mener at motstandere ikke alltid vil være å finne i fronten/slagmarken ved en krig, men der de strategisk får gjort mest

Nå var en av hans oppgaver å bygge opp en motstandsbevegelse i Nord Norge, dette var grunnen til at han måtte flykte. Det er etter hans flukt at han leder Sepals operasjonen.

Det var mange motstandsfolk som kjempet ved fronten nordpå men som fremdeles ikke blir nevnt i samme setning som Kjakan og Max. Jeg tror det er viktig at man nyanserer bildet langt mer og viser frem det som ikke hadde med det sentrale Østlandet å gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:24   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:25   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:

Ser deg, og høyner med en mann fra Narvik.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:26   #26
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Sitronen er opplyst. :ikke preget av bokvalget:

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:27   #27
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:32   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok.



Og siden min manns bestefar var sjefsbibliotekar i Narvik fra 50-tallet og ut leveårene sine, og det var ham som samlet inn bøkene til krigsminnemuseumet i Narvik, og min kjære har arvet arkivarsinnet til bestefaren sin, så blir jeg tuta ørene fulle av Narvik og krigen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:36   #29
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.



Og siden min manns bestefar var sjefsbibliotekar i Narvik fra 50-tallet og ut leveårene sine, og det var ham som samlet inn bøkene til krigsminnemuseumet i Narvik, og min kjære har arvet arkivarsinnet til bestefaren sin, så blir jeg tuta ørene fulle av Narvik og krigen.

Noen av mine slektninger er representert ved det museet i form av diverse saker og ting. Narvik og krigen er interessant som tema, heldige Inagh som aldri vil få nok.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:42   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Har ingen plan om å utbrodere her kjenner jeg, men må si at jeg synes Fargo har noen gode poenger.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:43   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok.

Søren plystre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 13:46   #32
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Søren plystre.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:20   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg synes fortsatt det høres ut som syting. "Vi er glemt og alle i Oslo skjønner ingenting, og alt skal foregå der". Synes dere det er rart at hovedpunktene for mye foregår i en hovedstad i et land? Eller rundt de største byene, i den landsdelen det bor flest folk?
Jeg og min familie er fra osloområdet, og selvfølgelig har vi som mange andre, motstandsfolk og folk som måtte flykte til Sverige, i familien. Jeg har hørt en god del fra min bestefar, også den rå behandlingen av tyskertøser og andre tyskvennlige folk rett etterpå. Jeg har også, til tross for at jeg ikke er fra annen del av landet, fått med meg det som foregikk i Nord-Norge, jeg har fått min dose av krigsbøker, dog har jeg mest forlest meg på overlevendes fortellinger fra konsentrasjonsleire. Svigerfamilien min fra Lofoten hadde folk fra Finnmark boende under krigen, jeg har fått høre litt om det. Jeg forstår ikke at det er en motsetning at det lages en film om de mest markante sabotasjefolkene under krigen, og det at man kan se helhetsbildet om krigen her i landet. Jeg ser alle sidene, og håper at det kommer flere filmer.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:24   #34
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.811
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Det jeg sier er at krigen var andre steder enn i Oslo. Krigens redsler er noe helt annet enn å sveive en ulovlig presse i en kjeller.

Men du kan da ikke mene at krigens redsler ikke var i Oslo, eller at de som drev illegalt motstandsarbeid feks i Oslo ikke opplevde krigens redsler??

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:26   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg vil anta at de som ble tatt for å sveive ulovlige presser i kjelleren fikk oppleve krigsens redsler bra på kroppen de med. Jeg vil anta at familiene til de som satt på Grini og/eller ble sendt til konsentrasjonsleire også fikk føle krigens redsler på kroppen.

Må nødvendigvis hus og hjem brenne ned for at man skal ha det vondt?

(Hilsen kona til en Narviking, altså.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:30   #36
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes fortsatt det høres ut som syting. "Vi er glemt og alle i Oslo skjønner ingenting, og alt skal foregå der". Synes dere det er rart at hovedpunktene for mye foregår i en hovedstad i et land? Eller rundt de største byene, i den landsdelen det bor flest folk?
Jeg og min familie er fra osloområdet, og selvfølgelig har vi som mange andre, motstandsfolk og folk som måtte flykte til Sverige, i familien. Jeg har hørt en god del fra min bestefar, også den rå behandlingen av tyskertøser og andre tyskvennlige folk rett etterpå. Jeg har også, til tross for at jeg ikke er fra annen del av landet, fått med meg det som foregikk i Nord-Norge, jeg har fått min dose av krigsbøker, dog har jeg mest forlest meg på overlevendes fortellinger fra konsentrasjonsleire. Svigerfamilien min fra Lofoten hadde folk fra Finnmark boende under krigen, jeg har fått høre litt om det. Jeg forstår ikke at det er en motsetning at det lages en film om de mest markante sabotasjefolkene under krigen, og det at man kan se helhetsbildet om krigen her i landet. Jeg ser alle sidene, og håper at det kommer flere filmer.

Nå var det Narvik som var et av de viktigste målene på grunn av jernbanen. Okkupasjonsmakten var rimelig avhengig av infrstruktur i sitt angrep.

Det at det lages film er vel og bra, men som Fargo påpeker blir fokuset alt for ensartet og lite nyansert. Det er mange motstandsfolk som ikke er nevnt og som gjorde en minst like stor innsats. Han jeg har forsøkt å dra frem bidro sterkt til at disse sabotasjeaksjonene fant sted i det hele tatt. Som sjef for etterretnings og sabotasjeavdelingen var han meget sentral fra -43 og frem til frigjøringen.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:32   #37
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Må nødvendigvis hus og hjem brenne ned for at man skal ha det vondt?

(Hilsen kona til en Narviking, altså.)

Selvsagt ikke, men det Fargo har forsøkt å presisere (slik jeg har forstått det) er at fokuset er alt for ensidig, det var uten tvil nord i landet menneskene fikk kjenne det verst på kroppen. Det var aktive motstandsfolk også her, de gjorde en stor innsats for landet vårt men blir ikke nevnt sammen med disse kjente Osloguttene i motstandsbevegelsen.

  Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:42   #38
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ser deg, og høyner med en mann fra Narvik.

Jeg er vokst opp med historier fra krigen. I min mors hjem måtte de huse tyskere. De hadde så stor gård at tyskerne hadde et slags hovedkvarter der. Selv måtte mine besteforeldre bo på to rom på loftet med sine fire barn. De måtte gå og se på overfloden av mat som "tyskerten" hadde lagret hos dem, i deres stabbur. Mine onkler var i tenårene under krigen, og stjal pølser og spiste i smug. Hadde de blitt tatt hadde det ikke vært noen kjære mor, etter det jeg forstår.

Og i nabogården overnattet det folk som var på flukt over grensen til Sverige.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 14:49   #39
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg er vokst opp med historier fra krigen. I min mors hjem måtte de huse tyskere. De hadde så stor gård at tyskerne hadde et slags hovedkvarter der. Selv måtte mine besteforeldre bo på to rom på loftet med sine fire barn. De måtte gå og se på overfloden av mat som "tyskerten" hadde lagret hos dem, i deres stabbur. Mine onkler var i tenårene under krigen, og stjal pølser og spiste i smug. Hadde de blitt tatt hadde det ikke vært noen kjære mor, etter det jeg forstår.

Og i nabogården overnattet det folk som var på flukt over grensen til Sverige.

Sånn var det i mammas barndomshjem. "Tyskerten" fikk oppvartning og bopel mens far i huset smuglet folk og utstyr over grensen og rundt om til motstandsbevegelsen.

Husker fortellinger om den lille motstanden, sokker med istrikket kvist og kvast av dårlig kardet ull. Om suppe og grøt med ekle saker i og ikke minst når veden ble overspørytet av vann (da frøys "tyskerten" da) selv kledde de på seg i den trekkfulle kårstua.

  Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 12:24   #40
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Men jeg antar at det satt en del tysk ledelse i Oslo? Det var det jeg tenkte på.
Kyllingmark er vel et eksempel på leder av strategiske operasjoner, med det mener jeg operasjoner som ikke nødvendigvis skjedde på slagmarken, men som gikk mer på å organisere motstanden i "fronten", i det eksempelet fra Sverige.

Altså jeg mener at motstandere ikke alltid vil være å finne i fronten/slagmarken ved en krig, men der de strategisk får gjort mest

Godt poeng.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no