Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan si fra på en pen måte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-22, 19:48   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvordan si fra på en pen måte

Jeg passer av og til en katt for en person som er syk, og derfor tilbringer en del tid på sykehus, men også når hen reiser bort.
Katten er full av energi, og vant til å være ute om dagen, men siden jeg bor i en annen by får den ikke være ute hos meg. Den liker å tygge på ting, og i sommer ødela den to usb-ledninger. Og i dag oppdaget jeg at den har tygget på ledningen til laptop-laderen så den virker ikke, og den har klart å lage flere rifter på en av plisségardinene. Jeg begynner å bli litt lei nå, og har mest lyst til å si at jeg ikke kan passe katten mer. Men hvordan sier jeg det, skal jeg fortelle hvorfor, eller dra en hvit løgn? Jeg har allerede sagt ja til å passe katten i midten av desember, så jeg synes jo det er litt dumt å plutselig si nei. :konfliktsky:

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 19:51   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Jeg kjenner meg veldig igjen i problemstillingen.

Det beste er kanskje å si det som det er, at katten blir rastløs av å være inne, og derfor ødelegger dine ting?

Lykke til, hilsen konfliktsky.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 19:53   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Ville bare sagt det rett ut som det er. Er jo en veldig forståelig grunn. Beklager,men katten ser ikke ut til å slå seg til ro her og ødelegger ting. Kan dessverre ikke passe katten igjen.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 19:54   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Lett for meg å si her jeg sitter, men jeg tror ærlighet varer lengst. Du ser at katten ikke har godt av å være inne og at du derfor finner det vanskelig å videreføre avtalen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 19:55   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Vektlegg at katten tydeligvis ikkje trivst så godt hos deg, nevn det han har øydelagt i ein bisetning, og sei at du trur det er betre for katten å bli passa av nokon i nærmiljøet, sidan han ikkje er innekatt.

Tenk på det som ei god øving i å vere tydelig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 20:11   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ville bare sagt det rett ut som det er. Er jo en veldig forståelig grunn. Beklager, men katten ser ikke ut til å slå seg til ro her og ødelegger ting. Kan dessverre ikke passe katten igjen.

Ja, dette. Jeg er lei for det, men ... osv det over.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 20:50   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Bare ikke si sånn «tror ikke jeg kan passe ham mer…» men «jeg kan ikke!»

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-22, 20:57   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Takk for gode forslag. Det er nok best å være ærlig, ja.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-22, 08:52   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

"Jeg opplever at katten ikke trives med å være innekatt. Dette ser jeg blant annet fordi den blir rastløs, tygger på ledninger etc. Jeg opplever det ugreit å se at katten tydelig ikke har det så bra hos meg, og kan derfor dessverre ikke passe den mer. Jeg håper du finner noen lokale som kan passe katten isteden så den kan få være ute".

(Jeg har også en utekatt. Kunne aldri latt noen passe den dersom den bare måtte være inne)

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-22, 10:26   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Vektlegg at katten tydeligvis ikkje trivst så godt hos deg, nevn det han har øydelagt i ein bisetning, og sei at du trur det er betre for katten å bli passa av nokon i nærmiljøet, sidan han ikkje er innekatt.

Dette, eller kennel, det kan vel også være et alternativ?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-22, 10:30   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Gode svar her! Jeg hadde også slitt med å vite hva jeg skulle si, men syns det er gode forslag i tråden.

Kan også nevne at utekatten min for øyeblikket er innekatt. Fordi skilsmisse. Og det funker overraskende bra. Så det at det ikke funker for katten du passer er et tegn på at han ikke trives.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-22, 13:21   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Lurt å få det til å handle om hva som er best for pus.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-22, 08:52   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.382
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ville bare sagt det rett ut som det er. Er jo en veldig forståelig grunn. Beklager,men katten ser ikke ut til å slå seg til ro her og ødelegger ting. Kan dessverre ikke passe katten igjen.

Dette.

Der vi bodde før hadde leieboeren til naboen katt. Vi likte den godt, det visste han. Så vi sa ja til å passe den en uke. Vel, den uken ble til flere måneder og til slutt måtte jeg si at det ikke gikk. Katten ble til slutt omplassert; det beste for alle.

Vær ærlig!

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-11-22, 09:14   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Det er ikke sikkert hen burde hatt katt i det hele tatt, men det skal jeg ikke si noe om. Det er ikke alltid så lett for folk å innse sånt. Jeg har ihvertfall innsett at jeg skal ikke ha katt med det første.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-22, 15:00   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Syns vixen sitt forslag var best. Bare si at kan ikke passe den mer. Ikke noen løsningsforslag eller annet som kan være grunnlag for diskusjoner og så plutselig sitter du der med katta igjen.

Men nå kom jeg til å tenke på en annen tråd der du skrev at kanskje Ts hadde fått nok svar, så vet ikke om jeg tør å trykke publiser på dette...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-22, 15:03   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.382
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Om du ikke vil konfrontere personen er det helt OK å sende en sms altså. Jeg gjorde det selv. Personen var ikke hjemme.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 13:48   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Syns vixen sitt forslag var best. Bare si at kan ikke passe den mer. Ikke noen løsningsforslag eller annet som kan være grunnlag for diskusjoner og så plutselig sitter du der med katta igjen.

Men nå kom jeg til å tenke på en annen tråd der du skrev at kanskje Ts hadde fått nok svar, så vet ikke om jeg tør å trykke publiser på dette...

Ikke vær redd for det. Jeg takler det altså. Det siste året har jeg fått større forumselvtillit. Før var jeg redd for å motsi, og å stå for det jeg mener. Nå gjør jeg det lett. Og det jeg skrev i den andre tråden hadde jeg aldri gjort før. For hvorfor skulle de kloke, reflekterte folka her ha noen interesse av å høre på mine meninger.
Er forøvrig enig i at jeg ikke bør komme med løsningsforslag. Har litt for lett for å gjøre det.

Angående katten så er et annet moment min egen mentale helse og livssituasjon et moment. For jeg har ikke mye overskudd til en menneskekjær katt nå kjenner jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 13:51   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Men du, ikkje utsett dette. Dette er ein liten ting som kan løysast raskt. Send ein sms til eigaren, slik at du får det bort frå alt det andre du grubler på nå.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 13:55   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Skal prøve. Det er den vanskelige biten, vil ikke gi hen problemer når hen er syk.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-22, 13:59   #20
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan si fra på en pen måte

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Skal prøve. Det er den vanskelige biten, vil ikke gi hen problemer når hen er syk.

Skjønner 100% hvordan du tenker og det er veldig lett for meg å sitte her og si at du ikke skal føle det slik. Teori og praksis osv. Men jeg er enig med nokon, riv plasteret av såret og send meldinga.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no