Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2014

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-14, 23:04   #201
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1.Sarah Lark - Den lange, hvite skyens land.
2. Marieke van der Pol - Rampelys.
3. Linwood Barclay - Ute av syne.
4. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten.
5. Harlan Coben - Når noen bare forsvinner.
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.
7. Harlan Coben - I den skogen.
8. Sara Shepard - Morder.
9. Sara Shepard - Hjerteløs.
10. Sara Shepard - Etterlyst.
11. Harlan Coben - Den uskyldige.
12. Kim Leine - Kalak; en erindringsroman.
13. Harlan Coben - På grunn av et løfte.
14. Gunn-Helen Øye - Elsk meg; avlogget.
15. Jonas Gardell - En komikers oppvekst.
16. Joe Peters - Cry silent tears.

Februar
17. Khaled Hosseini - Tusen strålende soler.
18. Sara Shepard - Forvrengt.
19. Sara Shepard - Nådeløs.
20. Maria Børja - Ny by.
21. Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P.
22. Cecilie Enger - Nødvendigheten.
23. Jussi Adler-Olsen - Journal 64.
24. Merice Briffa - Mine drømmers land.
25. Tore Renberg - Vi ses i morgen.
26. Benedicte Meyer Kronberg - Hvis noen ser meg nå.
27. Jonas Hassen Khemiri - JEg ringer mine brødre.
28. Synne Sun Løes - Stille, stille, stille.
29. Kajsa Imgemarsson - Bare vanlig vann.
30. Jonas Gardell - En UFO gjør entré.
31. Jonas Gardell - Jenny.

Mars
32. Merete Morken Andersen - Hva av tid.
33. Diane Ackerman - Huset under den forrykte stjerne.
34. Karin Fossum - Evas øye.
35. Margaret Skjelbred - Mors bok.
36. Natasha Solomons - En oversikt over forsvunne ektemenn.
37. Karin Fossum - Se deg ikke tilbake!
38. Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg.
39. Karin Fossum - Den som frykter ulven.
40. Vinterhjerter - noveller.
41. Karin Fossum - Djevelen holder lyset.
42. Khaled Hosseini - Og fjellene ga gjenlyd.
43. Karin Fossum - Elskede Poona.
44. Daphne Du Maurier - Rebecca.
45. Karin Fossum - Svarte sekunder.
46. Sofi Oksanen - Utrenskning.
47. Karin Fossum - Drapet på Harriet Krohn.

April
48. Finn Skårderud - Sterk svak, håndboken om spiseforstyrrelser.
49. Karin Fossum - Den som elsker noe annet.
50. Jonas Jonasson - Analfabeten som kunne regne.
51. Karin Fossum - Den onde viljen.
52. Karin Fossum - Varsleren.
53. Nicholas Sparks - Kjærlighetens kraft.
54. Diane Setterfield - Den trettende fortellingen.
55. Erlend Loe - Vareopptelling.
56. Cecilie Enger - Mors gaver.
57. Åke Edwardson - Rop fra langt av sted.
58. D.H. Lawrence - Regnbuen.
59. Katarina Mazetti - Tarzans tårer.
60. Nicholas Sparks - Minnenes makt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 18:44   #202
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.874
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
Jeg pleier å nevne dette som en av yndlingsbøkene mine, så det var litt spennende å gjenlese den, det er vel drøye 15 år siden sist. Men den er fortsatt storslagen på mange måter, selv om jeg er atskillig mer kritisk til hovedpersonen enn da (HVORFOR, Jurij Andrejevitsj!?), er den skumlere enn mang en dystopi og storslagen som kjærlighetshistorie også. Og siden Pasternak er fantastisk som lyriker, er jo doktoren det også.

2. Ransom Riggs: Hollow City
Njaaa, ikke like bra som den første Miss Peregrine-boka – men imponerede om enn ikke aldeles uventet twist på slutten. Og mer cliffhanger, så klart.

3. Thomas Pynchon: Bleeding Edge
Uventet og åpenbart overlagt forvirrende noir-konspirasjonsteoribonanza som er tidvis veldig vittig og noen ganger skremmende, og hvor de fleste trådene er løse på slutten. Kul heltinne.

4. Elmore Leonard: Out of Sight
Korthogd, vittig dialog, både slemme og nyanserte skurker, og en heftig, inderlig og umulig kjærlighetshistorie i sentrum.

5. Alice Munro: Runaway
Fantastiske noveller med så komplekse sujetter at de færreste ville hatt selvbeherskelse til å ikke skrive romaner av dem.

6. Helene Wecker: The Golem and the Djinni
Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor folk liker denne, men jeg fikk litt neller av Weckers voldsomt polariserte hovedpersoneksperiment.

7. Donna Tartt: The Secret History
Jeg hadde glemt hvor ille det gikk, men ble slått av hvor lik Richard Papen er Theo Decker i The Goldfinch. Det er en strålende bok, intenst ubehagelig og hylende morsom som den er.

8. William Shakespeare: Romeo and Juliet
Det er ikke for Romeos personlighet vi fortsatt leser denne, men talene, talene!

9. Douglas Adams: Dirk Gently's Holistic Detective Agency
«By means of an ingenious series of strategically deployed denials of the most exciting and exotic things, he was able to create the myth that he was a psychic, mystic, telepathic, fey, clairvoyant, psychosassic vampire bat.» Say no more.

10. Christopher Marlowe: Doctor Faustus
Marlowe koser seg fælt med å beskrive både Faustus' kunnskapsgrådighet og fruktene av handelen med djevelen, og Faustus angrer da også bare bittelitt i aller siste øyeblikk. Fortapelse på deg, gutt!

11. Magnus Mills: The Restraint of Beasts
En roman som handler nesten utelukkende om gjerdebygging, og som klarer å være både ustyrtelig morsom og Kafka-aktig nifs og underlig samtidig.

12. Douglas Adams: The Long, Dark Tea-Time of the Soul
Mer kaotisk og utflytende enn den forrige, men fortsatt mer enn nok å le høyt av, og jeg liker Adams’ Tor og Odin (selv om de kom nokså overraskende på).

13. Michael Chabon: The Final Solution
Enda bedre på andre gjennomlesning, for sporene er så fint og nennsomt integrert i den kjærlige beskrivelsen av den gamle mannen. Og papegøyen Bruno er fortsatt fiksjonens beste fugl.

14. Robert Galbraith: The Cuckoo’s Calling
Noe klønete start, men J.K. Rowlings nye detektivantihelt viste seg å være mer enn en velbrukt sjablong, men fint innvevd i et gjennomgripende gjøkungetema. Veldig spennende også.

15. China Miéville: Un Lun Dun
Unlondon er et dårligere og mer anstrengt vrengebilde av London enn Neil Gaimans London Below. Boka er i overkant moralistisk også. Men jeg liker hovedpersonen og bokas tilnærming til profetier og utvalgte redningskvinner.

16. Dorothy L. Sayers: Whose Body?
Datert på noen måter, men lord Peter Wimsey springer ut av sidene fiks ferdig i denne aller første Wimsey-boka, og jeg elsker ham virkelig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 22:03   #203
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg lager meg en plass her, og liker denne tråden best, hvor man lager nytt innlegg for hver nye bok. Det er eneste måten jeg får med meg nye innlegg på. Skriv gjerne hva du syntes om boka også i korte trekk, for jeg bruker deres innlegg som inspirasjon til videre lesning!

Januar:

1. Lydbok: Helene Uri - Den rettferdige: Sterk bok om hvordan man kan bli dømt for noe man ikke har gjort.
2. Lydbok: John Boyne - Gutten i den stripete pysjamasen: Enkel, kort og letthørt bok, i kategorien ungdom, men jeg synes den var helt grei for voksne også.
3. Barne/ungdomsbok: Sigbjørn Mostue - Zombie-Bjarne: Leste denne fordi det er en lokal forfatter som også har skrevet meget gode voksenbøker og jeg var nysgjerrig på barneboka. Synes den var helt grei, men ikke noe mer heller.
4. Bok: Jonas Gardell - Tørk aldri tårer uten hansker 3, Døden: Trist, vond, vanskelig, fin og utrolig sterk slutt på trilogien. Endelig skal jeg se serien som er laget også! Gikk for øvrig forbløffende enkelt å lese den på svensk, siden den ikke er kommet på norsk ennå.
5. Bok: Jonas Gardell - En komikers oppvekst: Jeg liker virkelig Gardells måte å skrive på. Og denne romanen beskriver hvor rå barndommen kan være for enkelte, men med mye humor også. Gleder meg til å lese fortsettelsen.
6. Bok: Jonas Gardell - En ufo gjør entré: Om barndommen var rå så kan ungdomsårene være enda mer brutale. Et innblikk i å være utenfor, forsøke å tilpasse seg, et hint om at om overflaten virker bra så kan det lure anorexi, overgrep og selvskading bak fasaden. Fy søren som han skriver denne mannen.
7. Lydbok: Tatiana de Rosnay - Mokka: En fin liten bok om frykt for å miste, bedrag og sorg.
8. Bok: Jonas Gardell - Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen. Hva kan jeg si, dette er en svenske som treffer meg, ved å beskrive andres noe miserable hverdag på en lun og humoristisk måte så ser man med ett lysere på sin egen.
9. E-bok: Heidi Linde - Agnes i senga: Dette var en lettlest bok, kommer nok til å lese mer av denne forfatteren.

Februar:

10. Bok: Jonas Gardell - Jenny: Fortsettelsen av en ufo gjør entre. Denne mannen har hatt en trist barndom om man skal lese som om den er selvbiografisk, og det gir han jo inntrykk av at den er selv om jeg ikke alltid vet hva som er fiksjon og fakta. Og andre triste skjebner blir beskrevet i detalj i denne boken. Trist, tankevekkende og godt skrevet.
11. Lydbok: Torkil Damhaug - Døden ved vann: Likte denne forfatteren, og måten jeg lot meg lure på, jeg var jo helt sikker på hvem som var morderen...not!
12. Bok: Jørn Lier Horst - Gravrøvergåten: Ungdomskrim, lest sammen med snart-tolvåringen (leste litt hver). Denne serien anbefales!
13. Lydbok: Torkil Damhaug - Ildmannen: Her ble jeg lurt et par ganger, likte denne boka også, men veldig brå slutt!? Måtte sjekke om jeg faktisk hadde fått lastet ned hele lydboka.
14: Lydbok: Torkil Damhaug - Sikre tegn på din død: Rimelig spesielt å lese om kriminelle handlinger som foregår på min egen arbeidsplass. Forfatteren er da også tidligere lege ved Ahus, så alt er gjenkjennelig og troverdig skrevet. Og boken var bra!
15: E-bok: Heidi Linde - Nu jævler: Denne var lettlest og fengende. Hverdagen i flere sammenknyttede personers liv, hvordan ulike mennesker kan oppleve det samme på helt ulik måte.

Mars

16. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret: Spennende bok, gleder meg til fortsettelsen!
17. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne: Litt "over-the-top", men spennende bok med driv.
18. E-bok: Per Petterson - Jeg nekter: Fin bok, liker måten hans å skrive på.
19. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P: Denne var spennende, og det var litt krise når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å rippe cd 13 og måtte låne den fra biblioteket på nytt (med en ukes ventetid!). Ble endelig ferdig i dag. Klar for neste!

April

20. Bok: Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg?: En annerledes og tankevekkende bok skrevet av en trettenårig autist.
21. Bok: Mary Higgins Clark - Drømmer dreper ikke: En av mine favorittforfattere gjennom tidene.
22. E-bok: Helene Uri - Rydde ut: Ganske spesiell bok hvor forfatteren forteller om sitt eget tap, samtidig som hun skriver om en karakter som også opplever et tap.
23. E-bok: Agnes Ravatn - Fugletribunalet: Lest etter anbefaling her inne. Ganske ok bok igrunn, selv om den var på nynorsk.
24. E-bok: Jan-Erik Fjell - Tysteren: Spennende og drivende lettlest bok. Klar for mer!
25: Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Journal 64: Innfløkt, lang og spennende.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08

Sist redigert av Mirasol : 26-04-14 kl 23:07.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 12:54   #204
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1.Sarah Lark - Den lange, hvite skyens land.
2. Marieke van der Pol - Rampelys.
3. Linwood Barclay - Ute av syne.
4. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten.
5. Harlan Coben - Når noen bare forsvinner.
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.
7. Harlan Coben - I den skogen.
8. Sara Shepard - Morder.
9. Sara Shepard - Hjerteløs.
10. Sara Shepard - Etterlyst.
11. Harlan Coben - Den uskyldige.
12. Kim Leine - Kalak; en erindringsroman.
13. Harlan Coben - På grunn av et løfte.
14. Gunn-Helen Øye - Elsk meg; avlogget.
15. Jonas Gardell - En komikers oppvekst.
16. Joe Peters - Cry silent tears.

Februar
17. Khaled Hosseini - Tusen strålende soler.
18. Sara Shepard - Forvrengt.
19. Sara Shepard - Nådeløs.
20. Maria Børja - Ny by.
21. Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P.
22. Cecilie Enger - Nødvendigheten.
23. Jussi Adler-Olsen - Journal 64.
24. Merice Briffa - Mine drømmers land.
25. Tore Renberg - Vi ses i morgen.
26. Benedicte Meyer Kronberg - Hvis noen ser meg nå.
27. Jonas Hassen Khemiri - JEg ringer mine brødre.
28. Synne Sun Løes - Stille, stille, stille.
29. Kajsa Imgemarsson - Bare vanlig vann.
30. Jonas Gardell - En UFO gjør entré.
31. Jonas Gardell - Jenny.

Mars
32. Merete Morken Andersen - Hva av tid.
33. Diane Ackerman - Huset under den forrykte stjerne.
34. Karin Fossum - Evas øye.
35. Margaret Skjelbred - Mors bok.
36. Natasha Solomons - En oversikt over forsvunne ektemenn.
37. Karin Fossum - Se deg ikke tilbake!
38. Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg.
39. Karin Fossum - Den som frykter ulven.
40. Vinterhjerter - noveller.
41. Karin Fossum - Djevelen holder lyset.
42. Khaled Hosseini - Og fjellene ga gjenlyd.
43. Karin Fossum - Elskede Poona.
44. Daphne Du Maurier - Rebecca.
45. Karin Fossum - Svarte sekunder.
46. Sofi Oksanen - Utrenskning.
47. Karin Fossum - Drapet på Harriet Krohn.

April
48. Finn Skårderud - Sterk svak, håndboken om spiseforstyrrelser.
49. Karin Fossum - Den som elsker noe annet.
50. Jonas Jonasson - Analfabeten som kunne regne.
51. Karin Fossum - Den onde viljen.
52. Karin Fossum - Varsleren.
53. Nicholas Sparks - Kjærlighetens kraft.
54. Diane Setterfield - Den trettende fortellingen.
55. Erlend Loe - Vareopptelling.
56. Cecilie Enger - Mors gaver.
57. Åke Edwardson - Rop fra langt av sted.
58. D.H. Lawrence - Regnbuen.
59. Katarina Mazetti - Tarzans tårer.
60. Nicholas Sparks - Minnenes makt.
61. Sadie Jones - De ubudne gjestene.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-14, 23:09   #205
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg lager meg en plass her, og liker denne tråden best, hvor man lager nytt innlegg for hver nye bok. Det er eneste måten jeg får med meg nye innlegg på. Skriv gjerne hva du syntes om boka også i korte trekk, for jeg bruker deres innlegg som inspirasjon til videre lesning!

Januar:

1. Lydbok: Helene Uri - Den rettferdige: Sterk bok om hvordan man kan bli dømt for noe man ikke har gjort.
2. Lydbok: John Boyne - Gutten i den stripete pysjamasen: Enkel, kort og letthørt bok, i kategorien ungdom, men jeg synes den var helt grei for voksne også.
3. Barne/ungdomsbok: Sigbjørn Mostue - Zombie-Bjarne: Leste denne fordi det er en lokal forfatter som også har skrevet meget gode voksenbøker og jeg var nysgjerrig på barneboka. Synes den var helt grei, men ikke noe mer heller.
4. Bok: Jonas Gardell - Tørk aldri tårer uten hansker 3, Døden: Trist, vond, vanskelig, fin og utrolig sterk slutt på trilogien. Endelig skal jeg se serien som er laget også! Gikk for øvrig forbløffende enkelt å lese den på svensk, siden den ikke er kommet på norsk ennå.
5. Bok: Jonas Gardell - En komikers oppvekst: Jeg liker virkelig Gardells måte å skrive på. Og denne romanen beskriver hvor rå barndommen kan være for enkelte, men med mye humor også. Gleder meg til å lese fortsettelsen.
6. Bok: Jonas Gardell - En ufo gjør entré: Om barndommen var rå så kan ungdomsårene være enda mer brutale. Et innblikk i å være utenfor, forsøke å tilpasse seg, et hint om at om overflaten virker bra så kan det lure anorexi, overgrep og selvskading bak fasaden. Fy søren som han skriver denne mannen.
7. Lydbok: Tatiana de Rosnay - Mokka: En fin liten bok om frykt for å miste, bedrag og sorg.
8. Bok: Jonas Gardell - Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen. Hva kan jeg si, dette er en svenske som treffer meg, ved å beskrive andres noe miserable hverdag på en lun og humoristisk måte så ser man med ett lysere på sin egen.
9. E-bok: Heidi Linde - Agnes i senga: Dette var en lettlest bok, kommer nok til å lese mer av denne forfatteren.

Februar:

10. Bok: Jonas Gardell - Jenny: Fortsettelsen av en ufo gjør entre. Denne mannen har hatt en trist barndom om man skal lese som om den er selvbiografisk, og det gir han jo inntrykk av at den er selv om jeg ikke alltid vet hva som er fiksjon og fakta. Og andre triste skjebner blir beskrevet i detalj i denne boken. Trist, tankevekkende og godt skrevet.
11. Lydbok: Torkil Damhaug - Døden ved vann: Likte denne forfatteren, og måten jeg lot meg lure på, jeg var jo helt sikker på hvem som var morderen...not!
12. Bok: Jørn Lier Horst - Gravrøvergåten: Ungdomskrim, lest sammen med snart-tolvåringen (leste litt hver). Denne serien anbefales!
13. Lydbok: Torkil Damhaug - Ildmannen: Her ble jeg lurt et par ganger, likte denne boka også, men veldig brå slutt!? Måtte sjekke om jeg faktisk hadde fått lastet ned hele lydboka.
14: Lydbok: Torkil Damhaug - Sikre tegn på din død: Rimelig spesielt å lese om kriminelle handlinger som foregår på min egen arbeidsplass. Forfatteren er da også tidligere lege ved Ahus, så alt er gjenkjennelig og troverdig skrevet. Og boken var bra!
15: E-bok: Heidi Linde - Nu jævler: Denne var lettlest og fengende. Hverdagen i flere sammenknyttede personers liv, hvordan ulike mennesker kan oppleve det samme på helt ulik måte.

Mars

16. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret: Spennende bok, gleder meg til fortsettelsen!
17. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne: Litt "over-the-top", men spennende bok med driv.
18. E-bok: Per Petterson - Jeg nekter: Fin bok, liker måten hans å skrive på.
19. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P: Denne var spennende, og det var litt krise når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å rippe cd 13 og måtte låne den fra biblioteket på nytt (med en ukes ventetid!). Ble endelig ferdig i dag. Klar for neste!

April

20. Bok: Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg?: En annerledes og tankevekkende bok skrevet av en trettenårig autist.
21. Bok: Mary Higgins Clark - Drømmer dreper ikke: En av mine favorittforfattere gjennom tidene.
22. E-bok: Helene Uri - Rydde ut: Ganske spesiell bok hvor forfatteren forteller om sitt eget tap, samtidig som hun skriver om en karakter som også opplever et tap.
23. E-bok: Agnes Ravatn - Fugletribunalet: Lest etter anbefaling her inne. Ganske ok bok igrunn, selv om den var på nynorsk.
24. E-bok: Jan-Erik Fjell - Tysteren: Spennende og drivende lettlest bok. Klar for mer!
25: Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Journal 64: Innfløkt, lang og spennende.
26: Bok: Jan-Erik Fjell - Skyggerom: Han skriver utrolig lett og spennende samtidig. Spennende bok, gleder meg til å starte på siste.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 10:55   #206
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.991
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

9. Annik Saxegaard: Ina stepper inn og Ina og Ingolf. I tillegg til eplekjekke, kan jeg føye til moralistiske og gammeldagse.

10. Kathleen O'Dell: The Aviary. En ordentlig magisk fortelling med både spenning og mystikk. Herlig.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 12:50   #207
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Klipper ut fra den korte tråden som jeg oppdaterer.

1. Hulemannen av Jørn Lier Horst. Lettlest og spennende.
2. Mørke rom av Gillian Flynn. Dystert men spennende. Kommer til å lese mer av henne.
3. Kloakkturen av Marit Nicolaysen. 1.bok om Svein og Rotta. Høytlesning for minsten. Fin å lese.
4. Svein og Rotta på feriekoloni av Marit Nicolaysen. Høytlesning. Fin serie.
5. Kaptein Supertruse og de rampete robotene av Dav Pilkey. Morsom tullebok. Minsten likte den godt.
6. Død sjel av Birger Baug. Likte den godt. Spennende hele veien.
7. Flink pike av Gillian Flynn. Litt oppskrytt men var spennende.
8. Blendet av Karin Slaughter. Intens og skremmende
9. Stillheten etterpå av Karin Slaughter. Skriver om forferdelige saker men fryktelig spennende.
10. De hvite englene av Julia Gregson. Nyyydelig bok altså. Og så var det litt pussig at den handlet om Krimkrigen.
11. Kaptein Supertruse og de rampete robotene av Dav Pilkey. Fortsatt morsom tullebok. Minsten liker dette.
12. Snikende frykt av Karin Slaughter. Spennende denne også.
13. Hevneren av Karin Slaughter. Veldig intens og spennende.
14. Svein og Rotta i syden av Marit Nicolaysen. Høytlesning.
15. En sang fra fortiden av Katherine Webb. Litt tung i starten men ble veldig intens etterhvert.
16. Kvinnen i buret av Jussi Adler Olsen. Tja, leser nok flere av han etterhvert.
17. Et hjerte til begjær av Mary Higgins Clark. Likte den kjempegodt. Spennende.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 22:34   #208
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg lager meg en plass her, og liker denne tråden best, hvor man lager nytt innlegg for hver nye bok. Det er eneste måten jeg får med meg nye innlegg på. Skriv gjerne hva du syntes om boka også i korte trekk, for jeg bruker deres innlegg som inspirasjon til videre lesning!

Januar:

1. Lydbok: Helene Uri - Den rettferdige: Sterk bok om hvordan man kan bli dømt for noe man ikke har gjort.
2. Lydbok: John Boyne - Gutten i den stripete pysjamasen: Enkel, kort og letthørt bok, i kategorien ungdom, men jeg synes den var helt grei for voksne også.
3. Barne/ungdomsbok: Sigbjørn Mostue - Zombie-Bjarne: Leste denne fordi det er en lokal forfatter som også har skrevet meget gode voksenbøker og jeg var nysgjerrig på barneboka. Synes den var helt grei, men ikke noe mer heller.
4. Bok: Jonas Gardell - Tørk aldri tårer uten hansker 3, Døden: Trist, vond, vanskelig, fin og utrolig sterk slutt på trilogien. Endelig skal jeg se serien som er laget også! Gikk for øvrig forbløffende enkelt å lese den på svensk, siden den ikke er kommet på norsk ennå.
5. Bok: Jonas Gardell - En komikers oppvekst: Jeg liker virkelig Gardells måte å skrive på. Og denne romanen beskriver hvor rå barndommen kan være for enkelte, men med mye humor også. Gleder meg til å lese fortsettelsen.
6. Bok: Jonas Gardell - En ufo gjør entré: Om barndommen var rå så kan ungdomsårene være enda mer brutale. Et innblikk i å være utenfor, forsøke å tilpasse seg, et hint om at om overflaten virker bra så kan det lure anorexi, overgrep og selvskading bak fasaden. Fy søren som han skriver denne mannen.
7. Lydbok: Tatiana de Rosnay - Mokka: En fin liten bok om frykt for å miste, bedrag og sorg.
8. Bok: Jonas Gardell - Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen. Hva kan jeg si, dette er en svenske som treffer meg, ved å beskrive andres noe miserable hverdag på en lun og humoristisk måte så ser man med ett lysere på sin egen.
9. E-bok: Heidi Linde - Agnes i senga: Dette var en lettlest bok, kommer nok til å lese mer av denne forfatteren.

Februar:

10. Bok: Jonas Gardell - Jenny: Fortsettelsen av en ufo gjør entre. Denne mannen har hatt en trist barndom om man skal lese som om den er selvbiografisk, og det gir han jo inntrykk av at den er selv om jeg ikke alltid vet hva som er fiksjon og fakta. Og andre triste skjebner blir beskrevet i detalj i denne boken. Trist, tankevekkende og godt skrevet.
11. Lydbok: Torkil Damhaug - Døden ved vann: Likte denne forfatteren, og måten jeg lot meg lure på, jeg var jo helt sikker på hvem som var morderen...not!
12. Bok: Jørn Lier Horst - Gravrøvergåten: Ungdomskrim, lest sammen med snart-tolvåringen (leste litt hver). Denne serien anbefales!
13. Lydbok: Torkil Damhaug - Ildmannen: Her ble jeg lurt et par ganger, likte denne boka også, men veldig brå slutt!? Måtte sjekke om jeg faktisk hadde fått lastet ned hele lydboka.
14: Lydbok: Torkil Damhaug - Sikre tegn på din død: Rimelig spesielt å lese om kriminelle handlinger som foregår på min egen arbeidsplass. Forfatteren er da også tidligere lege ved Ahus, så alt er gjenkjennelig og troverdig skrevet. Og boken var bra!
15: E-bok: Heidi Linde - Nu jævler: Denne var lettlest og fengende. Hverdagen i flere sammenknyttede personers liv, hvordan ulike mennesker kan oppleve det samme på helt ulik måte.

Mars

16. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret: Spennende bok, gleder meg til fortsettelsen!
17. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne: Litt "over-the-top", men spennende bok med driv.
18. E-bok: Per Petterson - Jeg nekter: Fin bok, liker måten hans å skrive på.
19. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P: Denne var spennende, og det var litt krise når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å rippe cd 13 og måtte låne den fra biblioteket på nytt (med en ukes ventetid!). Ble endelig ferdig i dag. Klar for neste!

April

20. Bok: Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg?: En annerledes og tankevekkende bok skrevet av en trettenårig autist.
21. Bok: Mary Higgins Clark - Drømmer dreper ikke: En av mine favorittforfattere gjennom tidene.
22. E-bok: Helene Uri - Rydde ut: Ganske spesiell bok hvor forfatteren forteller om sitt eget tap, samtidig som hun skriver om en karakter som også opplever et tap.
23. E-bok: Agnes Ravatn - Fugletribunalet: Lest etter anbefaling her inne. Ganske ok bok igrunn, selv om den var på nynorsk.
24. E-bok: Jan-Erik Fjell - Tysteren: Spennende og drivende lettlest bok. Klar for mer!
25. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Journal 64: Innfløkt, lang og spennende.
26. Bok: Jan-Erik Fjell - Skyggerom: Han skriver utrolig lett og spennende samtidig. Spennende bok, gleder meg til å starte på siste.
27. Bok: Jan-Erik Fjell - Hevneren: Gud bedre, denne var sykt spennende, ble lite søvn på meg i natt da jeg ikke klarte å legge den fra meg.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 22:03   #209
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar:
1. Aldous Huxley: Brave New World. Skilpadda og Toffen snakket så varmt om denne at jeg bare MÅTTE lese den. Men der 1984 var skremmende ved å beskrive den fremtiden vi kunne ha fått, føltes Brave New World allerede anakronistisk og noen ganger litt teit. Jeg likte beskrivelsene av barneproduksjonen og -oppdragelsen, men jeg klarte ikke å engasjere meg noe særlig i noen av menneskene, ikke engang The Savage. Jeg kjedet meg ikke, men kan heller ikke påstå at jeg lot meg rive med.
2. Åsa Linderborg: Mig äger ingen. Dette er første gang at jeg har blitt så rørt av en bok at jeg har fått tårer i øynene. Veldig lite sentimental, men likevel full av kjærlighet. Jeg fikk stadige assosiasjoner til min egen barndom, selv om vi hadde fint lite til felles. Men følelsene, de kjente jeg igjen.

Februar:
3. Gillian Flynn: Gone Girl. Woo-hoo! Psykologisk thriller på det mest ubehagelige. Intens, klaustrofobisk og et skikkelig mindfuck. Jeg synes ofte krim blir bare sånn halvveis, men dette var gode greier.

Mars:
4. Lars Saabye Christensen: Halvbroren. Min første reaksjon etter å lest den ferdig var å riste på boka for å se om svarene på alle spørsmålene mine ville falle ut. Så frustrert var jeg av å ha ventet i spenning så lenge. Jeg likte den, og har tenkt mye på alt vi ikke får vite. Jeg har skjønt at tv-serien valgte å tolke ting og komme med "fasit" i stor grad, så den skal jeg IKKE se.

April:
5. Kjell Askildsen: Thomas F's siste nedtegnelser til allmennheten.
Består av to noveller. Den første, Carl Lange, ga meg assosiasjoner til Prosessen, men ga meg ikke så veldig mye mer. Den andre novellen, Thomas F., var fantastisk. Jeg ville både le og gråte samtidig. Jeg leste at novellen er i skjæringspunktet mellom misantropi og håp, så det er kanskje ikke så rart at den appellerte til meg.
6. Carolyn Webster-Stratton: The Incredible Years. A Trouble-Shooting Guide for Parents of Children Aged 3-8. Hadde hørt så mye om denne at jeg tenkte det var på tide å lese det. Mange aha-opplevelser, mens andre ting var veldig amerikanisert eller nærmest fornærmende "bare du gjør slik og sånn, vil barnet forstå og respondere som ønsket".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 16-05-14 kl 09:46.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 20:29   #210
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jean Sasson: Princess Et møte med skjebnene til unge kvinner fra den Saudi Arabiske kongefamilien.

Jojo Moyes: Et helt halvt år Fin, trist og absolutt verdt å lese.

Jussi Adler-Olsen: Flaskepost fra P Bok nr. 3 i rekken. Litt lei krim så jeg brukte litt tid på å komme meg gjennom, men den er absolutt verdt å lese.

Charlotte Brontë: Jane Eyre Kjærligheten overvinner alt.

Helga Flatland: Reis hvis du må. Bli hvis du kan. Møtet med folk fra en bygd. Tre unge gutter reiser til Afghanistan og blir drept av en bombe. Vi blir kjent med dem og menneskene i deres liv. Fin.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 21:45   #211
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.874
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
Jeg pleier å nevne dette som en av yndlingsbøkene mine, så det var litt spennende å gjenlese den, det er vel drøye 15 år siden sist. Men den er fortsatt storslagen på mange måter, selv om jeg er atskillig mer kritisk til hovedpersonen enn da (HVORFOR, Jurij Andrejevitsj!?), er den skumlere enn mang en dystopi og storslagen som kjærlighetshistorie også. Og siden Pasternak er fantastisk som lyriker, er jo doktoren det også.

2. Ransom Riggs: Hollow City
Njaaa, ikke like bra som den første Miss Peregrine-boka – men imponerede om enn ikke aldeles uventet twist på slutten. Og mer cliffhanger, så klart.

3. Thomas Pynchon: Bleeding Edge
Uventet og åpenbart overlagt forvirrende noir-konspirasjonsteoribonanza som er tidvis veldig vittig og noen ganger skremmende, og hvor de fleste trådene er løse på slutten. Kul heltinne.

4. Elmore Leonard: Out of Sight
Korthogd, vittig dialog, både slemme og nyanserte skurker, og en heftig, inderlig og umulig kjærlighetshistorie i sentrum.

5. Alice Munro: Runaway
Fantastiske noveller med så komplekse sujetter at de færreste ville hatt selvbeherskelse til å ikke skrive romaner av dem.

6. Helene Wecker: The Golem and the Djinni
Jeg har ikke vanskelig for å forstå hvorfor folk liker denne, men jeg fikk litt neller av Weckers voldsomt polariserte hovedpersoneksperiment.

7. Donna Tartt: The Secret History
Jeg hadde glemt hvor ille det gikk, men ble slått av hvor lik Richard Papen er Theo Decker i The Goldfinch. Det er en strålende bok, intenst ubehagelig og hylende morsom som den er.

8. William Shakespeare: Romeo and Juliet
Det er ikke for Romeos personlighet vi fortsatt leser denne, men talene, talene!

9. Douglas Adams: Dirk Gently's Holistic Detective Agency
«By means of an ingenious series of strategically deployed denials of the most exciting and exotic things, he was able to create the myth that he was a psychic, mystic, telepathic, fey, clairvoyant, psychosassic vampire bat.» Say no more.

10. Christopher Marlowe: Doctor Faustus
Marlowe koser seg fælt med å beskrive både Faustus' kunnskapsgrådighet og fruktene av handelen med djevelen, og Faustus angrer da også bare bittelitt i aller siste øyeblikk. Fortapelse på deg, gutt!

11. Magnus Mills: The Restraint of Beasts
En roman som handler nesten utelukkende om gjerdebygging, og som klarer å være både ustyrtelig morsom og Kafka-aktig nifs og underlig samtidig.

12. Douglas Adams: The Long, Dark Tea-Time of the Soul
Mer kaotisk og utflytende enn den forrige, men fortsatt mer enn nok å le høyt av, og jeg liker Adams’ Tor og Odin (selv om de kom nokså overraskende på).

13. Michael Chabon: The Final Solution
Enda bedre på andre gjennomlesning, for sporene er så fint og nennsomt integrert i den kjærlige beskrivelsen av den gamle mannen. Og papegøyen Bruno er fortsatt fiksjonens beste fugl.

14. Robert Galbraith: The Cuckoo’s Calling
Noe klønete start, men J.K. Rowlings nye detektivantihelt viste seg å være mer enn en velbrukt sjablong, men fint innvevd i et gjennomgripende gjøkungetema. Veldig spennende også.

15. China Miéville: Un Lun Dun
Unlondon er et dårligere og mer anstrengt vrengebilde av London enn Neil Gaimans London Below. Boka er i overkant moralistisk også. Men jeg liker hovedpersonen og bokas tilnærming til profetier og utvalgte redningskvinner.

16. Dorothy L. Sayers: Whose Body?
Datert på noen måter, men lord Peter Wimsey springer ut av sidene fiks ferdig i denne aller første Wimsey-boka, og jeg elsker ham virkelig.

17. J.M. Coetzee: The Childhood of Jesus
Snedig, irriterende, frustrerende, intens og mangetydig allegori (og jeg er ikke glad i allegorier). Men hva er bilde på hva? Og ifølge hvem? Tenker fortsatt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-14, 14:49   #212
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1. Kristina Ohlsson: Tusenfryd
2. George R.R. Martin: Kongens kamp
3. George R.R. Martin: Dragenes dronning

Februar
4. George R.R. Martin: Stål og snø
5. George R.R. Martin: Blod og gull

Mars
6. Fabrizio Gatti: Bilal - med de papirløse til festning Europa. Brutal, sann og viktig bok, anbefales!
7. George R.R Martin: Kråkenes gilde

April
8. Erlend Loe: Vareopptelling
9. Jo Nesbø: Sønnen
10. Eystein Hanssen: Åtseldyr

Mai

11. Kristina Ohlsson: Englevaktene

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 18:02   #213
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar
1.Sarah Lark - Den lange, hvite skyens land.
2. Marieke van der Pol - Rampelys.
3. Linwood Barclay - Ute av syne.
4. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten.
5. Harlan Coben - Når noen bare forsvinner.
6. Mariann Aaland - Det var stille, det snødde.
7. Harlan Coben - I den skogen.
8. Sara Shepard - Morder.
9. Sara Shepard - Hjerteløs.
10. Sara Shepard - Etterlyst.
11. Harlan Coben - Den uskyldige.
12. Kim Leine - Kalak; en erindringsroman.
13. Harlan Coben - På grunn av et løfte.
14. Gunn-Helen Øye - Elsk meg; avlogget.
15. Jonas Gardell - En komikers oppvekst.
16. Joe Peters - Cry silent tears.

Februar
17. Khaled Hosseini - Tusen strålende soler.
18. Sara Shepard - Forvrengt.
19. Sara Shepard - Nådeløs.
20. Maria Børja - Ny by.
21. Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P.
22. Cecilie Enger - Nødvendigheten.
23. Jussi Adler-Olsen - Journal 64.
24. Merice Briffa - Mine drømmers land.
25. Tore Renberg - Vi ses i morgen.
26. Benedicte Meyer Kronberg - Hvis noen ser meg nå.
27. Jonas Hassen Khemiri - JEg ringer mine brødre.
28. Synne Sun Løes - Stille, stille, stille.
29. Kajsa Imgemarsson - Bare vanlig vann.
30. Jonas Gardell - En UFO gjør entré.
31. Jonas Gardell - Jenny.

Mars
32. Merete Morken Andersen - Hva av tid.
33. Diane Ackerman - Huset under den forrykte stjerne.
34. Karin Fossum - Evas øye.
35. Margaret Skjelbred - Mors bok.
36. Natasha Solomons - En oversikt over forsvunne ektemenn.
37. Karin Fossum - Se deg ikke tilbake!
38. Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg.
39. Karin Fossum - Den som frykter ulven.
40. Vinterhjerter - noveller.
41. Karin Fossum - Djevelen holder lyset.
42. Khaled Hosseini - Og fjellene ga gjenlyd.
43. Karin Fossum - Elskede Poona.
44. Daphne Du Maurier - Rebecca.
45. Karin Fossum - Svarte sekunder.
46. Sofi Oksanen - Utrenskning.
47. Karin Fossum - Drapet på Harriet Krohn.

April
48. Finn Skårderud - Sterk svak, håndboken om spiseforstyrrelser.
49. Karin Fossum - Den som elsker noe annet.
50. Jonas Jonasson - Analfabeten som kunne regne.
51. Karin Fossum - Den onde viljen.
52. Karin Fossum - Varsleren.
53. Nicholas Sparks - Kjærlighetens kraft.
54. Diane Setterfield - Den trettende fortellingen.
55. Erlend Loe - Vareopptelling.
56. Cecilie Enger - Mors gaver.
57. Åke Edwardson - Rop fra langt av sted.
58. D.H. Lawrence - Regnbuen.
59. Katarina Mazetti - Tarzans tårer.
60. Nicholas Sparks - Minnenes makt.
61. Sadie Jones - De ubudne gjestene.
62. Karin Fossum - Natt til fjerde november.
63. Karin Fossum - Brudd.
64. Christian Jungersen - Du forsvinner.
65. Margaret Skjelbred - Andrea D.

Mai
66. Eric-Emmanuel Schmitt - Noas barn.
67. Amy Tan - Lykke og glede.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 20:19   #214
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.991
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Donna Tartt: The Goldfinch. Storslagen bok, men jeg var nok ikke helt i sinnsstemning til å nyte den fullt ut.

2. Terry Pratchett: Feet of Clay. Morsom! Vimes:

3. Haruki Murakami: 1Q84 - bok 3. Helt fabelaktig. En sånn bok det er leit å bli ferdig med, og vanskelig å beskrive.

4. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Pro likestilling, anti krig. God bok, men ganske dyster til Pratchett å være.

5. John Green: Looking for Alaska. Ya-bok med likandes karakterer og troverdig plott. Lettlest, men ikke enkel.

6. Terry Pratchett: Truckers: The First Book of the Nomes. Utrolig morsom!

7. Håkan Nesser: De ensamma: God, guffen og ublodig krim.

8. Annik Saxegaard: Ina i Innsbruck. Nostalgitripp. Morsom gjenlesing, men kjære vene så eplekjekke de er alle sammen.

9. Annik Saxegaard: Ina stepper inn og Ina og Ingolf. I tillegg til eplekjekke, kan jeg føye til moralistiske og gammeldagse.

10. Kathleen O'Dell: The Aviary. En ordentlig magisk fortelling med både spenning og mystikk. Herlig.

11. Jojo Moyes: Me before You. Gripende og lettlest.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-14, 21:21   #215
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jeg lager meg en plass her, og liker denne tråden best, hvor man lager nytt innlegg for hver nye bok. Det er eneste måten jeg får med meg nye innlegg på. Skriv gjerne hva du syntes om boka også i korte trekk, for jeg bruker deres innlegg som inspirasjon til videre lesning!

Januar:

1. Lydbok: Helene Uri - Den rettferdige: Sterk bok om hvordan man kan bli dømt for noe man ikke har gjort.
2. Lydbok: John Boyne - Gutten i den stripete pysjamasen: Enkel, kort og letthørt bok, i kategorien ungdom, men jeg synes den var helt grei for voksne også.
3. Barne/ungdomsbok: Sigbjørn Mostue - Zombie-Bjarne: Leste denne fordi det er en lokal forfatter som også har skrevet meget gode voksenbøker og jeg var nysgjerrig på barneboka. Synes den var helt grei, men ikke noe mer heller.
4. Bok: Jonas Gardell - Tørk aldri tårer uten hansker 3, Døden: Trist, vond, vanskelig, fin og utrolig sterk slutt på trilogien. Endelig skal jeg se serien som er laget også! Gikk for øvrig forbløffende enkelt å lese den på svensk, siden den ikke er kommet på norsk ennå.
5. Bok: Jonas Gardell - En komikers oppvekst: Jeg liker virkelig Gardells måte å skrive på. Og denne romanen beskriver hvor rå barndommen kan være for enkelte, men med mye humor også. Gleder meg til å lese fortsettelsen.
6. Bok: Jonas Gardell - En ufo gjør entré: Om barndommen var rå så kan ungdomsårene være enda mer brutale. Et innblikk i å være utenfor, forsøke å tilpasse seg, et hint om at om overflaten virker bra så kan det lure anorexi, overgrep og selvskading bak fasaden. Fy søren som han skriver denne mannen.
7. Lydbok: Tatiana de Rosnay - Mokka: En fin liten bok om frykt for å miste, bedrag og sorg.
8. Bok: Jonas Gardell - Slik går nok en dag fra våre liv for aldri mer å komme igjen. Hva kan jeg si, dette er en svenske som treffer meg, ved å beskrive andres noe miserable hverdag på en lun og humoristisk måte så ser man med ett lysere på sin egen.
9. E-bok: Heidi Linde - Agnes i senga: Dette var en lettlest bok, kommer nok til å lese mer av denne forfatteren.

Februar:

10. Bok: Jonas Gardell - Jenny: Fortsettelsen av en ufo gjør entre. Denne mannen har hatt en trist barndom om man skal lese som om den er selvbiografisk, og det gir han jo inntrykk av at den er selv om jeg ikke alltid vet hva som er fiksjon og fakta. Og andre triste skjebner blir beskrevet i detalj i denne boken. Trist, tankevekkende og godt skrevet.
11. Lydbok: Torkil Damhaug - Døden ved vann: Likte denne forfatteren, og måten jeg lot meg lure på, jeg var jo helt sikker på hvem som var morderen...not!
12. Bok: Jørn Lier Horst - Gravrøvergåten: Ungdomskrim, lest sammen med snart-tolvåringen (leste litt hver). Denne serien anbefales!
13. Lydbok: Torkil Damhaug - Ildmannen: Her ble jeg lurt et par ganger, likte denne boka også, men veldig brå slutt!? Måtte sjekke om jeg faktisk hadde fått lastet ned hele lydboka.
14: Lydbok: Torkil Damhaug - Sikre tegn på din død: Rimelig spesielt å lese om kriminelle handlinger som foregår på min egen arbeidsplass. Forfatteren er da også tidligere lege ved Ahus, så alt er gjenkjennelig og troverdig skrevet. Og boken var bra!
15: E-bok: Heidi Linde - Nu jævler: Denne var lettlest og fengende. Hverdagen i flere sammenknyttede personers liv, hvordan ulike mennesker kan oppleve det samme på helt ulik måte.

Mars

16. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret: Spennende bok, gleder meg til fortsettelsen!
17. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne: Litt "over-the-top", men spennende bok med driv.
18. E-bok: Per Petterson - Jeg nekter: Fin bok, liker måten hans å skrive på.
19. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Flaskepost fra P: Denne var spennende, og det var litt krise når jeg oppdaget at jeg hadde glemt å rippe cd 13 og måtte låne den fra biblioteket på nytt (med en ukes ventetid!). Ble endelig ferdig i dag. Klar for neste!

April

20. Bok: Naoki Higashida - Hvorfor hopper jeg?: En annerledes og tankevekkende bok skrevet av en trettenårig autist.
21. Bok: Mary Higgins Clark - Drømmer dreper ikke: En av mine favorittforfattere gjennom tidene.
22. E-bok: Helene Uri - Rydde ut: Ganske spesiell bok hvor forfatteren forteller om sitt eget tap, samtidig som hun skriver om en karakter som også opplever et tap.
23. E-bok: Agnes Ravatn - Fugletribunalet: Lest etter anbefaling her inne. Ganske ok bok igrunn, selv om den var på nynorsk.
24. E-bok: Jan-Erik Fjell - Tysteren: Spennende og drivende lettlest bok. Klar for mer!
25. Lydbok: Jussi Adler-Olsen - Journal 64: Innfløkt, lang og spennende.
26. Bok: Jan-Erik Fjell - Skyggerom: Han skriver utrolig lett og spennende samtidig. Spennende bok, gleder meg til å starte på siste.
27. Bok: Jan-Erik Fjell - Hevneren: Gud bedre, denne var sykt spennende, ble lite søvn på meg i natt da jeg ikke klarte å legge den fra meg.

Mai

28. Bok: Samuel Bjørk - Det henger en engel alene i skogen: Dette var en meget lovende debut, jeg skal definitivt lese oppfølgeren(e) om det kommer noen!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 17:07   #216
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jean Sasson: Princess Et møte med skjebnene til unge kvinner fra den Saudi Arabiske kongefamilien.

Jojo Moyes: Et helt halvt år Fin, trist og absolutt verdt å lese.

Jussi Adler-Olsen: Flaskepost fra P Bok nr. 3 i rekken. Litt lei krim så jeg brukte litt tid på å komme meg gjennom, men den er absolutt verdt å lese.

Charlotte Brontë: Jane Eyre Kjærligheten overvinner alt.

Helga Flatland: Reis hvis du må. Bli hvis du kan. Møtet med folk fra en bygd. Tre unge gutter reiser til Afghanistan og blir drept av en bombe. Vi blir kjent med dem og menneskene i deres liv. Fin.

Helga Flatland: Alle vil hjem. Ingen vil tilbake. Likte denne fortsettelsen godt også.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-14, 17:50   #217
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.895
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Endelig er jeg i gang igjen!

April:
1. Jordmoren fra Venezia - Roberta Rich
2. Yrsa: den glemte dronningen - Margit Sandemo
3. Spindelvev - Margit Sandemo

Mai:
4. Livet tilbake - Lori Lansens

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 21:36   #218
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Jean Sasson: Princess Et møte med skjebnene til unge kvinner fra den Saudi Arabiske kongefamilien.

Jojo Moyes: Et helt halvt år Fin, trist og absolutt verdt å lese.

Jussi Adler-Olsen: Flaskepost fra P Bok nr. 3 i rekken. Litt lei krim så jeg brukte litt tid på å komme meg gjennom, men den er absolutt verdt å lese.

Charlotte Brontë: Jane Eyre Kjærligheten overvinner alt.

Helga Flatland: Reis hvis du må. Bli hvis du kan. Møtet med folk fra en bygd. Fire unge gutter fra bygda reiser til Afghanistan og tre av de blir drept av en bombe. Vi blir kjent med dem og menneskene i deres liv. Fin.

Helga Flatland: Alle vil hjem. Ingen vil tilbake. Likte denne fortsettelsen godt også.

Helga Flatland: Det finnes ingen helhet. Denne skuffet heller ikke.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-14, 20:45   #219
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.878
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

1. Clive Cussler, Crescent dawn. E-bok. Jeg digger bøkene om Dirk Pitt, men denne var litt tung å komme gjennom.

2. Liza Marklund, Fasadefall. E-bok. Kanskje litt mindre spennende enn de andre bøkene, men jeg likte den.

3. Dustin Thomason, Virus. Handler om prionsykdommer, Mayafolket og 2012. Jeg ble fanget med en gang. (E-bok)

4. Lee Child, Jack Reacher - syndebukk. Akkurat i min gate, men Tom Cruise er jo på ingen måte Den Jack Reacher som er i boka. (E-bok)

5. Lee Child, Jack Reacher - Fellen (E-bok)

6. Lee Child - Slakteren (E-bok)

7. Lee Child - Gjesten (E-bok)

8. Lee Child - Haikeren (E-bok)

9. Lee Child - Fellen (E-bok)

10. Lee Child - En hemmelig affære (E-bok)

11. Jørn Lier Horst - Jakthundene (Lydbok)

12. Jørn Lier Horst - Nøkkelvitnet (Lydbok)


Kanskje jeg klarer 50 bøker i år likevel.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-14, 21:41   #220
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker lest i 2014

Januar:
1. Deborah Geary: "A modern witch" - Lettlest, søt og koselig bok. Fortsetter med nr 2. i serien.
2. Deborah Geary "A hidden witch" - Fremdeles lettlest, og kanskje litt for søt og koselig, men ikke verre enn at jeg fortsetter med nr. 3.
3. Deborah Geary: "A reckless witch" - Jeg er visst hekta, fortsetter med nr. 4.
4. Deborah Geary: "A nomadic witch".
5. Deborah Geary: "A different witch " - To bøker igjen i serien, men de får vente, nok hekser for ei stund!
6. Dean Koontz: "Innocence" - Mange år siden jeg har lest noe av Dean Koontz, og denne var...annerledes. Jeg likte den.

Februar:
7: Hugh Howey: "Sand omnibus" - Åh! Et must for alle som likte The Silo saga (Wool, Shift, Dust).
8: Joel Baker: "The dogs of Liberty" - Tredje bok i "The Colter saga". Ikke spesielt bra skrevet, men historien er spennende nok til at jeg ønsker å vite hva som skjer videre med familien. Hadde håpet at det skulle ende med bok nummer tre, men det er visst en til på vei, så jeg kommer sikker til å lese den også.
9: Hugh Howey: "Half way home".
10: Ted Chiang: "Stories of your life and others" - Novellesamling, sci fi, likte et par av dem veldig godt, mens andre var sånn passe.
11: Michael Bunker: "Dunes over Danvar" - Fan fiction, samme univers som i Hugh Howeys "Sand". Helt grei.
12: Hugh Howey: "I, zombie" - Annerledes zombiebok, hvor jeg-personene er, eller blir, zombier. Det viser seg at inni hver zombie er det en helt bevisst person som fullstendig mangler kontroll over kroppen sin, og er hjelpeløst vitne til alt det ekle zombier gjør og er. Litt for grotesk innimellom for min smak, og ikke catchet jeg greia med at dette egentlig ikke er en zombiebok, men heller en historie om kontroll/manglende kontroll over sitt eget liv og sine egne valg. Det ble for mye tarmer og maggot og smerte og råttent kjøtt til det. Terningkast tre.

Mars:
13: Johan Theorin: "Gravrøys" - Denne har jeg ventet på! Fin avslutning på Ölandkvartetten.
14: Nicholas Sansbury Smith: "Solar Storms" - Strengt tatt bare en novelle, prequel til boken jeg leser nå, Orbs.
15: Nicholas Sansbury Smith: "Orbs" - spennende om alien invasion. Bok nr. 2 kommer til sommeren!

April
16: China Miéville: "Un Lun Dun" - Spennende ungdomsfantasy. Kjøpte den til datteren min på 12, men måtte lese den selv først. Anbefales!
17: Jo Nesbø: "Gjenferd" - Hyggelig gjensyn med Harry Hole. Jeg har hatt boken i papirform i flere år, men fikk visst ikke somlet meg til å lese den før jeg fikk den på Kindlen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no