Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilkjøring og fotgjengere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 12:21   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Den desidert verste opplevelsen var da jeg kom kjørende ikke langt fra skolen her. Jeg blir obs på to gutter, 4-5 klassinger, som virrer noe veldig inne på et bredt område ved veien. De er såpass urolige at jeg bremser ned til snaue 30 kmt, slipper gassen og lar bilen trille, mens jeg holder en fot klar på bremsen.

Personlig synes jeg 30 km/t er vanvittig fort, hvis man kjører fordi barn som virrer så mye at man mistenker at de kan komme til å løpe ut i veien. Da er jeg nede i 10–15 km/t, eller krabbefart, hvis det er små barn det er snakk om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 12:34   #22
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Jeg tror rett og slett trafikk er så hverdagslig at vi blir litt skjødesløse noen og en hver. Da er det lett å skape farlige situasjoner både for seg selv og andre. Merker det på meg selv, og ser det også på andre.

Når jeg er syklist er det for meg en annen historie. Jeg har opplevd noen, ikke så mange men mange nok, bilister som er ute etter å "ta" syklister, så jeg sykler veldig varsomt. Som om alle bilister er blinde og gale pleier jeg å si.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 14:30   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg holdt faktisk på å kjøre på en fyr i dag. Som kom dundrende ut i fotgjengerfeltet på sykkel - uten noen form for refleks - på glattisen.

Trailersjåfører som har opplevd bilførere som bevisst kræsjer med deres vogntog, sliter like mye som andre "uheldige" bilførere involvert i dødsulykker. Dette må vel være en sammenlignbar situasjon.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kjempeviktig, alt sammen. Som fotgjenger syns jeg for øvrig det er forbløffende få i Oslo som faktisk stopper ved fotgjengeroverganger, det er kanskje 10 %. I andre byer og i utlandet opplever jeg at biler stopper bare man er i nærheten av fotgjengerovergangen, selv om man ikke skal over.

Jeg går daglig i Oslo og krysser fotgjengerfelt med og uten lys. Personlig mener jeg å ha merket en økning de siste femten årene og mener, helt uvitenskapelig, at andelen bilister som stopper er nærmere 40 %.

Selv er jeg superflink til å ha refleksbånd på begge jakkeermer når jeg går. Dessverre er det bare et år siden det gikk opp for meg at også i opplyste bygater er refleksen livreddende og nødvendig.

Før, den gang jeg kjørte mye på kveldene, pleide jeg å ha en pakke nye reflekser liggende i bilen. De ga jeg til nestenusynlige fotgjenere, dersom det var mulig. De usynlige traff jeg, heldigvis, aldri.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:03   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Personlig synes jeg 30 km/t er vanvittig fort, hvis man kjører fordi barn som virrer så mye at man mistenker at de kan komme til å løpe ut i veien. Da er jeg nede i 10–15 km/t, eller krabbefart, hvis det er små barn det er snakk om.

Det er jeg enig i, i mange tilfeller.

I mitt tilfelle så gikk barna i utgangspunktet så langt unna veien at de ikke skulle bety noen fare. det er en parkeringsplass der, tilknyttet enn butikk, og guttene var såpass langt innpå denne plassen da de virret som verst. Jeg reagerte allikevel på dem, så jeg roet ned endel, og fulgte dem med blikket.

Da guttene så kom nærmere veien, så så de ut til å roe seg litt, selv om jeg ikke stolte helt på dem. Noe som da var helt riktig av meg.

Jeg var obs på disse guttene, men jeg vet at mange overhodet ikke ville ha reagert på dem, siden de var såpass langt inne på plassen der. Og hadde det vært en sjåfør som ikke var obs på dem, så hadde det gått galt.
Det var 50 sone på stedet den gang, så det ville nok blitt en kraftig smell. Er 40 sone nå.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 15:14   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

OK, det høres straks mer forsvarlig ut, slik du beskriver det. Godt du var på vakt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 16:12   #26
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Det sendes allerede kampanje for bilbeltebruk. Kanskje det burde lages en filmsnutt som viser hvor lang tid det tar før bilfører ser en person i mørket uten refleks kontra en med refleks? Jeg innbiller meg nemlig at endel tror at siden de kan se bilen ergo kan bilfører se dem selv like godt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 17:51   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Og sånn når vi snakker om fotgjengere og slikt...

Ei dame jeg kjenner parkerte bilen sin på Rema i dag, ved siden av en stor SUV. I det denne damen tar ut posene med tomflasker, så ramler et par flasker ned på bakkem. Damen plukker opp disse, og mens hun prøver å få de ned i posene igjen, så begynner hun å gå mot butikken, mellom bilene.

Det damen helt glemmer å tenke på, er at hun er på vei ut i kjørebanen mellom parkeringsradene, og at hun er godt skjult mellom to store biler.

Ikke før hun i sidesynet aner noe som kommer fra venstre, og det kommer "fort". Da bråstopper damen, og ser rett inn på to vettskremte øyne i en bil som er farlig nær henne. Faktisk så nær at det hadde blitt vondt om ikke sidesynet ropte til henne.

Damen hilser ydmykt til sjåføren og tusler litt sjokkert inn på butikken, og hun tenker i sitt stille sinn at hun var glad den sjåføren ikke ante hvilket innlegg hun satt og skrev på FP i går kveld...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 19:56   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no