Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Roman] Tips til god dystopi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-15, 11:41   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Roman] Tips til god dystopi?

Jeg har lest Oryx & Crake + et par til av Atwood, trilogien om Evv Lushon, The Road, ungdomsromanene Hunger games og Divergent. Jeg elsker sjangeren, men synes de beste bøkene er de som beskriver fremtidsscenariet så troverdige som mulig. Altså at vi ikke går over i sci-fi-/eventyrmodus.

Hvilken bok bør jeg gå for nå?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:45   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Du mente roman og ikke Roma, ja?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:47   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Jeg synes Jack Womacks Random Acts of Senseless Violence er veldig bra og veldig realistisk-skremmende.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:52   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 16
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Johan Harstad, Darlah?

Bing og Bringsværd: London 2084

Sofia Nordin, et sekund om gangen

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:57   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Ellers synes jeg David Mitchell er stor stas, og anbefaler både Cloud Atlas og The Bone Clocks, selv om de langt fra bare er dystopier. The Girl with All the Gifts (M.R. Carey) er også veldig bra, men synder kanskje litt mot noen av kriteriene dine. Jeg anbefaler den likevel, og særlig anbefaler jeg å vite minst mulig om den på forhånd.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:18   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.961
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Høsten av Jan Henrik Nielsen, den likte jeg godt. Den er ikke så veldig actionpreget, mer en roman.

Nå skal det sier at jeg får innmari vondt i den indre idealisten min av å lese dystopier, så det liker jeg ikke så godt. Derfor kan det hende tipset mitt blir på sidelinja, selv om det er en god bok.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:28   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.961
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Miraklenes tid var også interessant lesning, selv om jeg ikke anbefaler den like uforbeholdent som Høsten. Tankevekkende scenario.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 13:13   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Du mente roman og ikke Roma, ja?

He he, ja.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes Jack Womacks Random Acts of Senseless Violence er veldig bra og veldig realistisk-skremmende.

Den prøver jeg - den er ledig på biblioteket.

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Johan Harstad, Darlah?

Bing og Bringsværd: London 2084

Sofia Nordin, et sekund om gangen

Darlah leste jeg nettopp, glemte å ta med den. Den var for urealistisk til å fascinere og hadde veldig enkelt språk, men så er den jo også en ungdomsroman


London 2084 setter jeg på lista. De andre som foreslåes også.


Sist redigert av banana : 10-04-15 kl 13:30.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 13:16   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Luftslottet (eller andre) - jeg leste nettopp om en (ungdoms?)bok som var rød eller oransje utenpå, som fikk gode kritikker, som hadde en tittel bestående av ett ord, begynte kanskje på "L", og som jeg for mitt bare liv ikke kan komme på tittelen til. Noen forslag? Tror det var i denne sjangeren, men er usikker.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 13:54   #10
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Har du lest Children of Men av P.D. James? Jeg likte den godt, det samme gjorde 18-åringen min. Min fjortenåring digger dystopier, og likte veldig godt Red Rising (foreløpig kun lest første bok) av Pierce Brown. Jeg kan imidlertid ikke si om den møter kriteriene dine.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 14:00   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

He he, ja.

Jeg leter ofte etter bøker om steder jeg skal, men jeg syntes det var litt sært å forlange en dystopi. «En bok der Roma ligger øde og kakerlakkene hersker over byen!»

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 14:23   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leter ofte etter bøker om steder jeg skal, men jeg syntes det var litt sært å forlange en dystopi. «En bok der Roma ligger øde og kakerlakkene hersker over byen!»

Men ja, det var sånn jeg fant Harstads Buzz Aldrin, hvor ble det av deg .... Noen av elementene der kunne jo vært hentet fra en dystopi også.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 16:39   #13
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

The old man and the wasteland er kjempefin/trist/spennende. Ikke så lang, men vel verdt tiden.
Pure- triologien var god, verden etter atomkrig.
Wool av Hugh Howey tar for seg livet i en underjordisk silo
The passage av Justin Cronin, om man greier bøker med lange kapitler som bytter mellom flere hovedpersoner. Den bygger seg opp til en flott og episk historie der et eksperiment har skapt en vampyrrase som overtar verden og nesten utrydder menneskene.

Mest troverdig er nok the old man and the wasteland og Wool.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne

Sist redigert av slaraffen : 10-04-15 kl 17:08.
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:28   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes Jack Womacks Random Acts of Senseless Violence er veldig bra og veldig realistisk-skremmende.

Denne var tøff, ja. Det er ikke ofte jeg ligger våken av en bok, men mens jeg leste denne hadde jeg faktisk en kveld der jeg ikke fikk tankene på hendelsene i boka ut av hodet og slet med å sovne. Takk for godt tips!

Etter den har jeg lest Enheten av Ninni Holmqvist. Den gjorde også inntrykk. Kanskje pga. den stille måten den beskriver et utrolig kynisk samfunn på.

Nå begynner jeg på 104:roman av Cristopher F. B. Grøndahl, og deretter blir det London 2084 og Høsten som er anbefalt i denne tråden, tror jeg.


Sist redigert av banana : 26-05-15 kl 11:29.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:35   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.720
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roma] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ellers synes jeg David Mitchell er stor stas, og anbefaler både Cloud Atlas og The Bone Clocks, selv om de langt fra bare er dystopier.

Jeg hadde også tenkt å foreslå Cloud Atlas.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:38   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

The Bone Season av Samantha Shannon.

Kanskje ikke helt i sjangeren, men jeg leser for tiden Ben Aaronovitchs serie om Peter Grant. Anbefales varmt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 10:54   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Ett sekund om gangen av Sofia Nordin er ei fin, litt var bok om kva som skjer med ein 12-13-åring som er den einaste overlevende etter ein epidemi. Ho er marknadsført som ungdomsroman, men eg meiner ho er fin for voksne og. Det er ikkje ein typisk spenningsdystopi, men meir ein The Road-liknande dystopi.

Kan og tipse om ubok.no som hadde dystopi-månad i bloggmagasinet sitt i april i fjor. Her er redaktøren sine 10 anbefalingar: http://ubok.no/blogg/de-10-beste-og-...e-dystopiene-2

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:25   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.271
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

The Road har du sikkert lest?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 11:29   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

The Road har du sikkert lest?

Ja, både lest og sett som film. Jeg har litt å lese nå fremover, ser jeg, etter tipsene i denne tråden.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-15, 13:52   #20
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

The old man and the wasteland er kjempefin/trist/spennende. Ikke så lang, men vel verdt tiden.
Pure- triologien var god, verden etter atomkrig.
Wool av Hugh Howey tar for seg livet i en underjordisk silo
The passage av Justin Cronin, om man greier bøker med lange kapitler som bytter mellom flere hovedpersoner. Den bygger seg opp til en flott og episk historie der et eksperiment har skapt en vampyrrase som overtar verden og nesten utrydder menneskene.

Mest troverdig er nok the old man and the wasteland og Wool.

Jeg slenger meg på anbefalingen av alle de ovenstående, og i tillegg til The old man and the wasteland kan jeg anbefale The savage boy og The road is a river som også er en del av The wasteland saga.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no