Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Roman] Tips til god dystopi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-16, 12:49   #61
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

I USA er de veldig gode på å finne bøker som gir samme leseropplevelser som en annen. Om man vet tittelen på amerikansk kan man google feks fahrenheit 451 read-alikes. Evt Books similar to....
Eller norsk tittel likner på.
Pinterest har en del redd-alikes på dystopier ser jeg. :nettopværtpåkurs:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 13:04   #62
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg fikk nettopp Fordi overlevelse ikke er nok av Emily St. John Mandel. Jeg liker egentlig ikke dystopier, eller trodde ikke jeg gjorde det, men denne var veldig fin å lese, og har kvernet rundt i hodet siden jeg ble ferdig for en måned siden.

Denne er jeg halvveis i nå. Jeg synes det tok tid før jeg kom inn i det, men nå er jeg grepet. Jeg tror kanskje jeg må lese starten en gang til når jeg er ferdig, for å sette ting i en sammenheng.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 19:01   #63
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Kan Flowertown være noe for deg? Jeg satt med litt blandete følelser, men det er nok fordi dystopier ikke er helt min sjanger.

https://www.amazon.com/Flowertown-S-...rds=flowertown

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 12:27   #64
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Hmm. Den skal jeg kanskje prøve etterhvert. Jeg vender stadig tilbake til denne tråden når jeg er tom for lesestoff.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-16, 13:31   #65
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.751
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Denne er jeg halvveis i nå. Jeg synes det tok tid før jeg kom inn i det, men nå er jeg grepet. Jeg tror kanskje jeg må lese starten en gang til når jeg er ferdig, for å sette ting i en sammenheng.

Jeg hadde virkelig sansen for den.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 15:45   #66
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg tipser andre lesere av denne tråden om en ny bok av B. Andreas Bull-Hansen: Isak. Jeg gleder meg vilt!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-17, 18:42   #67
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.078
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Jeg leser nå Svermen. Skikkelig spennende!!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-17, 10:51   #68
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg leser nå Svermen. Skikkelig spennende!!

Jeg ble skuffet etterhvert av den.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-17, 14:00   #69
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tipser andre lesere av denne tråden om en ny bok av B. Andreas Bull-Hansen: Isak. Jeg gleder meg vilt!

Og ble så skuffet. Så inni hampen skuffet.

Denne anmeldelsen kan jeg slutte meg til: https://westbye.wordpress.com/2016/0...s-bull-hansen/

Makan til smørje med total islamangst som bakgrunnsteppe... Jeg burde ha fanget dette i de første bøkene jeg leste av ham også.


Sist redigert av banana : 04-07-17 kl 14:04.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-17, 14:30   #70
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.078
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg ble skuffet etterhvert av den.

Jeg ble ikke skuffet, men synes første halvdel klart var bedre enn den andre.

Har forretsten lest Tjenerinnens beretning av Atwood. Likte den godt med USA og Trump som bakteppe (derfor jeg fanget den opp). det ligger så mye mellom linjene av små detaljer og nyanser.

Likte også Menneskebarnet, som er den norske oversettelsen sav The girl with all the gifts. Enig i at slutten var god.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-18, 17:33   #71
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Blå av Maja Lunde har klistret seg til hjernen. Her jeg er for øyeblikket, i et tørt, tørt Europa, gjør den enda mer inntrykk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-19, 12:04   #72
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.919
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Noen som vet om The old man and the wasteland er oversatt til norsk?

Eller Flowertown?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-19, 13:01   #73
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Roman] Tips til god dystopi?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg leser nå Svermen. Skikkelig spennende!!

Frank Schatzing? Nuvel. Deler av boka foregår akkurat der jeg er vokst opp på kysten av Nordmøre. Forfatteren har åpenbart... snakket med noen som har vært på ferie der en gang, i beste fall.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no