Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholinntaket ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-07, 00:32   #41
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg drikker sjelden, lager aldri noe opplegg for hvordan jeg skal komme meg hjem fra fest. Jeg drar på fest å kjører hjem. Hvis jeg ikke trenger å kjøre tar jeg gjerne en øl til maten. Er jeg på fest uten å kjøre drikker jeg aldri mer enn 3 øl. Sprit drikker jeg aldri.
Åpnet en vinflaske forrige helg da jeg og mannen skulle kose oss med god mat. Da drakk jeg to glass, resten av flasken helte jeg ut.
Her i huset er regelen at man ikke håndterer ungene hvis man har drukket mer en to øl. Så vi drikker aldri mer begge to på en gang.
____________
chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 03:01   #42
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Alkohol, hva er det?

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 07:02   #43
Billeba
Aktiv
 
Billeba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 103
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Billeba: Jeg synes det var en veldig rar og striks definisjon av "misbruk". Jeg drikker alltid alkohol til maten når jeg spiser på restaurant, og jeg drikker alltid øl når jeg går ut sammen med venner som drikker øl, og jeg tar alltid en konjakk til kaffen sammen med pappa når jeg er hjemme på juleferie. Jeg opplever absolutt ikke mitt alkoholinntak som misbruk, og det tror jeg ingen rundt meg gjør heller.

Jo. Ja. Jeg er enig i at den er striks. Og egentlig ga jeg en dårlig forklaring på hva jeg mente også. Kan prøve igjen.

Jeg syns det er grunn til å tenke seg om og vurdere sitt alkoholinntak, eller alkoholens betydning i livet hvis f.eks.;

- man alltid må drikke hvis det er fotball på TV'n
- man alltid må ta et glass for å roe seg/slappe av på slutten av dagen
- man alltid må drikke alkohol i festlige sammenhenger

Grunnen til at jeg har de holdningene jeg har til alkohol er nok at jeg ser at skillet eller grensen mellom bruk og misbruk er mye mer utydelig enn folk flest vil se. Tror ikke vi trenger å være så redd for å snakke om misbruk jeg. Og hvis vi tør å snakke om det, og se på eget bruksmønster med kritiske øyne så kanskje vi ser faresignalene litt tidligere.

Dette tror jeg. Og det føles riktig for meg. Samtidig syns jeg det er greit at andre drikker i mitt nærvær. Ikke noe problem i det hele tatt. Men merkelig ofte blir det at jeg ikke drikker alkohol et tema. Til tross for at jeg som oftest er 'høy på livet' i sosiale tilstelninger, og av den grunn nok kan bli mistenkt for å ha promille.... Er ikke det rart?

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 07:43   #44
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol inntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Vel, jeg tror ikke de som har peiling på alkohol anbefaler dette. Vinningen kan gå veldig opp i spinningen (og vel så det) dersom folk flest skulle følge dette rådet.



Drikker sjelden, maks 1-2 glass vin i mnd, men jeg elsker god vin.
Når ammeperioden er over blir det sikkert 1 glass eller 2 i uken.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 08:00   #45
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Drakk 2 glass hvitvin på nyttårsaften, brukte lang tid på de.

Var i bryllup(06) august mnd og da var det litt vin.

Det var de gangene jeg drakk alkohol i 2006.

Synes overhodet ikke at jeg drikker mye og er på fester uten å drikke noe alkohol.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 08:49   #46
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Jeg definerer 'misbruk' på denne måten: Hvis man i bestemte situasjoner alltid drikker alkohol, og det nærmest er en regel - ja, da syns jeg det er grunn til å tenke seg om.

- og så kan dere gjette om det er mange som blir provoserte når jeg sier det....

Her er jeg ikke enig... Når man begynner å finne på unnskyldninger for å drikke, eller unnskylder at man drikker og må forklare det for tilstedeværende, da har man ett problem!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 08:52   #47
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Veronal samler på vin, leser om vin, lukter på vin og spytter ikke i glasset.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:06   #48
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Mannen min er som Veronal. Jeg er ikke fult så kyndig, men er jo en del av familiens testpanel (bestående av to faste medlemmer – mannen og meg – og ellers alt av familie eller venner som tilfeldigvis er innom). Jeg kan jo ikke la mannen smake på de edle dråpene alene. :solidarisk:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:09   #49
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg drikker generelt veldig lite. Kun til fest, og sist jeg tok en fest var på nyttårsaften.

Hvis det var slik at man drikker hver dag, ville jeg vurdert dette som usunt.

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:14   #50
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Veronal samler på vin, leser om vin, lukter på vin og spytter ikke i glasset.



Jeg drikker vin flere ganger i uken. Som oftest bare ett glass. I helgene gjerne 2-3-4 glass. Mer hvis det er festlig lag. Jeg drikker stort sett alltid vin til maten på restaurant. Ytterst sjelden merkbart beruset.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:20   #51
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Alkohol, hva er det?


alkoho'l m1 (også utt al>-; arab al kohl 'fint pulver', i Europa senere: 'den fineste delen av noe, særlig av vin') 1kjem: fargeløs væske som inneholder karbon, hydrogen og oksygen etyla-, metyla- tidligere betegnelser for etanol og metanol 2rusdrikk, særlig brennevin; etanol bruke a- / nyte, misbruke a- / være forsiktig med a- / kong A- brennevinsdjevelen

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:53   #52
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Gravid, ikke drukket siden prøving begynte. Og lite da jeg ammet mye, og før det var jeg gravid igjen..
Men sånn utenom det drikker jeg generelt veldig sjeldent, men gleder meg til å kunne dele en flaske rødvin med mann en kveld innimellom. Ellers liker jeg gode øl, kunne gjerne hatt en pubtur til england med min skjønne mor om et par år.. Akevitt et par ganger om sommeren og et par ganger i jula er vel det sterkeste jeg får i meg på et år.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:00   #53
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg drikker alkohol flere ganger i uken. Jeg drikker svært sjelden mer enn 2 glass og jeg blir svært sjelden beruset.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:16   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Jeg syns det er grunn til å tenke seg om og vurdere sitt alkoholinntak, eller alkoholens betydning i livet hvis f.eks.;

- man alltid må drikke hvis det er fotball på TV'n
- man alltid må ta et glass for å roe seg/slappe av på slutten av dagen
- man alltid må drikke alkohol i festlige sammenhenger

Men når du sier "man alltid drikke", er jeg langt mer enig med deg. Hvis du med "må" mener at man synes det er problematisk å klare seg uten, eller at man gjør det selv når man vet at man ikke bør. Og særlig hvis man gradvis øker enten mengden eller hyppigheten på vanen sin.

Jeg mener likevel at man godt kan ha en vane med å f.eks. ta en øl eller to til tippekampen hver lørdag uten at jeg ville kalle dette for misbruk, og uten at jeg ville beskrive dette som at "man alltid drikke til tippekampen". En vane og en avhengighet er ikke det samme. (Selv om jeg absolutt er enig i at det er lurt å være obs på faresignaler.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:25   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Mitt alkoholforbruk er temmelig moderat. Et par glass rødvin maks en gang i måneden, egentlig ikke så ofte heller.

Jeg syns man skal være forsiktig hvis man føler at man trøster seg selv med et par glass med noe sterkt flere ganger i uka. I starten er det en psykisk avhengighet, etterhvert kan den bli fysisk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:28   #56
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Mitt, i utgongspunktet, ytterst beskjedne alkoholinntak kan vel nærmast kallast totalavhold etterkvart. Og eg saknar det ikkje.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:30   #57
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Jeg er vel av de som ikke drikker noe særlig - uten at jeg regner meg som total-avholds. Har drukket min del i ungdomstiden, og nå drikker jeg kanskje et glass vin hvis jeg er i selskap. Og det er jo ikke akkurat noe som skjer hver uke da Men en gang i året er det nok

Jeg definerer 'misbruk' på denne måten: Hvis man i bestemte situasjoner alltid drikker alkohol, og det nærmest er en regel - ja, da syns jeg det er grunn til å tenke seg om.

- og så kan dere gjette om det er mange som blir provoserte når jeg sier det....

Jeg er vel en av de få som støtter din definisjon av misbruk, men vil legge til at det må være bestemte situasjoner som oppstår med en viss hyppighet.

Det er jo ikke misbruk å drikke hver nyttårsaften, hvis det er eneste gangen i året man drikker. Eller hver gang man er i bryllup (hvor ofte er nå det).

Men det KAN være misbruk hvis man må drikke hver kveld, eller hver gang man er sliten, eller når man er alene, eller når man ser sport på TV (hvis man ser sport på TV flere ganger i uka), osv.

Det trenger ikke være misbruk, men man bør tenke over sin egne vaner og spørre seg om hvordan det ville vært å unnvære alkoholen i de bestemte situasjonene. Hvis man uten problem kan unnvære alkoholen i 4 uker, uansett situasjon, så er nok ikke faren så stor som om man oppriktig føler at man "må ha det, bare må ha det".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:32   #58
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg drikker svært sjelden og svært lite. Jeg liker å ha alkohol i huset.

Anbefalingen på 2 glass vin gjelder rødvin og ikke alkohol i andre former.

Daglig konsumpsjon tror jeg kan være skummelt uansett mengde.
En liten anekdote som jeg steiler litt over. Storesøsteren min er en skrekkelig FIN dame midt i 50 årene. Hun er irritert over at vi ikke drikker mere. I sommer utalte hun følgende: "jeg kjenner ingen jeg som ikke drikker vin hver dag".

Jeg tror det er sant også. Det tragiske er at mange mennesker har en avhengighet de ikke er klar over. Avhengighet er ikke det samme som fyll. At de kan få abstinenser og paranoia om de ikke får alkphol på noen dager er de ikke nødvendigvis klar over. Jeg tror unnskyldniger og bortforklaringer er ting en bør passe seg for.

Om det å ikke drikke er en bragd så tror jeg noen alarmbjeller bør ringe.


Sist redigert av Maz : 01-02-07 kl 10:39.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:38   #59
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Jeg nevnte anbefalingen på 2 glass vin på deg, men det synes jeg er mye. Dessuten liker jeg ikke vin noe særlig. Det hender jeg tar et glass onsdag til LOST, men må jo helle ut resten av flaska. Vinen blir jo stygg hvis den står.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:42   #60
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholinntaket ditt?

Eg oppfattar vin som kos, på lik linje med dessert, kake eller konfekt. Eg drikk nok ca 3 dagar i veka +/-, men sjeldan meir enn tre glas. Eg trur nok ikkje at det er direkte sunt å drikke såpass ofte, men eg trur heller ikkje det er farleg. Eg drikk gjerne vin i staden for å ete anna snop/dessert.

Eg trur det er summen av det ein puttar i munnen som avgjer om det er skadeleg. Altså trur eg det er farlegare å drikke to til tre glas vin pr dag om ein også har eit kosthold som består av sjokolade, potetgull og ferdigpizza enn om ein har eit kosthold som består av gode næringsstoff og vitaminar, og ikkje et så mykje snop.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no