Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du Wikipedia?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-07, 00:10   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du Wikipedia?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er ikke noe å velge mellom. Begge deler er naturligivs tilfelle samtidig og i de samme artiklene. Svært mange Wikipediaartikler er dårlig skrevet. De blir jevnt over verre jo mer de blir redigert. Dette skyldes blant annet at masse småredigering gjør dem mindre sammenhengende. Hvis en dyktig reklameforfatter eller pr-konsulent skal plassere et budskap i en slik artikkel, uten at det blir påfallende, må dette budskapet naturligvis tilpasses den formen artikkelen allerede har.

Jeg er heller ikke særlig imponert over Thomas Hylland Eriksens analyse av Wikipedia i artikkelen du linker til. Andrew Orlowski gjør her rede for hvorfor den mye brukte sammenligningen med Linux ikke gir særlig mening. Thomas Hylland Eriksens fokuserer også, slik de fleste som drikker Wikipedias Kool-Aid gjør, primært på om tilfeldige faktaopplysninger er korrekte eller ikke. Jeg syns ikke det er så veldig fruktbart, og er mer interessert i konsistens, utvalg og vinkling i artiklene. Dette er naturligvis vanskelig å kvantisere, men jeg mener at Wikipedia i stor grad faller gjennom her, og tror det vil gjøre det i økende grad.

Ben "Do twenty jackasses make an expert?" Murphy

Men finner du selv mye feil der? Da mener jeg uavhengig av hva du synes om oppbyggingen osv. av Wikipedia. Jeg har nemlig til gode å finne feil der, og det til tross for at jeg leser endel der, og det til tross for at jeg ofte leser om ting som opptar meg og som jeg vet mye om der. Jeg har faktisk aldri funnet feil, og jeg synes de fleste snakker om hvor dårlig det er og hvor mye feil de finner.

Ja, tjue jackasses er i alle fall eksperter på en ting: Jackass-stunts!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 00:48   #22
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker du Wikipedia?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men finner du selv mye feil der? Da mener jeg uavhengig av hva du synes om oppbyggingen osv. av Wikipedia.

Jeg syns ikke spørsmålet gir særlig mening. Feil oppstår ikke er uavhengig av oppbygning, organisering og redigeringsprinsipper for et verk. De oppstår som følge av mangler ved disse tingene. Hovedfeilen med Wikipedia er etter min mening nettopp oppbygningen, organiseringen og redigeringsprinsippene. Hvorvidt tilfeldig valgte faktaopplysninger i Wikipedia stemmer med de autoritetene man velger å støtte seg til blir derfor mindre interessant. Det at enhver kan redigere innholdet uten sentral styring vil ikke gjøre at kvaliteten heves over tid. Jeg mener at det tvert i mot vil føre til stadig mer tilfeldighet, uklarhet og middelmådighet i både innhold og presentasjon.

Ben "utopian schemes have a way of turning dystopian" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 01:37   #23
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du Wikipedia?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns ikke spørsmålet gir særlig mening. Feil oppstår ikke er uavhengig av oppbygning, organisering og redigeringsprinsipper for et verk. De oppstår som følge av mangler ved disse tingene. Hovedfeilen med Wikipedia er etter min mening nettopp oppbygningen, organiseringen og redigeringsprinsippene. Hvorvidt tilfeldig valgte faktaopplysninger i Wikipedia stemmer med de autoritetene man velger å støtte seg til blir derfor mindre interessant. Det at enhver kan redigere innholdet uten sentral styring vil ikke gjøre at kvaliteten heves over tid. Jeg mener at det tvert i mot vil føre til stadig mer tilfeldighet, uklarhet og middelmådighet i både innhold og presentasjon.

Ben "utopian schemes have a way of turning dystopian" Murphy

Jeg tror nemlig at denne formen for oppbygning, organisering og redigering kanskje hever kvaliteten og formen jeg. Ikke minst formen!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no