Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Innstramming av fraværsregler

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 10:43   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er fravær på videregående spesielt prognostisk for fravær i en jobb da? Det er mange jeg kjenner, bortsett fra meg, som tok lett på å være borte fra skolen fordi det går ut over en selv, men har kjempehøy terskel for å være borte fra jobb, fordi da går det utover arbeidsgiver.

Jeg også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:44   #42
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Mitt inntrykk er at gruppen av elever som ikke ønsker å/kommer inn på st.spes fordi de ikke er teoretisk flinke/ikke vet om/hva de skal studere, og heller ikke har noe spesielt yrke de ønsker å lære seg, øker. Veldig. Jeg er faktisk litt bekymriet for framtiden til dagens ungdom, og jeg tror vi begynner å se fruktene av tilretteleggingssamfunnet. Ting "årner seg", og det er slett ikke nødvendig med noe mål å jobbe etter, det holder lenge å leve her og nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:48   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler



Dette vil jo bli bare rot. Hvem er det som befolker yrkeslinjene nå da? Det er jo ikke kjempevanlig at folk med superkarakterer vil bli bilmekanikere? Eller har det blitt det nå?
(Ren synsing ut fra yrkesskole selv og kjennskap til de som dengangda gikk på maskin og mek - ikke ment å si at bilmekanikere er dumme.)

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:50   #44
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.009
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Nei, altså, superkarakterer trenger man vel ikke. Her er det mer snakk om at de med 3,5 i snitt kommer inn på YF men kompisen med 2,9 i snitt må på ST fordi han ikke kom inn på YF (fiktive tall, men illustrerer poenget mitt).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 10:51   #45
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Dette vil jo bli bare rot. Hvem er det som befolker yrkeslinjene nå da? Det er jo ikke kjempevanlig at folk med superkarakterer vil bli bilmekanikere? Eller har det blitt det nå?
(Ren synsing ut fra yrkesskole selv og kjennskap til de som dengangda gikk på maskin og mek - ikke ment å si at bilmekanikere er dumme.)

De som ikke er teoretisk flinke og som har høyt fravær på u.skolen- ikke fryktelig mange av dem har et inderlig ønske om å bli mekanikere eller kokker, og de som har det ønsket, klarer vi fort å ta rotta på med intensiv diktanalyse fra dag 1.
I Hordaland er det ikke så vanlig at stud.spes blir fyllt opp av elever som ikke kommer inn på yrkesfag, men det er mulig det er mer vanlig i andre fylker.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:01   #46
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg føler meg som en olding når jeg leser i denne tråden, men ser helt klart at jeg må lese meg opp på regler og system når jentene nærmer seg alder for dette. Eller var det slik at jeg burde la de finne ut av alt selv når denne tiden nærmer seg?

Skal si det var fint lite engasjement fra mine foreldre rundt dette, det eneste jeg husker de peste litt på var at jeg måtte ta almennfag, det var jo grunnlaget for alt her i livet!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:07   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

De som ikke er teoretisk flinke og som har høyt fravær på u.skolen- ikke fryktelig mange av dem har et inderlig ønske om å bli mekanikere eller kokker, og de som har det ønsket, klarer vi fort å ta rotta på med intensiv diktanalyse fra dag 1.
I Hordaland er det ikke så vanlig at stud.spes blir fyllt opp av elever som ikke kommer inn på yrkesfag, men det er mulig det er mer vanlig i andre fylker.



Jeg håpet at det at norskfaget i YF var skjendet var bare et rykte. Til nå.

Jeg skjønner faktisk poenget med å kunne språket sitt godt. Men jeg kan ikke fatte en eneste grunn i hele verden til at en bilmekaniker skal kunne noe som helst om diktanalyse dersom han eller hun ikke bryr seg om det på egen hånd.

Jeg har selv gått yrkeslinja og ikke det som da var allmenne fag. Norsken vår var da/når og/å og å skrive rapport og søknad. Sånn ca. Eksakt det vi trengte i den jobben. Det var helt greit. Jeg ble ikke en idiot på rettskrivning likevel. Derimot ble jeg ganske brukbar i matte som er en langt mer integrert del av mitt fagområde. Og det var greit. Ikke bare greit - det var virkelig smart.

  Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:14   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg gikk yrkesfag med superkarakterer. :bidrar:

Og mengder med fravær. Allikevel er jeg så godt som aldri borte fra jobb. (Har bare skummet gjennom og sett at jeg er enig med Esme i at det er lite poeng i å se på fraværsstatistikken for VGS for ev. arbeidsgivere.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:24   #49
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

I mitt tilfelle er det ringt, sendt sms, skrevet melding, levert dokumentasjon fra fastlege og sykehus, og likevel fortsetter skolen å mase om dokumentasjon slik at de kan tilrettelegge undervisningen for sønnen min. En gutt som mest sannsynlig har pådratt seg magesår og sår i spiserrøret på grunn av bruk av smertestillende, etter skader han har pådratt seg på skolen!!! Han har tre ganger blitt innlagt på sykehus i en uke i slengen på grunn av skader han har fått på skolen (Hjernerystelse, to brudd i et kne pluss en muskelskade i en legg). Og allikevel stiller skolen seg tvilende til de opplysninger som blir gitt, og må ha en diagnose. (Mens vi står på venteliste for å komme inn på gastroskopiundersøkelse)
Nå gikk det plutselig opp for meg forleden dag at gutten har astma, og det har han hatt så lenge at jeg overhodet ikke har reflektert over at det kan gjøre at jeg ikke trenger å levere legeerklæring for hver gang. Jeg kan jo bare skylde på astmaen, i stedet for å si at beklager sønnen min klarer ikke å komme til skolen i dag, han kaster opp og har magesmerter.
Uansett undres jeg på hva all denne dokumentasjonen skal brukes til. Hva skal skolen med den? Hvordan tenker de at de skal endre skolehverdagen til det enkelte barnet på bakgrunn av en hel mengde dokumentasjon? Hjemmeundervisning? Jeg ble "truet" med hjemmeundervisning på grunn av høstens fravær, og da jeg sa ja takk så ble jeg bedt om mer dokumentasjon... For meg er det mer som en såpeopera hele greia. Og på legekontoret er de mildt sagt sure...og jeg har inntrykk av at dette går ut over den hjelpen sønnen min får/burde fått.

Og det stadige styret fra skolen gjør meg stressa og sønnen min stressa og samme hvor mye de maser så blir han ikke fortere frisk for det.

Men det kan jo hende at han bare skulker da... og at jeg skriver falske meldinger fordi jeg egentlig ikke bryr meg om sønnen min, men bare tenker på meg selv og hvordan jeg gjør livet enklest mulig for meg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:25   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.142
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Det er ganske likt på grunnskole (ungdomsskole) og i vgs.
I fjor var det texas i og med at man fikk søke om å trekke fra inntil 14 dager uten dokumentasjon, men det var kun i fjor, og heldigvis for det. Tidligere var det slik som under, og dette med fra fjerde dag er nytt. Smart!

For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast
at fråværet skyldast:
a) helse- og velferdsgrunnar
b) arbeid som tillitsvald
c) politisk arbeid
d) hjelpearbeid
e) lovpålagt oppmøte
f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær
som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.

Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær.
Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller kompetansebeviset.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:26   #51
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.142
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Perhonen: hva slags skole går gutten din på? Høres utrolig merkelig ut.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:30   #52
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg vil signere dette innlegget, både når det gjelder måten man som foreldre blir mistenkeliggjort og måten legene reagerer på dette dokumantasjonshelvete på.

For vårt vedkommende har skolen nå så mange legeerklæringer fra ulike leger på ulike ting på Lillemor at de vet faktisk ikke om de trenger nye erklæringer for fravær.
Forbannet latterlig er det


Kommentaren on gullungen som hoster hele natten og trenger å sove lenger orker jeg knapt kommentere, da enhver som har hostet uavbrutt en hel natt kan tenke seg til hvordan prestasjonsevne et barn har dagen derpå.
Dette lille stikket får meg også til å undre om Gajamor er lærer, og om dette er holdninger som er gjengs på lærerværelsene rundt omkring

1) Som andre har nevnt så er kronikere unntatt alt.

2) Det er totalt irrelevant om jeg har sett ting i meldingsbøker eller hørt venninner beskrive hvorfor ungene deres er hjemme. Poenget er at jeg (privatpersonen) ikke syns det er greit at normalt fravær skal slettes fordi foreldrene skriver under. Foreldrene bestemmer om poden er hjemme, legen bestemmer om fraværet er av en slik grad at det skal fjernes fra vitnemålet. Veldig enkel arbeidsfordeling, som kanskje får bukt med denne automatiseringen som har oppstått.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:40   #53
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.009
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Perhonen, det høres ut som problemet for dere er skolen, ikke systemet generelt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:49   #54
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Perhonen: hva slags skole går gutten din på? Høres utrolig merkelig ut.

Jeg og syns det er merkelig. Og er nokså lei av å ikke bli trodd. Gutten går på en kommunal skole, med ca 50% fremmedkulturelle elever, samt en stor gruppe fra familier med dårlig økonomi og lav utdanning. Jeg syns måten skolens ledelse behandler barn og foreldre på er nedlatende. Og opplever at svært mange av min sønns klassekamerater har byttet skole det siste året. Vi er på husjakt, og skal forhåpentligvis flytte innen overskuelig fremtid og da vil kanskje noe av problemet være løst. Hvis ikke ville jeg søkt overflytting til en annen skole.
Har fra tidligere samarbeid med skolen blitt informert om at skolens hovedfokus ikke er elevens skolegang (dette gjelder da elever med spesielle behov det være seg på grunn av sykdom, kroniske lidelser, psykiatriske problemer). Skolens hovedfokus i forhold til disse barna er å sikre at skolen ikke kan bli utsatt for erstatningskrav ved eventuelle fremtidige søksmål i forhold til tapt skolegang. (Informasjon/unnskyldning fra skolen til en representant fra barne og familietjensten/barnevernet).

Og antar det er der fokuset er denne gang også. De ønsker å sikre seg i forhold til opplæringsloven. Barnets behov er ikke vesentlige. Jeg informerte forøvrig om at gutten sammen med meg og sin stefar jobber med periode planen i gode perioder og at han er så å si ajour med denne. Dette fikk jeg beskjed om at ikke var godt nok. Eleven måtte på skolen da det kun var der, eller ved hjemmeundervisning at undervisningen ble god og målbar nok. Hva gjør man da når man har et barn som er sykt? Og som ikke blir friskere av trusler i allefall. Ei heller av endrede krav i opplæringsloven.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:55   #55
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Perhonen, det høres ut som problemet for dere er skolen, ikke systemet generelt.

Dette tror jeg du har helt rett i Stompa, problemet er at lovverket ikke er tydelig nok, og slik gir rom for en heller løs tolkning. Vi ble "tilbudt" hjemmeundervisning, og jeg takket ja, og spurte om størrelsen på hjemmeundervisningstilbudet. Det kunne de ikke svare på med mindre jeg kom med mer dokumentasjon på barnets problemer. (Diagnose dokumentert ved utskrifter av sykehus/legejournaler fra 2008-2010) (Noe som sykehus og fastlege nekter å gi ut i forhold til taushetsplikt)
Opplæringsloven sier ingen ting om størrelsen på en eventuell hjemmeundervisning hos barn som av ulike grunner måtte ha behov for det. Og slik blir da skolens økonomi utslagsgivende for hvilket tilbud det enkelte barnet får. Og i dette tilfellet er det snakk om en skole med svært dårlig økonomi, som ganske sikkert ikke har hverken menneskelige eller økonomiske ressurser til hjemmeundervisning.

Lærerne på skolen gjør i de fleste tilfeller en veldig flott jobb, men skolens ledelse gir jeg ikke fem øre for.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:56   #56
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.142
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Høres ubegripelig ut. Har han rett til spesialundervisning?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:01   #57
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

1) Som andre har nevnt så er kronikere unntatt alt.
.

Gajamor, hva er da en kronisk sykdom etter skolens definisjoner?
Astma er en kronisk sykdom. Men hva da med generelle mageproblemer som man ikke 100% sikkert vet hva skyldes, eller hvordan skal løses. Er magesår/spiserørssår en kronisk lidelse? Vekselsvis diare/forstoppelse med smerter, er det en kronisk lidelse? Hvordan dokumentere enkeltfraværsdager for dette, når det ikke foreligger en eksakt diagnose, men barnet er under utredning. Barnet har et stort fravær på grunn av disse "diffuse" problemene, og vil få ytterligere fravær på grunn av at han rett og slett er syk, og ikke frisk.

Og hvor morsomt er det for en ungdomsskoleelev å måtte kaste opp foran sine medelever, flere ganger i uka.

Vurderer å sende ham på skolen med spybøtte.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:04   #58
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Høres ubegripelig ut. Har han rett til spesialundervisning?

Vet ikke. Ikke ut fra de "diagnosene" han har i dag vil jeg tro, og kan ikke tenke meg at astmaen gir noen form for rettigheter i så måte. Selv om den blir et tilleggsproblem da kvalme og oppkast ofte fører til astmaanfall i tillegg.

Hvorpå jeg en dag ble oppringt og fortalt at man sender ikke syke barn på skolen.. (Ble litt stresssende for enkelte med en gutt som kaster opp og ikke får puste i tillegg).

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:17   #59
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.142
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Jeg har jo vært innom diverse skoleinstanser og det jeg mener er riktig og som praktiseres vanligvis er:
1. Syk elev - kroniker - etellerannet: dokumentasjon fra lege. Kontaktlærer samler inn disse og "putter i en perm". Eksempel: elev har astma, elev har ME, elev har allergier, elev er under utredning for xxx og er p.t ikke frisk.
2. Søknad for å trekke fra fravær gjøres på slutten av året. Rektor (eller noen han har gitt tillatelse) sjekker - fins det dokumentasjon - JA, trekker fra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 12:22   #60
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har jo vært innom diverse skoleinstanser og det jeg mener er riktig og som praktiseres vanligvis er:
1. Syk elev - kroniker - etellerannet: dokumentasjon fra lege. Kontaktlærer samler inn disse og "putter i en perm". Eksempel: elev har astma, elev har ME, elev har allergier, elev er under utredning for xxx og er p.t ikke frisk.
2. Søknad for å trekke fra fravær gjøres på slutten av året. Rektor (eller noen han har gitt tillatelse) sjekker - fins det dokumentasjon - JA, trekker fra.

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på trekking av fravær heller jeg da. Det jeg vil er å få barnet mitt friskt. Nå med en gang. Men det fungerer ikke slik heller. Men kommer til å ta med meg det du sier til jeg skal på møte onsdag Magica. Og sånn for ordens skyld, hva er viktigst, dokumentasjon eller helsen til barnet? Og er det fare for at sønnen min aldri vil få jobb på grunn av at han har en kronisk sykdom? Astma altså. Regner med at sykehuset innen overskuelig fremtid finner ut av mageproblematikken hans. Astmaen må han nok leve med. Og regner med at legekontorene etterhvert lager seg et generelt avkrysningsskjema som foreldrene får med seg. I hvertfall når vinteren og influensa og magevirus sesongen starter.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no