Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan koke grønnsaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 16:01   #1
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan koke grønnsaker?

Vil gjerne ha tips og råd om hvordan dere koker de ulike grønnsakene jeg. Mye vann, lite vann, lokk, ikke lok, hvor lenge osv

Har som regel kokt med mye vann og uten lokk men tror det er feil på mye av grønnsakene....???

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 16:09   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Vi bruker å dampe vi, har kjøpt gryte på IKEA. Kjempelett!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:04   #3
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Vi bruker å dampe vi, har kjøpt gryte på IKEA. Kjempelett!

Hørtes kjekt ut. Egen kjele da, ekstra lag i bunn til vann liksom?.

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:10   #4
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Det er en sånn:


Med en sånn oppi:



Vann i gryta opp til der hvor innsatsen "begynner".

Veldig greit. Tror vi begynte å bruke de fordi jeg leste et aller annet sted at det holdt bedre på vitaminenen. Vet ikke om det stemmer.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:19   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Man koker opp vann.
Når det koker heller du oppi grønnsakene.
Lar de få et oppkok og kok de i et par minutter.
Slik.. ferdig!

Jeg liker best å wok'e jeg da.. eller smørdampe.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:21   #6
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Man koker opp vann.
Når det koker heller du oppi grønnsakene.
Lar de få et oppkok og kok de i et par minutter.
Slik.. ferdig!

Slik gjør vi det også!! Men dampkjelen fra Ikea - den så smart ut!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:31   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Damper grønnsakene i samme kjelen som det er bilde av.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:06   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Damper som regel grønnsakene vi også. Men vi har gryter som vi kan vakumkoke med, og da koker vi grønnsakene uten vann. Da blir de passe møre, og smaker kjempegodt

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:08   #9
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Koker ofte grønnsaker i mikrobølgeovnen. Da bevares næringsstoffene på linje med dampkoking.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:09   #10
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Vi koker, men kun noen få minutter slik at de holder seg sprø. Noen grønnsaker koker vi litt lengre pga. lillegutt og tygging og slikt. Broccolig og broccoli skal ikke koke, men kun trekke.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:51   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Gjør som de over, damper, og vi gjøre av og til i mikroen også:

Legger i en skål, pittelitt vann, lokk over og noen min på full styrke!
Voila!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:58   #12
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Man koker opp vann.
Når det koker heller du oppi grønnsakene.
Lar de få et oppkok og kok de i et par minutter.
Slik.. ferdig!

Jeg liker best å wok'e jeg da.. eller smørdampe.

Ja slik gjør jeg det og, men synes egentlig ikke grønnsakene blir veldig gode av å koke de i vann (men har nok kokt ihjel endel og ) Må nok kjøpe meg en dampkoker ja
Bruker endel wok og, men passer ikke til alt.

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:33   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Ja jeg har også litt lyst på en slik gryte sånn at jeg kan dampe dem

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 14:05   #14
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.851
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Hvis du koker skal du ha lite vann og bruke lokk. Kok opp vannet før du legger i grønnsakene.

Vi mikrer gjerne. Deler grønnsakene i passende biter, legger i skål og har i bittelitt vann. Sette på lokk og mikrer bittelitt.

Damping er bra. Om du ikke har en egen dampgryte, kan du kjøpe damprist til å legge i vanlige gryter. Litt vann i bunn av gryta og grønnsakene oppå damprista. - Vi har en hel samling av damprister, for svigersene mine kjøper inn en ny nesten hver gang de er her. SÅ vanskelig er det å finne fram i mine kjøkkenskuffer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:18   #15
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Jeg damper dem over potetgryta.
Dersom jeg koker, så koker jeg opp vannet først, så legger jeg grønnsakene nedi, det samme gjør jeg med potetene. Dette for å bevare vitaminene osv best mulig Jo mindre tid de ligger i vannet, jo mer vitaminer

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 13:57   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Kok opp LITT vann, bare et par cm, ha i salt og gjerne litt smør eller olivenolje. Del grønnsakene opp og ha i et som trenger mest tid først (gulrot og andre røtter først, deretter blomkål, bønner, sukkerter osv). Jeg koker det lynkjapt, det skal ha litt tyggemotstand og være mørt samtidig. Jo mindre biter, jo mer smak og jo fortere går det. God effektivisering av matlagingen.

Det verste du kan gjøre mot grønnsaker er å koke dem hele lenge i usaltet vann. Da blir de vasne, smakløse og i grunnen temmelig uspiselige. Mye av manges avsmak mot grønnsaker ligger her, i de helkokte blomkåler, gulrøtter og kålrøtter. Det smaker jo helt JÆVLIG med helkokte gulrøtter. Det utterste blir vassent og bløtt, lenge før den tykkeste delen er kokt. :fy: det burde vært forbudt å gjøre sånt mot grønnsaker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:27   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan koke grønnsaker?

Vi har en dampkoketing i bambus, slik stable-sak som vi bruker.
Vi damper alt av grønnsaker i den, tar ikke lang tid i det hele tatt!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no