Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følger du med på korona?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-22, 13:35   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det bør du sjekke nøyere. I Helsenorge vil sertifikatet alltid komme opp med tre mnd gyldighet fra innlogging, men noen land har egne begrensninger på hvor lenge det er gyldig etter siste vaksinedose/gjennomgått sykdom.

Jeg fikk f.eks. dose 3 i desember, og da ville sertifikatet mitt bare vært gyldig i 9 mnd i Tyskland (280 dager). Gjennomgått sykdom mener jeg ga gyldighet i 180 dager. Nå krever ikke Tyskland sertifikat mer, men dette var det som gjaldt så lenge de gjorde det. I Østerrike gjaldt 280 dager hvis man hadde to doser, uendelig hvis man hadde tre.

Ser at det samme gjelder for Frankrike. Altså 9 mnd (270, ikke 280 dager) hvis man har to doser. Jeg fikk andre dose 04.januar i år (198 dager før innreise), så da skal kravet være oppfylt for min del. Ser ut til at ungdommene må framvise negative hurtigtester da. Godkjent pass gjelder 6 mnd etter gjennomgått sykdom, og for guttungen går dette ut få dager før vi kommer dit, mens for søstera går det ut tre dager etter innreise. Så mulig hun berger akkurat.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 13:53   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ser at det samme gjelder for Frankrike. Altså 9 mnd (270, ikke 280 dager) hvis man har to doser. Jeg fikk andre dose 04.januar i år (198 dager før innreise), så da skal kravet være oppfylt for min del. Ser ut til at ungdommene må framvise negative hurtigtester da. Godkjent pass gjelder 6 mnd etter gjennomgått sykdom, og for guttungen går dette ut få dager før vi kommer dit, mens for søstera går det ut tre dager etter innreise. Så mulig hun berger akkurat.

Bra du sjekka!

Anbefaler appen Re-open EU for å finne sånt enkelt.

Og ellers: gjennomgått sykdom må jo også være dokumentert hos Helsenorge, dvs med pcr-test. Er vel mange som ikke har tatt det de siste rundene, bare hurtigtest.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 13:57   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Bra du sjekka!

Anbefaler appen Re-open EU for å finne sånt enkelt.

Og ellers: gjennomgått sykdom må jo også være dokumentert hos Helsenorge, dvs med pcr-test. Er vel mange som ikke har tatt det de siste rundene, bare hurtigtest.

Ja, det er dokumentert for ungdommene, begge leverte pcr-test (spytt-test), og det står i HelseNorge. Jentungen var av de aller siste som fikk levert uten å ha spesiell grunn til det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 15:35   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger med, men ikke så mye lenger. Jeg dunker meg i pannen litt, det slår meg at jeg ikke har registrert noe sted koronaen jeg hadde nylig. Det er skummelt mye smitte og skummelt mange alvorlig syke og døde.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 16:25   #25
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger ikke med, og har fulgt lite med generelt. Avisen jeg leser skriver knapt om korona lenger, og jeg ser ikke nyheter på tv, så jeg blir ikke eksponert heller.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 18:46   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Ikke sånn jeg gjorde, med prediktering av døgntall basert på oppdatering kl 15, og loggføre, følge lokale og nasjonale og whatnot. Jeg så hver en pressekonferanse lenge.

Men. Mediastyrt, ja, det er jeg nok. Jeg leser fortsatt stort sett det som skrives. Holder meg jevnt oppdatert på nye varianter og hva som rører seg. Men snakker ikke så mye om det. Merker at mange synes /gir utrykk for at jeg da er hysterisk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 18:56   #27
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Ikke gjort før (annet enn lett orientering), gjør absolutt ikke nå.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 19:30   #28
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Fly til Malaga i forrige uke var uten munnbind, samme med Bilbao tidlig i forrige måned. Men det er munnbindpåbud her på offentlig kommunikasjon, apotek og sykehus. Jeg ser flere som bruker munnbind, og følger med fordi vi er på ferie.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 19:50   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Fortsatt munnbindpåbud på tog i Tyskland. Det ble håndheva også, av konduktørene.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 20:59   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg fulgte veldig med da jeg jobbet med koronainformasjon, men etter jeg sluttet med det merker jeg at det er litt godt å slippe, så annet enn på overskriftsnivå følger jeg lite med nå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 21:25   #31
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger ikke med. Må ha pause, rett og slett, pandemien har tatt fra meg gleden ved jobben min. Jeg håper mindre fokus gjør at jeg husker alt det andre.

Jeg skal ikke utenfor Norge i overskuelig fremtid heller.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 14-07-22 kl 22:03.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 21:41   #32
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Følger ikke med og har fulgt lite med underveis. Har blitt oppdatert av arbeidsgiver og har forholdt meg til det som gjelder.
Er i Tyrkia nå, og det er lite som merkes. Noen få eldre på lokalbussene bruker munnbind.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 22:26   #33
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger veldig lite med nå. Har fått med meg at det er mange som blir smittet nå og at det er mange som dør, sammenlignet med før.

Vi holder oss i Norden, så jeg har ikke hatt behov for å sjekke koronapass eller sette meg inn i andre regler.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-22, 23:19   #34
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.357
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger ikke med i den forstand at jeg har kontroll på tall, sykehusinnleggelser etc.

Men bransjen jeg jobber innen i er i aller høyeste grad fremdeles sterkt preget av pandemien, så glemme driten, det kan jeg dessverre ikke.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 00:38   #35
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Følger lite med. Så lite at jeg antok egen covid-sykdom var forkjølelse pga air-condition i bil kombinert med høy temperatur utenfor bil. Det tok 2,5 år før jeg ble smittet-ungene (som satt i samme bil som meg) er fortsatt ikke smittet.

Følger lite med, men holder meg unns folk når jeg er forkjølet - uavhengig om det er covid eller ei. Akkurat det er noe godt som er kommet fra pandemien.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 07:49   #36
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger med i den grad at jeg leser det som står i media om korona.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 08:46   #37
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Jeg følger ikke med i det hele tatt. Ikke skal jeg ut å reise til utlandet heller, så jeg tenker ikke på det i den forbindelse heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 09:55   #38
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Følger ikke med og har fulgt lite med underveis. Har blitt oppdatert av arbeidsgiver og har forholdt meg til det som gjelder.
Er i Tyrkia nå, og det er lite som merkes. Noen få eldre på lokalbussene bruker munnbind.

Vi er rett i nærheten av deg, og da vi kom for 4 uker siden, var det ingen med munnbind eller noe. Men de siste dagene er der kommet opp teststasjon ved hovedgata og det er flere og flere med munnbind - også de som jobber i matbutikkene. Så vi snakka på i går om det er på vei opp her siden vi kom.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 09:58   #39
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Følger du med på korona?

De ansatte på et apotek her på vestlandet er begynt å bruke munnbind igjen. Spent på hva høsten bringer.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-22, 10:32   #40
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Følger du med på korona?

Nei, følger ikke med annet enn at jeg leser overskriftene i media. Hadde koronna for første gang nå i ferien-

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no