Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til niåringen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-18, 22:56   #1
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Boktips til niåringen?

Årets Sommerles nærmer seg med stormskritt, og niåringen er gira. Hun leste som en helt i fjor, og trofé-fangsten ga mersmak. «Problemet» er bare at det som var gøy i fjor, er veldig oppbrukt. Hun har lest alt av Gutta i trehuset, Detektivbyrå nr 2, Kaptein Supertruse og LasseMaja. Harry Potter er vi i gang med, de leser vi sammen. Hun har den første Kattekrigerne-boka, men har ikke vist noen større interesse for den foreløpig. Jeg satser på at hun blir ivrig nok i poengsankingen til at den blir lest. Men, vi trenger flere tips! Jeg husker på ingen måte hva jeg leste da jeg var ni. De bøkene jeg kan huske at jeg likte, passer ikke nødvendigvis akkurat nå. Hva liker/likte deres niåringer å lese?

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-18, 23:14   #2
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.383
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Her er det bare Kattekrigerne som gjelder for tiden. Jenta vår (snart ti år) leser hvert ledige øyeblikk.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-18, 23:19   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.344
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Arne Svingen - Verdens farligste gjeng
Bjørn Sortland - Kunstmysteriene

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-18, 23:32   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.777
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Min niåring holder på å sluke Maze Runner-serien av James Dashner. Den er visst superspennende og han lå våken til midnatt tidligere denne uken fordi han ikke klarte på legge boken fra seg og leser mens han spiser frokost. Han har også nylig lest Ready Player One (Ernest Cline) som han syntes var veldig spennende. Tidligere har han lest bl.a. ungdomsserien til Terry Pratchett (begynner med Skrellingene) og bøkene om Percy Jackson (Rick Riordan).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
Storebror desember 08

Lillebror mars 11
Lillesøster januar 13
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-18, 23:33   #5
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.795
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Tredjeklassingen min har hatt dilla på Amuletten-serien. Har kommet 7 bind så langt. Det er tegneseriebøker, så gir bra uttelling på sidetallregistreringen i sommerles

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 00:41   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.209
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Kommer hun først på Kattekrigerkjøret så er hun reddet for lang tid framover. Alle mine har vært der, og 07-jenta og venninnene hennes leker kattekrigerne når de er sammen. Det har vært på sitt største fra niårsalderen og framover. Så lurt å presse litt på der. I fjor, da jenta mi var ni, ble hun veldig oppslukt av boka "Ishavspirater" av Frida Nilsson. "Lars er lol" har alle mine tre likt, den gjorde inntrykk, og guttungen innrømte at han gråt litt av den også.

Guttungen slukte "Luridiumstyven" og de to oppfølgerne, av Bobbie Peers. Vindeltorn og Maretorn, av Tone Almhjell har også slått an hos mine.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-05-18 kl 00:47.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 08:57   #7
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.423
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Den mørke materien, triologi
Den uendelige historien
Den hemmelige hagen
Hobbiten
Bestefar på rømmen
Narniabøkene

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 16:28   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

http://www.halvgudene.com/Halvgudene/Om_bkene.html

Snupps har lest og hørt disse bortimot 10 ganger siste året.
KriseKristine, har hun lest dem?
Roald Dahl og Astrid Lindgren har hun sikkert lest?

Jeg tror jeg leste Fem-serien, Hardyguttene, Frøken detektiv og egentlig alt annet jeg kom over i den alderen.


Sist redigert av Timar : 26-05-18 kl 17:02.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 16:51   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.961
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Luridiumstyven og de to andre bøkene i serien koser vi oss med sammen, kan leses alene også. Verdens verste gjeng av Arne Svingen har han lest selv - morsom.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 17:21   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.383
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

http://www.halvgudene.com/Halvgudene/Om_bkene.html

.

Halvgudene, ja! Det var de bøkene som satte i gang leselysten for alvor hos vår jente. Hun leste dem to ganger før hun gikk løs på Kattekrigerne.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 22:31   #11
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Samme forfatter som Sommerles-historiene? Denne skal jeg nok klare å selge inn.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-18, 23:15   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Min niåring ligger visst året bak din, for han er ikke ferdig med gutta i trehuset, har en bok eller to igjen, har bare lest en av en pingels dagbok så den står på planen i år, detektivbyrå nr 2 har han heller ikke lest mer enn et par av, har et par liggende på vent til juni, men lassemaja tror jeg han ble "ferdig" med i fjor.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 03:09   #13
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.831
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Niåringen her leser Krise-Kristine og Vilma skoledilla for tiden. Vært igjennom flere av de du også nevner. Må bunkre opp til sommerles vi og!

Flere fine tips her:
https://www.xn--slvberget-l8a.no/Anb...r-3.-4.-klasse

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 04:29   #14
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.267
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Clue-serien?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 07:57   #15
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Mirakel
Hei det er meg, absolutt ukyssa, supersommer, happy ending (Oda-serien)
Dustedagboka-serien
Max-Uflaks-serien

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 12:13   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Clue-serien?

Denne leste snuppa mi da hun var i den alderen, og hun er slett ingen lesehest.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 15:26   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Clue-serien er fin. Burde passe midt i blinken mtp de bøkene hun har lest.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 16:00   #18
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.988
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Gutta i trehuset og Lassemajas, samt Detektivbyrå nr 2 er hitene her i huset. Ellers leser hun nesten utelukkende faktabøker, gjerne om naturen eller berømte kunstnere/musikere.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-18, 16:38   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.078
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Gregor i underlandet

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-18, 11:26   #20
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.583
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boktips til niåringen?

Ville har akkurat gått fra Detektivbyrå nr 2 til Clue, så jeg slutter meg til det forslaget. (Det kommer forresten en ny nr2-bok denne uka, så jeg).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no