Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Hvor gammel må det eldste barnet være når man reiser alene utenlands?
Alle må ha flyttet ut 4 5,26%
Over 20 6 7,89%
20 3 3,95%
19 1 1,32%
18 41 53,95%
17 9 11,84%
16 11 14,47%
15 1 1,32%
14 0 0%
13 (og under) går bra i en uke 0 0%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-19, 22:50   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes det er helt annerledes å la en ungdom flytte på hybel selv i et miljø der flere da bor på hybel enn å la dem disponere et helt hus der jeg har mine ting over lengre tid i et miljø der mange leter etter et sted å ha fest.

Ja helt enig, det kan overhode ikke sammenliknes mener jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 08:23   #42
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Vi bor i et lite boligfelt in the middle of nowhere. Jeg har på disse ti årene aldri hørt om et eneste tilfelle av alene-hjemme-fest. Jeg hadde ikke vært bekymret for fest om vi var borte.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 08:23   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg flytta hjemmefra da jeg var femten, men basert på politiet i Oslos erfaringer med ungdom som er alene hjemme ville jeg vel drøyet en god stund før jeg dro en uke vekk fra barna.

Ser for meg at guttene mine kan være alene hjemme en natt eller max to til sommeren, (da er de 13 og 16), men ikke uten å vite at jeg har voksen familie som kan droppe innom for å sjekke at ting er som de skal, og ikke minst som kan rykke ut på kort varsel om det skulle komme situasjoner det behøvdes voksenhjelp for å håndtere.

Husk på at politiet ikke ser alle de gangene det går bra, så hvor ofte det går galt, sammenlignet med hvor ofte det går bra, er det ingen som vet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 08:36   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Mannen og jeg planlegger stadig alle turene vi skal på når ungene blir store.
Hadde det ikke vært for samfunnet rundt kunne vi sikkert reist fra dem mye før.
De er fullt ut istand til å mestre det. Men det er i liten grad sosialt akseptert.
Vi bor slik at festing ikke er en problemstilling. Da ville det stilt seg annerledes.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 08:55   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Husk på at politiet ikke ser alle de gangene det går bra, så hvor ofte det går galt, sammenlignet med hvor ofte det går bra, er det ingen som vet.

Uhm, nå skjønner jeg ikke helt hva du vil kommunisere? At det ofte går greit, lissom?

Når forebyggende politiavdelinger går ut igjen og igjen og igjen og igjen i mediene og nærmest trygler foreldre om ikke dra fra ungdommene sine i helgene, så synes jeg det er greit å høre etter egentlig. Selv om det ofte går bra. Jeg bruker bilbelte når jeg kjører og har røykvarsler også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:11   #46
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Uhm, nå skjønner jeg ikke helt hva du vil kommunisere? At det ofte går greit, lissom?

Når forebyggende politiavdelinger går ut igjen og igjen og igjen og igjen i mediene og nærmest trygler foreldre om ikke dra fra ungdommene sine i helgene, så synes jeg det er greit å høre etter egentlig. Selv om det ofte går bra. Jeg bruker bilbelte når jeg kjører og har røykvarsler også.

Joda, det er klart, det er lurt å være på den sikre siden. Det jeg mener er bare at hvis det er utrykninger til sju ungdomsfester samme kveld så er det veldig mye, men hvis det er 500 ungdommer som er alene hjemme samtidig, 24 av dem har fest, og sju av disse festene kommer ut av kontroll, så er det likevel ikke så mange. Men det vet vi jo ikke, vi får jo aldri høre om de 476 som ikke har fest, og aner ikke hvor mange ungdommer som faktisk er alene til enhver tid.

Det vi vet litt mer om er hva slags barn vi selv har, og hvilket miljø de vanker i, selv om man selvsagt kan bli lurt der også.

Spørsmålet er bare hvor man skal la sikkerhetsnivået ligge, og hvilke begrensninger man skal pålegge ungdommene, basert på statistikk og hva man vet om dem, og hvor man bor, ikke minst. Det blir en vurderingssak.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-01-19 kl 09:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:25   #47
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det bare handler om hvor mye man stoler på eget barn. Andre kan få nyss om at noen er alene hjemme og komme uoppfordret. Det er selvsagt mye mer stas å ta over hjemmet (som i huset) til noen enn hybelen til noen.

Det er akkurat den som bekymrer meg. Og det faktum at særlig 16-åringen sover veldig tungt, så han er jeg redd kunne sove gjennom røykvarsleruling.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:40   #48
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg har en 16-åring, og vi venter et par år tenker jeg. 18 høres fint ut. Ikke fester han, ikke har det vært noe annet "tull" men jeg hadde ikke turt det enda. En uke er for lenge.

Når det er sagt, jeg var en uke alene hjemme når jeg var 14, det gikk bra. Flyttet på internatskolen etter ungdomsskolen, det gikk fint det også. Men jeg har også gjort noen erfaringer som ungene mine skal slippe å få håper jeg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:43   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kommer ikke til å la det skje mens barna bor hjemme. Dvs; jeg kan sikkert la eldstemann passe de to yngste når han er 22 og de er 12 og 17.

He, he. Mens jeg ikke har planer om å ha ungene boende hjemme lenger når de er 22.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:53   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Det kan godt hende at det er annerledes i Oslo-området, men jeg tenker at når politiet er så tydelig, særlig i deler av byen, på at det er utrolig viktig å ikke utsette 15-18-åringer for den potensielle belastningen det er å være alene i helger uten voksenoppsyn, så skal i hvert fall ikke jeg være den naive vestkantmammaen som dro på Høttah og lot gullungen være alene hjemme. Jeg kjenner veldig snusfornuftige ungdommer som skulle være hjemme med 4 kompiser og se film og spise pizza, og 30 min senere ble huset fullt av trashers som bare hadde sett via via på snap at her var det muligheter. Heldigvis fulgte naboene med.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:55   #51
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Foreløpig er det for tidlig for meg å si når det vil være greit å la mine være alene ei uke. Det kommer an på hvor ansvarsfulle de er og når de selv føler seg klar, blant annet. Men på ett eller annet tidspunkt må de uansett greie seg selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:59   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Nettopp Candy.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det vi vet litt mer om er hva slags barn vi selv har, og hvilket miljø de vanker i, selv om man selvsagt kan bli lurt der også.

I noen områder av Oslo handler det ikke om miljø man vanker i, men miljø man har rundt seg. I min sønns klasse f.eks. så er det ingen av hans venner som kunne tenke seg å lage fest når foreldrene er borte. Men det er mange rundt dem, som de slett ikke vanker med, men som kunne hørt et rykte: "Daniel er alene hjemme i helgen, vi bestiller litt sprit og overrasker ham! Vi inviterer med oss gutta fra fotballen!" - som går på fire ulike skoler i nærheten, og igjen sprer ordet til sine venner. En av dem man kjenner best ringer på, plutselig var fem på besøk, som igjen slipper inn fem til som ringer på, som ringer sine venner som ringer sine venner og vips! ute av kontroll.

I og med at slike fester skjer igjen og igjen (i tillegg til de festene som skjer med foreldrenes velsignelse) så ser man jo at mange vurderer borti natta feil. Og mange av dem tenker jo at "politiets oppfordring gjelder jo ikke oss!"



(og nå snakker jeg selvsagt om vanlige ungdomsmiljøer i Oslo, i og med at det er her spørsmålet gjelder, ikke grenda huttiheita hvor det bor tre ungdommer i en 18-timers radius)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:04   #53
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nettopp Candy.


I noen områder av Oslo handler det ikke om miljø man vanker i, men miljø man har rundt seg. I min sønns klasse f.eks. så er det ingen av hans venner som kunne tenke seg å lage fest når foreldrene er borte. Men det er mange rundt dem, som de slett ikke vanker med, men som kunne hørt et rykte: "Daniel er alene hjemme i helgen, vi bestiller litt sprit og overrasker ham! Vi inviterer med oss gutta fra fotballen!" - som går på fire ulike skoler i nærheten, og igjen sprer ordet til sine venner. En av dem man kjenner best ringer på, plutselig var fem på besøk, som igjen slipper inn fem til som ringer på, som ringer sine venner som ringer sine venner og vips! ute av kontroll.

I og med at slike fester skjer igjen og igjen (i tillegg til de festene som skjer med foreldrenes velsignelse) så ser man jo at mange vurderer borti natta feil. Og mange av dem tenker jo at "politiets oppfordring gjelder jo ikke oss!"



(og nå snakker jeg selvsagt om vanlige ungdomsmiljøer i Oslo, i og med at det er her spørsmålet gjelder, ikke grenda huttiheita hvor det bor tre ungdommer i en 18-timers radius)

Mens der jeg bor i Oslo er ikke dette et problem som har blitt formidlet til oss.

Vi lot eldste være hjemme alene en helg da han var 16. Alle var alene fra lørdag til søndag i sommer. Da var de 13, 15 og 19.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:13   #54
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Mens der jeg bor i Oslo er ikke dette et problem som har blitt formidlet til oss.

Vi lot eldste være hjemme alene en helg da han var 16. Alle var alene fra lørdag til søndag i sommer. Da var de 13, 15 og 19.

Mulig jeg bommer helt på hvor du bor, men var sikker på at dere er under Forebyggende Manglerud (og Stovner), de er svært klare i sine generelle oppfordringer.

Det er ikke noe særlig issue i den fattige bydelen mine unger går på skole i, men det er et stort problem i den styrtrike bydelen vi bor i, og så vanntette er altså ikke de bydelsgrensene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:17   #55
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Vi har begynt å snakke om det, men jeg er ikke helt klar for det enda. Hun på 16 er komfortabel med å være hjemme alene, men ikke han på 14. Dessuten har vi de to minste vi må ordne barnevakt til uansett, men kanskje om 2-3 år. Da har vi 20-års bryllupsdag, og eldste er nesten 19, det kan jo være en fin anledning egentlig.

4 av søsknene våre og begge foreldrene våre bor i umiddelbar nærhet om det skulle være noe. Jeg er litt bekymret for brann, men vi har forholdsvis nytt hus og mange brannvarsler, så jeg tror de skal klare å våkne om de begynner å ule.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:23   #56
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Mine var alene hjemme i helgen første gang da de var 13 og 15. De har vært alene en eller to netter i helgene flere ganger etter det. Storesøster var også alene hjemme en kort periode i sommer (da var hun 17).

Storesøster kunne glatt vært alene hjemme en uke fra hun begynte på videregående. Med lillesøster er jeg litt mer usikker simpelthen fordi hun ville vært mer usikker (og ikke spist noe annet enn cornflakes), men om det hadde vært en god grunn til det så hadde hun klart seg fint.


Vi bor i et strøk der dette med ukjente som kommer for å feste ikke er noe stort problem, men jeg hadde nok hatt den lille usikkerheten med meg.


Som mange andre her flyttet jeg på hybel på videregående og det tror jeg mine to hadde klart helt fint også, selv om jeg nok hadde foretrukket at de hadde delt med noen. Men det er forskjell på å klare seg fint på en hybel og å skulle sitte med ansvar for et hus i 16 årsalderen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:23   #57
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Er det i første omgang et helgeproblem med slike husødeleggelser? Ville dere som forholder dere til politiets anbefaling vært komfortabel med å la en fornuftig tenåring være hjemme alene i ukedagene? (Gitt at ungdommen selv var komfortabel med det og man ellers tenkte at det var greit, så klart.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:27   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det i første omgang et helgeproblem med slike husødeleggelser? Ville dere som forholder dere til politiets anbefaling vært komfortabel med å la en fornuftig tenåring være hjemme alene i ukedagene? (Gitt at ungdommen selv var komfortabel med det og man ellers tenkte at det var greit, så klart.)

Ja, altså, jeg ville i og for seg latt de store være alene en helgenatt også, meni «alene» ligger allikevel føringen om at de har sin tante fem minutter unna, og besteforeldre og onkel ti minutter unna. Med dropin- og standbyinstruks.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:28   #59
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er nifst hvor lite selvstendige ungdommene blir oppdratt til å være.



Det at man ikke ønsker at en sekstenåring skal være alene hjemme en uke, trenger da ikke handle om at man har "oppdratt han til å ikke være selvstendig". Min sekstenåring kunne både rydde, vaske (seg selv og opp) og lage mat selv, men jeg ønsker likevel ikke at han skal ha ansvar for et hus og evt. venner som garantert finner ut at han er alene hjemme en hel uke. Vi har ikke besteforeldre i gangavstand, og da ønsker jeg at vår barn skal være ansvarlige for huset alene i en hel uke hvis vi er langt borte. Politiet anbefaler heller ikke at så unge ungdommer er alene hjemme så lenge, forresten. Å flytte på hybel som sekstenåring er noe annet, mener jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:01   #60
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Her har jeg (heldigvis) ikke hørt om "trashers". 18-åringen har hatt fest uten oss hjemme, men da planlagt og med kun inviterte gjester. Det har gått rolig for seg. Vi bor i rekkehus, og naboene hadde knapt hørt at det var folk her. Jeg har hørt om en eneste fest som kom ut av kontroll i området her, men da var det den unge damen som selv inviterte. Foreldrene satt på hytta og så i app hvor mange ganger ytterdøra gikk opp og igjen. Da ringte de naboen, og festen tok brått slutt.

Jeg tror det er preventivt at det går få busser, er langt til busstopp med hyppigere avganger, vi bor i rekke, så det tar ikke lang tid før naboene er på døra (vi fikk naboklage da vi så "Polarekspressen" med surround, liksom ...). Jeg hadde ikke latt ungdommene være alene om vi bodde i strøk der politiet var så klare i anbefalingene sine som det dere beskriver. Ungdommene er likevel instruert til å ringe politiet øyeblikkelig om det dukker opp uvedkommende når de er alene.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no