Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Lokkemann"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-08, 09:37   #1
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

"Lokkemann"

Huff, nå er det på nyhetene at det er en mann som lokker unger i bilen her i nærheten. Jeg får vondt i magen!

Vi har hatt samtaler med ungene, men skal ta en ny runde.


Har dere hatt slike samtaler med ungene?
Hvor mye forteller vi? Man vil jo ikke skremme dem for mye heller, de skal jo kunne få være ute å leke uten å være engstelige.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 09:53   #2
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: "lokkemann"

Huff så ekkelt. Vi har ikke hatt noen slike "varsler" men litt generellt har vi snakket om.

Blandt annet at ikke alle mennesker er snille. Og så har vi snakket om hva som er fremmed og ikke. Etter det jeg har fått med meg er nettopp det en gjenganger. F.eks han kunne navnet mitt, eller ditt (mamma). Andre kjente triks som at de har snakket sammen før, eller han trengte hjelp til å lete etter hundevalpen sin. Vi har touchet innpå slikt veldig forsiktig men vil jo som du sier helst ikke skremme barna heller.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 13:58   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "lokkemann"

Jeg tror generelt at faren for stygge menn er veldig overdrevet (gjelder ikke nå til deg da cazandra, dere har jo fått vite om det så da er det reelt), men kommer likevel til å oppdra sønnen min til at han skal ikke hjelpe voksne. Han skal ikke inn i bil for å vise vei til noe og han skal ikke hjelpe til med å lete etter hundevalp eller noe slikt.

Det hørtes litt krasst og uhøflig ut syntes jeg første gangen jeg hørte om det fra en venninne, dette med å innprente barn med at barn kan hjelpe barn, men skal ikke hjelpe voksne. Det er voksne som skal hjelpe voksne. Men egentlig så har jeg funnet ut at det er ok, jeg kan ikke komme på noen situasjoner hvor det er naturlig at man ber små barn om hjelp til noe som helst.

Han skal aldri bli med fremmede uansett hva de sier, og her kommer jeg til å kjøre «rollespill», altså at jeg sier «Hva om noen sier at mamma har ringt og sagt at du skal komme hjem?» etc.

Og om han trenger hjelp fra en voksen så skal han gå bort til en gammel dame og spørre om hjelp. (Gammel vil jo si over 25 år)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:14   #4
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "lokkemann"

Det var en artikkel om det på et sted ikke langt unna herfra her om dagen. Det var vist en mann i en rød bil som prøvde å lokke til seg 2 jenter i 11 årsaldern ved å si at han hadde godteri og kattunger hjemme. De hadde heldigvis skjønt opplegget og stakk av.

Fortalte dette til Christian og har sagt det flere ganger at hvis det dukker opp slike situasjoner så skal han løpe hjemover som bare det.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:15   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "lokkemann"

Jeg satt akkurat med en stor klump i magen og tenkte på dette, fordi vi for 15 minutter siden fikk melding om et tilfelle i nærheten av oss. Jeg blir så sint og så frustret, og samtidig så redd for at noe skal skje barna mine, nå og i all fremtid.

Jeg synes det er så vanskelig å være sikker på at budskapet virkelig når frem til 6-åringen når vi nå må snakke med ham om det Jeg vil ikke at han skal bli redd på skoleveien eller i nærområdet, men jeg vil jo beskytte ham på alle måter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:18   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "lokkemann"

Jeg får helt frysninger av sånt, synes bare det blir verre og verre. Sikkert bare pga. media, men allikevel. Jeg har helt angst! Jeg har pratet litt med vesla om dette, men må ta en alvorsprat med henne nå også, merker jeg. Heldigvis er hun skeptisk av seg, men det hjelper jo ikke i alle tilfeller. Huff.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 14:19   #7
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: "lokkemann"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror generelt at faren for stygge menn er veldig overdrevet (gjelder ikke nå til deg da cazandra, dere har jo fått vite om det så da er det reelt), men kommer likevel til å oppdra sønnen min til at han skal ikke hjelpe voksne. Han skal ikke inn i bil for å vise vei til noe og han skal ikke hjelpe til med å lete etter hundevalp eller noe slikt.

Det hørtes litt krasst og uhøflig ut syntes jeg første gangen jeg hørte om det fra en venninne, dette med å innprente barn med at barn kan hjelpe barn, men skal ikke hjelpe voksne. Det er voksne som skal hjelpe voksne. Men egentlig så har jeg funnet ut at det er ok, jeg kan ikke komme på noen situasjoner hvor det er naturlig at man ber små barn om hjelp til noe som helst.

Han skal aldri bli med fremmede uansett hva de sier, og her kommer jeg til å kjøre «rollespill», altså at jeg sier «Hva om noen sier at mamma har ringt og sagt at du skal komme hjem?» etc.

Og om han trenger hjelp fra en voksen så skal han gå bort til en gammel dame og spørre om hjelp. (Gammel vil jo si over 25 år)

Tror og faren og risikoen for at noe skal hende ungene er små, men sjansene er nå der.

Tror rollespill er en god måte og nå inn til barna!
Hadde glemt det, men det skal jeg ta til meg og "leke" med dem i helgen.

Sørenmeg ikke lett for ungene å vite hvor grensen går!
Men må bli noe slikt at hvis de lokker/spør om noe som innebærer bil/hus eller en helt annen plass så må de tenke at dette blir de ikke med på.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 15:02   #8
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "lokkemann"

Vet dere hva, jeg tenkte nettopp på dette.
Vi har en nærbutikk med veldig hyggelige ansatte, naboer som er på fornavn med alle og som ungene "kjenner" litt. De bor langs skoleveien til barna, og en dag var jentene hjemme tidligere enn vanlig. De fortalte gledestrålende at en av damene på butikken hadde plukket dem opp ved skolen da hun kjørte forbi og så dem og skysset dem hjem. Da ble jeg litt betenkt. Joda, damene på butikken er jo antageligvis "trygge" mennesker som bare ville være hyggelige, men det er jo tydelig at ungene mine har svært liten terskel for hvem de ville blitt med i bilen.

Samtidig er i hvert fall en av dem av den engstelige typen. En sånn samtale kan fort gå galt og utarte seg til at hun blir redd for alle voksne. Sist gang vi prøvde gikk det i hvert fall ikke så bra. Rollespill var en god ide, kanskje jeg når bedre frem på den måten? Det hadde vært en lettelse for meg å vite at de har rutinene inne når de går langs skoleveien, det er jo sjeldent sånt skjer, men det skjer og det er egentlig nok for meg.

Følger med tråden videre for å se hvilke svar som kommer, kanskje jeg får noen tips til hvordan jeg skal legge det frem.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 17:42   #9
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: "lokkemann"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror generelt at faren for stygge menn er veldig overdrevet (gjelder ikke nå til deg da cazandra, dere har jo fått vite om det så da er det reelt), men kommer likevel til å oppdra sønnen min til at han skal ikke hjelpe voksne. Han skal ikke inn i bil for å vise vei til noe og han skal ikke hjelpe til med å lete etter hundevalp eller noe slikt.

Det hørtes litt krasst og uhøflig ut syntes jeg første gangen jeg hørte om det fra en venninne, dette med å innprente barn med at barn kan hjelpe barn, men skal ikke hjelpe voksne. Det er voksne som skal hjelpe voksne. Men egentlig så har jeg funnet ut at det er ok, jeg kan ikke komme på noen situasjoner hvor det er naturlig at man ber små barn om hjelp til noe som helst.

Han skal aldri bli med fremmede uansett hva de sier, og her kommer jeg til å kjøre «rollespill», altså at jeg sier «Hva om noen sier at mamma har ringt og sagt at du skal komme hjem?» etc.

Og om han trenger hjelp fra en voksen så skal han gå bort til en gammel dame og spørre om hjelp. (Gammel vil jo si over 25 år)

Det med at barn ikke skal hjelpe voksne var en god vinkling. Den tror jeg at jeg adopterer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 21:53   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "lokkemann"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror generelt at faren for stygge menn er veldig overdrevet (gjelder ikke nå til deg da cazandra, dere har jo fått vite om det så da er det reelt), men kommer likevel til å oppdra sønnen min til at han skal ikke hjelpe voksne. Han skal ikke inn i bil for å vise vei til noe og han skal ikke hjelpe til med å lete etter hundevalp eller noe slikt.

Det hørtes litt krasst og uhøflig ut syntes jeg første gangen jeg hørte om det fra en venninne, dette med å innprente barn med at barn kan hjelpe barn, men skal ikke hjelpe voksne. Det er voksne som skal hjelpe voksne. Men egentlig så har jeg funnet ut at det er ok, jeg kan ikke komme på noen situasjoner hvor det er naturlig at man ber små barn om hjelp til noe som helst.

Han skal aldri bli med fremmede uansett hva de sier, og her kommer jeg til å kjøre «rollespill», altså at jeg sier «Hva om noen sier at mamma har ringt og sagt at du skal komme hjem?» etc.

Og om han trenger hjelp fra en voksen så skal han gå bort til en gammel dame og spørre om hjelp. (Gammel vil jo si over 25 år)

Veldig kloke tanker. Dette er jo noe barna lett kan forstå og ikke minst internalisere raskt.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no