Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betale for fornybar energi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye er du villig til å betale ekstra?
Ingenting 16 80,00%
5 % 1 5,00%
10 % 1 5,00%
20 % eller mer 2 10,00%
Deltakere: 20. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-07, 16:25   #1
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betale for fornybar energi?

Hvor idealistisk er du? Og hvor mye er du villig til å betale ekstra for det?

Kraftleverandørene har nå en mulighet til å skaffe tilveie garanti for at den strømmengden du bruker kommer fra fornybare energikilder. Er du som forbruker interessert i dette? Er du i tilfelle villig til å betale noe ekstra for det? Ønsker du å bytte kraftleverandør for å ha muligheten til å få en slik garanti?

Hvor stor økning av din private strømregning er du villig til å godta for å få en garanti på at strømmengden du bruker er produsert fra fornybare energikilder?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 16:29   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Vi betaler da i massevis allerede, strømleverandørene tjener seg søkkrike på oss. Vannkraft har alltid vært hovedsatsingen her i landet. Jeg er for vind-møller! Men jeg mener at kraftselskapene har de pengene som må til. De går på sparebluss, det som skjedde i Steigen kan skje flere steder pga dårlig vedlikehold. Fy til kraftleverandørene.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 16:58   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi betaler da i massevis allerede, strømleverandørene tjener seg søkkrike på oss. Vannkraft har alltid vært hovedsatsingen her i landet. Jeg er for vind-møller! Men jeg mener at kraftselskapene har de pengene som må til. De går på sparebluss, det som skjedde i Steigen kan skje flere steder pga dårlig vedlikehold. Fy til kraftleverandørene.

Signerer denne.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 17:08   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Jeg er ikke villig til å betale noe ekstra. Signerer kisha i den forbindelse.

Forøvrig har jeg falt av lasset for lengst når det gjelder å forstå hvorfor kraftprisene er som de er. Regner det mye, blir det dyrere strøm. Regner det lite, blir det dyrere strøm. Regner det på feil tid av året, blir det jaggu dyrere strøm da også. Forstå det den som kan. Det eneste jeg får ut av disse regnestykkene, er at "noen" tjener i bøtter og spann, og det er ihvertfall ikke forbrukerne. Send derfor regningen til disse "noen".

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:01   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Hadde strømprisene vært "normale" så kunne jeg sikkert betalt litt ekstra. Men de suger oss tom for hva det er verdt, vi betaler sykt høye priser. Så nei, de får ikke en krone ekstra fra meg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:07   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Det kjem heilt an på kva som er bakgrunnen for å ta seg eksta betalt. Eg betaler meir enn gjerne om det er miljømessige årsaker til det, men IKKJE om det er for å gje kraftselskapa meir i lomma.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:12   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Jeg innrømmer glatt at jeg i likhet med svært mange nordmenn overforbruker strøm, så ja - jeg ville betalt mer og prøvd å kompensere for prisøkningen ved å bruke mindre strøm. Strømprisene i Norge ligger på et såpass lavt nivå at vi bruker mer enn vi strengt tatt må (understatement of the year).


Jeg ville glatt betalt mer for både bensin og flyreiser også hvis formålet var å bedre miljøet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:50   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Så lenge det finnes en begrenset mengde fornybar energi så vil ikke en sånn garanti bety noen ting som helst for milljøet. Det som brukes utover det som fornybare kilder kan produsere må uansett komme fra andre, forurensende kilder. Meningsløst. ALT forbruk av strøm er en belastning for miljøet. Man kan ikke skille på hva som kommer fra hvilke kilder. Både økonomisk og teknisk kan man ikke spore hvilken strøm som kommer hvorfra. Det er som en bøtte: Det produseres og puttes inn, og det forbrukes, av den samme miksen i den samme bøtta.

Det jeg derfor er villig til å betale for er en økt generell elavgift som skal gå til subsidiering av nye, fornybare energikilder. ALT forbruk av strøm er et onde som bør avgiftsbelegges.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 11:10   #9
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Jeg ville vært villig til en stor økning i strømregning hvis det førte til at det ble benyttet fornybare ressurser.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 11:57   #10
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Jeg ville betalt mer, ja. Men ikke nødvendigvis for "fornybar energi", det kan nemlig innebefatte vedfyring og annen klimadrivende forbrenning. Nei, det måtte vært utslippsfri energi, som vind-, vann eller tidevannskraft eller noe i den dur. Pluss at det måtte være et selskap som også drev med utvikling av slik teknologi, ikke bare at de eide en dam et sted.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:29   #11
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

kisha og MokkMokk har oppsummert det godt, tykkjer eg. Personleg har vi aldri brukt så lite straum som vi gjer no, og til tross for enorme mengde nedbør dei siste månadane, er straumrekninga på bortimot rekordhøgt nivå. Og det lokale kraftlaget får nye rekordresultat kvart år, millionar av kroner som går til utbytte....

Eg trur ikkje forbrukarar flest betalar for lite (svært mange vil nok slite om straumrekninga blir endå høgare), men rett og slett at ein del av det vi betalar inn med fordel kunne blitt brukt til noko anna enn utbytte...

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:40   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi betaler da i massevis allerede, strømleverandørene tjener seg søkkrike på oss. Vannkraft har alltid vært hovedsatsingen her i landet. Jeg er for vind-møller! Men jeg mener at kraftselskapene har de pengene som må til. De går på sparebluss, det som skjedde i Steigen kan skje flere steder pga dårlig vedlikehold. Fy til kraftleverandørene.

Du blander sammen nettleverandørene med kraftleverandøren. Vedlikehold av nettet er nettleverandøren sitt ansvar. Nettleieprisene er regulerte i henhold til ganske rigide regler. Dette regimet er nylig strammet inn, og det stilles nå høyere krav til blant annet vedlikehold. De fleste nettselskaper har et stort vedlikeholdsetterslep.

De som virkelig tjener penger er kraftprodusentene. Det gjør de fordi vi i Norge bruker mer strøm enn vi produserer, enkelt og greit. Tilbud og etterspørsel.

Så lenge krftprisene er så høye som de er så er det bra for dyrere fornybar energi: Hvis kraftprisen er 80 øre (og forventes å være det en stund) så kan du tillate deg å investere penger i en vindmølle, for eksempel (hvis du får noen subsidier i tillegg). Hvis kraftprisen er 50 øre så vil ikke en utbygging lønne seg. (Tenkte tall - husker ikke de reelle innslagspunktene i hodet).

De gamle kraftverkene putler og går veldig billig, og er forlengst nedbetalt. Derfor gir de eierne gode overskudd. Problemet er bare at det ikke er nok til å dekke forbruket vårt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:47   #13
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Absolutt ingen ting. For jeg stoler ikke på at kraftleverandøren leverer det jeg betaler for. De vil glatt selge meg kullkraft eller gasskraft til "miljøpris" også. Er det noen som vet å ta seg betalt her i landet så er det kraftselskapene. Ikke ett øre mer til dem, nei...

Og egentlig er det mer rimelig at fornybar energi er tilnærmet gratis, mens energi som forurenser og bruker opp ressurser koster.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:49   #14
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Jeg ville betalt mer, ja. Men ikke nødvendigvis for "fornybar energi", det kan nemlig innebefatte vedfyring og annen klimadrivende forbrenning. Nei, det måtte vært utslippsfri energi, som vind-, vann eller tidevannskraft eller noe i den dur. Pluss at det måtte være et selskap som også drev med utvikling av slik teknologi, ikke bare at de eide en dam et sted.

Vedfyring er ikke klimadrivende. CO2-utslippene ville være akkurat de samme om trærne råtnet i skogen som om man forbrenner dem i en vedovn.

Eneste problemet med vedfyring er helt lokalt i form av sot og støvpartikler.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:12   #15
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du blander sammen nettleverandørene med kraftleverandøren. Vedlikehold av nettet er nettleverandøren sitt ansvar. Nettleieprisene er regulerte i henhold til ganske rigide regler. Dette regimet er nylig strammet inn, og det stilles nå høyere krav til blant annet vedlikehold. De fleste nettselskaper har et stort vedlikeholdsetterslep.

Min nettleverandør setter opp nettleia hele tiden, samtidig som det fokuseres på strømprisen. Bare lureri. Jeg mente nettleverandøren.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:19   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Min nettleverandør setter opp nettleia hele tiden, samtidig som det fokuseres på strømprisen. Bare lureri. Jeg mente nettleverandøren.

Men - dette henger jo ikke sammen? Det er to helt forskjellige regnskaper. Nettleia er regulert av staten. Kraftprisen er bestemt av markedet. Hvor er lureriet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:40   #17
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Nettleia er vel ikke bare regulert av staten?
Når strømprisene gikk ned etter et år med høye strømpriser 2002/2003, så gikk jo nettleien opp for å kompensere for lavere strømpriser og at folk hadde spart på strømbruken. (og dermed mindre penger til nettleverandør, som i mange tilfeller ogå er strømleverandør)
Nå er jo nettleien halvparten av strømregninga.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:49   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nettleia er vel ikke bare regulert av staten?
Når strømprisene gikk ned etter et år med høye strømpriser 2002/2003, så gikk jo nettleien opp for å kompensere for lavere strømpriser og at folk hadde spart på strømbruken. (og dermed mindre penger til nettleverandør, som i mange tilfeller ogå er strømleverandør)
Nå er jo nettleien halvparten av strømregninga.

Det er ikke lov å bruke nettleien til å kompensere for lavere inntekter fra kraftproduksjon/kraftleveranse. Det er helt forskjellige regnskaper. Men det er klart, går strømbruken dramatisk ned, vil man måtte fordele samme totalkostnader på færre kilowatttimer. Da blir nettleien noe høyere per kilowatttime. Men så vidt jeg vet har ikke strømbruken faktisk BLIT redusert i Norge, så det er en helt hypotetisk problemstilling.

Nettleien reguleres av en formel som går på hvor mye man har investert, vedlikeholdsbehov, geografi, osv.

IRt = 0,4(Kt+fqt-2)+0,6*Kt*+JP

IRt = Inntektsramme i år t
Kt = Det inflasjonsjusterte kostnadsgrunnlaget for det enkelte nettselskap fra år t-2. Kostnadsgrunnlaget er summen av drifts/vedlikeholdskostnader, nettap, avskrivninger og kapitalkostnad. Bare DV inflasjonsjusteres.
fqt-2 f = er en vektor av inflasjonsjusterte KILE-satser og qt-2 er en vektor av mengden ILE for hver kundegruppe i år t-2
Kt* = kostnadsnormen for selskapet som fremkommer som et resultat av sammenlignende analyser av selskapene basert på data fra år t-2
JPt = Justeringsparameter for investeringer JPt= 1,6rNVEX
ΔInvt-2

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:50   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Den siste var mest for spesielt interesserte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:48   #20
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Betale for fornybar energi?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vedfyring er ikke klimadrivende. CO2-utslippene ville være akkurat de samme om trærne råtnet i skogen som om man forbrenner dem i en vedovn.

Nja, nå er det jo sånn at trærne får ikke sjangs til å råtne, unntatt i fredet urskog. Tvert imot, trær bidrar til å fiksere CO2 fra atmosfæren og hvis man bruker trevirket til noe annet enn fyring, så forblir den mengden CO2 som finnes i treet ute av sirkulasjon.

Men så bra at du i hvertfall er enig i at det ikke er miljøvennlig, da.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no