|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Spiser du noe brød i det hele tatt, Ingling? Noen tips eller oppskrifter som er OK?
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg spiser fiberbrød fra Det glutenfrie verksted, det er superenkelt å lage og faktisk veldig godt. Har også laget loff derfra som er veldig god, men det spiser jeg jo ikke så ofte, da. Ferdige brød er det lite av, men Coop sitt er ganske ok, og så kjøper jeg på Baker Hansen av og til, men de er vel bare i Oslo/Akershus. Jeg prøver å ikke spise veldig mye brød, men det er nå en gang både godt og lettvint en sjelden gang.
![]() |
#23 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg er også i ferd med å lande på at FODMAPs er det som får meg til å bli oppblåst og ha vondt. Løk, sopp, hvete/bygg/rug og laktose, samt eple, pære, fersken, vannmelon er mine verste fiender her. Jeg har ikke kjørt streng fase, men reduserer så godt det lar seg gjøre, og tenker som dere på beholderen som ikke må bli for full.
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg husker aldri hvilke dager Godt Brød har glutenfritt brød, så jeg bommer konsekvent. Det står kanskje på nettsidene deres? Jeg elsker jo brødene deres fra gammelt av, så verdt å prøve!
![]() |
#25 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg har spist lav FODMAP siden august og begynner å bli litt lei ja.
![]() |
#26 |
Det kommer seg
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Eple ja! Jeg kjøpte et glutenfritt brød fra frysedisken på Kiwi, og fikk så smerter. Kunne ikke forstå hva det var jeg reagerte på. Til noen påpekte at det var eple i den. Kan ikke huske at jeg har reagert veldig på eple før. Virker som om magen reagerer ekstremt dersom den nå etter streng fase får noe den ikke har lyst på.
![]() |
#27 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Sukkeralkoholer (maltitol, spesielt) er gift for min mage. Jeg var så dum at jeg hadde spist to små Atkins-barer mot bedre vitende, og kvelden endte på sofaen med kaldsvetting, og jeg måtte være hjemme fra jobb dagen etter.
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Maltitol er grusomt, ja.
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Konkrete lenker:
![]() |
#30 |
Det kommer seg
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Åh! De så jo helt supre ut. Men jeg er skikkelig dårlig på engelske oppskrifter, med cups og greier. 1/8 cup liksom.
![]() |
#31 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?
Jeg kan fikse det senere.
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Det finnes masse oppskrifter på omelettmuffins på norsk, det er vel ikke de store forskjellene på dem. Bare bytte ut ingredienser med noe en tåler. Det er veldig kjekt!
![]() |
#33 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Takk for nyttige innspill! Takk, frukt!
Jeg har forsøkt gulrotvarianten av cottage cheese-lappene også, ja.
![]() |
#34 |
finner ut av mye
|
1/2 cup er ca 125 ml, men akkurat grønnsaker og kjøtt er det jo ikke så nøye med å måle opp. Har oppi så mye det er plass til jeg.
![]() |
#35 |
|
:flire: Hun har noen oppskrifter på bloggen som ikke er i boken, blant annet havrebrød. De er vel laget av omtrent det samme som lappene, men blir litt annerledes i ovn, om ikke annet.
![]() |
#36 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Dette brødet ser godt ut. Må prøves.
![]() |
#37 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Etter flere år med utsettelser har jeg endelig kommet i gang med å teste ut FODMAP. Drar derfor opp denne tråden igjen og lurer på om dere som har testet dette gjorde noen oppdagelser? Måtte dere fortsette å kutte ut alt av FODMAPS eller var det noen konkrete ting dere merket at dere ikke tålte?
![]() |
#38 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg har ikke vært gjennom en eliminasjonsdiett, men har bare funnet ut hva jeg tåler gjennom prøving og feiling. Men det er fordi jeg ikke klarer å holde på noen form for rutine/vane særlig lenge.
![]() |
#39 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Her var det et av barna som kjørte full runde, det tok nesten et halvt år med reintroduksjon. For barn kan det virke som om tarmene resettes litt av en pause, så vår greide ikke sette fingeren på noen spesielle triggere. Det ble et nytt liv etter en liten uke, slutt på å våkne med vondt, gå hjem fra skolen med vondt, ikke orke trening på grunn av vondt osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Superaktiv
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg har funnet ut av hovedtriggerene hos meg er rug, løk, laktose og bønner. Så jeg prøver å unngå disse så langt det lar seg gjøre. Løk i vanlig form finnes jo i alt av ferdigmat så og si, så der sliter jeg litt. Løk i pulverform takler jeg bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|