Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fortell meg om ketose

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-12, 13:12   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Fortell meg om ketose

Jeg er helt novise i lavkarboverdenen. Jeg har overhode ikke hatt det til hensikt, men kan jeg ha havnet i ketose på følgende kosthold i 3-4 uker:

Kun grønne grønnsaker.
(Salat, kål, brokkoli, spinat osv. Ingen rotgrønnsaker, paprika, tomater).

Olivenolje.

Egg, laks og kylling.

Får man spesielle symptomer når man er i ketose? Noe man kan kjenne på kroppen, liksom? Bare lurer. Kanskje jeg egentlig bare er dødslapp siden jeg er vant til mer karbohydrater.

  Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:18   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Hvis det er det du spiser, så tipper jeg du godt kan ha havnet i ketose, uten at jeg er ekspert altså.

Jeg får hodepine fra helvete når jeg nærmer meg ketose, og holder meg derfor til moderat lavkarbo i stedet. Jeg ble desperat slapp de første månedene med lavkarbokosthold, men det gikk seg til på sikt, og nå trives jeg veldig godt med det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:20   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Det kan se ut som om mengden karbohydrater i din kost er lav nok til at du er i ketose.
De fleste vil veg ligge på under 20 g karber pr. dag for å være sikker på å ikke gå ut av ketose, men mange tåler et høyere inntak også.

Aceton-ånde er vanlig, ellers er det mange som blir litt slappe og reagerer fysisk i en overgangsperiode til kroppen blir vant til å hente energi fra andre kilder.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:20   #4
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Vil tro du har havnet i ketose, det finnes egne sticks du kan sjekke med.
Her står det masse nyttig: http://www.lavkarboklubben.no/article/hva_er_ketose

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:25   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Hvis dette er alt du har spist i 3-4 uker er du nok i ketose, ja. I en overgangsfase mens kroppen venner seg til det nye kostholdet kan man få fysiske reaksjoner som slapphet. Ellers slår det meg at du får i deg for lite fett i forhold til hva som er ideelt i et ketonsk kosthold. Kaloriene du tidligere fikk fra karbohydrater må du nå få fra fett, og hvis laks er eneste fettkilde får du neppe i deg nok og da har du kanskje energimangel også?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:29   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Jeg foreslår også at du leser deg endel opp dersom du har tenkt å kjøre såpass streng lavkarbo som du gjør nå, som ElinM er inne på er det enkelte ting man må ta hensyn til og passe på.
Ketose er heller ikke noe man bør gå inn og ut av med jevne mellomrom dersom målet er vektnedgang.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:32   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Ellers må du regne med sjeldent dårlig ånde.
Fett er viktig ja - jeg fungerer ikke på ketose rett og slett fordi jeg sliter med å få i meg nok fett - men nøtter har mye godt og fornuftig fett da.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 14:25   #8
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Målet er absolutt ikke vektnedgang, jeg ligger under komfortabel vekt og vil helst litt opp. Mer fett er notert. Jeg glemte forresten å si at jeg spiser en del avokado og jeg føler jeg er generøs med olivenoljen. Men dette var uansett ment som et kortvarig eksperiment egentlig, jeg skal begynne å spise mer karbohydrater nå. Jeg er nesten litt bekymret siden jeg i løpet av disse ukene har klart å bli både svimmel, slapp, svimmel, forhøyet og litt ujevn puls, uskarpt syn og muskelverk. Nei, slutt på eksperimentet nå!

  Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 14:26   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Svimmel x2 som dere ser. Virkelig svimmel, altså.

  Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 14:34   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

svimmel, litt hodepine , slapp og økt søvnbehov plages jeg med i noen uker ved overgang til ketonsk kosthold. Men det går over og da blir formen veldig fin. Jeg har forøvrig lest at lavkarbo er vektregulerende, slik at man kan gå noe opp i vekt hvis man er for tynn i utgangspunktet. Men jeg vet ikke noe mer om det. Avokado er veldig bra.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 14:56   #11
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Du beskriver det jeg erfarte da jeg kuttet kh og kom i ketose. Det tok 10 dager på dette viset før det ga seg og fra da følte jeg meg fantastisk.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 15:06   #12
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Når jeg kuttet cold turkey ble jeg sånn på dag tre, men ikke lenger. Følelsen når man kicker inn i ekte, "dyp" ketose er faboulus. Jeg tror aldri jeg har hatt mer energi og overskudd! (Men det normaliserer seg etter en stund, altså.)

Jeg sluttet etter noen måneder fordi jeg ikke gikk ned i vekt, som var målet mitt med forsøket, men savner fremdeles den deilige følelsen. Jeg trives veldig godt med lavmoderat karbo og må bare innse at sukker og raske karber er gift for meg. (Og det er det vel egentlig for alle, bortsett fra at noen tåler det bedre enn andre.)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 20:06   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Jeg må og si at jeg liker følelsen av å leve på lavkarbo veldig godt. Nok fordi blodsukkeret er så stabilet, så jeg føler meg så kroppslig balansert på no vis

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 20:10   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

svimmel, litt hodepine , slapp og økt søvnbehov plages jeg med i noen uker ved overgang til ketonsk kosthold. Men det går over og da blir formen veldig fin. Jeg har forøvrig lest at lavkarbo er vektregulerende, slik at man kan gå noe opp i vekt hvis man er for tynn i utgangspunktet. Men jeg vet ikke noe mer om det. Avokado er veldig bra.

For min del gikk det ikke over, ikke gikk vekta ned heller. Etter å ha svimt av på jobb droppet jeg hele greia og gikk tilbake til grovt og grønt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 21:54   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Man kan bli slapp og dårlig i opptil 14 dager, noen bruker lenger tid på å få "sprut" i treninga. Når kroppen har forstått hvilket brennstoff den skal bruke, funker man som bare det. Jeg har aldri vært så frisk og pigg som etter omlegging. Har skeiet ut moderat i ferien og magen tullet og skapte seg, så jeg er tilbake på streng lavkarbo slik som jeg har levd de siste (snart) to årene.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 06:00   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg må og si at jeg liker følelsen av å leve på lavkarbo veldig godt. Nok fordi blodsukkeret er så stabilet, så jeg føler meg så kroppslig balansert på no vis

Sånn har jeg det også. Etter å ha fråtset i karbohydrater i lang tid, er jeg nå tilbake på lavkarbokostholdet. Etter en snau uke føler jeg meg allerede i langt bedre form, og vekta viser tre kilo mindre (bare vann, men likevel et bidrag til at klærne sitter bra igjen).

For meg er det lavkarbo og ikke nødvendigvis ketose som er målet, men siden jeg av erfaring vet at jeg kan innta ganske mye karbohydrater og likevel være i ketose, rumdt 50 gram, havner jeg likevel ofte der.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 08:42   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om ketose

Jeg er heller ikke i ketose - men jeg tåler og karber godt. Jeg sliter med å holde blodsukkeret jevnt på vanlig kosthold, så det er vel i hovedsak brød/potet/ris jeg holder meg unna.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no