Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når sover orm?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-11, 21:15   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Når sover orm?

Jeg liker skogen. Jeg liker ikke orm i noen form. Ikke mark heller. Som i at jeg har en svært alvorlig fobi og altså ikke setter mine ben i skogen hele sommeren enda jeg elsker skog.

Når er de garantert gått i dvale sånn at det er hundre (ikke nittini) prosent sikkert å ikke se dem?

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:17   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når sover orm?

Jeg tror sjansen er minimal, men blir det en Skikkelig Varm Dag, kan du sikkert se en i oktober, ja.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:23   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Men finnes det noen regel som er sikker? Sånn "De dør i minus fire" eller noe sånn?
Ungen har nemlig ønsket seg bursdag med grilling av pølser i skauen neste helg, og jeg tror ikke jeg tør å bli med. :snufs:

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:24   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når sover orm?


Jeg er også over snittet redd for orm, og hvis jeg må i skogen så går jeg helst/bare på brede grusveger. Og hører jeg en lyd er jeg alltid sikker på at det er orm, og skvetter med skyhøy puls i sjumilssteg framover.
Men i sommer har jeg presset meg til å gå på smale stier og være rolig, og pressmiddelet mitt har faktisk vært at når ungdommene på Utøya måtte møte så reell frykt, må jammen meg jeg klare å takle min helt irrasjonelle redsel for orm. Det har virket på meg.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:26   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Jeg skal bare gå på bred grusveg, men det hjelper ingenting. Jeg er på nivået kan ikke Google i tilfelle det dukker opp bilder.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:27   #6
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når sover orm?

Du må bare lære alle at de må trampe iherdig når dere går.

Jeg har bare møtt orm fra mai til september. Og det var før jeg lærte meg å trampe.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:29   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når sover orm?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Du må bare lære alle at de må trampe iherdig når dere går.
...

Tramping er viktig. Jeg er nesten helt sikker på at om du går på bred grusvei, og du og ungene tramper i vei, så kommer du ikke til å se snurten av orm. Kanskje du kan gjøre et forsøk, ta ett skritt av gangen og se hvordan det går? Og så griller dere pølsene hjemme om du må snu.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:31   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Niks. Ikke aktuelt å tenke på å prøve engang. Jeg må vite at de ikke er der, ellers går det ikke.

:teit:

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:36   #9
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når sover orm?

Du er ikke teit, du har "bare" fobi.


Hva om du går dit grusveien starter, da? Og ser litt på den. : pusher eksponeringsterapi:

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:36   #10
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når sover orm?

Jeg er mye ut på tur, og har sett mange, mange ormer. Men aldri i oktober, da går de i dvale. Hoggorm dør ganske kjapt i kuldegrader, de slår seg som regel sammen og finner frostfrie steder som huler i steinrøyser o.l.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:38   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Terapi, eksponering og sånn er ikke et tema. Jeg er stolt over å greie å gå i hagen i år. Det er ikke alle år det går heller, og her har det aldri vært sett orm.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:39   #12
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når sover orm?

Det er jo frost om natta nå - jeg tror de har gått i dvale. De er vekselvarme, det vil si at de må gå i hi og oppsøke steder der det er temperatur over frysepunktet når det er frost ute. Altså grave seg ned.

Fra wikipedia:
Hoggormen overlever maksimalt en halvtime i kuldegrader, så i de kaldeste strøkene av utbredelsesområdet, som i Skandinavia, ligger den i dvale om vinteren. Som regel samles det flere individer, opptil mange hundre, som overvintrer sammen. De går i hi i oktober måned. Hiene finner de i frostfrie jordhuler og steinrøyser, gjerne i sørhellinger uten for mye vegetasjon slik at bakken raskt varmes opp av solen om våren. De kommer ut av hiet igjen i april eller mai.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:41   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når sover orm?

Jepp, det er jo frost. Tipper du har 99,9 % sjanse for å ikke treffe på på en. Holder ikke det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:41   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når sover orm?

Det er ormfritt på grusveier nå, smilefjes. Jeg har aldri møtt orm så seint på høsten, og jeg går mye i skogen. Overalt, både der orm trives og ikke trives. Jeg møtte null ormer på tur forrige helg med mye sol, litt varmere enn nå, flere timer i terrenget.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:41   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Kaprifol da. Du kan ikke skrive sånn som de wikigreiene. Nå orker jeg ikke tanken på å gå utendørs i det hele tatt mer så lenge jeg lever.

Med vennlig hilsen damen som ikke turte ha katteluka på terrassedøra i tilfelle orm.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:43   #16
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når sover orm?

Jeg trodde jeg var lur, det står jo at den går i dvale fra oktober. Unnskyld!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:45   #17
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når sover orm?

Jeg har lignende følelser for veps.

Ormer kan jo i det minste ikke fly.

Men jeg skjønner deg veldig godt, altså, sf.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:45   #18
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når sover orm?

Og unnskyld for mas om eksponeringsterapi. Jeg skjønner at dette er vanskelig.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:46   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når sover orm?

Altså. Hvis jeg får til denne fordømte bursdagen i skogen så skal den ungen søren ikke ha rare ungdomsopprøret kjenner jeg.

  Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 21:47   #20
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når sover orm?

Vet du hva dvale er? Det er jo at dyret har skrudd ned alle kroppsfunksjoner til omtrent null. Hvis dyret ikke går i dvale vil det dø. Det tar lang tid å komme seg ut av dvale og over i normal funksjon igjen, det er ikke noe de gjør en gang i døgnet. Når de først har gått i dvale, da blir de der til våren, og dette styres både av daglengden og temperaturen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no