Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

OL i Beijing

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-08, 19:37   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.842
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg er for boikott. Jeg hørte et intervju med Amnesty på radioen for et par dager siden og da fortalte de at for mange var forholdene blitt verre nå på grunn av OL, for nå stues alle som kan tenkes å bråke om noe som helst vekk. De håpet på forhånd at mediefokuset skulle gi større åpenhet og mer frihet, men det motsatt har skjedd.

Heibergs argument om at lille Norge ikke kan gjøre noe fra eller til, kan nok stemme det, men da bør jammen det argumentet huskes i andre sammenhenger også, der vi skal gå foran med et godt eksempel og bidra mer eller være bedre enn alle andre. Uansett, det var et sidespor. Jeg mener at selv om Norge er lite og ubetydelig i verdensmålestokk, så er det allikevel viktig å boikotte for å markere et standpunkt. Det handler om å kunne leve med seg selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 19:44   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg mener å ha lest at Angela Merkel i Tyskland og mange med henne skal boikotte ihvertfall åpningsseremonien.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 19:49   #23
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg er for boikott på et plan og synes det er på høy tid at verden virkelig tar fatt i og bryr seg med hva som skjer i Tibet og med opposisjonelle i Kina. At OL ikke er politisk er i hvert fall utopisk. Men så hørte jeg en fra Raftostiftelsen som påpekte farene ved at myndighetene mister ansikt på det viset, at det kan gjøre vondt verre for de som allerede blir forsøkt kneblet. Og det er jo et godt poeng. Som poenget til Amnesty om journalister også er det. Så jeg vet ikke helt hva jeg mener.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 19:51   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Det må jo i det minste kunne gå an å boikotte åpningsseremonien!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:04   #25
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg synes at hvis man først skal boikotte, så skal man boikotte hele greia.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:15   #26
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg synes at hvis man først skal boikotte, så skal man boikotte hele greia.

Jamen, de stakkar idrettsfolkene som taper så masse penger på det da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:26   #27
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jamen, de stakkar idrettsfolkene som taper så masse penger på det da?

Jeg synes vel ikke så synd på dem sammenliknet med f.eks. tibetanerne. En boikott må jo synes og merkes. En boikott av åpningseremonien blir jo bare en slags "pynteboikott": "Vi synes dere er litt dumme, men ikke dumme heller..."

(Bare lurer - hvorfor fikk jeg den ekle snillesmileyen av deg? Skjønte ikke helt det...)

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:29   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg synes vel ikke så synd på dem sammenliknet med f.eks. tibetanerne. En boikott må jo synes og merkes. En boikott av åpningseremonien blir jo bare en slags "pynteboikott": "Vi synes dere er litt dumme, men ikke dumme heller..."

(Bare lurer - hvorfor fikk jeg den ekle snillesmileyen av deg? Skjønte ikke helt det...)

Ah, det var ikke du som fikk den, det var de stakkars idrettsfolkene ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:31   #29
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ah, det var ikke du som fikk den, det var de stakkars idrettsfolkene ...

Aha - litt treig der ja... Ikke har jeg noen ammetåke å skylde på lenger heller. Sorry.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:36   #30
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.504
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jamen, de stakkar idrettsfolkene som taper så masse penger på det da?

Ja, det er jo jobben deres. Jeg ville ikke synes det var noe hyggelig hvis jeg ikke fikk lønn, pga tilstanden i Tibet. Det er tross alt ikke idrettsfolkene som har bestemt hvor OL skal være. (Er ikke det en olympiske komiteen IOCC, eller noe slikt?)

Som det ble nevnt i linken min så var Norge deltakere i OL i Tyskland. Enig med Svein Egil Omdal i at vi får sende noen diktere til Kina.

For de som ikke har lest linken tar jeg med utdraget fra diktet til Nordahl Grieg:

Niggeren Owens sprinter
germanerne stuper sprengt
Det blonde Stadion undres,
og Føreren mørkner strengt.

Men tenk da med trøst på alle
jødiske kvinner og menn
som sprang for livet i gaten
dem nådde dere igjen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 20:49   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Men det forventes ikke at idrettsutøvere skal ha innblikk i situasjonen i Kina, det forventes ikke at de skal ta stilling. De skal bare kaste glans over sitt hjemland ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 05:08   #32
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Selvsagt skal idrettsutøvere ta standpunkt, og de bør som alle andre mennesker ha et visst innblikk i hvordan situasjonen er i Kina.

Jeg synes lekene bør boikottes, og mener det i enda større grad når det kmmer fram at situasjonen forverres i Kina ettersom det nærmer seg OL.
Et menneske er kritisk til at OL arraneres og får 3,5 års fengsel. Kona blir også truet med at hun bare får se sitt barn hver 3. time for å amme det.
Det er liksom greit så lenge vi får ha OL og noen idrettutøvere skal kaste glans over Norge. (dog er sjangsene for det heller minimal, men det er oe helt annet)

Skulle ønske vi hadde idrettsutøvere som så forbi egne medaljesjangser og sa: "Nei, dette vil jeg ikke være med på". Det hadde vært en idrettutøver som kastet glans over Norge.
Ingen toppledere eller Kongen bør dra dit om vi ikke boikotter ved å ikke sende deltagere, i allefall åpningssermonien.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 07:16   #33
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg synes alt snakket om boikott av åpningssermonien er fjollete. En boikott er en prinsipiell handling, og skal man boikotte bør man vise at man faktisk mener noe med det. Men hensynet til positiv omtale i kjølevannet av sportslig suksess er selvfølgelig altfor viktig til at man kan fremstå som prinsipiell.

At Kina i utgangspunktet fikk OL viser at hensynet til den økonomiske stormakten betyr langt mer hensynet til menneskerettigheter. Så hva mener man egentig med en OL-boikott når man allikevel kommer til å fortsette (og trolig også utvide) det økonomiske samarbeidet med Kina etter OL?

Når det gjelder Heiberg fremstår han som blondere enn en karikert missedeltager.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no