Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-11, 13:26   #1
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Atte... er det det samme?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:11   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Nei

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:18   #3
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Vaniljeekstrakt er basert på ekte vanilje, medan essensen er kunstig.

Vaniljeekstrakt er vanvittig mykje betre på smak!

Les her f.eks. (tilfeldig googla link. )

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:26   #4
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Ja, jeg har fått tips om å da bruke ekte vaniljesukker isteden for ekstrakt heller. Så da prøver jeg det.
Hvor selger de ekstrakt i butikkene? Jeg har fått tips om nettside, men selges den på apotek feks?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:30   #5
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Helsekost har vanligvis i allefall. Både ekstrakt og vaniljepulver, eg bruker dei to litt om kvarandre. Kanskje på apotek og. Er uansett billigare å bestille på nett men da tar det jo tid. :]

Godt utstyrte matbutikker har kanskje? Har aldri sett i vanlig butikk men eg vanker mest på Rema og der har dei det ikkje.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:31   #6
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Helsekostbutikker.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:32   #7
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Du kan lage sjølv forresten!
Her eller her. Det må eg sanneleg prøve ein dag.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 18:17   #8
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Takk for tips. Jeg skal jammen teste dette ut.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:51   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Jeg kjøpte på Ica (Rimi?) Middelthon på Tasta for mange herrens år siden, men de har visst sluttet med amerikanske varer for lenge siden så jeg har ikke vært der siden. Meny har jo endel amerikanske varer, men jeg har ikke sett vaniljeekstrakt der. Men det går an å lage selv ja, og i helsekosten selger de RENT vaniljepulver (faktisk på Meny Stadionparken også, jeg så det i forrige uke). Det er altså ren pulverisert vaniljestang, helt sort. Dyrt, men det er jo ganske drøyt i bruk da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:16   #10
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kjøpte på Ica (Rimi?) Middelthon på Tasta for mange herrens år siden, men de har visst sluttet med amerikanske varer for lenge siden så jeg har ikke vært der siden. Meny har jo endel amerikanske varer, men jeg har ikke sett vaniljeekstrakt der. Men det går an å lage selv ja, og i helsekosten selger de RENT vaniljepulver (faktisk på Meny Stadionparken også, jeg så det i forrige uke). Det er altså ren pulverisert vaniljestang, helt sort. Dyrt, men det er jo ganske drøyt i bruk da.

Da er det bedre å kjøpe vaniljestenger og pulverisere selv altså. Eller kjøpe tørrsleffs. Det pulveret er jo sviiiindyrt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:58   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Da er det bedre å kjøpe vaniljestenger og pulverisere selv altså. Eller kjøpe tørrsleffs. Det pulveret er jo sviiiindyrt.

Tørrsleffs er det jeg bruker nå, det er veldig godt men ikke ren vanilje. Men hvordan gjør jeg det selv med vaniljestenger og pulverisering da? Skraper ut innholdet og lar det tørke i noen døgn? Eller knuser hele stengene i food processor og lar det tørke? Jeg har aldri gjort det før, kun brukt ferske, men da bruker jeg det jo med en gang og det er jo litt fuktig. BLIR det egentlig så mye billigere? Man får jo ikke all verdens ut av de stengene heller. Og en liten slik boks har i hvert fall vart en stund når jeg har kjøpt den.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:59   #12
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Knuser, tørker og pulveriserer. Bruker morter, men du kan sikkert bruke kjøkkenmaskin og. Det tørker veldig fort.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:23   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Fantastisk, tusen takk for tips! Jeg skal prøve dette. HELE vaniljestengene altså? Greit å slippe den kjipe skrapejobben.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:42   #14
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaniljeekstrakt vs. vaniljeessens

Jeg tror ikke jeg har engasjementet til å lage det selv hvis jeg kan kjøpe ferdig...
Men jeg skal sjekke på Meny til helgen. Takk for tips!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no