Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-10, 21:50   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Nå skjønner jeg virkelig ingenting.

Vi kom nylig hjem fra syden, og hadde med oss hjem en del hvite plagg som er blitt gulnet der nede av uviss grunn. Mulig det er klorvannet i bassengene, siden mange av klærne ble brukt over fuktig badetøy, etc. Ikke vet jeg.

Mannen slang ihvertfall alt i maskina da vi kom hjem uten at det hjalp på flekkene. Så tenkte jeg å forsøke å bleke bort det gule da - doserte korrekt mengde klorin jmfr. bruksanvisning på flasken i en bøtte med vann og heiv klærne oppi. Voila - umiddebart blomstret det opp store, lyserosa flekker på alle plaggene, den ene t-skjorta ble rett og slett hel-rosa på et øyeblikk. WTF?! Noen som kan fortelle meg hva dette kan komme av?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:53   #2
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Kan det være at klærne ikke er 100 % bomull? I så fall tror jeg slikt kan skje. Eller, det kan ikke være avfarging fra noe?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:53   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Jeg hadde en tråd om dette tidligere i sommer; visstnok kan dette skje hvis det du bleker ikke er 100 % bomull. Det skjer en eller anne kjemisk reaksjon. Jeg fikk ikke lys rosa flekker, men sjokkrosa og ble temmelig selv ...

Jeg fikk ødelagt et par plagg fullstendig, men reddet noen jeg sporenstreks kastet i maskinen på 60 grader.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:54   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Ja, så fant jeg selvsagt denne rett etter at jeg postet dette, da. Er det sånn at andre (hvite) stoffer enn bomull skifter farge i klorvann, altså? Hva er da i såfall forklaringen på de usymmetriske flekkene her og der?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:55   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Kan det være at klærne ikke er 100 % bomull? I så fall tror jeg slikt kan skje. Eller, det kan ikke være avfarging fra noe?

Niks, ingen avfarging. Alt i bøtta var kritthvitt. Ja, bortsett fra de lysegule områdene her og der, da.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:55   #6
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Kan det være at klærne ikke er 100 % bomull? I så fall tror jeg slikt kan skje. Eller, det kan ikke være avfarging fra noe?

Jepp! Hvis klærne ikke er 100% bomull kan de bli rosa ved klorbad.

Det er bare ren bomull som blir hvitere av klor, har jeg lært av min mor.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:56   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Jeg forstår det fortsatt ikke, for alt var jo 100 % bomull ...men om merkelappene kan ha noe å si? Eller om man han brukt tøymykner eller noe!?

Nei, jeg aner virkelig ikke, for flekkene er jo ganske varierende i størrelse og plassering. Snodige greier!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:56   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Heldigvis er ikke dette dyre ting, kun mannens basic t-skjorter og et billig HM-skjørt og en sommertopp. Men hadde vært veldig greit med en forklaring likevel. Kommer til å være skeptisk til å prøve å bleke noe som helst i tiden som kommer.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 21:58   #9
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Det skjedde meg tidligere i sommer. Bleket da de samme klærne som jeg har bleket flere ganger uten problem. Merkelig fenomen altså.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:00   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvitt tøy ble ROSA i klorvannet?

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jeg forstår det fortsatt ikke, for alt var jo 100 % bomull ...men om merkelappene kan ha noe å si? Eller om man han brukt tøymykner eller noe!?

Nei, jeg aner virkelig ikke, for flekkene er jo ganske varierende i størrelse og plassering. Snodige greier!

Det kan sikkert være merkelappen, men jeg har mere tro på tråden. Ofte blir det brukt elastiske sytråder i bomullsstoff (iallefall i den sorten bomull som er i T-skjorter etc.).

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no