Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-18, 01:06   #1
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg må bare få ut litt gruff, eder og galle, og tenkte at dette var rette underforumet.

Jeg får altså fnatt av manglende rettskriving/bruk av dialekt på FB. Ikke på personers egen statusoppdatering, det har jeg lært meg å leve med, men i grupper jeg er medlem av. Det er ikke «vanlige» skrivefeil eller autokorrekt via mobil som irriterer (der synder jeg nok selv), men gjennomført feilskriving.
Noen lurer stadig vekk på «Hvordan farge vi bør ha på veggen», «Åssen tråd er best til Mariusgenser» eller de ber om råd som «Bi de grett me dæssa fargan, el kass børr æ velg», «Bi d finar å legge paketten baklens» «Synns dette ser dumman ut, men vettskje kossen æ ska få d bra». (Dumman? Hva er det for et ord?) «Kor bruk dåkk å kjøp veka? Kan man lag sjøl?»

Altså: Ytrer man seg i allmennheten og i tillegg ber om råd, så er det jo en fordel at folk skjønner hva en spør om?
Og jada, jeg kan jo selvsagt bare scrolle forbi eller melde meg ut av gruppene, men jeg er der jo for å hente inspirasjon, tips og råd.


Og litt alvor: Ødelegger SoMe rettskrivingen vår? Når en er vant til å alltid ordlegge seg muntlig, hva skjer da med skriftspråket vårt?


Sist redigert av 007 : 03-04-18 kl 17:56.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:13   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Gruffer med deg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:14   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Gruffer også. I tillegg hopper jeg over alle innlegg på dialekt for jeg blir bare sur av å lese....

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:20   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg gruffer også!
Ofte sett i strikkegrupper : "Hvem garn har du brukt?"

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:22   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg gruffer også!
Ofte sett i strikkegrupper : "Hvem garn har du brukt?"

Ja! «Hvem garn?»

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:29   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg gruffer med dere.

Jeg er stor synder av både skrivefeil og mobilordbok feil, men dialekt er langt utenfor på min liste.

Då skulle eg skrevet ka garn strikkar/er du med då? Eller spøtar du med om du treffer meg på riktige dagen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 10:18   #7
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg gruffer også!
Ofte sett i strikkegrupper : "Hvem garn har du brukt?"

.. og når jeg først gruffer over uttrykk i strikkegrupper:"Genser fersk av pinnene" eller "lue hoppet av pinnene i kveld". Bare jeg som synes det høres veldig snålt ut?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 10:30   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

.. og når jeg først gruffer over uttrykk i strikkegrupper:"Genser fersk av pinnene" eller "lue hoppet av pinnene i kveld". Bare jeg som synes det høres veldig snålt ut?

Det er jo språklige bilder; synes de er illustrerende og fine (men i ferd med å bli litt oppbrukt).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:26   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Eller: "Da du strikker sokker, hva slags garn bruker du da?"

Jeg får helt nøya av da-bruk i hytt og gevær.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 10:24   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Gruff herfra også. Godt å se at vi er flere.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 11:08   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Eller: "Da du strikker sokker, hva slags garn bruker du da?"

Jeg får helt nøya av da-bruk i hytt og gevær.

Men har ikke da/når-bruk blitt klammeform, og altså lovlig i bruk i ikke-offisielle dokumenter?

Akkurat her synder jeg en del også. Jeg kommer fra et sted hvor dialekten ikke skiller på da/når, og jeg må jobbe hardt for å få det riktig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 11:58   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Eller: "Da du strikker sokker, hva slags garn bruker du da?"

Jeg får helt nøya av da-bruk i hytt og gevær.

Enig. Men.... jeg får også neller av feile ordtak som «hytt og gevær». Det startet sikkert som en vits en gang men sluttet å være morsom tidlig åttitall.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 13:01   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Enig. Men.... jeg får også neller av feile ordtak som «hytt og gevær». Det startet sikkert som en vits en gang men sluttet å være morsom tidlig åttitall.


Tide og utide? Bedre?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 13:22   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Tide og utide? Bedre?

Det heter hytt og vær, hytt og gevær, det er jo bare en feil. Ikke noen stor en heller, men vi var nå tross alt i en tråd hvor man kom med språklige småfeil som irriterer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 14:20   #15
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Herregud, ja! Det er ikke bare meg Og orddelingsfeil, hva ER det med å skjønne at én ting/hendelse - ett ord

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-18, 11:45   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Enig. Men.... jeg får også neller av feile ordtak som «hytt og gevær». Det startet sikkert som en vits en gang men sluttet å være morsom tidlig åttitall.

"Skjegget fullt av postkasser". Enig, det blir veldig klisjé etterhvert. Det samme med "bøyer meg i hatten". Ferdig med den nå.

Folk "hjemmefra" skriver også mye dialekt, og det er ei såpass spesiell dialekt at det blir ganske kaudervelsk for folk som ikke kommer derfra. Jeg gidder stort sett ikke å lese det. Heldigvis blir det skrevet ordentlig bokmål eller nynorsk i alle grupper hvor det gis beskjeder eller stilles spørsmål som jeg må eller bør lese, som gruppene for barnas klasser og fritidsaktiviteter. Noen av foreldrene har selvsagt en del skrivefeil (som åpenbart ikke er tastefeil), og jeg legger merke til det, og sukker litt innvendig, men klarer å ikke irritere meg noe særlig, så lenge skrivefeilene ikke er i offisiell informasjon. Hvis det deles en pdf med informasjon så gjør skrivefeilene i pdf-dokumentet mer vondt enn skrivefeilene i innlegget hvor det deles.

Når det gjelder konsekvente skrivefeil i "vanlige" fb-statuser, kommentarfelt etc, så tenker jeg at dette nok er folk som ellers ikke ville uttrykt seg skriftlig i stor grad, heller enn at det er SoMe som har "ødelagt" rettskrivingen.

Kjærlighetserklæringer er kleint ja, og interne sukkersøte kjælenavn. Mamma har ei venninne som stadig legger ut klissete kjærlighetserklæringer til sin ca 20 år gamle sønn. Sånne "Del hvis du har en sønn du elsker mer enn alt på jord" -memes i ett kjør. Det er flaut.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 01:41   #17
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg er en gruffer jeg også.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 02:35   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg holder på å bli sprø av det. Klarer ikke ta slike mennesker seriøst, og svarer ikke, selv om jeg godt vet svaret på det de spør om.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 08:41   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Noen selger et "gravid belte" i en salgsgruppe. Jeg klør i fingrene etter å spørre om når det lille beltet blir født.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-18, 08:47   #20
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rettskriving (eller manglende rettskriving) på FB

Jeg har ei venninne som alltid skriver på dialekt og jeg får helt spader av det. I tillegg til at hun forkorter alt. «Eg e heme. Korti komr du?»

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no