Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du gammel mat i huset?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Har du gammel mat i huset?
Nei, vaskedamen passer på det også. 3 2,31%
Nei. Best før betyr best før. 32 24,62%
Ja, men bare tørrvarer. 37 28,46%
Ja :sjuske: 56 43,08%
Ja, jeg liker årgangsmat. Under mugget er maten like fin. 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 20:38   #1
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Har du gammel mat i huset?

Inspirert av denne tråden i dag, samt et par sjokkerende funn i skap og skuffer de siste dagene, lurer jeg på om det er flere som ikke er flinke til å kaste mat som er utgått på dato. I dag oppdaget jeg at det flytende smøret som jeg brukte så sent som på onsdag faktisk hadde gått ut 30. januar. I forrige uke oppdaget vi at ketchupen hadde utgått i desember i fjor. Som det påpekes i tråden om fetaost er jo ikke utløpsdatoer absolutte, og ketchupen virket fremdeles fin, men når ikke lenger produsenten vil/kan gå god for produktene føler jeg ingen grunn til å bedrive risikosport.

I dag tidlig fant jeg for øvrig 2 flasker fun light iste som gikk ut i august og oktober 2007. Jeg har ennå ikke konkludert med om vi er for slappe, har for stort kjøkken eller om vi rett og slett er like glad i årgangsmat som vi er i årgangsvin.

Hva med dere - har dere matvarer liggende som er utgått på dato? Og i så fall har dere noen imponerende utløpsdatoer å vise til?

Poll kommer!

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:40   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg liker selvsagt å tro at vi ikke har det. Men dette kan jo inspirere til en liten ekstra sjekk.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:43   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Ja, jo, det hender jo det. Det er helst i skapet vi finner de groteske tilfellene, Toro-saus som gikk ut på dato et år i forveien og sånt.

Den beste episoden hadde jeg for øvrig i sommer, hjemme hos mine foreldre. Jeg skulle bake boller, og trengte kardemomme. Mamma fant frem krydderesken fra skapet, og lette seg frem til riktig pakke. Da oppdaget jeg noen fantastiske retro krydderbokser fra Blackboy. Brune med oransje ornamenter på, utrolig kule. Jeg trodde jo selvfølgelig dette var noe hun hadde kjøpt i en interiørbutikk eller noe sånt. Neeeida. Gikk ut på dato i hhv 1981 og 1983. Mamma ble både grønn og hvit og rød da hun innså hva jeg oppdaget.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:43   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.855
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg prøver å rydde i skuffer og skap jevnlig, men det har hendt at jeg har funnet krydder med utløpsdato for to år siden og sånn. Så fullstendig vanntett er vel systemet mitt ikke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:44   #5
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Nei, vi har ikke gammel mat. Jeg går alltid gjennom kjøleskapet når huset vaskes før helga. Rydder og sjekker datoer. Samme gjør jeg noen ganger i året i tørrvareskapet. :husmor:

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:44   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.855
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Gikk ut på dato i hhv 1981 og 1983. Mamma ble både grønn og hvit og rød da hun innså hva jeg oppdaget.

Fordi du oppdaget dem eller fordi hun fikk vite om at de var der?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:44   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ja, jo, det hender jo det. Det er helst i skapet vi finner de groteske tilfellene, Toro-saus som gikk ut på dato et år i forveien og sånt.

Den beste episoden hadde jeg for øvrig i sommer, hjemme hos mine foreldre. Jeg skulle bake boller, og trengte kardemomme. Mamma fant frem krydderesken fra skapet, og lette seg frem til riktig pakke. Da oppdaget jeg noen fantastiske retro krydderbokser fra Blackboy. Brune med oransje ornamenter på, utrolig kule. Jeg trodde jo selvfølgelig dette var noe hun hadde kjøpt i en interiørbutikk eller noe sånt. Neeeida. Gikk ut på dato i hhv 1981 og 1983. Mamma ble både grønn og hvit og rød da hun innså hva jeg oppdaget.


Slike funn har jeg også gjort hos mamma .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:45   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Nei. Det er sjelden jeg har det. Den spises opp før den tid.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:46   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg har noen gamle tørrvarer, men de kan ikke være eldre enn ett år, for jeg har ikke bodd her lengre.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:49   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Fordi du oppdaget dem eller fordi hun fikk vite om at de var der?

Begge deler, tror jeg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:55   #11
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Ja vi har nok en del tørrvarer utgått på dato, men det spises likevell.

Sjekker aldri datoene på ting. Tørrvarer har det ikke noe å si på annet en det kansje kan ha mistet smaken litt. Å kjøleskapet ryddes jevnlig når det ukehandles, men kjølemat merker en jo fort om er dårlig.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:57   #12
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Ja, men det er som regel bare snakk om tørrvarer. Hadde en real opprydding før jul en gang, ribba alt og da fant jeg poser med supper med dato i 2004 og 2005 ...og slike ting!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:59   #13
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Tja, jeg rydder jo med jevne mellomrom, men av og til oppdager jeg jo klenodier. Min mor har også retrokrydder, samt egg som gikk ut på dato for minst et halvt år siden ... Best før er kun sludder; i følge min far.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:59   #14
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.225
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Jeg rydder jevnlig i tørrvareskapet, så der er det ikke så verst. Men så klart, noen ting måtte jeg kaste. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan det hadde vært å rydde i mormors skap. Både søstra mi og jeg har tilbudt oss, men vi får ikke lov. Da vi ryddet ut av huset deres før de solgte lagde vi en utstilling av bla vaniljesauspulverposens utvikling. Den eldste var 16 år over best før-dato.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:01   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Det er stadig noe. Det mest fascinerende var en hermetikkboks som vi tydeligvis må ha flyttet med oss, til tross for at den var utgått på dato før vi flyttet inn her.

Tørrvarer kan fort gå ut på dato, spesielt slike ting man ikke bruker så ofte.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:04   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Hentet fra den klassiske nødlagertråden (4/1-08):

Opprinnelig lagt inn av Paranoid sjuske

Jeg lo høyt, også gikk jeg og telte i kjøkkenskuffen. Jeg kan melde:

9 bokser krossade tomater
1 glass kyllingfond (utløp 0107)
1 glass Korma (301107)
4 glass barnemat (*host*nestlé*)
3 Picnicskinke
1 Trondhjems Lapskaus
3 Heinz Mushroom soup (0707)
2 Vindaloo Curry paste (0407)
1 Suree Green Curry instant soup (0906)
1 Grön curry
5 bokser/glass tomatpuré
4 bokser kokosmelk
3 bokser bønner, ulik type
1 boks ananas
12 bokser assorterte grønnsaker
1 boks Margarithamix

samt noen Toroglass og en boks der etiketten har falt av. Den blir den siste som åpnes, tenker jeg.

Konklusjonen blir vel at jeg kan overleve lenger enn kakkerlakkene, sammen med zols mann. Drita kan jeg også bli, men kanskje en smule matforgiftet.

Nei, jeg nekter å gå for å se hva som ligger der enda.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:07   #17
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Min svigermor har noen retro Toro-poser. Vet ikke datoen på de, men de ser ut som om de er fra 60- eller 70-tallet en gang...
Her er det ikke noe gammelt nå, men før vi pusset opp kjøkkenet fant jeg litt som var gått ut for 1-2 år siden. Vi flyttet hit for 2,5 år siden, så derfor ikkenoe eldre. Rydder taørrvareskap kun en sjelden gang. Kjøleskapet gås over oftere.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:08   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Insinuerer du at man ikke pleier å ta med seg gammel mat når man flytter?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:10   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Det hender jo, men vi tar et raid i skuffer og skap med jevne mellomrom.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:10   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.895
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Vi har akkurat flyttet, og vi har gammel mat.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no