Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket ord bruker du til å beskrive et menneske som har et annet morsmål enn norsk?
Fremmedspråklig 47 55,95%
Minoritetsspråklig 21 25,00%
Bruker begge uttrykk om hverandre 12 14,29%
Er det så nøye da? 4 4,76%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-13, 13:52   #61
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Flerspråklig.

Har aldri hørt ordet minoritetsspråklig.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 14:10   #62
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Jeg bruker minoritetsspråklige om elevene som er nettopp det, selv om de også er flerspråklige. Fremmedspråk bruker jeg bare når jeg snakker om fag, som f.eks engelsk el. tysk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 17:47   #63
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg bruker minoritetsspråklige om elevene som er nettopp det, selv om de også er flerspråklige. Fremmedspråk bruker jeg bare når jeg snakker om fag, som f.eks engelsk el. tysk.


Men hvis jeg er ...etiopitsk og flerspråklig i et etipoisktilhørende språk og norsk. Det vil si jeg snakker norsk som mitt eget morsmål.
Så er jeg jo ikke minoritetsspråklig, for jeg snakker jo norsk (som mitt morsmål)
Eller? Jeg er minoritetsspråklig _også_?

Men jeg tilhører en gruppe som er minoriteter i Norge da.
Og hvorfor blir ikke minoritet ansett som et negativt ladet ord? I mitt hode er "minoritet" et mye mer negativt ladet ord enn "fremmed" faktisk.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 17:55   #64
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Dess mer jeg tenker på det dess mer føler jeg at minoritetsspråklig er mer stigmaitserende eller "fargeleggende" eller fordømmende enn fremmedspråklig faktisk.
Nettopp fordi vi ikke ville kalt noen som snakket de større vestlige landene for minoritetsspråklig.

Og sønnen av en amerikaner, født og oppvokst i Norge, hadde vi da ALDRI kalt minoritetsspråklig. Vi ville vel kalt han flerspråklig isåfall (to morsmål). Eller sønn av en franskmann.
Men sønnen av en inder, født og oppvokst i Norge, skal liksom bli omtalt som minoritetsspråklig?

Det er da en eksludering eller forskjellsbehandling der som er ugrei?

Fremmedspråklig dekker begge uten forventning om hvor språket er fra.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 18:05   #65
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Dess mer jeg tenker på det dess mer føler jeg at minoritetsspråklig er mer stigmaitserende eller "fargeleggende" eller fordømmende enn fremmedspråklig faktisk.
Nettopp fordi vi ikke ville kalt noen som snakket de større vestlige landene for minoritetsspråklig.

Joda, i skolesammenheng gjør man det. Jeg har undervist i norsk som andrespråk for minorittesspråklige i en årrekke, og jeg underviste også bl.a en elev som kom flyttende fra USA og hadde engelsk som morsmål. Han var da i gruppen minoritetsspråklige på vår skole. Alle som har et annet morsmål enn norsk, blir ansett for å være minoritetsspråklige i skolesammenheng, ihvertfall.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 18:49   #66
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

På lærerskolen hvor jeg går, blir vi bedt om å ikke bruke fremmedspråkelig. Det er negativt ladet. Det er jeg faktisk enig i.
(har ikke lest alle innleggene)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 19:11   #67
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Som regel sier jeg tospråklig eller flerspråklig.

Samme her.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 19:16   #68
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Når jeg tenker på minoritetsspråk tenker jeg på for eksempel samisk her i Norge. Engelsk eller tamil f.eks er fremmedspråk i min oppfatning.



Enig.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 19:45   #69
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Joda, i skolesammenheng gjør man det. Jeg har undervist i norsk som andrespråk for minorittesspråklige i en årrekke, og jeg underviste også bl.a en elev som kom flyttende fra USA og hadde engelsk som morsmål. Han var da i gruppen minoritetsspråklige på vår skole. Alle som har et annet morsmål enn norsk, blir ansett for å være minoritetsspråklige i skolesammenheng, ihvertfall.

Det Zoe sier.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 20:12   #70
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.496
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.


Men hvis jeg er ...etiopitsk og flerspråklig i et etipoisktilhørende språk og norsk. Det vil si jeg snakker norsk som mitt eget morsmål.
Så er jeg jo ikke minoritetsspråklig, for jeg snakker jo norsk (som mitt morsmål)
Eller? Jeg er minoritetsspråklig _også_?

Men jeg tilhører en gruppe som er minoriteter i Norge da.
Og hvorfor blir ikke minoritet ansett som et negativt ladet ord? I mitt hode er "minoritet" et mye mer negativt ladet ord enn "fremmed" faktisk.

Viss du snakka norsk som ditt eige morsmål, ville det neppe vore relevant at du og hadde etiopisk bakgrunn, i skulesamanheng, for då ville du ikkje hatt behov for særskild tilrettelagt norskopplæring. Når eg snakker om minoritetsspråklege som ei gruppe, snakker eg som oftast om elevar som har behov for særskild tilrettelagt norskopplæring. Dei kan like gjerne vere britiske, russiske, afghanske eller etiopiske. Når eg snakkar om einskildpersonar, bruker eg aldri minoritetsspråklege, fordi ein einskildperson er pakistansk eller finsk, ikkje minoritetsspråkleg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 20:19   #71
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Bruker minoritetsspråklig fordi det var den betegnelsen som ble brukt da jeg studerte norsk som andrespråk.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 21:03   #72
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.489
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tenker dere at det er tøysete å konstruere nye ord fordi de med tiden har fått en negativ klang?

Tja, jeg tenker vel a det ikke er ordet i seg selv som er problematisk, men betydningen som legges i det av de som bruker det. For meg er (etter å ha hørt på Siv Jensen) er "våre nye landsmenn" mye mer stigmatiserende enn innvandrer.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Dess mer jeg tenker på det dess mer føler jeg at minoritetsspråklig er mer stigmaitserende eller "fargeleggende" eller fordømmende enn fremmedspråklig faktisk.

Den som skal bedømme hvor mye eller lite stigmatiserende ett ord er, er vel de som blir berørt av dette ordet? Jfr alle de "neger-debattene" vi har hatt på FP de siste årene. Selv må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig. Det er jo ikke ordene i seg selv, men holdningene som er problematisk, så ...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 21:09   #73
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tenker dere at det er tøysete å konstruere nye ord fordi de med tiden har fått en negativ klang?

Ikke tøysete, men ettersom slike ord blir mer og mer oppkonstruerte står de dersom en dokumentasjon på de holdningene som er årsaken til at vi trenger stadig nye uttrykk. For uten disse holdningene hadde man kunne brukt de opprinnelige uttrykkene som ofte høres bedre ut rent språklig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 21:35   #74
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Den som skal bedømme hvor mye eller lite stigmatiserende ett ord er, er vel de som blir berørt av dette ordet? Jfr alle de "neger-debattene" vi har hatt på FP de siste årene. Selv må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig. Det er jo ikke ordene i seg selv, men holdningene som er problematisk, så ...

Jeg skrev jo "føler jeg" da, fordi det for meg føles slik, uavhengig av hvordan andre har det. Og det er jo en følelse jeg må få lov å ha liksom. Men samtidig ser jeg jo hva som blir skrevet, og selv om jeg faktisk er overrasket av det er det jo bare å ta til etterretning og evt endre på språkbruken deretter. Nå er det sjokkerende få ganger jeg ville brukt ord som minoritetsspråklig og fremmedsspråklig uansett da.

Men i mitt hode har "minoritet" i betydningen "mindre enn" en mye større negativ klang enn "fremmed" i betydningen "annen enn". Men jeg får nå bare innse at jeg er en minoritet (hah!) der.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 22:03   #75
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke tøysete, men ettersom slike ord blir mer og mer oppkonstruerte står de dersom en dokumentasjon på de holdningene som er årsaken til at vi trenger stadig nye uttrykk. For uten disse holdningene hadde man kunne brukt de opprinnelige uttrykkene som ofte høres bedre ut rent språklig.

Ja, det stemmer. Det tenker jeg endel på også. Det er vel naturlig at ord også skiftes i takt med at samfunnsholdninger endrer seg. Jeg synes det er klokt å på den måten bygge oppunder og forsterke mer tolerante holdninger. Selv synes jeg kanskje ikke at fremmedspråklig er et godt eksempel i så måte. Hadde jeg ikke jobbet i skolen og fått med meg at Kunnskapsdepartementet har lagt føringer for å endre det ordet, så hadde jeg sikkert ikke vært då bevisst dette og kanskje ikke tenkt at det var rare forskjellen på ordene. Men siden jeg bevisst byttet ut ordet for drøye 15 år siden, så høres "fremmedspråklig" utdatert og lite PK ut i mine ører.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 22:07   #76
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Jeg har også brukt ordet i mer enn femten år, og jeg er ikke så veldig opptatt av å være PK. Sier f.eks neger når jeg ikke tenker meg så godt om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 22:17   #77
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Nei, hvorvidt man vil være PK eller ikke, er jo en annen sak. Jeg er ikke blant dem som synes at PK er et skjellsord og jeg ville følt meg som en 80-åring om jeg sa neger.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 23:58   #78
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Jeg sier minoritetsspråklig. Før kunne jeg nok slumpe til å si fremmedspråklig, men etter at jeg begynte å jobbe på mottaksskole, har jeg naturlig nok begynt å bruke den "offisielle" benevnelsen. Og jeg bruker uttrykket likt uansett om eleven jeg snakker om kommer fra Polen, Eritrea, Somalia, Nederland eller Sverige.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 01:03   #79
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Det kommer an på konteksten. Jeg oppfatter ikke noen av begrepene som negative i seg selv. Problemet oppstår hellere når man bruker henvisning til språkbakgrunn som synonym for "ikke-vestlig innvandrer". Da ser det ut som om det er språkbakgrunnen som definerer om man hører til eller ikke. Eksempler finnes i NRKs innvandrerdebatt ("det er over 30% arbeidsløshet blandt minoritetsspråklige mot 5% blandt etniske nordmenn"), i regjeringsdokumenter ("minoritetsspråklige elever dropper oftere ut av skolen enn norske elever") og jammen også i VIGO søknadsblanketten for opptakk til videregående opplæring ("For minoritetsspråklige elever: har du vedlagt gyldig oppholdstillatelse ?").

Som én der underviser fremmedspråk (fransk og engelsk) i videregående skole ser jeg ikke hvorfor denne betegnelsen skulle være negativt ladet i seg selv. Er det p.g.a. assosiasjonen med "fremmedkulturell" ? Som det er, kalles typiske undervisningsspråk som fransk, tysk og spansk "fremmedspråk" i læreplaner, regjeringsdokumenter or forskningsdokumenter, mens språk som assosieres med innvandring i Norge (tyrkisk, urdu,...) kalles for "innvandrerspråk" og "morsmål". Elever med kort botid i Norge og manglende norskkundskaper går i klasser for "minoritetsspråklige".

For øvrig er vi mange (over halvdelen av verdensbefolkningen) som vokser opp med mere enn et språk. Spørsmålet "hva er morsmålet ditt ?" kan derfor være frusterende og forvirrende for mange som føler at man prøver å sette dem i bås.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 12:55   #80
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.496
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tja, jeg tenker vel a det ikke er ordet i seg selv som er problematisk, men betydningen som legges i det av de som bruker det. For meg er (etter å ha hørt på Siv Jensen) er "våre nye landsmenn" mye mer stigmatiserende enn innvandrer.
Den som skal bedømme hvor mye eller lite stigmatiserende ett ord er, er vel de som blir berørt av dette ordet? Jfr alle de "neger-debattene" vi har hatt på FP de siste årene. Selv må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig. Det er jo ikke ordene i seg selv, men holdningene som er problematisk, så ...

"Våre nye landsmenn" synest eg og er fælt. Men det er gjerne fordi uttrykket brukest av folk som ofte har Siv Jensen-aktige haldningar til denne gruppa.

Eg synest og dette med haldningar versus ord er veldig sentralt. Der er det jo imponerande korleis dei homofile har klart å ta i bruk begrep som i utgangspunktet var skjellsord, sjølv, og dermed ta brodden ut av skjellsorda. Dei snakker jo om seg sjølv som homser og vi har jo for eksempel Oslo fagottkor, som har namngitt koret sitt med eit ord som i utgangspunktet var skjellsord. Det å ta tilbake språket på den måten, er veldig ufarleggjerande.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no