Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Sett gjerne 3 kryss:
Ja. Jeg selv har sammenheng mellom mye nettsurfing og ha det mindre flott. 17 31,48%
Ja. Har sett sammenheng mellom mye nettsurfing og ha det mindre flott. 12 22,22%
Ja. Jeg tror det er usunt for psykisk helse å tilbringe mye tid på nett. 22 40,74%
Nei. Jeg selv har ikke hatt sammenheng mellom mye nettsurfing og ha det mindre flott. 12 22,22%
Nei. Har ikke sett sammenheng mellom mye nettsurfing og ha det mindre flott. 5 9,26%
Nei. Jeg tror nettbruk spiller ingen rolle for psykisk helse. 4 7,41%
Jeg tror det istedenfor det er sunt for folks psykiske helse å tilbringe mye tid på nett. 2 3,70%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 54. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-10, 18:59   #21
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Ser sjelden på tv. Dog tror jeg tv er mindre belastende på hjernen.

Jeg tror egentlig ikke at det har mye med selve psyken å gjøre, jeg tror det har med kroppens fysiske reaksjoner, og om man kombinerer det med følelsen av alt man ikke rakk, og det faktum at noen andre har finere kropp eller har vært flinkere å slutte med sigaretter, så har man en deilig suppe. I tillegg sitter mange med skuldrene veldig høyt, helt automatisk. Alle disse er faktorer som kan spille inn på en "fysisk/psykisk" depresjon.

Jeg ser også tegningen hos den ene ungen min. Hvis hun får spille ds lenger enn litt, sliter hun med å kontrollere følelsene sine. Hun kan med dette ødelegge hele resten av dagen sin. Hun blir sint, nedstemt og har ikke kontroll på munnen sin.
Dette har blant annet sfo bitt seg merke til at gjelder for mange barn, og derfor har de store restriksjoner på ds-spilling. For barna så tror jeg det har aller mest med at hjernen ikke er moden nok til å "process" alle inntrykkene.

Men å spille spill kan vel ikke helt sammenlignes med å surfe på nett? Jeg føler i alle fall noe helt annet når jeg spiller spill, enn når jeg sitter her feks.

Jeg tror rett og slett at internett kan forenkle isolasjon hos de som har tendenser til å ville isolere seg. At det er lettere å si "nei jeg blir hjemme", for man trenger i praksis ikke gå ut døra for å treffe folk. En tv gjør ikke samme nytten og er mer en tidstrøyte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:05   #22
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men å spille spill kan vel ikke helt sammenlignes med å surfe på nett? Jeg føler i alle fall noe helt annet når jeg spiller spill, enn når jeg sitter her feks.

Jeg tenkte vel i grunnen på generell databruk. Ikke nødvendigvis bare surfing.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:18   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Spilling, surfing, skriving og chatting er veldig forskjellige aktiviteter, og jeg synes ikke de har så veldig mye til felles bare fordi man gjør alle ved en datamaskin. Jeg ser mye større poeng med å begrense spilletid for barn enn f.eks. tid de bruker til å skrive historier eller å chatte med vennene sine.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:20   #24
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Spilling, surfing, skriving og chatting er veldig forskjellige aktiviteter, og jeg synes ikke de har så veldig mye til felles bare fordi man gjør alle ved en datamaskin. Jeg ser mye større poeng med å begrense spilletid for barn enn f.eks. tid de bruker til å skrive historier eller å chatte med vennene sine.

Jeg er enig i at de ikke nødvendigvis har så veldig mye til felles.

Men; svaret mitt var likevel basert på generell pc-bruk.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:21   #25
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Jeg tenkte vel i grunnen på generell databruk. Ikke nødvendigvis bare surfing.

En DS er ikke databruk i mine øyne. Jeg tenker også at man kan oppnå store fordeler med databruk, så lenge det er nogenlunde konstruktiv bruk. Poden er seks år og ganske dreven i å navigere seg på nett, han kan slå av og på maskinen, han kan bruke et tastatur og en mus osv. Jeg mener det helt klart er nyttig og at han vil dra fordeler av å lære seg å bruke en pc tidlig. At han spiller timesvis på DSen derimot....

Tenker at noen barn blir hypre av sukker, noen ikke. Noen bruker nettet til mer lærerike og nyttige ting, andre ikke. Syntes det blir helt feil å generealisere egentilg.


Sist redigert av Joika : 04-02-10 kl 19:40. Årsak: leif
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:22   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Jeg er enig i at de ikke nødvendigvis har så veldig mye til felles.

Men; svaret mitt var likevel basert på generell pc-bruk.

Ja, jeg skjønte det - jeg bare mente at det at datteren din (og sønnen min ) blir irritabel av mye spilling ikke nødvendigvis betyr at all databruk er like uheldig. Jeg ser på meg selv at jeg kan bli sittende veldig lenge oppe om natten med helt hjernedøde spill innimellom, og det er jo hverken bra for psyken eller helsen - mens jeg også kan bruke PC-en/nettet til mye som er både oppbyggelig og sunt for meg. Å skrive, for eksempel, eller å lære om ting jeg er interessert i.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:29   #27
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, jeg skjønte det - jeg bare mente at det at datteren din (og sønnen min ) blir irritabel av mye spilling ikke nødvendigvis betyr at all databruk er like uheldig. Jeg ser på meg selv at jeg kan bli sittende veldig lenge oppe om natten med helt hjernedøde spill innimellom, og det er jo hverken bra for psyken eller helsen - mens jeg også kan bruke PC-en/nettet til mye som er både oppbyggelig og sunt for meg. Å skrive, for eksempel, eller å lære om ting jeg er interessert i.

Aha, du har hørt om agressjonen før, ja?

Neida, jeg tror ikke all databruk er uheldig. Ikke i det hele tatt. Men; jeg mener at det er med datamaskiner som alt annet. Moderasjon er alfa og omega.

Jeg ser hva du mener her, men jeg har altså den samme "triste" følelsen enten jeg har brukt tiden på skriving, forum, lesing eller spill. Jeg er ikke særlig depressiv av meg. Ikke i det hele tatt. Men alikevel reagerer kroppen min slik på det. Om det har med det fysiske intrykket eller det psykiske, er ikke godt å si. Jeg tipper det fysiske.

Jeg vil tro at hjernene våre tar opp disse signalene på forskjellige måter. Noen tåler kanskje disse signalene bedre enn andre? Det er gjerne ikke helt uten grunn at de fleste spill/programvare etc kommer med en epilepsy-warning?

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 20:16   #28
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Jeg synes denne tråden har fått frem forskjellige perspektiv på temaet

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 20:56   #29
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, jeg surfer på nett når jeg ikke gidder å gjøre noe annet. Når jeg sløver rett og slett. (Ikke se på tidspunktet her...) Nettsurfing går på bekostning av rydding, TV-titting som nå.

Jeg også. Jeg unnskylder meg med at det er så interessant og jeg lærer så mye! Dessuten elsker jeg å drømme meg bort, f.eks på finn.no med boligannonser. Sjekker skolekrets, nabolag osv... Egentlig utrolig tåpelig med tanke på hvor mye tid det kan ta.

Sitat:

Jeg selv merker jeg kan bli skikkelig grinete av å sitte mye med dataen generelt, ikke nødvendigvis på nettforum eller slike ting.. jeg blir bare SUR liksom..

Derfor kan jeg innrømme at nettbruk fører til nedtrykthet, fordi det går på bekostning av annet jeg burde gjort. Fordi jeg tenker på hvor mange timer det tar, hva jeg kunne gjort i stedet - f.eks fremkalt bilder og laget vakre scrappealbum f.eks. Og da gjør det litt vondt, når jeg ser at det på et vis går utover barna. (på den annen side kan jeg forsvare at jeg har lært mye her som har gått positivt utover barna :nikkerekstraivrig: )

I dag pønsket jeg faktisk på at jeg skulle lage en poll her om nettbruk og avhengighet. For jeg tror det er mange som sitter "for mye" på nett.
Jeg har tenkt å redusere bruken, lage fine album og lese fler bøker....og slutte med å unnskylde meg "skal bare sjekke, skal bare lese ferdig, dette er en innmari interessant diskusjon osv osv".

For å besvare spørsmålet i HI: jeg tror at overdreven nettbruk kan føre til nedtrykthet og depresjoner.

Men ja, også deprimerte har lettere for å ty til internet. Det kan være alt de orker av sysselsetting eller sosial aktivitet. Det går litt begge veier.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:34   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Amelie: I quoten din ser det ut som om jeg er flau over at nettsurfingen går ut over TV-tittingen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:55   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

J
Derfor kan jeg innrømme at nettbruk fører til nedtrykthet, fordi det går på bekostning av annet jeg burde gjort. Fordi jeg tenker på hvor mange timer det tar, hva jeg kunne gjort i stedet - f.eks fremkalt bilder og laget vakre scrappealbum f.eks. Og da gjør det litt vondt, når jeg ser at det på et vis går utover barna. (på den annen side kan jeg forsvare at jeg har lært mye her som har gått positivt utover barna :nikkerekstraivrig: )

I dag pønsket jeg faktisk på at jeg skulle lage en poll her om nettbruk og avhengighet. For jeg tror det er mange som sitter "for mye" på nett.
Jeg har tenkt å redusere bruken, lage fine album og lese fler bøker....og slutte med å unnskylde meg "skal bare sjekke, skal bare lese ferdig, dette er en innmari interessant diskusjon osv osv".

For å besvare spørsmålet i HI: jeg tror at overdreven nettbruk kan føre til nedtrykthet og depresjoner.

Men ja, også deprimerte har lettere for å ty til internet. Det kan være alt de orker av sysselsetting eller sosial aktivitet. Det går litt begge veier.

Enig! Jeg merker selv at jeg i nedstemte perioder tyr ekstra til nett, og det gjør det verre. Og nettbruken gjør meg lettere nedstemt pga av annet jeg burde /skulle/ville ha gjort.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 22:03   #32
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

;ombestem seg:

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house

Sist redigert av Kitty Bastard : 05-02-10 kl 01:54.
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 22:32   #33
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Jeg bruker nettet mindre hvis jeg er veldig "deprimert". Dvs sliten, lei meg,oppgitt, stressa, sur.. Hvis jeg er bare sliten og trenger stenge ut jobb og omverden bruker jeg nettet som avkobling. Dvs jeg bruker nettet mindre i helgene enn ellers.
Sønnen min derimot som sliter med en alvorlig depresjon, han er en aktiv surfer og nettbruker. Skulle nettet falle ut tror jeg hans verden faller sammen. Men han er snart atten...jeg over dobbelt så gammel. Jeg har andre ting å fylle livet mitt med, hans liv er egentlig internett. Og jeg tror mange andre unge har det nokså likt.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:42   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

I en periode jeg hadde det ekstremt kjiipt i livet mitt var jeg ekstremt mye på nett. Det var ikke nettsurfingen min som i utgangspunktet gjorde livet mitt kjiipt, men nettet bidro ikke positivt, all den tid det sidene jeg var på ga næring til elendigheten. Altså, det var veldig virkelig det som gjorde at ting var kjiipt, men i stedet for å ta grep om det i RL så tok jeg et dypdykk ned i elendigheten via nettet.

Livet ble vesentlig bedre da jeg tok grep og kuttet drastisk ned på nettbruken.

Jeg er blitt en veldig mye mer bevisst nettbruker på grunn av egne erfaringer - livet skal leves i RL, ikke på nettet .

Det var veldig deilig å kunne ta flere uker fullstendig fri fra FP, uten at det kostet meg så veldig mye mer enn at jeg lurte litt på hva jeg gikk glipp av. Jeg har sittet ved pc-en fra 9 til 4 hver dag, så FP har bare vært et lite tastetrykk unna. Jeg har vært flink :glorie:.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 08:56   #35
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Amelie: I quoten din ser det ut som om jeg er flau over at nettsurfingen går ut over TV-tittingen.

Uups, sorry - du skjønner jeg retter aldri, derfor strøk jeg det galant vekk!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:13   #36
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sammenheng mellom mye nettsurfing og depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Sønnen min derimot som sliter med en alvorlig depresjon, han er en aktiv surfer og nettbruker. Skulle nettet falle ut tror jeg hans verden faller sammen. Men han er snart atten...jeg over dobbelt så gammel. Jeg har andre ting å fylle livet mitt med, hans liv er egentlig internett. Og jeg tror mange andre unge har det nokså likt.

Huff, det er så trist! Kan ikke dere to reise bort en uke eller to sammen, og se på det som en ferie og nettavvenning/pause? Slik at du får understreket det og gjort noe med det, sammen, på en positiv og ny måte. Finne ting i livet som er meningsfylt uten nettbruken. Eks. klatring, surfing (på bølger, ikke nett), gjøre noe lystbetont, nytt. La han være med på å planlegge ferien, slik at det også blir på hans premisser, men være åpne rundt at det skal være uten nettbruk.

Tenker bare at du enda har sjansen/plikt til å gjøre noe siden han enda ikke har fylt 18. (dette med plikt er noe du kan si til han, ikke noe jeg sier til deg)

Det er så lett å synke inn i dårlige vaner og mønstre og gro fast der. Men alt kan snus, men vi voksne bør gå foran som et godt eksempel.

Bare noen løse tanker fra meg før jeg går og legger meg etter nattevakt. Stuptrøtt og formulerte meg sikkert litt kronglete.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no