Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skjedde med fudgen min?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 21:52   #1
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva skjedde med fudgen min?

Jeg lagde fudge etter denne oppkriften. Det ble dobbel porsjon pga. størrelsen på boksen med kondensert melk. Den nådde bare 112 grader siden den da begynte å boble så mye at jeg ble redd for å bli truffet.

På grunn av stor mengde pisket jeg den i to omganger. Den første ble fin og glatt, mens den andre ble kornete (knasete, sukrete). Hva skjedde med den andre? Pisket for mye? Avkjølt for mye før pisking? Skulle jeg rengjort visp og bolle før batch nr. 2? Noen som vil synse?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 21:53   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med fudgen min?

Jeg gjetter på temperaturfallet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 21:57   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med fudgen min?

For lav temperatur, ville jeg tro. Den skal opp på 115 grader for å bli fudge (det er en eller annen kjemisk forklaring på temperaturforskjellen som skal til for å lage hhv fudge, myk karamell og hard karamell, og krystallisering av sukker innebærer sannsynligvis at den ikke ble varm nok før du tok den av).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 08:28   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med fudgen min?

Den bør ikke avkjøles noe særlig før pisking, og i hvertfall må den ikke røres i e.l. og så avkjøles og så piskes. Og temperaturen bør være 116-118, så en annen gang slår du bare ned varmen litt, eller bruker en større gryte så bobling ikke framstår så skummelt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 16:49   #5
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skjedde med fudgen min?

Så hvis jeg skal vispe i flere omganger bør jeg la gryta stå på plata i mellomtiden?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-16, 10:37   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med fudgen min?

Det er en mulighet for at sukkeret begynte å krystallisere seg igjen. Det skal ikke nødvendigvis så mye til for at det skjer, det sies at hvis du er uheldig kan det være nok at det er sukkerkrystaller på røreredskapen (noen anbefaler å bruke forskjellige skjeer før og etter, men det går nå som regel bra, uansett).

Tenker det skal være mulig å ordne ved å få den opp i temperatur igjen - gjerne ha lokket på så du ikke har sukkerkrystaller på sidene av kjelen din, men at de smelter. Hvis du skal ha en stor ladning ville jeg hatt den på plata men evt skrudd ned varmen. En mulighet er også å lage to porsjoner i hver sin rene kjele. Mer oppvask, men også lettere å ha kontroll.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no