Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Manga - where to start?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-18, 16:22   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Manga - where to start?

Eg har lyst til å bestille nokre manga-bøker og lurer på kor det er bedt å starte?
Kva er bra og funker sjølv om ein ikkje tar alt av referanser til japansk kultur?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 17:15   #2
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Manga - where to start?

Jeg lurer på det samme. Hva er et bra utgangspunkt for en 11-åring? Tenker både på historier, og som inspirasjon til å tegne.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 19:49   #3
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Manga - where to start?

Tottoro er bra, blant annet. Heldige sjeler som bor i Oslo kan stikke innom Outland og kikke i hyllene, de har bra utvalg av diverse. Det er så utrolig stort utvalg, og manga kan være så mangt. Vår morbide 12 åring likte godt Re-zero. Lillebroren har sans for Adventure time.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 20:00   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Tja, manga er jo så mangt. Tenker du til deg selv, eller til barn? Jeg har tenkt til å begynne på en om Japans historie, den er i tre deler. Skal se om jeg finner lenke.

HP: Her i huset har One Piece vært favoritten. One Punch Man også.

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Tottoro er bra, blant annet. Heldige sjeler som bor i Oslo kan stikke innom Outland og kikke i hyllene, de har bra utvalg av diverse. Det er så utrolig stort utvalg, og manga kan være så mangt. Vår morbide 12 åring likte godt Re-zero. Lillebroren har sans for Adventure time.

For å være litt nerdete: Manga er tegneserier man leser, anime er japansk tegnefilm. Så Totoro er ikke en manga (eller, hvertfall ikke opprinnelig. Det er vel gitt ut som manga om den i ettertid). Og Adventure Time er en amerikansk tegneserie. Men veldig kul da, og en stor favoritt her i huset også.

Ellers har du rett i at Outland har godt utvalg, i Kirkegata er nå hele underetasjen manga. Anbefaler et besøk. Serieteket på Grünerløkka Bibliotek har også mye manga til utlån. Deriblant den om Japan.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 20:06   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Denne var det!
https://en.wikipedia.org/wiki/Showa:_A_History_of_Japan

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 20:09   #6
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Manga - where to start?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


For å være litt nerdete: Manga er tegneserier man leser, anime er japansk tegnefilm. Så Totoro er ikke en manga (eller, hvertfall ikke opprinnelig. Det er vel gitt ut som manga om den i ettertid). Og Adventure Time er en amerikansk tegneserie. Men veldig kul da, og en stor favoritt her i huset også.

Ja, stemmer, jeg tenkte på Totoro i mangaversjon. Og AT er visst amerikansk, ja.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 21:33   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Eg har sett - og forelska meg i - Totoro. Derav ønske om å utvide litt. Eg var ein tur på Outland og kikka i hyllene, men det var så enormt mykje å ta av der. Derav Kor skal eg begynne-spørsmålet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 21:39   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Totoro som i tegnefilmen?

Den er nok veldig annerledes det mest vanlige av manga. Men det er jo litt som å spørre "tegneserier - where to start". Manga er jo ikke noe annet enn japanske tegneserier, og varierer like mye som andre tegneserier. Det er jo veldig greit å spørre på Outland, de har ganske god peil og kan lede deg i riktig retning.

Ellers fant jeg denne lista: https://bookriot.com/2016/08/26/book...ki-movie-fans/
Noe er japansk, og noe er ikke det, men det er hvertfall bøker og tegneserier som gir litt samme følelse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 23:25   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.052
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

HP: Her i huset har One Piece vært favoritten. One Punch Man også.

Begge de er populære hos Poden også. Dessuten My Hero Academia.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 23:29   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Begge de er populære hos Poden også. Dessuten My Hero Academia.

Ja, den også. Nå ser han på den som anime.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 15:48   #11
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Manga - where to start?

Mine favoritter er Chrono Crusade, Fullmetal Alchemist, Nausicaa of the Valley of the Wind (av Miyazaki, samme som har laget Totoro) og - selvsagt - Lone Wolf and Cub. Den siste er ganske voksen og jeg ville nok ikke gitt den til en 11-åring.

Men lillesøsters favoritt (fra 11 og opp) har alltid vært Naruto.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 15:50   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Jeg fikk ikke helt tak i Nokon; om du mente til deg selv eller til sønnen din? Og om du ville ha noe ala Totoro, eller bare generelle tips?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 16:13   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.476
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manga - where to start?

Min 15-åring liker noe med Titans. Attack on Titan? Attack of the titans? Husker ikke. De har på Outland. Jeg har også kjøpt noen sånne "learn to draw manga"-bøker på Amazon, det var populært.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 18:00   #14
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Manga - where to start?

Her går det i Dragon Ball. Veldig lettlest.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 18:11   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg fikk ikke helt tak i Nokon; om du mente til deg selv eller til sønnen din? Og om du ville ha noe ala Totoro, eller bare generelle tips?

Først og framst generelle tips og til meg sjølv. Eg er klar over at manga bare er eit anna ord for teikneserier, og at det er eit veldig åpent spørsmål. Men eg har lenge vore plaga med konsentrasjonsvansker, samtidig som eg saknar bøker. Dermed tenkte eg at eg kunne lese teikneserier og manga-etasjen på Outland har fascinert meg. Men då eg prøvde å kikke innom der blei eg bare overvelda og det gjekk opp for meg at eg må vite kva eg leiter etter før eg går tilbake.

Det er kanskje eit litt for åpent spørsmål. Men det eg eg ute etter er altså lesestoff til meg sjølv.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 18:13   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Skjønner! Da står anbefalingen min om den japanske historie-serien.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-18, 18:17   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manga - where to start?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skjønner! Da står anbefalingen min om den japanske historie-serien.

Det er notert!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no