Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 21:41   #41
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.834
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Her har vi ikke fått gratis Fluor, men tannpleieren har spurt hver gang og barna får fluortabletter, og sier flott, når vi svarer ja...

Nå er ungene så store at de stort sett spytter da.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:43   #42
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Men angående fluor: Hva er greia der?

:uvitende og gir barna fluor:

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 22:46   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jeg er vokst opp "nordpå" og fikk aldri gratis flux. /

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 10:39   #44
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Som en som selv sliter med store syreskader på tennene etter smådrikking av Cola Light o.l. i voksen alder, skjønner jeg IKKE at noen tør servere barn annet enn vann som tørstedrikke utenom måltid. Med to barnetannleger i nær familie hører jeg mange triste historier om barns tannhelse, og det er mye hull og karies i alle aldre...

Jeg har aldri hørt om unger i Norge som har tørstet i hjel fordi de ikke fikk juice/saft i stedet for vann mellom måltidene (om så usukret eller utvannet). Å ikke _like_ vann er ikke noe argmuent for meg, da er de ikke tørste nok. Medisinske årsaker til å velge annet enn vann er unntatt, selvsagt, men de tror jeg det finnes ytterst få av.

Forøvrig får jeg helt neller av de som serverer ungene kjærlighet på pinne også. Snakk om å ha jevnt tilsig av sukker og syre til emaljen...

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 11:58   #45
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har aldri hørt om unger i Norge som har tørstet i hjel fordi de ikke fikk juice/saft i stedet for vann mellom måltidene (om så usukret eller utvannet). Å ikke _like_ vann er ikke noe argmuent for meg, da er de ikke tørste nok. Medisinske årsaker til å velge annet enn vann er unntatt, selvsagt, men de tror jeg det finnes ytterst få av.

Hadde du lest mitt hovedinnlegg, hadde du skjønt at jeg ikke er redd for at ungene skal tørste ihjel. Imidlertid har jeg nettopp satt microlax på lillesøster fordi hun ikke har vært på do på fire dager, og til tross for fiberrik kost, frukt og grønt, ikke banan, nesten ikke melk osv osv osv inkludert lactulose, trenger hun masse VÆSKE. Punktum. Hun drikker selvsagt vann også. I aller høyeste grad.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:06   #46
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hadde du lest mitt hovedinnlegg, hadde du skjønt at jeg ikke er redd for at ungene skal tørste ihjel. Imidlertid har jeg nettopp satt microlax på lillesøster fordi hun ikke har vært på do på fire dager, og til tross for fiberrik kost, frukt og grønt, ikke banan, nesten ikke melk osv osv osv inkludert lactulose, trenger hun masse VÆSKE. Punktum. Hun drikker selvsagt vann også. I aller høyeste grad.

Biola er fint, Hasselnøtt. Mageregulerende, og ikke stoppende, som vanlig søt melk. Jeg ville prøvd å holde meg til å gi de søte drikkene (juice, Biola) i forbindelse med måltider, og vann ellers, for å begrense syreangrep på tennene.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:06   #47
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

[quote=Hasselnøtt;1531727]Hadde du lest mitt hovedinnlegg, hadde du skjønt at jeg ikke er redd for at ungene skal tørste ihjel. Imidlertid har jeg nettopp satt microlax på lillesøster fordi hun ikke har vært på do på fire dager, og til tross for fiberrik kost, frukt og grønt, ikke banan, nesten ikke melk osv osv osv inkludert lactulose, trenger hun masse VÆSKE. Punktum. Hun drikker selvsagt vann også. I aller høyeste grad.[/quote

Det var ikke ditt innlegg jeg siktet til. Laktulose trenger masse væske for å fungere, så da er det viktig med et høyt inntak. Det er helt sikkert uansett bare er for en periode til hun er i gjenge igjen. Hvis hun tygger tyggegummi, kan det jo være et poeng å la henne tygge V6 e.l. inne i mellom for å øke pH'n i munnen. Lykke til!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:11   #48
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Biola er fint, Hasselnøtt. Mageregulerende, og ikke stoppende, som vanlig søt melk. Jeg ville prøvd å holde meg til å gi de søte drikkene (juice, Biola) i forbindelse med måltider, og vann ellers, for å begrense syreangrep på tennene.

Takk for tips, men jeg tror jeg med handa på hjertet kan si at det ikke finnes et kjerringråd jeg ikke har prøvd. Når det gjelder biola er de ikke så begeistret for naturellvarianten, så den blander jeg gjerne ut med fruktmos. De drikker det, men går fort litt lei.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var ikke ditt innlegg jeg siktet til. Laktulose trenger masse væske for å fungere, så da er det viktig med et høyt inntak. Det er helt sikkert uansett bare er for en periode til hun er i gjenge igjen. Hvis hun tygger tyggegummi, kan det jo være et poeng å la henne tygge V6 e.l. inne i mellom for å øke pH'n i munnen. Lykke til!

Vi har holdt på i noen år, jeg vet ikke om det kvalifiserer til "bare en periode".

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:17   #49
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Takk for tips, men jeg tror jeg med handa på hjertet kan si at det ikke finnes et kjerringråd jeg ikke har prøvd.



Vi har holdt på i noen år, jeg vet ikke om det kvalifiserer til "bare en periode".

Jeg du skal legge bort den dårlige samvittigheten, og gjøre det du synes er best for datteren din. Juice er kanskje ikke optimalt for tennene, men å være konstant forstoppet er fryktelig slitsomt for et lite menneske og kan ødelegge hverdagen i stor grad.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:23   #50
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Vi har holdt på i noen år, jeg vet ikke om det kvalifiserer til "bare en periode".

Ok, leste ikke noe om hvor lenge dette hadde vart i HI ditt.

Tror nok kanskje jeg hadde vurdert den egentlige nytten av den ekstra juicemengden, og i det minste ikke latt ungene gå og nippe til drikkeflasker e.l.

Det finnes alternativer til Duphalac/Laktulose for forstoppelse, både Vi-Siblin og Benefiber fåes på apoteket. Benefiber skal imidlertid ikke brukes før etter samtale med lege til små barn, men erfaringsmessig går det fint an å prøve ved å redusere dosen.

Dette er et slitsomt, men veldig vanlig problem (jeg jobber som provisorfarmasøyt i apotek). Jeg skjønner godt at du er lei av besserwissere som kanskje ikke vet hvordan det er å ha dette problemet så tett innpå kroppen (undertegnede). Lykke til, virkelig!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 12:25   #51
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det finnes alternativer til Duphalac/Laktulose for forstoppelse, både Vi-Siblin og Benefiber fåes på apoteket. Benefiber skal imidlertid ikke brukes før etter samtale med lege til små barn, men erfaringsmessig går det fint an å prøve ved å redusere dosen.

Skal sjekke ut det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:11   #52
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg er vokst opp "nordpå" og fikk aldri gratis flux. /

Ikke? En km lenger sør fikk vi flux hver gang vi var hos tannlegen:

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 13:57   #53
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Har dere prøvd å blande ei skje eller to med olje i maten hennes? Grøt ol?
Det var rådet vi fikk av legen da minstemann her i huset gikk med forstoppelse over lang tid.

Prøvde laktulose, væske, frukt, fiber, ja det som var. Ingenting fungerte.
Men oljen fungerte!!!

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 14:27   #54
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Jepp, her har vi de flekkene på de to midterste tennene nede, etter fluor.
Og nei, her vi bor har vi aldri fått fluor gratis. Aldri hørt om det.
I Sverige selger de ikke fluor til små barn. Det er ikke lov fikk jeg beskjed om da jeg spurte etter det på apoteket. Jeg blir aldri klok på om det er bra eller ei.

Vi gir juice, ett stort glass om dagen med eplejuice uten sukker, lavsyreholdig. Grunnen til at vi gjør det er at ungen ikke spiser noe som helst frukt og jeg innbiller meg da at ett glass eplejuice gjør mere nytte enn skade. Bortsett fra det serverer vi vann, aldri saft, og vannet går ned på høykant.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 15:39   #55
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.834
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Har du prøvd renset parafin?

M til LB får det som forebyggende, tror jeg. Du kan jo spørre henne (hun er jo her på FP også nå).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 15:49   #56
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.072
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å drikke juice for småbarn?

Frøkna tåler ikke jus. Det er ikke pga tennene, men magen (selv om jeg vet om det med tennene). Hun får vondt i magen, og hvis man drikker et glass jus om dagen, tilsvarer vel det ganske mange appelsiner? Det er sterkt for små mager.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no