Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg vil begynne å bake brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-19, 11:43   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil begynne å bake brød

Vi har kjøpt brød i alle år, men her en kveld var vi invitert på kveldsmat og fikk nydelig hjemmebakt brød. Og den gode lukta som var i huset da! Så nå skal jeg prøve meg på litt bakt. Noen som baker brød her og vil tipse meg litt om hva de har oppi? Gode oppskrifter mottas med takk!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 12:21   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Dette her er både veldig lettvint og godt synes jeg.


(Kilde: youtube.com)


Har prøvd mye mer avanserte oppskrifter uten å lykkes, men dette går raskt og smaker godt

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 12:45   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Kjapp bakst: posene med brød blanding fra Kolonihagen.

Jeg har en deig til heving akkurat nå. Halvgrove med kruskakli og hvetemel. Barnas matpakkefavoritt.

Det meste blir godt, mitt tips er å ha løs deig. Da får du saftige brød nesten uansett.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 13:24   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Har du jerngryte eller ildfastform med lokk?

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 14:36   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Jeg slår også et slag for eltefritt, da kan du steike ett og ett brød og det er ekstremt lite jobb og søl. Rør sammen en klissete deig på kvelden, la stå hele natta, og steik dagen etter når det passer det. Enten i jerngryte med lokk, eller vanlig brødform.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 15:57   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Jeg pleier å ta en pose grovbakst, to teskjeer tørrgjær, 8 dl lunkent vann, noen never med gresskarfrø og solsikkekjærner. Blander det tørre før jeg har oppi vannet og ørlite sukker. Deretter blander jeg for hånd i fire-fem minutter og tenker over livet. Jeg pleier å ha oppi (sammalt) hvetemel og fortsetter bearbeiding for hånd. Når jeg synes deigen er løsfast nok til å formes til brød tar jeg deigen ut på bordet og deler i to-tre emner. Det siste avhenger av hva slags form jeg velger å bruke. Etter en drøy time pleier brødene å være hevet nok og kan settes inn i ovnen på 220°C i 50 minutter eller noe deromkring. Skorpen må være litt hard. Ta ut brødene og hvelv dem på rist. Mest mulig spises
fersk og varmt med smør og sukker på.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 17:15   #7
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

2 brød:

16 dl mel (jeg tar halvt sammalt/fint)
8 dl frø
5 dl havregryn
2 ts salt
2 pk tørrgjær
12 dl vann

Heve ca. 45 + 45 min.
200°C i ca. 45 min.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 19:15   #8
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Når jeg skal gjøre det enkelt bruker jeg kornbrødpakken fra Møllerens, to pakker gir fire brød. Ellers så blir det eltefritt brød fra Trines matblogg.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 19:23   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har du jerngryte eller ildfastform med lokk?

Det har jeg.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 20:15   #10
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Eg har i desse dagar eit-årsjubileum for baking av alle brød i heimen. Her er mi oppskrift, eltefri. Nok til 3 brød, då er det relativt ofte heilt nybakt brød, men eg slepp å bake heile tida.

1,7 l vatn
2 ss sirup
1 ss salt
200 g diverse frø
200 g havregryn
50 gram tørrgjær
700 g sammalt grov kvelte
900 g kveltemjøl

Rør lett saman. Aus over i 3 brødformer. Hev 1 time.
Steik på 225 grader i 45 minutt. Ta brøda ut av formene og steik 15 minutt til.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 20:26   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Det har jeg.

https://trinesmatblogg.no/recipe/eltefritt-speltbrod/

Denne lager jeg ofte men jeg «bretter» ikke deigen på melet bord. Jeg bare tar slikkepotten og bretter deigen i bollen mens ovnen varmes opp.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 20:42   #12
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Baker grovt (ganske grovt, iallefall), eltefritt brød i jerngryte nesten daglig. Veldig enkelt, lite stress. Før bakte jeg 3-4 vanlige brød i slengen to ganger i uken, men jeg synes det var mer stress enn å lage ett brød hver dag. Og det er definitivt mindre stress enn å huske å kjøpe brød, iallefall når man først er inne i tralten.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

[url]
Denne lager jeg ofte men jeg «bretter» ikke deigen på melet bord. Jeg bare tar slikkepotten og bretter deigen i bollen mens ovnen varmes opp.

Samme her. Har en sånn diger plastikkbolle med lokk som er super til formålet.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 21:55   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Eltefritt her, og slumper sammen deigen etter sånn omtrentlige mål.
Ca 250 g fint hvetemel
Ca 250g grovmel av ulike slag
Gjerne litt frø, kjerner o.l. i tillegg, eller raspet gulrot eller annet godt.
1/4 ts gjær
1/2 ts salt
1/2 ts sukker, honning, sirup eller annet søtt
4-5 dl vann

Bland det tørre, rør inn vann og evt våt søtning. La stå over natten på kjøkkenbenken.
Sett ovnen på 250 grader, og sett inn jerngryta m lokk på nederste rille.
Rør en runde i bakebollen og hev videre.
Ta ut gryta etter 20 min. Skru ned ovnen til 230 grader. Dryss i litt mel og velt brøddeigen i gryta. Stek m lokk i 30 min. Deretter uten lokk i 5-10 min.

For loff bruker jeg samme oppskrift, men m bare fint hvetemel.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 23:46   #14
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.319
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Jeg har fått dilla på dette:
https://trinesmatblogg.no/recipe/hal...rod-med-spelt/

Bruker samme fremgangsmåte og bytter ut spelt med sammalt hvete og hvetemel også, og uten hele korn. Veldig kjapt og enkelt og godt til matpakka

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 07:38   #15
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Jeg har fått dilla på dette:
https://trinesmatblogg.no/recipe/hal...rod-med-spelt/

Bruker samme fremgangsmåte og bytter ut spelt med sammalt hvete og hvetemel også, og uten hele korn. Veldig kjapt og enkelt og godt til matpakka

Dette ser knallgodt og enkelt ut - skal prøves!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 09:54   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Ungene foretrekker Kolonihagens kolonialbrød.

I går lagde jeg dette eltefrie Speltbrødet som også så ut til å gå hjem:

100 g urkornmiks
100 g havregryn
50 g knuste linfrø

Tømte over 8 dl kokende vann og lot det kjøle seg ned.

250 g sammalt spelt
500 finmalt spelt
1 ts salt
1 ss honning
1 pk gjær

Alt eltes sammen.

Heves til dobbel størrelse, hell deigen over i godt smurte brødformer. Sett oven på 220 varmluft. Sett inn brødene og skru ned til 200. Brødene skal stå langt ned i ovnen. Stek i 45 minutter. La brødene hvile før du skjærer i dem. De holde lenge og er skikkelig saftige og gode.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 13:28   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

I går lagde jeg dette eltefrie Speltbrødet som også så ut til å gå hjem:

100 g urkornmiks
100 g havregryn
50 g knuste linfrø

Tømte over 8 dl kokende vann og lot det kjøle seg ned.

250 g sammalt spelt
500 finmalt spelt
1 ts salt
1 ss honning
1 pk gjær

Alt eltes sammen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 14:00   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Haha, RØRES, da. Jeg bruker maskin, så jeg kaller det elting, men de skal ikke bakes ut...ja, nei, haha...

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 14:15   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

https://trinesmatblogg.no/recipe/eltefritt-speltbrod/

Denne lager jeg ofte men jeg «bretter» ikke deigen på melet bord. Jeg bare tar slikkepotten og bretter deigen i bollen mens ovnen varmes opp.

Jeg har også sluttet med den der brettingen på benken, når jeg baker surdeigsbrød, og sliter litt med å forstå poenget med det, helt ærlig...

Jeg har blitt helt fortjust i surdeigsbaking (se egen tråd) og har forenklet og forenklet prosessen. Nå satte jeg en deig i går kveld, vendte slikkepotten rundt i den noen ganger i dag morges, skal gjøre det samme når jeg kommer hjem fra jobb, og så hiver jeg den over i varm jerngryte i tide til kvelds i kveld. Så enkelt!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-19, 19:07   #20
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil begynne å bake brød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har også sluttet med den der brettingen på benken, når jeg baker surdeigsbrød, og sliter litt med å forstå poenget med det, helt ærlig...

Jeg har blitt helt fortjust i surdeigsbaking (se egen tråd) og har forenklet og forenklet prosessen. Nå satte jeg en deig i går kveld, vendte slikkepotten rundt i den noen ganger i dag morges, skal gjøre det samme når jeg kommer hjem fra jobb, og så hiver jeg den over i varm jerngryte i tide til kvelds i kveld. Så enkelt!

Jeg lager også surdeigsbrød

100g surdeigstarter blandes med 5 dl kaldt vann
Rør inn 500g hvetemel og 1 Ts salt

La heve over natta

Sett gryte eller form i ovnen. Skru den på 250g
Varm og gryte eller form
Helles oppi jerngryte eller ildfastform med lokk
Stekes. 30. Min

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no