Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-22, 11:48   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Tilbake til bønnene og linsene: Jeg liker dem da, så det hjelper jo litt. Men det jeg syns funker best er å gå til kilden, dvs. bruke oppskrifter fra distrikter der de tradisjonelt bruker mye bønner og linser, som India, Midt-østen, middelhavet, sørstatene og Sør-Amerika. De har gjerne smaker og krydder som funker bra.

Lån f.eks. Yohan Ottelenghis bok "Plenty" på biblioteket, han er rå på smaker og dette er en vegetarkokebok.

Jeg bruker for øvrig alltid bønner eller linser til å spe ut kjøttet jeg serverer i tacos.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 12:28   #62
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tilbake til bønnene og linsene: Jeg liker dem da, så det hjelper jo litt. Men det jeg syns funker best er å gå til kilden, dvs. bruke oppskrifter fra distrikter der de tradisjonelt bruker mye bønner og linser, som India, Midt-østen, middelhavet, sørstatene og Sør-Amerika. De har gjerne smaker og krydder som funker bra.

Veldig enig i dette. Noen kjøkken har veldig bra retter med bønner og linser (midtøsten, Mexico og India særlig synes jeg), mens det blir "feil" i andre. Har prøvd eller fått servert retter med sånt som var skikkelig dårlige. Husker en pastarett med hele kikerter som jeg fikk servert på en ellers fantastisk italiensk restaurant. Den var en enorm skuffelse.


Sist redigert av liefje : 17-08-22 kl 13:52.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 12:38   #63
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Delvis enig med Tallullah. Jeg synes at veldig mange retter som lages med kjøttdeig kan lages like godt med linser og sopp. Jeg bruker det både til spaghetti og lasagne.

I tillegg til Ottolenghi kan jeg anbefale aichasmat.no, som også har mange gode forslag med linser og bønner.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 13:11   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Generelt er det vel lurt å kjøpe grønnsaker og frukt når det er sesong for dem, så trenger de ikke å fraktes så langt (og så kan man heller velge noe annet de tidene på året der den aktuelle varen ikke er i sesong).

Et veldig konkret oppskriftstips når det gjelder belgfrukt er forresten den gryta Adrienne delte lenke til i forrige uke i denne tråden. Den var supergod og enkel å lage, og den tror jeg kommer til å bli en standard i mitt repertoar. (Kikertene fra Remas eget merke er kjempegode!)

Takk for konkret oppskriftstips, for meg er det lettere enn kokebøker eller blogger. Jeg blir lett overveldet.

Den var veldig god! Datteren, som lagde den, syns ikke den var verdt arbeidet, men jeg tenker at det peker mest på manglende matlagingserfaring og at hun bør lage litt mer fra grunnen-middag oftere.



Ellers kan denne være verdt å sjekke ut, for Oslofolk: En 100% plantebasert matbutikk: https://www.weareloco.no/?gclid=CjwK...xoCRbQQAvD_BwE

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 14:19   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Delvis enig med Tallullah. Jeg synes at veldig mange retter som lages med kjøttdeig kan lages like godt med linser og sopp. Jeg bruker det både til spaghetti og lasagne.

Det er jo mat fra middelhavet da, som jeg nevner som kjøkken som er gode med bønner og linser. Poenget mitt handler egentlig mest om krydderbruk, smak- og tekstursammensetninger. Om man er uvant med å bruke belgfrukter så kan det være trygt å gjøre det i velutprøvde smakskomboer, i stedet for å prøve å finne opp kruttet på nytt.

Jeg har slitt litt med vegetar-rettene fordi jeg er så vant til å tenke en middagsrett som noe som inneholder grønnsaker, karbohydrater og kjøtt og jeg syns ikke det funker å bytte ut kjøttet med noe vegetarisk. Det fungerer bedre når jeg enten tenker småretter eller alt-i-ett-gryte.

En oppskrift til jeg for øvrig liker kjempegodt er norsk urkorn sine karbonader. De er litt omstendelige, men kan lages med helt norske ingredienser (valnøttene er kanskje litt vanskelig å få lokaldyrket) og funker godt i fryseren. De er kjempegode og ganske kjøttaktige i konsistensen. https://www.norskurkorn.no/oppskrift/korn-karbonader/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 14:49   #66
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Det er sant.

I dag skal jeg prøve meg på denne: https://aichasmat.no/marokkansk-gryt...tter-og-erter/ Den ser i hvert fall både billig, kortreist og god ut.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 14:07   #67
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Jeg leste på nrk.no i dag, om bønder som ikke har råd til å ta opp over 100 mål med gulrøtter.https://www.nrk.no/rogaland/stromkri...ger-1.16077698

Mtp matvarekrise, synes jeg dette høres helt vilt ut.
Kanskje ikke gulerøtter kan redde oss fra sult, men det er jo mat!

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 14:30   #68
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Fin tråd. Jeg savner Harriet Vanes mattråder. Har hun forlatt oss helt?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 15:00   #69
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg leste på nrk.no i dag, om bønder som ikke har råd til å ta opp over 100 mål med gulrøtter.https://www.nrk.no/rogaland/stromkri...ger-1.16077698

Mtp matvarekrise, synes jeg dette høres helt vilt ut.
Kanskje ikke gulerøtter kan redde oss fra sult, men det er jo mat!

Ja det er helt villt!! Virkelig. Siden prisen bonden får for gulrøtter settes i juni året før, og med strømpriser helt på galematias så lar det seg ikke gjøre å høste med fortjeneste. For gulrøttene må rett på kjølelager. Som jo er drevet av strøm.
Så her har vi flotte, fine grønnsaker som med rett lagring holder helt til neste år. Som nå pløyes ned. Man blir helt tom for ord.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 15:19   #70
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Den prissettingsmodellen er jo veldig ugunstig! Skjønner behov for forutsigbarhet, men når bare en del av regnestykket er forutsigbart, så blir det vanskelig.

Ellers er manglende kjøling grunnen til, skal jeg se om jeg husker det.... Rundt 30% av matsvinn internasjonalt skjer pga manglende kjøling. Tenk på hva økende energipriser gjør med det problemet!

https://www.newyorker.com/magazine/2...-refrigeration

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 18:46   #71
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Dette er jo helt sinnsykt. Finnes det ikke alternativer til å pløye ned eller gå bankrott på strømutgifter?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 19:11   #72
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Dette er jo helt sinnsykt. Finnes det ikke alternativer til å pløye ned eller gå bankrott på strømutgifter?

Ikke som er praktisk gjennomførbare. Vet mange tror det «bare» er å gi det bort eller arrangere selvplukk. Vi snakker om helt utrolige mengder med mat. Og det krever enormt mye å organisere og fikse noe slikt. Det er langt billigere å pløye det ned. Det er uten tvil den økonomisk riktige avgjørelsen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-22, 21:41   #73
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Joda, jeg skjønner at det er slik Floksa, men likevel, det er til å grine av.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-22, 23:57   #74
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Sau og ku:
-Utslipp av metan. Er høyere jo mer du "presser" dyra. Selv bare ved å dra over grensa til Sverige vil du finne opp mot dobbelt så mye metan i gjødsla (testes pga biogassproduksjon), og tilsvarende høyere melkeproduksjon pr dyr. Kan reduseres ved å ha friske og glade dyr, justere på foret (eks. har man gode forskingsresultater med tang), og avl (New Zealandske kyr har gener for vesentlig mindre metanproduksjon enn de fleste andre). En god balanse av kraftfor kan redusere metanutslipp fra dyret, mens bare grovfor kan gi mer metan. Men dette er kjempekomplekst.
-CO2-fotavtrykk må fordeles på alt vi får ut av dyret: Åpne beiteområder heller enn å måtte kjøre maskiner for å klippe kraftgater, f.eks. Kjøtt, skinn, melk, ull, blod, innmat, bein, horn, etc. Dvs at jo mer vi utnytter hvert dyr, jo lavere CO2 pr kr kjøtt.
-Beiting bidrar til å binde karbon i jorda. Karbonlageret i matjorda er i ferd med å bli utarmet mange steder fordi man har kjørt på med ensidig korn- og grønnsaksproduksjon og kunstgjødsel. Pr hektar ligger karbonbindingen i beitejord vesentlig høyere enn de fleste typer skog, og fordi vi veit at det mangler karbon i kornjordene i Europa så er potensialet for naturlig karbonfangst og lagring svært stort. Så jo da, man skal dyrke korn og grønnsaker der man kan. Men kanskje ikke ensidig over mange år. Jorda trenger vekstskifte der den får hvile fra pløyinga, få inn dype gressrøtter fra 2-3 år med beite, og få tråkka ned reelle mengder med møkk og planter fra litt godt og intensivt beitetrykk. https://www.visualcapitalist.com/sp/...hs-ecosystems/ Da sparer man også noen tonn CO2 fra kunstgjødselproduksjon av russisk gass og kalium.
-Albedoeffekten regnes på akkurat nå av NIBIO. Det skal bli spennende å lese resultatene. Greia er at særlig i fjellområdene vil åpne områder bli snødekte og reflektere lys, mens mørke skoger ikke gjør det samme. Sannsynligvis er dette en vesentlig faktor. Det er en gærning borti Sibir som har regna seg fram til at han kan stoppe hele klimaendringen hvis han får avla fram igjen mammut og ullnesehorn, og får beita ned det nordlige Russland. Vi trenger ikke å dra den helt dit...
-Folk som regner LCA tar med alt mulig rart: drivstoff på traktorer, frakt av dyr til slakteri, diesel til høytørker, etc. Norske bønder er helt seriøst kommet vesentlig lengre i sin omlegging til fossilfri energi og energieffektiv drift, enn industrijordbrukerne lengre sør i Europa og USA. Det kommer også forbud mot fossil energi i landbruket i 2025, stadig flere produserer energi (solstrøm, biogass, flis, ved, etc) til langt mer enn seg selv, og energieffektive roboter er på vei inn. Dvs at de faktorene som er lagt på for denne delen sannsynligvis er fullstendig feil.


Konklusjon:
1) Spis opp maten din. Samma hva; ikke kast mat
2) Produser noe selv. Urter i vinduskarmen, eller høner og kaniner i hagen. Hagegrisen burde også få sin renessanse. Kaniner er helt seriøst en klimavinner. De skal helst ha gress og høy, pluss litt greiner og ugress, de er ikke en drøvtygger og dermed blir det ikke noe særlig metan, pelsen er nydelig og varm (går man får angora får man også ull fire ganger i året), og de har en bra formerings- og vekstrate. Man regner minst en dekar med beite pr sau, så har du en nokså stor tomt så er det fullt mulig å avle opp et kopplam over sommeren og slakte det til høsten.
3) Høst noe selv. Gå en tur i skogen og plukk sopp og bær, finn en levende fjord (eller hvis man har unger under 14 år: få tak i gratis fiskekort og send dem ned i elva) og dra opp noe fisk og krabbe, eller ta jegerprøven.
4) Spis det som de andre ikke spiser: kjøp datovarer, gå til halalslakteren på Grønland og be om å få blod, kjøp lever og nyrer fra frysedisken, etc. Dette gjelder også hvis du kjenner jegere: jeg kjenner få som tar med seg mye av innmaten hjem, men man kan få helt fantastisk leverpostei av unge rådyr.
5) REKO, andelsgårdsbruk, kjøp fra boder langs veien, kjøp i sesong, forlang norske poteter på butikken (bøndene brenner inne med beate og andre gode poteter fordi butikkene tjener bedre på vakre isrealske "nypoteter" og ihjelsprøyta amadinepoteter fra Frankrike), etc.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-22, 14:50   #75
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Takk, Gajamor, der var det mye interessant!


Angående norske poteter, så kom jeg på noe jeg så om løk: Norske bønder må kaste løk som er for liten til løkstrømpene, selv om den er helt fin ellers. I stedet selges løk fra New Zealand, som passer i strømpene. Løk trenger ikke emballasje, den kommer ferdig emballert! Så kjøp norsk løk i løsvekt, og etterspør det på butikken!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-22, 16:01   #76
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Meget godt innlegg, gajamor!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-22, 16:54   #77
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Jeg foretrekker å kjøpe små løk i løsvekt. Vi bruker ikke så mye løk, og jeg synes en liten er mer praktisk enn å bruke en halv "standard" og måtte pakke den aner halve til oppbevaring til neste gang.

Så ja takk til norsk løk i mindre størrelser i løsvekt. Velger alltid det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-22, 17:28   #78
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Løk i strømpe er faktisk noe av det dummeste og mest unødvendige jeg vet. Importere løk for at de skal passe i unødvendige strømper laget av plast, bare for at vi skal kjøpe tre i stedet for en, og kanskje kaste en av dem fordi vi ikke får brukt alt før det blir for gammelt?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-22, 17:35   #79
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.587
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Akkurat som jeg syens det er helt på trynet å kjøpe gulrøtter som må i eske, passer de ikke, nei da kan de ikke selges. Vet mye potet og gulrøtter osv som ikke har "standard" str. ofte havner i emv poser. Så ja, vi kjøper mye emv gulrøtter og potet. Også sørger jeg for at Nyt Norge er med på de fleste produkter vi kjøper.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-22, 16:08   #80
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den bærekraftige og besparende mat-tråden

Slår et slag for Too good to go.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no