Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

[Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg?
Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse 4 3,48%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk 6 5,22%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk 25 21,74%
Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære 16 13,91%
Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året 3 2,61%
Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere 40 34,78%
Eg fjerner kroppshår fordi det er fint 16 13,91%
Anna. Spesifiser i tråden 5 4,35%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-16, 13:50   #101
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

For min del synes jeg hijab på en 3-åring er så mye mer innafor enn en g-streng til samme ungen. Som fulgte med bikinien jeg kjøpte til mitt barn. Hvem i hule.. synes g-streng er en skikkelig god ide til en aldersgruppe som ikke nødvendigvis er ferdig med bleier

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 14:42   #102
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

For min del synes jeg hijab på en 3-åring er så mye mer innafor enn en g-streng til samme ungen. Som fulgte med bikinien jeg kjøpte til mitt barn. Hvem i hule.. synes g-streng er en skikkelig god ide til en aldersgruppe som ikke nødvendigvis er ferdig med bleier



Hvorfor har jeg ikke lest om det i media??

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 16:35   #103
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller. De er det vel ikke mange igjen av heller - leste nettopp en lang reportasje om Smiths Venner, der kvinnene nå gikk helt vanlig kledd med bukser og hva slags hår de ville. Og jeg syns virkelig ikke en kleskode på en arbeidsplass kan sammenlignes med hijab på heltid.

Det er jo heller ikke sånn at hijab (niqab, burka) har vært noe alle muslimske kvinner har brukt "alltid". Noen steder har jo dette vært strammet kraftig til de siste årene, på grunn av mer konservativ tolkning av religionen.

Og mange steder har det blitt mer utbredt med hijab som symbol på kulturell tilhørighet og identitet.

Jeg så et utrolig fascinerende program om kvinnekulturens historie på TV for noen måneder siden, hvor de viste hvordan klesplagg har blitt brukt til å symbolisere kvinners status og tilhørighet til menn gjennom alle tider nesten. Sånn sett er også skjørt og damesko en fortsettelse av den samme tradisjonen som har gitt opphav til hijab. Og barbering av kvinnehår er jo også en forlengelse av det kulturelle skjønnhetsuttrykket som er basert på at kvinner ikke er gode nok som mennesker hvis de ikke er feminine nok. Det er dette som er kvinneundertrykkende, slik jeg ser det. Ikke nødvendgvis det at det tar tid å barbere seg eller at man føler klesvalget begrenset hvis man ikke har hatt tilgang til barbersaker. Det også, for all del. Men på samme måte som med hijab, som slett ikke trenger å begrense livsutfoldelsen vesentlig for muslimske kvinner, er det den symbolske makten det har som er det problematiske.

Men jeg barberer altså villig vekk, og jeg ser ikke ned på muslimer med hijab heller. En jente på karateklubben til datteren min er akkurat like tøff og fri når hun gjør karate iført hijab, som det datteren min er (og som ifører seg kort skjørt etterpå). Prinsipielt er det jo faktisk en ganske stor forskjell på et kulturelt ideal hvor kvinner ikke skal friste menn, og et ideal hvor det er om å gjøre å til enhver tid se bra ut (og potensielt friste menn), selv når man er tre år (som nevnte bikini). Og vi må skille mellom hva som er subjektive, opplevde grunner til å følge en skikk, og hva som er den kulturhistoriske opprinnelsen. Vi går jo ikke rundt og tenker at nå skal jeg jammen friste menn, når vi barer leggene. Vi tenker at det vil se penere ut (men hvorfor trenger vi å se penere ut, da?). På samme måte tror jeg ikke muslimske foreldre ikler barna hijab for at de ikke skal friste menn, men for å signalisere kulturell og religiøs tilhørighet (at barn blir kledd mer og mer likt som voksne er jo ikke akkurat noe som er ukjent innen vestlig kultur heller).

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 17:31   #104
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Kanina!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 18:20   #105
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jeg kan se hvorfor noen synes det er kvinneundertrykkende, men jeg opplever det ikke slik, og jeg lar stort sett hårene gro. Jeg må barbere håret på føttene jevnlig da, ellers får jeg fort sår på stortå.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 20:02   #106
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Det er vel ingen som har sagt at de SER NED PÅ muslimer med hijab.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 20:23   #107
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er vel ingen som har sagt at de SER NED PÅ muslimer med hijab.

Joda. Og alle med hår er ekle mennesker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-16, 22:56   #108
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er vel ingen som har sagt at de SER NED PÅ muslimer med hijab.

Nei, det var et dårlig ordvalg og skjæring av folk over kammer.

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-16, 08:27   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jeg har årskort på brazilianwax og kommer nok aldri til å slutte med det, merker at jeg får kreglå med en gang jeg ser antydning til hår, så den 4. uken når jeg skal vokse igjen er jeg klar som en unge på julaften til å få bort hårene. Det er vel blitt en vane, rett og slett. Liker å ha det helt glatt og vil alltid ha det sånn.
Barberer leggene og tar håret under armene også. Men det er nok mest fordi jeg ønsker det selv, har aldri tenkt over at dette er noe jeg bør eller må gjøre fordi jeg er kvinne. Hadde jeg villet ha hår på musa og under armene, hadde jeg latt det gro.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-16, 15:24   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Hijab er jo ikke undertrykkende i seg selv, det er jo bare et tøystykke. Det som er et eventuelt problem er de føringene som kommer sammen med det, både når man velger å bruke og ikke bruke det. Det er mitt tyngste ankepunkt, vil bruk av hijab medføre at man blir fulgt med på av andre på en spesiell måte, at de ikke kan snakke med gutter, ikke være sent ute, ikke ha visse jobber, restriksjoner på fysisk aktivitet og så videre. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, jeg bare sier at det er i sånne tilfeller bruk (og press av bruk) er problematisk.

Tilsvarende er det for det såkalte skjønnhetstyranniet. Det er ingen tvil om at det er til dels sterke føringer for å måtte bruke tid og penger på utseendet sitt, og at de kanskje oppleves sterkest for unge (men for all del, ungdomstyranniet er jo minst like sterkt - vi skal til og med spørre fjortiser om lov til å se på TV-serier og bruke Face på riktig måte, for ikke å snakke om å kunne ha blondt hår og rød leppestift ). Likevel er det utrolig lite av det som kan kalles undertrykkende i vanlig forstand hvis man velger å ha grått i håret, dunbart og ubarberte legger. Ikke en gang særlig problematisk, annet enn at noen synes man er mindre pen enn dem som oppfyller "idealet". Det er veldig få jobber man ikke vil få selv om man ikke bruker sminke. Det er ingen sosial utstøting eller tilsnakk fra fremmede eller nabokjerringer.

Derfor synes jeg sammenligningen med hijab er litt off center. Det finnes selvsagt noen likheter, men mange flere ulikheter.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-16, 15:26   #111
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Sagt med andre ord: oh, come ON!

:freddan:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 13:43   #112
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Jeg kom over denne fantastiske saken i går, og tenkte øyeblikkelig på denne tråden.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 13:55   #113
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære

Fantastisk post, Novla!

Sitat:

Finally, and most annoying of all, I hate the way this advert makes explicit the connection between controlling how women are allowed to look, and how women are allowed to behave. Ain’t shaved that pants moustache? No spontaneous pool leaping for you. It’s this connection that makes this kind of body shaming so lucrative for companies and so corrosive for our individual and collective self-esteem. It’s this connection that makes body shaming a real-life Feminist Issue in the way it absorbs our precious time, energy and cash, and denies us the same unfettered access to public spaces that men enjoy.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no