|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Mine verste fodmap-fiender er løk, laktose og rug. Tåler også dårlig eple, pære, mango, avokado, sjampinjong og blomkål. Belgfrukter er variabelt, hvis det er hermetiske bønner etc, og jeg skyller dem godt, kan jeg ha litt pr. måltid. Fodmaps er vannløselige. Men lever etter prinsippet at det er "low fodmap, ikke no fodmap", og at det er mengde pr. måltid og pr. dag som er viktig. Har også fulgt en del hun som har bloggen lavfodmap.no, samt noen facebookgrupper, greit å søke der om man lurer. Bruker Monash-appen. Forsøker generelt å fokusere på alt jeg kan spise.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?
Det er flere facebookgrupper som er ok, og så er det en lukket knyttet til medlemsportalen (men medlemsportalen koster litt). Syntes de åpne var gode da jeg startet, og så har lavfodmap.no en gruppe også (eller side?) som er fin, hun har også mange gode oppskrifter på bloggen sin.
![]() |
#63 |
Glad
|
Low fodmap norsk gruppe heter siden. Det er noen svært ivrige sjeler der som svarer på alt man spør om, og mange søkbare innlegg med tips og oppskrifter.
![]() |
#64 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Da er jeg ferdig med streng fase og begynte med hvete på mandag. Følte det gikk greit, men våknet idag med trommemage og vondt. Skikkelig klassisk luftsmerter, som jeg ikke har hatt de siste fire ukene. Er vel bare å ta det bort igjen da. Sukk.
![]() |
#65 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Det er samtidig en veldig vanlig reaksjon på introdusering av matvarer da, MegaMie. Kanskje spesielt hvete. (jeg måtte jo bråslutte pga cøliaki, men merker at jeg blir mer og mer dårlig ved uhell). Du burde nok prøve en forsiktig introdusering før du bestemmer deg helt.
![]() |
#66 |
Multitaskingmaniac
|
Er det? Ok, da ser jeg an litt. Bør kanskje avvente med å introdusere noe nytt.
![]() |
#67 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Det er jo mye fruktaner i hvete da. Og det er vel ikke alltid sånn at om man bare unngår det en stund så vil man tåle det igjen. Jeg synes jeg tåler speltmel bedre, og det kan jo brukes på samme måte.
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg vurderer å prøve dette. Har en veldig kranglete mage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Nei, det er ikke alltid glutenfritt er lav fodmap. Eplefiber er ofte en synder, for eksempel, eller sukkerroefiber. Lett skal det ikke være! |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Vi har vaflet mye som erstatning for wraps osv. Det finnes wraps, men de smaker papp og knekker på samme vis. Vafler holder seg mykere, og kan lages tynne eller tykke etter behov. Lager bare en stor røre som står i kjøleskapet og steker etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
villende
|
![]() Sv: Dine beste lav-FODMAP-oppskrifter eller tips om ferdigprodukter?Jeg er bare innom her for å gi en +1 på Noba-appen. Jeg har brukt den en stund, og den har gitt meg noen skikkelige aha-opplevelser. Ikke minst ift hvorfor jeg blir dårlig når jeg tror jeg bare har spist ting jeg tåler. Eller hvorfor jeg tilsynelatende tåler noe den ene dagen, men ikke den andre. Sist redigert av Gaia : 04-06-21 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|