Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hurra, en huskeregel!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-07, 13:33   #1
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hurra, en huskeregel!

Akk, hvor lenge har jeg ikke irritert meg over at jeg ikke kan forskjellen på ovenfor og overfor?
Men i forbindelse med et brev jeg skulle skrive googlet jeg meg fram til en blogg som tok for seg temaet. Så får jeg bare håpe at forklaringen er korrekt.

I tilfelle det skulle være flere språkdummies her inne:

Sitat:

Det motsatte av ovenfor er nedenfor, altså betegner dette noe som er henholdsvis over og under deg. Det motsatte av overfor ville vært "nederfor" eller "underfor", og disse ordene eksisterer ikke. Overfor må derfor betegne det å stå vis a vis noen, siden dette ikke har noe motstykke. (Det skal sies at "overfor" ikke nødvendigvis betyr å stå vis a vis noen eller noe fysisk, for eksempel kan en være uhøflig overfor en annen person, eller stå overfor et dilemma, men poenget burde være lettfattelig i grove trekk.)



Hentet herfra: http://www.vgb.no/3948/perma/14459

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 13:38   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Takk! Kul figur!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 13:59   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Å jeg elsker huskeregler! De gjør livet så mye lettere.

- Man stiller klokka mot sommeren (frem om våren, tilbake om høsten).
- Når månen er som et komma så kommer den.
- PM/AM = når vi skal På Madrassen og Av Madrassen.
- Aldri L i aldri, Alltid L i alltid.


Noen flere?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 14:11   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Jeg rotet også med ovenfor/overfor (pinlig for et språkmenneske) helt til noen her inne (var det Scarlett?) som sa at ovenfor er det som har med fra/mot oven å gjøre, og vips! var det enkelt å huske regelen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 15:27   #5
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

- Aldri L i aldri, Alltid L i alltid.

Har du prøvd å skrive "aldri" uten L?

(...OK - jeg skjønte at du mente "Aldri dobbelt-L i aldri og alltid dobbelt-L i alltid"... )

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 15:31   #6
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg rotet også med ovenfor/overfor (pinlig for et språkmenneske) helt til noen her inne (var det Scarlett?) som sa at ovenfor er det som har med fra/mot oven å gjøre, og vips! var det enkelt å huske regelen.

Vips, så gikk jeg fra null til to huskeregler på kort tid. Nå kan jeg til og med dobbeltsjekke hvis jeg skulle være i tvil.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 17:18   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurra, en huskeregel!

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Har du prøvd å skrive "aldri" uten L?


Huskeregler fungerer best inni hodet mitt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no