Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hjelp til slektsforskning?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-18, 19:56   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til slektsforskning?

Jeg vet det ligger tråder ute om dette fra før, men jeg vil gjerne høre om det er noen som har noen nye og gode tips til å grave frem slekta. Jeg holder på inne på MyHeritage, selv om jeg vet at dette kanskje ikke er det beste stedet. Jeg har ingen planer om å betale for det.

På mamma sin side har jeg slektsbok for begge besteforeldrene mine. Der kommer jeg langt tilbake. På pappa sin side derimot er det vanskelig å finne noe lenger enn tippoldeforeldre mine. Pappa vet lite, men jeg har fisket litt i dag. På mannen sin side finnes det mye på mange, men jeg kommer ikke videre på bestefaren hans for eksempel. Men jeg har funnet ut at han var et pleiebarn, tatt inn av noen som tydligevis ikke hadde egne barn. Men det stopper der. Vi har en mistanke om at han var same, men jeg kommer altså ikke videre. Det er så frustrerende å ikke komme videre.

Så hvis noen har noen tips så hadde jeg satt pris på det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-18, 21:36   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Det lure er ofte å starte ved dåpen til den siste personen man vet noe om. Finner man den, står foreldrene normalt der, med fødselsdato og -sted. Så kan man lete opp dåpen deres, og nøste videre bakover. Gamle kirkebøker finner du på Digitalarkivet.

Vær obs på at navn kan staves ulikt i ulike kilder, og finner du et bryllup eller en konfirmasjon og ikke dåpen, er fødselsdato noen ganger feil oppgitt der. De gir likevel også fine ledetråder.

Ja, og husk at du må dobbeltsjekke ALT på MyHeritage mot kirkebøker før du tar det for god fisk.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 00:34   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Det beste stedet å begynne etter my heritage eller geni er gode bygdebøker.
Da får man mye gratis. En del bygdebøker er scannet og ligger på nb, men bibliotek kan også bestille inn så du kan låne.
Det fine med bygdebøker er at mange av dem i tillegg til slektsoversikter også har med historie om gårdene og grendene og til tider annen info om personene.

Etter det er det folketellinger og kirkebøker som må tråles. En del kirkebøker er digitalisert slik at man kan søke fram opplysninger. Mange finnes bare scannet. For små sokn er det greit å lete, litt verre for store sokn.

Mormonerne har også bra søkemotor familysearch.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-18, 00:53   #4
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Når jeg fikk stopp i min forskning, kom jeg i kontakt med en som driver med det på fulltid. Plutselig hadde jeg hele slekta mi tilbake til 1200-tallet.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-18, 15:37   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Jeg fikk veldig god hjelp på slektsforum, jeg la inn et innlegg det i natt, og når jeg stod opp hadde en snill person funnet frem til slekta til bestefaren til mannen. Nå trenger jeg bare litt mer info for å komme meg videre i pappa sin slekt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-18, 23:52   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

I folketellingene står det etnisitet, i alle fall i de traktene der det fantes forskjellige etnisiteter. Oldefaren min sine foreldre snakket dårlig norsk, og det står notert i folketellingene.

Og ja, på MyHeritage står det mye rart som ikke må tas for god fisk. Jeg kan følge slekta til barna mine (via mannen) tilbake til 800-tallet, men om det stemmer er jo en annen sak. Og da har vi vært innom det meste av kjente vikinger og engelske, tyske og franske kongelige

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-18, 00:28   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Jeg fant ut at det var ikke noe sameblod i familien til mannen, enn så lenge. Men oldemoren hans var kven.

I løpet av en time gikk jeg fra å ikke vite noe annet om oldemoren min enn hva hun het og at hun døde ung, til å finne frem til slektsgården hennes her på Romerike. Takket være noen utrolig hjelpsomme folk på Arkivverket. Jeg skjønner ikke at de får det til.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-18, 09:11   #8
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp til slektsforskning?

Det er en del år siden jeg drev med dette, men da fikk jeg utrolig god hjelp på Statsarkivet. Det jobbet noen sjeler der som var utrolig flinke, og fant ut det meste. Vet ikke om alt er digitalisert nå og lagt ut på nettet nå?

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no