Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 21:33   #1
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

"Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Jah overskriften sier sitt.
Vi har en 1,4 kg elgsteik og en 1,1 kg kjøttklump.
Har bedd bestevenninna mi og den andre bestevenninna mi med partner på elgsteik i morgen kveld og angrer litt...

For HVORDAN skal jeg lage den?
Hvor mye kjøtt trenger jeg?
Hvilken potetsort har man til?
Grønnsaker?
Saus?(jeg spriser ikke saus så er mann som bruker å stå for saus når vi har kjøtt ting og da er det posesauser... vær snill å skriv trin for trin..Ikke bare litt ditt og litt datt. For da blir det garantert misslykket)

har sett litt på denne. Mamma har leirgryte.
men kjøttet er og sånn at man kan skjærer de i "biffer" om det er bedre

Svigermor bruker å ha den i lake og steike den i maaaaange timer på 70? grader så den blir som rost?biff og serverer klad med ekkel brunsau og koktpotet til. Sånn har jeg IKKE tenkt å servere den


Noen som vil hjelpe en ælg jomfru i nød?

Jeg håper det ikke er hage elgen min vi skal spise for da blir jeg lei meg (H*n bodde i hagen vår i hele vinter, i fjor var det en ku med 2 kalver som bodde i hagen vår )

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 21:57   #2
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Stek som biff. Enklest om du kan det fra før. Potetene deler du opp og hiver i en langpanne i stekeovnen med litt god olje og krydder du liker. Tar ca 20-25 min. på 180 grader. Vendes et par ganger under steking.

Et par-tre brokkolier deles opp i buketter, hiv en liten smørklatt og litt salt oppå og ta dem i mikroen. Ca fire min. Ikke overkok den.

Soppstuing. Hvilken sopp du måtte ønske. Stek den først gylden i smør, krydre med noe du liker. Paprikakrydder er et must hos meg. Full panne med sopp krever omtrent 1,5 dl fløte. I siste minutt før servering heller du fløten over soppen og skrur ned varmen og lar fløten koke litt inn, men forsiktig, du vil ikke at den skal skille seg.

Du kan veldig gjerne ha løk til biffen. Løk, smør, salt, pepper og sukker. Her må du bare smake deg frem.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:06   #3
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Jeg ville ikke stekt det som biffer med mindre du er 100% sikker på hvilken stykkningsdel det er du har. Det kan fort bli både tørt og seigt om det f.eks er et stykke bog du har. Anbefaler å "svi" kjøttet i stekepanna, og deretter legge det på en seng av rotgrønnsaker i leirgryta. Bruk steketermometer, og stek til ca 65 grader om du vil ha medium stekt kjøtt, litt over 70 om du vil ha det helt gjennomstekt (men det kan lett bli litt tørt) og 55 om du vil ha det rått i midten. Jo bedre tid du har jo lavere temperatur bruker du. Er jeg hjemme hele dagen langsteker jeg gjerne kjøtt på lav temperatur hele dagen. Ikke så ulikt sånn som din svigermor gjør kanskje, men jeg tipper det er den ekle sausen og det kalde kjøttet du ikke liker der?

Jeg synes wok'ede grønnsaker er godt til, velg bare det du liker, det meste passer egentlig.

Når det gjelder saus, hva med soppsaus? Jeg ville brukt timian og rosmarin i sausen, det passer godt til elg.

Eller hva med blåbærsaus?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:10   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg ville ikke stekt det som biffer med mindre du er 100% sikker på hvilken stykkningsdel det er du har. Det kan fort bli både tørt og seigt om det f.eks er et stykke bog du har. Anbefaler å "svi" kjøttet i stekepanna, og deretter legge det på en seng av rotgrønnsaker i leirgryta. Bruk steketermometer, og stek til ca 65 grader om du vil ha medium stekt kjøtt, litt over 70 om du vil ha det helt gjennomstekt (men det kan lett bli litt tørt) og 55 om du vil ha det rått i midten. Jo bedre tid du har jo lavere temperatur bruker du. Er jeg hjemme hele dagen langsteker jeg gjerne kjøtt på lav temperatur hele dagen. Ikke så ulikt sånn som din svigermor gjør kanskje, men jeg tipper det er den ekle sausen og det kalde kjøttet du ikke liker der?

Jeg synes wok'ede grønnsaker er godt til, velg bare det du liker, det meste passer egentlig.

Når det gjelder saus, hva med soppsaus? Jeg ville brukt timian og rosmarin i sausen, det passer godt til elg.

Eller hva med blåbærsaus?

Svigermor sitt elgkjøtt smaker bare salt for at hun har det i saltlake i 2 dager før hun steiker det.
Ja er sausen og at kjøttet er ISKALDT og smaker bare salt som gir meg neller.

Skal være hejmme i morgen og gjestene kommer ca kl 19. tenkte mat kl 20. Så har jo god tid.

Hvor mange grader skal jeg ha oven på?


Det er ikke bog, men fikk beskjed om at det er "steik"kjøtt, godt mørt kjøtt.
Kan ikke noe om elg så noe mere kan jeg ikke si om den hehe

Potet da?


Vil jo helst at jeg skal lykkes så vi slipper å bestille pizza etterpå

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:12   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Noe søtlig er passende til vilt, så om du ikke velger blåbærsausen Fakse foreslår, vil en purè av rødbeter og tamater passe godt i lag med de (eventuelt) rotgrønnsakene du har i leirgryta.
http://kjoekkentjeneste.blogspot.com...rdbetpure.html

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:19   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Poteter
Vi du ha det lettvint eller er du klar for en skikkelig arbeidsøkt?

Lettvint er f.eks amadinepoteter som legges i en ildfast skål, ringles med olje, og strøs med grovmalt pepper, salt og gjerne en eventuell urt du bruker i lag med elgkjøtttet. Stekes på 200 grader til de er ferdige, ca 20-30 min. De siste 10 minuttene kan du gjerne hive noen båter med rødløk i lag med, det blir godt

Er du klar for mer arbeid enn som så kan jeg foreslå :

Potetkroketter (jeg steker disse ovnen på varmluft, ikke i olje)
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift9101.asp

Pommes Anna
http://www.foodista.com/recipe/Q3GTGK3N/pommes-anna


Sist redigert av Nextlife : 15-10-10 kl 22:21. Årsak: 100 skrivefeiler
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:27   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Jeg vil anbefale deg å bruke et skikkelig steketermometer jeg. Da er det veldig lett å få perfekt stekt kjøtt om du passer på temperaturen.
Ville absolutt stekt det som stek.

Gni inn steika med godt med salt og pepper. Gjerne viltkrydder om du har det og.
Brun den i kjempevarm panne, på alle sider. Bare svi den fort slik at den får stekeskorpe. Det gjør at all saften i kjøttet blir inni kjøttet.
Så deler du opp et par gulrøtter, noen løk, og har dette i ei langpanne. Ha oppi noen dl vann for å få litt fukt i ovnen. Følg med sånn at det elltid er vann i forma. Deretter setter du denne nederst i ovnen, legger steika oppå ei rist og setter denne inn i ovnen over langpanna slik at saft fra kjøttet går ned i panna under. Dette "søet" kan du med fordel øse litt av over steika mens den steiker og. Sånn med jevne mellomrom. Mannen min bruker også å legge litt smør på toppen av steika innimellom. Det må være ekte smør da.

Vi bruker å steke ca 150 grader. Termometeret bruker å være på 65 grader ca når steika er ferdig. Da blir steika lett lyserosa inni. Men ikke rått. På slutten av steketida må vi regulere litt på varmen som regel, enten fordi tempen øker for fort eller for sent, men det er ikke nødvendig så lenge du ser temperaturen nærmer seg 65 grader når det nærmer seg middagstid. Om du får det travelt skrur du opp varmen. Det tar kanskje et par-tre timer å steike steika di.

Vi bruker å ha soppsaus til. Da steker jeg kanskje to-tre løk som jeg finhakker. Steker de på svak varme så de nærmest smelter i panna. Ha det så over i en kjele. Så steker du sopp. Vi bruker mye sopp, en full papirpose kanskje når vi skal ha folk på middag. Del de opp og stek i panna med salt og pepper, og masse smør.
Ha det også over i kjelen. Hell over fløte. Vanskelig å si akkurat hvor mye altså. Men en og en halv boks kanskje. Matfløte bruker vi som regel. Kok opp, og tilsett litt sukkerkulør om fargen blir blass. Dette lar du bare stå på svak varme til alt er ferdig. Så når steika er ferdig kan du helle over noe av søet i panna i ovnen over i sausen. Deretter smaker du til sausen med evt salt og pepper om det trengs.

Nå lar du steika hvile et kvarters tid før du begynner å skjære i den.

Av grønnsaker er det best med asparges til syns jeg. Disse legger du i kokende vann med litt salt i. Bare et par helt ørsmå minutter.

Det er også godt med noe rognebærgelè og tyttebærsyltetøy til.

Av potet er det jo gull med mandelpotet da. De blir perfekte om du damper dem. Om du har slik dampkoke-kjele. Hvis ikke bør du koke dem med skallet på så du ikke får potetmos.

Lykke til!
Det er veldig enkelt altså. Og fantastisk godt.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 22:36   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Skal steika nedi langpannen eller ligge over?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no