Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 12:03   #1
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Jeg har tenkt til å bruke Schakenda sin bolleoppskrift som utgangspunkt for aniskringler til i morgen. Jeg har tenkt å kaldheve over natten.

Nå er jo Schakenda sin oppskrift i utgangspunktet en sånn halvveis kaldheving (bare kalde ingredienser), men som skal heve i noen timer på kjøkkenbenken. Hvis jeg vil kaldheve over natten i en bod som holder rundt 10 grader, bør jeg da redusere gjærmengden?

Det blir vel snakk om ca 8 timer heving ved 10 grader i stedet for 2-3 timer heving ved 24 grader...

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 12:08   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Aniskringler! Det må jeg også bake snart.

Jeg kaldhever alltid, og hvis jeg skal kaldheve over natten reduserer jeg gjærmengden noe, ja. Ikke vet jeg om det er riktig, men det funker veldig bra.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 15:27   #3
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Nja, det med kalde ingredienser gjelder brødoppskriftene, men ikke bollene. Der skal man faktisk varme melken. Utover det aner jeg jo ikke da, vi kjøpte Kenwood Major denne uken, og har bare prøvd oss på valnøttbrød til nå.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 15:47   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nja, det med kalde ingredienser gjelder brødoppskriftene, men ikke bollene. Der skal man faktisk varme melken. Utover det aner jeg jo ikke da, vi kjøpte Kenwood Major denne uken, og har bare prøvd oss på valnøttbrød til nå.

Den oppskriften jeg bruker, kaldheving, gjelder bollene også. Eller, kanelknutene.

Men om det skal stå hele natta, så kan det helt sikkert reduseres med 1/2 pk gjær i stedet for 1 pk?

Jeg bruker denne:


1 kg hvetemel
½ l h-melk (kald)
150 g sukker
15 g salt (dette gjør bollene litt salte - du kan gjerne bruke 1-2 ts i stedet)
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær (for søt gjærbakst)
150 g smør i terninger

1 pisket egg til å pensle med

Ha alle ingrediensene minus smøret i bakebollen, og la det elte i 15 minutter. Ha i smøret og la det elte i ytterlige 15 minutter. Legg plastikk over bollen og la det heve til dobbel størrelse i romtemperatur (det skal ikke stå i trekk). Det kan ta litt tid før det begynner å heve, så vær tålmodig! I følge Schakenda er det bedre at den får tid til å heve seg og få riktig luftig deg enn hurtigheving - baderomsgolv er fy-fy.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 15:58   #5
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Jeg bruker samme som Nessie, med kalde ingredienser. Prøver med litt mindre gjær!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 16:26   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Jeg bruker ikke en halv pakke en gang når jeg kaldhever noen timer, men det er mulig det er annerledes med disse bollene. En halv pakke er sikkert mer enn nok når du skal kaldheve såpass mange timer.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:00   #7
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Det er sikkert flere oppskrifter, men i den som står i den første boka hans skal ihvertfall melken varmes opp. Jeg vet ikke om kanelknuteoppskriften er en annen, men sånn ellers er det den samme hvetebolleoppskriften med diverse variasjoner. Jeg har stussa mye på akkurat det der, for det strider jo mot omtrent alt annet han skriver i boka.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 17:27   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheve bolledeig over natten - Schakenda

Når jeg kaldhever bruker jeg litt mindre gjær enn vanlig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no