Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Trenger ny vest til bunaden min

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-11, 14:35   #1
mortil2
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 7
mortil2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Trenger ny vest til bunaden min

Hei.
Jeg er ny her!

Det er mulig det allerede eksisterer en tråd som omhandler dette, men jeg tar sjansen allikevel...
Er det noen av dere som vet om man får kjøpt stoff for å sy ny vest på en eksisterende bunad?

Jeg har nordmørsbunad som jeg fikk til min konfirmasjon for 29 år siden... Vesten har krympet både i lengde og bredde og jeg har sydd ut det som går an å sy ut. Man forandrer jo litt fasong etter hvert, og vesten min kunne med fordel ha vært litt lengere... Jeg føler at jeg har livet litt for langt opp...
Jeg har sydd mye opp gjennom årene, så jeg ser egentlig ikke mørkt på å sy meg en ny vest selv. Men får jeg "lov" til dette? Dvs. får jeg kjøpt stoff? Vet at det er mange regler rundt dette, nemlig... Er det noen av dere som vet?

Ny vest koster meg ca. 6.000,-, i tillegg til at jeg skulle hatt ny skjorte også, som koster ca. 8.000,-

Er veldig takknemlig for svar!

mortil2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 14:38   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger ny vest til bunaden min...

Hør med Husfliden. De fleste bunader får man vel kjøpt stoff til, men jeg vet det finnes enkelte bunader man er restriktive til å selge stoff for selvs-sying. Merkelig nok.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 14:09   #3
puselini
Aktiv
 
puselini sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 198
puselini er litt kul
Standard

Sv: Trenger ny vest til bunaden min...

Det tror jeg du får. Jeg har også Nordmørsbunad og den er sydd av mamma. Tror hun kjøpte alt på husfliden i Kristiansund. Lurer også på om hun kjøpte bare stoff til vest da hun sydde ny vest til bunaden sin.
Dette er jo noen år siden da, 6-7 år kanskje, men da gikk det i alle fall greit. Kjøpte mønster og stoff på husfliden.

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 12:53   #4
mortil2
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 7
mortil2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Trenger ny vest til bunaden min...

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hør med Husfliden. De fleste bunader får man vel kjøpt stoff til, men jeg vet det finnes enkelte bunader man er restriktive til å selge stoff for selvs-sying. Merkelig nok.

Tusen takk for svar, Elin!

mortil2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 12:57   #5
mortil2
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 7
mortil2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Trenger ny vest til bunaden min...

Opprinnelig lagt inn av puselini, her.

Det tror jeg du får. Jeg har også Nordmørsbunad og den er sydd av mamma. Tror hun kjøpte alt på husfliden i Kristiansund. Lurer også på om hun kjøpte bare stoff til vest da hun sydde ny vest til bunaden sin.
Dette er jo noen år siden da, 6-7 år kanskje, men da gikk det i alle fall greit. Kjøpte mønster og stoff på husfliden.

Tusen takk for svar, Puselini. Da skal jeg ta en telefon til Husfliden i Kristiansund eller Surnadal... Håper å slippe unna med bare kjøp av ny skjorte. Det er dyrt nok det...

mortil2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nordmørsbunad, sy selv, vest


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no