Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Noen som er gode på FB (hvem som vises i feeden)

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-17, 13:43   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er gode på FB (hvem som vises i feeden)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Fordi jeg trodde at når jeg likte siden og fulgte den ble de tingene som ble postet på min feed Utgangspunktet mitt var at jeg trodde at de tingene jeg selv hadde valgt å "abbonere på" kom i feeden min og at reklame kom alt etter hva bedriftene hadde betalt.

Grunnen til at du ikke ser alt er fordi det hadde blitt for mye. Om man har 500 venner og følger kanskje 100 bedrifter og andre sider, så vil ikke feeden din greie å ta unna alt som blir postet. Derfor har de gjort et utvalg basert på hva FB tror du vil se (og det regner de ut fra hva du klikker på, liker, hvor lenge du stopper ved en post når du scroller, hvem som har flest like venner som deg og en rekke annet). Dette gjør også at FB ofte fungerer som et ekkokammer, fordi du får opp mer av det du er enig i, og dette har FB fått mye kritikk for, og har jobbet med å endre, spesielt i forhold til fake news.

I tillegg skal Facebook i hovedsak være et sosialt medium, ikke kun en gratis reklamekanal. Så for å sørge for at det fremdeles er noe sosial interaksjon, og ikke bare salgsannonser så "straffer" FB profesjonelle aktører, men lar dem selvfølgelig også betale seg ut av dette, slik at FB tjener mer penger.

Det du kan gjøre er å sørge for at feeden din alltid viser siste nytt og ikke toppsakene (dette må dessverre klikkes på hver gang du går inn på FB på nytt), og velge at du alltid skal se de bedriftene du ønsker å få info fra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-17, 00:08   #22
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som er gode på FB (hvem som vises i feeden)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Du kan trykke på den lille haken oppe til høyre i sponsede innlegg og velge "hvorfor ser jeg dette" og da får du svar på det. For min del er det ofte alder + geografi som er årsaken.

Interessant, dette her. Har aldri trykket på den knappen før, men måtte gjøre det nå, etter å ha fått opp reklame for overvektsklinikken, de påstår at de kan gjøre livet mitt lettere. (Jeg veier 65 kg, tviler på at jeg ville blitt godkjent.)

Klikket meg inn på "hvorfor ser jeg dette", og det står at det handler om interesser, alder, og det ene og det andre. JEG vet hvorfor reklamen kommer, jeg har brukt hele sommeren på å se "my 600 pound life" på TLC nattestid. Det jeg ikke skjønte med en gang, er hvordan de vet det. HØRER de lydene rundt meg, og tilpasser reklamene etter det? Ja, det lurer jeg faktisk på noen ganger. Men ved å teste har jeg ikke funnet ut at det stemmer.

Så kom selvsagt koblingen, jeg logget meg nettopp på canal digital sin nettside med pc-en (for aller første gang, type 20 minutter før jeg fikk overvektsreklamen), og da må canal digital ha gitt fra seg informasjonen om at jeg som kunde har sett mye overvekts-tvprogrammer, slik at jeg får opp reklamen?

Nei, dette synes jeg begynner å bli ufyselig.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-17, 08:08   #23
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er gode på FB (hvem som vises i feeden)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Interessant, dette her. Har aldri trykket på den knappen før, men måtte gjøre det nå, etter å ha fått opp reklame for overvektsklinikken, de påstår at de kan gjøre livet mitt lettere. (Jeg veier 65 kg, tviler på at jeg ville blitt godkjent.)

Klikket meg inn på "hvorfor ser jeg dette", og det står at det handler om interesser, alder, og det ene og det andre. JEG vet hvorfor reklamen kommer, jeg har brukt hele sommeren på å se "my 600 pound life" på TLC nattestid. Det jeg ikke skjønte med en gang, er hvordan de vet det. HØRER de lydene rundt meg, og tilpasser reklamene etter det? Ja, det lurer jeg faktisk på noen ganger. Men ved å teste har jeg ikke funnet ut at det stemmer.

Så kom selvsagt koblingen, jeg logget meg nettopp på canal digital sin nettside med pc-en (for aller første gang, type 20 minutter før jeg fikk overvektsreklamen), og da må canal digital ha gitt fra seg informasjonen om at jeg som kunde har sett mye overvekts-tvprogrammer, slik at jeg får opp reklamen?

Nei, dette synes jeg begynner å bli ufyselig.

Med mindre du har sett programmet på PC-en din så vet ikke Canal Digital at du ser på det programmet. Men de kan ha lagt igjen en cookie på PC-en, som sier at du er Canal Digital-kunde og noe info om hvilke kanaler du har tilbudt.

FB sin algoritmer er ikke så veldig smarte at de kobler det som skjer rundt deg, annonsering på nett generelt baserer seg på netthistorikken din, dvs. cookies som ligger igjen på maskinen etter at du er ferdig med å søke og surfe. Det kan derfor være greit å ta en runde der fra tid til annen og slette cookies fra nettsteder man ikke er interessert i å få reklame av.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-17, 09:14   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som er gode på FB (hvem som vises i feeden)

Sannsynligheten er stor for at du får opp den reklamen fordi du har en venn som liker den aktuelle siden. Det er den vanligste algoritmen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no