Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-17, 10:58   #21
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har stor medfølelse og trøstende skuldre overfor folk som tar dårlige valg - sikkert fordi jeg gjør så mye dumt selv. Men jeg har liten tålmodighet for selvmedlidenhet og/eller sutring, eller lav selvinnsikt for selvpåførte plager.


Akkurat sånn!

Det med selvinnsikten er viktig for meg. Når folk ikke har evne til å lære av sine feil, ja, da sliter jeg litt, altså.

Som venninna mi som måtte ut med TRE ulike billetter for samme dyre utelandsreise fordi hun gang på gang ikke fikk reist fordi hun ikke sjekket visumregler, flybyttetid og andre viktige forutsetninger. Og da jeg fikk høre at hun reiste uten reiseforsikring fordi "de ble da aldri syke", ja da ble jeg ganske "slem" og ba henne skjerpe seg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 11:16   #22
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Enig med Candy. Jeg kan vise medfølelse for folk som har det fælt, men dersom jeg blir evig gråtepute for folk som nekter å ta grep på ting de kan gjøre noe med (selv om det også kan være kjipt), så hender det at medfølelsen slukner.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 11:48   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg reagerer egentlig litt negativt på formuleringen i hovedinnlegget: "Hvorfor i alle dager ønsker folk å sette seg i situasjoner hvor de har det ille?" Det er mulig jeg reagerer såpass negativt på dette fordi jeg er mye rundt mennesker som er i en vanskelig situasjon på grunn av andre - og som i tillegg gjør grep selv som bare gjør det verre.

Ja, for meg oppleves problemstillingen i seg selv veldig mystisk. Jeg har forståelse for at feks folk som har opplevd vold i oppveksten rett og slett ikke vet hva som er "riktig", hvis det "relasjonsspråket" de har vokst opp med er vold, så skal det mye til for å lære riktig språk som voksen.

Det jeg tenker på er mer ... hmmm ... vanskelig å formulere det riktig. At noen sier til deg: "Du må gjøre slik og slik" og dette er personer som har erfaring, kompetanse og de ikke har noe motiv for å "lure" en. Hvorfor tar man det ikke til seg?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 11:58   #24
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Som en i "gjør stadig teite ting selv om jeg egentlig vet bedre"-klubben har jeg ikke noe problem med å utvise empati for at verden kan være kjip for folk som har havnet i situasjoner de egentlig hadde hatt mulighet til å unngå.

Men, det er forskjell på å være en gråteskulder og høre på at noe gjør vondt, og å dulle med "det er alle andre sin skyld"-tankegang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 11:59   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Jeg syns egentlig MER synd på folk som sliter selvforskyldt. Ille nok å bli alvorlig syk, om du ikke skal slå deg i hodet fordi du har skylda selv også, for eksempel.

Så spiller sikkert selvinnsikt, sutring og evne til å lære også inn på sympatien, som flere er inne på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 12:06   #26
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Jeg sliter med medfølelsen når folk som sliter med langt mindre enn meg har laaaaaaaaangt større problemer enn meg. Vet liksom ikke helt hva jeg skal si annet enn "ta deg sammen?".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 12:45   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Jeg synes det er skrevet mye bra i denne tråden og noe som viser hvor forskjellige vi er. Mekanismer bak dårlige valg og problemet med å endre er sikkert velkjent og det forundrer meg hver dag at jeg fortsatt (igjen) røyker. En venn som trengte trøst etter å ha opplevd følgene av dårlige valg, kunne trygt komme til meg og gråte litt, men jeg ville nok bli møkk lei hvis det samme gjentok seg om igjen og om igjen. Jeg har vært "nødt" til å kutte ut en person som bare klagde og ikke gjorde noe og manglet fullstendig selvinnsikt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 12:46   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Som en i "gjør stadig teite ting selv om jeg egentlig vet bedre"-klubben har jeg ikke noe problem med å utvise empati for at verden kan være kjip for folk som har havnet i situasjoner de egentlig hadde hatt mulighet til å unngå.

Men, det er forskjell på å være en gråteskulder og høre på at noe gjør vondt, og å dulle med "det er alle andre sin skyld"-tankegang.

Ja. Og det er vel det jeg trenger hvis det gjelder meg også. Trøst fordi det er kjipt, men jeg vil da ikke ha forståelse for at jeg er noe offer. Kan være kjipt selv om man helt klart er ansvarlig selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 12:51   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Som en i "gjør stadig teite ting selv om jeg egentlig vet bedre"-klubben har jeg ikke noe problem med å utvise empati for at verden kan være kjip for folk som har havnet i situasjoner de egentlig hadde hatt mulighet til å unngå.

Nå opplever jeg at du beskriver en annen situasjon enn jeg opprinnelig tenkte på. Jeg vil tro de fleste av oss tar uoptimale valg på ett eller annet tidspunkt, fra de helt bittesmå (eksempel: som at man legger seg alt for sent) til store (eksempel: lar det stå til med ubeskyttet sex). Men det tenker jeg er noe annet, man vet at man tar uoptimale valg, men gjør det alikevel fordi man tar en sjangse eller man klarer ikke å motstå fristelsen.

Det jeg opprinnelig tenkte på er folk som får tilbakemeldinger på at det de gjør ikke er lurt, gjør det alikevel, og blir (oppriktig!) fortvilet når de sitter i klemma.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 12:53   #30
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Hva med folk som er født med liten evne til selvinnsikt og evne til å lære av sine feil da? Er det selvforskyldt?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:02   #31
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva med folk som er født med liten evne til selvinnsikt og evne til å lære av sine feil da? Er det selvforskyldt?

Aner ikke (vet ikke om det var meg spørsmålet var stillet til, da ). Dette er jo nettopp grunnen til at jeg startet diskusjonen at jeg var spent på hva andre tenkte, mente og følte.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:03   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Hoho, den er filosofisk, Wix! Fri vilje, finnes det egentlig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:06   #33
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Jeg var i en begravelse for et år siden hvor mannen til avdøde presiserte i minnetalen at kona hadde fått kreftsykdom men at hun ikke kunne lastes for det fordi hun hadde levd så sunt.

Om en skal synes mindre synd på folk som får sykdommer "selvforskyldt", lager vi livet brutalt. For det første er ikke usunne livsvalg som bunner i selvmedisinering noe det er lett å slutte med selv om en "vet bedre". For det andre er det ikke bare valg som røyking og overspising som fører til sykdom - kronisk stress gjør også det. Møter folk som er i stressede jobber eller livssituasjoner den samme pekefingeren som de som røyker eller overspiser? Sykdom skyldes ofte ubalanser, og ubalansene oppstår gjerne som et resultat av belastninger. Jeg tror oppriktig at folk gjør så godt de kan med livet sitt med de forutsetningene og resursene de har. En skal aldri tro at folk ikke gjør så godt de kan bare fordi de ikke klarer å gjøre så godt som en selv klarer. Noen med alt på stell har levd livet på en myk silkepute og evner ikke å forstå hvilke (usynlige) belastninger andre som gjør "dumme valg" har i baggasjen.

Sutring over bagateller eller naturlige konsekvenser av feilvalg (som i parkeringsbot-eksempelet) har ikke jeg heller noen tålmodighet med. Men folk som har det vanskelig i livet har jeg like mye empati med enten det er såkalt selvforskyldt eller ikke.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:15   #34
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hoho, den er filosofisk, Wix! Fri vilje, finnes det egentlig?

Må si at overgangen fra 80-tallets selvhjelpsfilosofi (hvor ALT var mulig) er ganske stor til dagens biologi, sosiologi fokus. Jeg opplever i alle fall et mye sterkere fokus på IQ, arbeidsminne, oppvekst, traumer, dysleksi, ADHD enn på vilje.

Da jeg vokste opp eksisterte ikke ADHD! (Det eksisterte selvfølgelig, men det ble aldri snakket om).

Det jeg opplever som positivt i dag er at all "skyld" ikke ligger på enkeltindividet, mens det som er negativt er man kan bli for fokusert på hva som lager problemet og endringen som er mulig, enn å bare konstatere at "sånn er det".

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:17   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå opplever jeg at du beskriver en annen situasjon enn jeg opprinnelig tenkte på. Jeg vil tro de fleste av oss tar uoptimale valg på ett eller annet tidspunkt, fra de helt bittesmå (eksempel: som at man legger seg alt for sent) til store (eksempel: lar det stå til med ubeskyttet sex). Men det tenker jeg er noe annet, man vet at man tar uoptimale valg, men gjør det alikevel fordi man tar en sjangse eller man klarer ikke å motstå fristelsen.

Det jeg opprinnelig tenkte på er folk som får tilbakemeldinger på at det de gjør ikke er lurt, gjør det alikevel, og blir (oppriktig!) fortvilet når de sitter i klemma.

Ser ikke at det er så forskjellig egentlig. Og så er det nå et poeng at man har alle sine grunner til å gjøre det man gjør, selv om det ikke nødvendigvis er optimalt. Sett utenifra kan det være uforståelig, men når man har alle puslespillbrikkene kan man ha hatt tungtveiende grunner til å ikke dumpe den mannen/ikke ta den jobben/ikke betale den restskatten, uten at det er åpenbart for alle de som kommer med gode råd utenifra. For eksempel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:28   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Jeg blir provosert av sutring over bagateller - slik som at man får bot i et automatisert parkeringsanlegg når man har stått der for lenge - eller når man klager over at fraværsreglene gjør det umulig å skulke uten at det får konsekvenser.


Ellers tror jeg at folk gjør så godt de kan - selv om det virker som om ulike folk har utrolig ulik terskel for å klage. Det er fælt å ha det vanskelig uansett om man kan ha noe skyld i det selv eller ikke - kanskje ekstra vanskelig hvis man må håndtere skyldfølelse i tillegg til andre kriser.

Jeg kan bli litt satt at av folk som oppriktig tror at det ikke har noen valg i livet, men at skjebnen bestemmer alt - slik som en perifer venninne som mente seg selv helt viljeløs da hun ble betatt av en gift mann, og mente at i krig og kjærlighet var alt tillat, så da valgte hun å først flørte med denne mannen, så innlede en affære med ham,, så være i en situasjon i laaang tid hvor hun var nr. 2 og tok imot den kjærligheten han kunne avse for så å sitte ulykkelig igjen da kona oppdaget alt og han ga venninnen på båten for å redde ekteskapet - mens hun håpet på at forsøket på å reparere ekteskapet skulle gå i dass slik at hun kunne få denne mannen for seg selv.
Hun handlet som hun gjorde fordi hun tror eller trodde på en skjebnebestemt stor kjærlighet og derfor ikke syntes det var et handlingsalternativ å IKKE flørte med og innlede et forhold til denne gifte mannen, for tenk om han var den rette? Eller - hun mente altså at hun ikke hadde noe valg og at alt hun gjorde i forholdet til denne mannen, var skjebnebestemt og utenfor hennes vilje å gjøre noe annet med enn det hun gjorde.

Jeg tenker at vi alle gjør valg utfra hva vi tror er rett - men det er veldig ulikt hvor bevisste vi er på at vi GJØR valg. Noen ganger skjønner man jo ikke at man har gjort skjebnetunge valg før lenge etterpå.

Når det gjelder helse, så synes jeg det er dypt problematisk med den ansvarliggjøringen og stigmatiseringen man utsettes for og jeg er IKKE gøad for debatten som dukker opp med jevne mellomrom om noen skal ta ansvar og betale for egne, dårlige helsevalg. Skal hun som røyker betale for behandlingen av sin hjertesykdom? VET vi at hun ikke ville blitt syk hvis hun ikke hadde røkt? Skal råsyklisten som blir skadet betale for sin egen akuttbehanding? Han som skader seg i fylla? Hva med hun som ikke så seg for og ble påkjørt? Eller hun som tok på seg for glatte sko og gled på holka? Alle burde jo visst bedre, egentlig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:29   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ser ikke at det er så forskjellig egentlig. Og så er det nå et poeng at man har alle sine grunner til å gjøre det man gjør, selv om det ikke nødvendigvis er optimalt. Sett utenifra kan det være uforståelig, men når man har alle puslespillbrikkene kan man ha hatt tungtveiende grunner til å ikke dumpe den mannen/ikke ta den jobben/ikke betale den restskatten, uten at det er åpenbart for alle de som kommer med gode råd utenifra. For eksempel.

Nemlig! Ergo kan vi gjerne bruke det gamle indianske ordtaket om å gå i andres mokasiner noen min før man feller sin dom, oftere enn man gjør.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:31   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Nemlig! Ergo kan vi gjerne bruke det gamle indianske ordtaket om å gå i andres mokasiner noen min før man feller sin dom, oftere enn man gjør.

Så lenge man ikke er finansminister fra FrP. :nyttjungelord:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:51   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-17, 13:59   #40
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det synd på folk som har det ille - og det er selvforskyldt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Så lenge man ikke er finansminister fra FrP. :nyttjungelord:

... svømme i andres redningsvester har de også erfaring med.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no