Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvillinger født med 5 års mellomrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 10:30   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Jeg synes det blir tullete å kalle de tvillinger. Greit nok at de ble unnfanget samtidig. Men de er jo like forskjellige som vanlige søsken, og det er 5 år mellom dem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:32   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes det blir tullete å kalle de tvillinger. Greit nok at de ble unnfanget samtidig. Men de er jo like forskjellige som vanlige søsken

... men det er jo majoriteten av tvillinger også, da. Bare 25 % av alle tvillingpar er eneggede; toeggede tvillinger er jo like forskjellige som vanlige søsken.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:48   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Men toeggede tvillinger har (stort sett) bursdag samme dag. De er like gamle, og har bodd i den samme livmoren, samtidig.

Det skiller dem fra "vanlige søsken". Og disse "tvillingene" det skrives om.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:51   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Jeg er enig med HI og synes det er meningsløst å kalle søsken for tvillinger dersom de kommer fra hvert sitt egg og er født med fem års mellomrom. Jeg ser at det er en morsom tanke at de er befruktet samtidig, men "tvillinger" er primært et ord for søsken som er like gamle, slik jeg ser det. Hadde det vært snakk om eneggede tvillinger, synes jeg det ville være mer interessant å vurdere å kalle dem tvillinger selv om de var født med noen års mellomrom - for "tvillinger" kan jo også referere til det å ha samme arvemateriale. (I det sistnevnte tilfellet kunne man jo også kalt det yngste søskenet en klon av det eldste, og se hvordan reaksjonene ble på det. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 14:10   #25
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(...)(I det sistnevnte tilfellet kunne man jo også kalt det yngste søskenet en klon av det eldste, og se hvordan reaksjonene ble på det. )

Hadde nok blitt en annen lyd i fløyta da, ja.

Jeg har forøvrig fått rundt 6 befruktede egg på frys ved vanlige uttak, noe som resulterte i 5 fryseforsøk (med innsetting av to egg hver gang = 10 sjanser) og jeg lyktes aldri selv om eggene var tilsynelatende perfekte. Jeg lyktes forøvrig heller aldri på ferskforsøkene til disse fryseeggene så som Bluen sier er det nok ikke det vanligste at man lykkes to ganger med noen års mellomrom på samme batchen egg. Jeg kjenner også mange IVF'ere, og kun et aldeles lite fåtall har semitvillinger i så måte (og som Bluen skriver er det lang vanligere med vanlige tvillinger heller). De som får til klaff på flere runder av samme batch har nok både god batch og fertilitet sånn sett (i den grad man har det som IVF'er), eller bare vanvittig flaks.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 14:12   #26
Solice
Superaktiv
 
Solice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 386
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

I mitt hode er tvillinger to søsken som har bodd samtidig i samme livmor.

I mitt hode også...

__________________
Mamma til fem+
Solice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 14:18   #27
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Jeg deler oppfattelsen av at tvillinger, trillinger eller andre flerlinger er barn som har delt samme livmor, samtidig!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:42   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

... men det er jo majoriteten av tvillinger også, da. Bare 25 % av alle tvillingpar er eneggede; toeggede tvillinger er jo like forskjellige som vanlige søsken.

Poenget er jo at det er fem år mellom de.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:44   #29
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Eneggede tvillinger er fra ett egg, Bæret. Som deler seg noen dager etter det er befruktet.

Jeg vet det, altså.
Men det fødes vel flere toeggede tvillinger en eneggede?
Jeg tenkte hun brukte det som et argument for at de ikke var tvillinger; at de kom fra forskjellige egg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:48   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg vet det, altså.
Men det fødes vel flere toeggede tvillinger en eneggede?
Jeg tenkte hun brukte det som et argument for at de ikke var tvillinger; at de kom fra forskjellige egg.

Som jeg skrev, så synes jeg at "tvillinger" kan brukes om enten søsken som er like gamle, eller søsken som stammer fra samme befruktede egg. Jeg tenkte det var det HI også mente med den formuleringen - at ingen av de to tingene var tilfelle her - men det vet jeg jo ikke om det var.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:51   #31
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tenkte det var det HI også mente med den formuleringen [...] men det vet jeg jo ikke om det var.

Slike saker kan gi helt fantastiske tråder.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:13   #32
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg vet det, altså.
Men det fødes vel flere toeggede tvillinger en eneggede?
Jeg tenkte hun brukte det som et argument for at de ikke var tvillinger; at de kom fra forskjellige egg.

Ah.

Men jeg har snakket med mange, inkludert sprenglærde kollegaer, som ikke har skjønt enegget/toegget-konseptet. "Nei, lille venn, selvfølgelig kan ikke sønnene dine komme fra ett egg. Det er da to av de, ser du."

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:18   #33
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Og sånn for å foredra litt om ett av mine (mange) favoritttemaer:

Sitat:

Eneggede tvillinger kalles også monozygote (mono=ett, zygote=egg). Ett egg befruktes av en sædcelle og danner en zygote, men ved eneggende tvillinger deler det befruktede egget, eller zygoten, seg spontant i to før det fester seg i livmoren. Dette innebærer at eneggede tvillinger har likt genmateriale. Egget kan dele seg når som helst mellom en og fjorten dager etter unnfangelsen, men som oftest mellom fire og åtte dager. Tidspunktet for når delingen skjer avgjør hvorvidt tvillingene deler morkake og ytre og indre fosterhinne i livmoren:

  • Når delingen skjer mellom sen og tre dager etter unnfangelsen, vil tvillingene få hver sin morkake, ytre og indre fosterhinne.
  • Når delingen skjer mellom fire og åtte dager etter unnfangelsen, vil tvillingene vanligvis dele morkake og ytre fosterhinne (chorion), men ha hver sin indre fosterhinne (amnion).
  • Når delingen skjer mellom åtte og fjorten dager etter unnfangelsen, vil tvillingene dele morkake og begge fosterhinnene.

Ellers anbefaler jeg boka Indivisible by Two – Lives of Extraordinary Twins av Nancy Segal dersom du har eneggede tvillinger eller bare har lyst til å lese noe fasinerende.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 18:24   #34
lillenøste38
Sperret
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 192
lillenøste38 er litt kul
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Interessant....meget interessant

Men må vel si meg enig med dere, som mener at tvillinger er de som har delt samme livmor..

lillenøste38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:20   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Så dersom et egg delte seg sånn en dag etter befrukting, så skal det jo være teoretisk mulig at de satte inn ene delen og frøys den andre, og derved kan det være eneggede tvillinger født til ulik tid, da? (I så fall hadde jeg akseptert at de ble omtalt som tvillinger med 5 års aldersforkjell, altså)

*Merker at jeg er vagt usikker på dette med hvor fort de setter inn/fryser inn* Men, det er jo normalt at man kjenner til antallet egg, mener jeg? Sånn at man ville oppdaget et ekstra, om det hadde delt seg?

forøvrig virker den tvillingboka veldig interessant. Selv om jeg ikke har tvillinger, ikke har noe tro på at jeg kan komme til å få det, eller engang kjenner noen som har det. Bare synes det er interessant.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:21   #36
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av lillenøste38, her.

Interessant....meget interessant

Men må vel si meg enig med dere, som mener at tvillinger er de som har delt samme livmor..

Fortrinnsvis samtidig også, kanskje?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:31   #37
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns ikke det er tvillinger - man må ha vært i samme livmor på samme tid for å være tvilling i mine øyne. Hvis det er snakk om eneggede tvillinger som er født med flere års mellomrom syns jeg det teller som tvillinger.

Hvor sprøtt hadde ikke det vært - eneggede og klin like tvillinger (søsken) født med 5 års mellomrom...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:36   #38
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Hvor sprøtt hadde ikke det vært - eneggede og klin like tvillinger (søsken) født med 5 års mellomrom...

Jeg mener bestemt at jeg har lest om dette før, altså at det har skjedd, sikkert i en eller annen nettavis og det var sikkert i Junaiten eller UK.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:38   #39
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg mener bestemt at jeg har lest om dette før, altså at det har skjedd, sikkert i en eller annen nettavis og det var sikkert i Junaiten eller UK.

Men å gjøre det bevisst ville jo være fullstendig uetisk? Et f.eks fem år eldre (eller yngre, ettersom) søsken med identisk DNA?!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 21:51   #40
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når er det embryo med eneggede deler seg? Det skjer vel forholdsvis tidlig i prosessen?

Opprinnelig lagt inn av Store norske leksikon

Eneggede tvillinger oppstår ved at ett enkelt befruktet egg deler seg og blir to atskilte fosteranlegg innen 14 dager etter befruktningen.

Jeg vet ikke hvor "gamle" fosteranlegg de kan fryse ned. Tror ikke det er vanlig praksis å vente så lenge som to uker, men det kan godt hende det er mulig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no