Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på greske kjøttboller?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 12:40   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oppskrift på greske kjøttboller?

Noen som har en god oppskrift på greske kjøttboller?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:02   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på greske kjøttboller?

Jeg syns nå i alle fall at disse er gode:

Keftedes (greske kjøttboller)

(4 personer)

2 store loffskiver uten skorpe
ca 3 dl vann
450 g mager kjøttdeig av lam (jeg bruker like gjerne vanlig kjøttdeig)
1 løk, revet
2 ts tørket oregano
1 ss hakket timian (eller 1 ts tørket)
2 ss hakket mynte
2 ss sitronsaft
1 ts revet sitronskall
1 ts malt kanel
en klype revet muskatnøtt
salt og pepper
1 stort egg, lett sammenvispet
50 g mel til panering
5 ss olivenolje, pluss 1 ss (valgfritt) til steking
2 ss hakket persille til pynt
sitronbåter til serveringen

Bryt loffskivene i mindre biter og legg dem i vann i ca 10 minutter. Klem ut det meste av vannet og kast det.

Legg de fuktige loffbitene i en bolle og rør inn kjøttdeigen. Gni blandingen godt meg en gaffel, eller bland den med hendene til den blir til en jevn masse. Rør inn løken, tørkede og friske urter, sitronsaft, sitronskall, kanel og muskatnøtt og krydre med salt og pepper. Rør inn det sammenvispede egget. Dekk til og la farsen stå i 30 minutter. Du kan smake på farsen på dette stadiet. Det gjør du ved å varme 1 ss olivenolje i en liten panne og steke en liten skjefull av kjøttfarsen overmiddels varme i 1-2 minutter på hver side. Smak og juster krydringen i resten av farsen om nødvendig.

Ta mel på hendene og strø resten på en tallerken. Lag små kjøttboller omtrent på størrelse med en bordtennisball. Pass på at de er jevnt dekket med mel.

Varm resten av oljen i en tykkbunnet stekepanne og stek bollene til de er jevnt brune på alle sider.

Serveres varme, drysset med persille og pyntet med sitronbåter. Jeg syns stekte potetbåter smaker godt til, gjerne sammen med gresk salat og tzatziki. Potetene steker jeg i ovn, sammen med litt olivenolje og hvitløk, og krydrer med salt, pepper og evt. litt paprikapulver.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 13:25   #3
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Oppskrift på greske kjøttboller?

Disse lager jeg ofte, er så kjekt at de kan stekes direkte i stekeovnen istedet for på stekepanne:

Greske marinerte kjøttboller

4 porsjoner

Til bollene:
275 g magert, malt oksekjøtt (karbonadedeig)
50 g ferske loffsmuler
1 sammenpisket egg
1 ts sennep
1 ss hakket frisk persille
1 ts tørket mynte (kan sløyfes)
en klype tørket oregano
en klype malt kanel
en klype malt nellik
1 løk, revet
2 fedd hvitløk, knust, hakket
salt og pepper etter smak

Til sausen:
1 boks hermetiske tomater, hakket
0,5 dl vann
hakket frisk persille til pynt

Forvarm ovnen til 230˚C.
Bland alle ingrediensene til bollene. Arbeid alt godt sammen. Fukt hendene og form blandingen til små boller, ca. 2,5 cm diameter. Legg dem på en smurt bakeplate (eller på bakepapir).
La bollene steke i 20 min. Snus halvveis i steketiden.. Legg de ferdige bollene på husholdningspapir for å renne av seg (kan droppes).Legges over i et stort ildfast fat. Sett dem til side.
Ha de hermetiske tomatene i en blender/foodprocessor/stavmixer og kjør dem helt glatte. Passer tomatmassen gjennom en fin sikt og kast frøene som blir liggende igjen i sikten. Slå de siktede tomatene over i en kjele og tilsett vannet. Kok opp og la småkoke i 5 min. For mer smak kan litt malt nellik tilsettes. Slå alt over kjøttbollene.
La alt avkjøles, legg på lokk og la retten stå i kjøleskap noen timer eller natten over.
Kan varmes i ovn v/200˚C ca. 20 min (eller i mikrobølgeovn). Dryss hakket persille over ved servering.

Godt med tzatsiki, pitabrød og ovnstekte sitronpotetbåter til.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no