Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Heter det vegen eller veien der du bor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Heter det vegen eller veien der du bor?
Her der jeg bor snakkes det bokmål og veiene heter vei 49 49,49%
Her der jeg bor snakkes det bokmål og veiene heter veg 19 19,19%
Her der jeg bor snakkes det nynorsk og veiene heter vei 0 0%
Her der jeg bor snakkes det nynorsk og veiene heter veg 12 12,12%
Her der jeg bor snakkes det bokmål og veiene heter både veg og vei 10 10,10%
Her der jeg bor snakkes det nynorsk og veien heter både veg og vei 0 0%
Du glemte et alternativ og det er ... 9 9,09%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-18, 14:18   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heter det vegen eller veien der du bor?

Ja, hva man kan lure på.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:19   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen elle veien der du bor?

Veien

Dit jeg skal flytte ender adressen på vei

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:20   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heter det vegen elle veien der du bor?

Gata mi heter -haugen, men de som bor i vei bor i -vegen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:23   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Jeg bor i –vegen. Bokmålsland.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:29   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Jeg bor i ei gate.
Ellers er det vegen rundt her, men jeg sier veien.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:31   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Der jeg kommer fra, også bokmålland, heter det vegen. Her heter veien vår vei.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:32   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Her hvor jeg bor snakkes det verken bokmål eller nynorsk (men vi skriver bokmål). Derimot snakker vi nordlending, og vi sier vei. På veiskiltene står det både vei og veg, og jeg tror ikke det er noe som helst system i det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:32   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Her er det litt spesielt. Trondheim kommune består av flere eldre kommuner, blant annet tidligere Strinda kommune. I det som var opprinnelige Trondheim kommune heter det -veien, mens de som ligger i gamle Strinda kommune heter -vegen. Veier som krysser de gamle kommunegrensene heter -vegen eller -veien avhengig av hvilken kommune veien "starter" i, det vil si den som har de laveste husnummerene.

Jeg bor i et område som hørte til gamle Trondheim kommune, så her heter det -veien.

I sentrum heter det stort sett - Gate/-gata eller -veita, der veitene er de smalere forbindelsene mellom gatene (kvadraturstruktur). Lenger unna sentrum har man i tillegg en og annen -geilan, som i utgangspunktet er smale passasjer mellom landbrukseiendommer (som nå er utbygd).

Trondheim er bokmålskommune, men de snakker ikke bokmål her da. Jeg vet ikke hva den skriftlige målformen var i gamle Strinda kommune, eller de andre omliggende kommunene (Tiller, Leinstrand etc) som nå er innlemmet i Trondheim, men det uttales i alle fall -veien over det hele.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-04-18 kl 14:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:33   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Det meste rundt oss heter gate, men de er en og annen vei også. Og Oslo er vel primært bokmålsland. (Men man snakker hverken bokmål eller nynorsk, Pelen!)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:43   #10
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Det skrives hovedsaklig bokmål og gatenavnene ender på -veien.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:47   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Her er det -vegen i hele kommunen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:49   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Min heter -vegen. Men jeg mener det finnes -veien her i Trondheim og? Samt en del som ender med -gata.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 14:50   #13
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Både her jeg bor (Osloområdet) og der jeg er fra (Nordland) heter det veien.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:06   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Min heter -vegen. Men jeg mener det finnes -veien her i Trondheim og? Samt en del som ender med -gata.

Jeg har gitt en inngående forklaring lenger opp.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:15   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Men man snakker hverken bokmål eller nynorsk, Pelen!)

Det vet jeg jo egentlig. Hva skal jeg svare dansker og svensker som spør meg om hva jeg snakker (det skjer faktisk ganske ofte at de gjør det)?

Hva når man har nynorsk i skolen og skal snakke i timene, hva snakker man da?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:30   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva når man har nynorsk i skolen og skal snakke i timene, hva snakker man da?

Dialekten sin.

Om svensker og dansker spør hva du snakker, så snakker du østlandsk.

I Oslo tror jeg det både finnes vei og veg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:32   #17
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Ein snakker dialekten sin. Uansett kva eg underviser i, så snakkar eg dialekten min. Men i religion i vgs, der eg jobbar, kan eg finne på å lage pper på nynorsk, fordi dei skal lære begge målføra.
Og om ein underviser i sidemål der nynorsk er hovudmål, snskkar ein vel også dialekten sin, tenkjer eg. Elevane skal ikkje læra å snakke sidemålet, men å skrive det.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:37   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo tror jeg det både finnes vei og veg.

Det tror jeg at det gjør, men de aller fleste er vei, så jeg har svart det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:39   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Jeg bor i -gata. Foreldrene mine bor i -vei. Og broren min i -veien.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-18, 15:50   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heter det vegen eller veien der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bor i –vegen. Bokmålsland.

Jeg også.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no