Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vaske dunjakke?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-18, 12:56   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vaske dunjakke?

Har en dyr dunkåpe som jeg er veldig glad i. Jeg vil vaske den før jeg henger den vekk for sesongen.

Når jeg googler, får jeg opp masse tips av typen jeg alltid har hørt: Milo, tennisballer og tørketrommel. Men jeg finner ingenting om sentrifugering. Hvor mange omdreininger? Et av tipsene var «vanlig vaskeprogram 40 grader». På min maskin har dette programmet 1600 omdreininger. Det høres brutalt ut.

Og så trodde jeg at man burde bruke lav varme i trommelen. Det vet jeg ikke om jeg har... Jeg har også lest at msn bør bruke tidsinnstilling på trommelen, og ikke sensorstyrt program, for det vil ikke registrere når dunet er tørt. På tidsinnstilt program på min maskin er jeg i hvert fall nokså sikker på at man ikke kan velge temperatur.

Og hvor mange tennisballer? Og ball i både maskin og trommel?

Kan noen hjelpe?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 13:09   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Jeg har vasket dun på finvask - mener å tro at den har litt lavere omdreininger enn vanlig? Litt usikker.

På min tørketrommel kan jeg ikke velge temperatur på de tidsstyrte programmene, så jeg setter på auto med lav temperatur, og sjekker med jevne mellomrom om det er tørt. Jeg har brukt tre tennisballer, slenger de med i både vask og tørk - men vet ikke om det er riktig. Har gått fint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 13:18   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Vasker dunjakke på min "outdoor"-programmet som min maskin har. Bergnet på teknisk tøy, sikkert og litt mer skånsomt en standard.

Bruker tennisballer bare i tørketrommelen. To eller tre (avhengig av hvor mange jeg finner). Tidsinnstilt program. Det vil si jeg kjører først vanlig, sensorstyrt program. Når det er ferdig bruker jeg tidsinnstilt, helt til jeg synes dunjakka er tørr og "oppblåst" nok. Jeg har to innstillinger der. "15 min cold" og "30 min warm". Jeg bruker den siste. Må gjerne kjøre dette minst to ganger, noen ganger tre, før det er helt fritt for klumper i duna.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 13:19   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Hva sier vaskeanvisningen i jakka? Jeg synes ofte det står ganske greit beskrevet der for slike ytterplagg.

Jeg ville sikkert vasket på finvask med flytende vaskemiddel, evt med Milo. Lavere sentrifuge kan du sikkert stille inn på maskinen? Det er vanlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 14:36   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Vaskeanvisningen sier bare 40 grader og trommel.

Jeg kan stille inn omdreiningene, det gjør jeg stadig vekk. Jeg lurer bare på hvor mange omdreininger som er hensiktsmessig å bruke. Ser for meg at for få heller ikke er lurt, da vil det vel være vanskelig å tørke?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 14:37   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Og hvis jeg ikke kan få lav temperatur i tørketrommelen, vil jeg risikere å ødelegge jakka ved vanlig temperatur?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 14:57   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Og hvis jeg ikke kan få lav temperatur i tørketrommelen, vil jeg risikere å ødelegge jakka ved vanlig temperatur?

Jeg har ikke ødelagt mine i allefall. Jeg har som regel vasket på 30-40 grader, full sentrifugering, og i tørketrommelen med tennisballer. Først på vanlig program (full varme), og når den ikke vil det mer (sensoren tror den er tørr som du sier) vidree på x antall runder med 20 minutters programmet med varme (jeg har en 20 min varm og en 15 min kald. Sistnevnte har jeg aldri forstått vitsen med) til den er tørr og full av fluff.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 15:19   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 15:36   #9
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Jeg pleier stille litt ned på antall omdreinger når det er slike plagg, omtrent 1200 passer på min. Da er det godt sentrifugert, men slites ikke i stykker.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 16:28   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg pleier stille litt ned på antall omdreinger når det er slike plagg, omtrent 1200 passer på min. Da er det godt sentrifugert, men slites ikke i stykker.

Lurt! 1200 er sikkert OK. Bruker det på vanlige klær, bukser og generelt og sånt. Bruker 1600 kun på undertøy, håndklær og sengetøy.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 20:31   #11
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Jeg bruker å kjøre en gang ekstra skylling og 1200 omdreininger.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-18, 20:59   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Ser jeg må kjøpe flere tennisballer i morgen, men jeg skal nok få dette til. Vasker nok ungenes dunjakker med det samme jeg er i gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-18, 00:25   #13
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

En viktig ting som jeg har lært etter mye prøving og feiling: Det kan hende vaskemaskinen ikke vil sentrifugere pga at jakken gjør at det blir feil vektfordeling i vaskemaskinen. Da kan du putte inni flere våte klær for å gi en jevnere vektfordeling.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-18, 00:31   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

En viktig ting som jeg har lært etter mye prøving og feiling: Det kan hende vaskemaskinen ikke vil sentrifugere pga at jakken gjør at det blir feil vektfordeling i vaskemaskinen. Da kan du putte inni flere våte klær for å gi en jevnere vektfordeling.

Takk for tips! Det opplever jeg faktisk stadig vekk. Jeg vasker temmelig ofte ett enkelt plagg, for jeg har flere plagg jeg er redd for eller som jeg vil ha rent straks. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bannet og vridd store gensere i dusjen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-18, 00:36   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Har aldri brukt tennisball i vaskingen, kun i tørketrommelen.
Ville ikke brukt for hard sentrifugering altså. 800 omdreininger er passe.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 09:15   #16
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Jeg lever et liv uten tørketrommel, hvordan kan jeg da få rein dunjakken min? Levere på renseriet, kanskje?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 10:01   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg lever et liv uten tørketrommel, hvordan kan jeg da få rein dunjakken min? Levere på renseriet, kanskje?

Besøke venner eller familie!?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 12:48   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Ja, du spør noen du kjenner om å få låne tørketrommelen deres fordi du har ei dunjakke du skulle ha tørket :enkel:

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:28   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Vasker dunkåpen nå. Men tenker på den tromlingen etterpå. Har kjøpt tennisballer. Finner ikke noe temperaturregulering på trommelen, men det er et program som heter Delicates og et som heter Duvet, dessuten har vi Wool. Aldri testet noen av dem. Tror vi et av dem er skånsomt nok?

Har arvet trommelen og har derfor ikke bruksanvisningen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 13:47   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske dunjakke?

Duvet er jo dyne, så det kan sikkert funke. Delicates er undertøy (gjerne av blondesorten).

Og som sagt: jeg har tromlet flere dunjakker på full guffe, uten problem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no