Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 15:00   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

I lys av denne tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=101383 så lurer jeg på hva dere mener om kunstige søtningsmidler. Jeg trodde det var mye forskning som viser at dette ikke er bra å bruke, og at spesielt barn bør unngå det. Dette etterlever jeg, spesielt for barna mine. Men jeg vet at myndighetene anbefaler dette. Jeg har registrert at de serverer gøy saft på SFO, og barna får ofte servert Light brus i bursdager.
Er det ny forskning som friskmelder stoffene?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:24   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstig søtningsmidler?

Ikke verken ungene eller jeg tåler kunstige søtningsstoffer, så det unngår vi glatt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:27   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstig søtningsmidler?

Av det jeg har fått med meg har man ikke funnet klare negative følger av aspartam bl.a, og har innimellom følt at det på FP har vært en del bastante anti-søtningsmidlerholdninger (uten at det møter motbør), noe som er litt rart på et forum hvor påstander ofte krever dokumentasjon og ikke "føleri". Det skal sies at jeg ikke har kompetanse på å finne fram i forskningen selv, så jeg har ingen bastante meninger om kunstige søtningsmidler den ene eller andre veien. Jeg tilhører iallefall ikke de som tror at forskningen ifht. kunstig søtning er kjøpt og betalt av folk med interesser ifht. kunstig søtning.

Overfor barna har jeg vært svært restriktiv til søtningsmidler, dvs. helt utelukket fram til 3 års alder. Etterpå har det vært greit på besøk og sånt, hvis det er den eneste brusen som serveres f.eks. Selv har jeg ikke samme restriktive forhold til kunstige søtningsmidler. Jeg foretrekker Pepsi Max når jeg drikker brus, og jeg tygger daglig sukkerfri tyggis.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:33   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.864
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

For meg er kunstige søtningsmidler noe jeg helst unngår både for egen del og ikke minst til ungene, men jeg betrakter det heller ikke som giftig, og tror ikke det gjør noen skade med et halvt glass kunstig søtet saft i uka e.l.

De gangene vi har hatt produkter med kunstige søtstoffer i hus, har det skyldtes slurv eller feiltakelser ved innkjøp (saft og ketchup). Jeg foretrekker vanlig brus til både meg og ungene den ca. ene gangen i måneden vi drikker det, og godteri likeså. Det eneste jeg bruker, er sukkerfri tyggis - kanskje en halv bit om dagen i snitt og pastiller en sjelden gang.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 15:39   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg blir dårlig av kunstig søtning, og det tok mange år etter at jeg sluttet å tygge tyggis at magen min stabiliserte seg. Derfor har vi aldri produkter som inneholder det.

For egen del er jeg ikke skeptisk fordi jeg tror man blir balsamert innenifra og slike ting som man av og til hører om aspartam, men fordi jeg ikke er glad i erstatninger for noe man heller burde innta mindre av. Jeg tror det er bedre med sukker i moderate mengder, enn kunstig søtning hver dag.

Det er visstnok også bevist (link til forkning er lagt inn i en annen tråd om dette for en tid tilbake, jeg gidder ikke lete den fram) at noen typer kunstig søtning gir blodsukkerstigning, og da går vinninga litt opp i spinninga.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 16:13   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Både jeg og den ene av sønnene mine reagerer på kunstige søtningsstoffer, og det er den ene tingen som jeg virkelig unngår (både for meg og ungene). Det betyr ikke at jeg klikker om de spiser en pakke tyggis.

Jeg syns det har vært ganske mye dokumentasjon oppigjennom på at dette ikke er sunt, og i og med at jeg føler meg uvel og noen ganger har fått migrene av lightbrus syns jeg det er en enkel ting å unngå. I tillegg smaker det jo grusomt. At det ikke anbefales for barn under tre år, tolker jeg dit hen at det ikke er så veldig bra for femåringer heller.


Sist redigert av Filifjonka : 13-04-11 kl 16:20.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 16:19   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Søtningsmidler er et nødvendig onde i min verden. All den tid jeg normalt lever uten sukker. Teorien min er at om man begrenser bruken til det man burde kunne bruke av sukker også så er det gjerne ikke så hakkande gæli all den tid det jo er forsket ganske mye på. Mitt forbruk er stort sett aspartam i brus.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 16:23   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg unngår kunstig søtning, det trigger hodepine hos meg også, og jeg foretrekker naturlige ingredienser. Dog ikke fanatisk, det skal sies.

(Jeg bruker heller aldri lettprodukter om jeg kan unngå det, så det er ikke så vanskelig å la cola light'en være da.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 16:33   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.183
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg kan lite om dette, ikke annet enn det jeg leser i litt tabloide reportasjer og f. eks på forum. Det lille jeg har fått med meg (men helt uten kildekritikk) er at de lærde strides om hvor farlig og usunt dette er, og at undersøkelser har gitt ulike svar på dette.
Jeg kjenner også at dette ikke er noe jeg orker å bruke energi på å finne ut av ettersom bruken av matvarer med kunstig søtningstoff begrenser seg til den lille brusen jeg drikker, kanskje 4-5 liter i året.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:33   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Kunstig søtningsmiddel er djevelens verk. Ok, det var en spøk med litt alvor bak. Men jeg er skeptisk så det holder. Mht Aspartam så er jeg sterkt redd for at markedskreftene har styrt mer enn de burde, og det er bare tull at det ikke finnes forskning som viser at de ikke er spesielt bra. At denne forskningen blir undergravd er en annen sak. Jeg klarer ikke helt å stole på et godkjenningsaparat (USA) som krever at man merker organisk, hormonfri melk med at "no significant difference has been shown between milk derived rBGH-treated and non rBGH-treated cows" når man samtidig vet at årsaken til at man forer hormonkuene med antibiotika er at de blir syke av hormonene. Og når man i tillegg vet hvor insestiøst forholdet mellom styresmakter og enkelte selskap her borte er, og at det ikke er lov til å bestikke, men null grense for hvor mye man kan bruke på lobbyvirksomhet og kandidatstøtte... Kall meg gjerne konspiratorisk, men jeg stoler ikke nødvendigvis på den forskningen som er gjort alltid. Virkelig ikke.

Og holder følgelig ungene borte fra kunstig sukker. Jeg var ikke der før, jeg er kommet dit i løpet av de siste par årene.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:47   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Kunstig søtt tror jeg ikke er noe bra, men jeg har ikke satt meg inn i forskningen og sånt altså, dette går bare på hva som er logisk i mitt lille hode. Jeg prøver å bruke lite sukker, og bruker feks. naturlige søtstoffer som Sukrin eller Bjørnesøt. Jeg baker oftest med vanlig sukker da (evt brunt sukker), og prøver heller å gjøre det sjelden.
Splenda rører jeg ikke pga. av miljøårsaker og jeg synes flere burde tenke over dette. Det er ikke verdt det når det finnes andre ting man kan bruke enn Splenda.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 13-04-11 kl 19:53.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:48   #12
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg er på linje med Tallulah og synes fokuset bør være et generelt sunnere kosthold enn å erstatte sukkerholdig mat med mat med kunstige søtningsstoffer. Hvis jeg en sjelden gang serverer ungene brus tenker jeg det er hipp som happ om den er kunstig søtet eller med sukker.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:55   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg unngår så godt jeg kan ting som er søtet - uansett med hva egentlig.

MEN jeg baker og bruker noe bjørkesøt/xylitol, noe honning, sukrin kommer jeg sikkert til å bruke litt etterhvert, men mest bruker jeg nok dadler, banan og tørket frukt til søtning.

Men når jeg baker til Vetle sin bursdag f.eks får han kake med sukker, pappa baker jeg til innimellom og han vil ha sukker og hvetemel.

Jeg er veldig skeptisk til alle light produkter på markedet og tror ikke jeg har noen i hus. Spesielt aspartam - tyggis og pastiller er vel det eneste jeg får i meg det gjennom tror jeg.

Også litt skeptisk til bjørkesøt ol innen den nye "trenden", men alikvel så tror jeg det er greit i små doser og så lite som mulig.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:57   #14
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Hva slags kunstig søtning blir dere dårlige av forresten, og hvordan dårlig?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:11   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Hva slags kunstig søtning blir dere dårlige av forresten, og hvordan dårlig?

Jeg får diare og magekramper. Det setter i gang rimelig kjapt etter inntak, og varer gjerne i et døgn eller to. Hvilke søtninger som gir dette har jeg ikke satt meg inn i, jeg holder meg bare unna. Men det skjer hvis jeg spiser tyggis, eller drikker cola light bl.a.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:14   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Ah, men en ting jeg har lært meg, og som jeg vel egentlig ikke hadde helt fått med meg før at det er ikke slik at Sukker er Sukker og alt annet er Kunstig... jeg kom over denne lista på nett for noen år siden:

Refined sugars (definition):

agave syrup
barley malt syrup
birch syrup
brown rice malt syrup
brown rice syrup
brown sugar e.g. Sucanet™
carob molasses
coconut sap sugar a.k.a. palm sugar
corn syrup e.g. Karo™
date sugar – see my conversation with Nitasia below for more info.
date syrup
evaporated beet juice a.k.a. sugar
evaporated cane juice a.k.a. sugar
high fructose corn syrup a.k.a. isoglucose, glucose-fructose, HFCS, HFCS-42, HFCS-55, HFCS-90.
isoglucose a.k.a. high fructose corn syrup
maple syrup
molasses (can kill in large quantities)
palm sugar
powdered sugar
raw sugar a.k.a. demerara, muscovado, turbinado
stevia (note) a.k.a. sweetleaf, sugarleaf, rebiana, e.g. Truvia™, PrueVia™
sugar a.k.a. white sugar, table sugar, evaporated cane juice, coffee sugar, sucrose, evaporated beet juice.
sweet sorghum syrup
yacón syrup

Sugars I’m unsure of:

Apple Cider Molasses (see comments below, my conversation with Nicole in November of 2010)

Sugar alcohols (definition):

arabitol
erythritol
glycerol 1
HSH (Hydrogenated starch hydrosylate)
isomalt
lactitol
maltitol
mannitol
sorbitol
xylitol

Naturally occurring sugars 2:

dextrose 3
fructose
galactose
glucose
inulin 4
lactose

maltose
sucrose
xylose

Artificial sweeteners (definition):

acesulfame potassium e.g. Sunett™, Sweet One™
aspartame e.g. Equal™, NutraSweet™, Canderel™
cyclamate (allowed on SCD) e.g. Assugrin™, Sucaryl™, Sugar Twin™
fructooligosaccharides (FOS) a.k.a. oligofructose, oligofructan
neotame
saccharin (allowed on SCD) e.g. Sweet’n Low™. The little pink packets so commonly found contain illegals. The liquid forms are less likely to contain illegals.
sucralose e.g. Splenda™

****
Just a few International names:

baker’s special – India
blanco directo – India, South Asian
cane syrup – India
castor sugar – India
dibis – Arabic?
dibs – Arabic
fancy molasses a.k.a treacle -UK, India
golden syrup – India
Gur – India
harnup pekmezi – Turkish
invert syrup – India
jaggery - India
jallab – Middle East
keçiboynuzu pekmezi – Turkish
muscovado sugar – India
panela – Latin America
panocha- Latin America
pão-de-açúcar – Latin America
pekmez – Turkish
pile – Latin America
piloncillo – Latin America
pingbian tang – China
stevia as known in various countries
sugar as known in various countries

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:14   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg blir sånn skikkelig tvers-igjennom av maltitol. En halv pastilleske, f.eks, kunne like gjerne vært brukt som anti-forstoppelsesmiddel for meg.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:18   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg får diare og magekramper. Det setter i gang rimelig kjapt etter inntak, og varer gjerne i et døgn eller to.

Sånn blir jeg av Maltitol, det er helt grusomt. Det er ikke kunstig søtt da, jeg reagerer ikke slik på noe kunstig søtt jeg kan komme på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:19   #19
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.810
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Jeg unngår kunstige søtningstoffer av flere grunner. For det føreste så stoler jeg ikke helt på at det er bra. For det andre, så syns jeg ofte det gir en ekkel bismak. Feks fun-light klarer jeg virkelig ikke. Sitter igjen med ettersmak resten av dagen, og for det tredje, får jeg i meg for mye, så blir jeg dårlig i magen. (Vet ikke hvilket stoff som gir meg dårlig mage, men jeg blir dårlig av å spise en pakke med läkreol split. Noen ganger har jeg dog veldig lyst på, trykker i meg en pakke og så løper jeg på do)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:24   #20
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mener dere om kunstige søtningsmidler?

Fin liste, m^2. Det er de kunstige sukkererstatningene jeg holder oss langt unna. Sukkeralkoholer er jeg ikke ikke tilsvarende skeptisk til. Selv om jeg er enig i at de får ting gjennom systemet raskere (og her går det rimelig raskt i utgangspunktet, altså. ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no